Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Noveller fra videregående - noen som kan hjelpe meg å huske?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-07, 09:26   #1
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noveller fra videregående - noen som kan hjelpe meg å huske?

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

eller "Bestefar er en stokk", om du vil.

Å, det er den med "darginene", ikke sant?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 09:31   #2
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker ikke så mange norske noveller fra videregående, men jeg husker vi hadde ei oransje bok som het "Selected Short Stories" i engelsken, og den husker jeg mye fra.

Brother Death
Beggar My Neighbor
The Secret Life of Walter Mitty
The Luncheon (Somerset Maugham, tror jeg)

og så en om en alkoholisert husmor, men denne husker jeg ikke navnet på.

Noen som husker disse?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 16:16   #3
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

All summer in a day er det også laget film av. Husker vi leste novella og så filmen senere. Likte den veldig godt, selv om den er hjerterå. Att döda ett barn er også veldig bra. Karens jul likte jeg også. Husker egentlig bare noveller jeg likte, merker jeg. Leste også En novelle av Tor Åge Bringsværd, tror den heter Spøkelseshuset. Skrevet fra spøkelsene sin synsvinkel, men det skjønner vi ikke før helt på slutten. Ellers leste vi vel Ørneredet.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 16:52   #4
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

T-bane-novellen virker ukjent ...

Jeg husker bare At døda et barn, Karens jul og Karen.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 19:11   #5
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Bestefar er en stokk er bare utrolig morsom. Leste den for klassen min og de skjønte hovedpoenget, noen skjønte nok litt mer. De syntes den var morsom.

Gammel 27-11-07, 19:17   #6
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Kruttrøyk" av Torborg Nedreaas husker jeg at jeg syntes var sterk lesning.

Gammel 27-11-07, 20:11   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Leste også En novelle av Tor Åge Bringsværd, tror den heter Spøkelseshuset. Skrevet fra spøkelsene sin synsvinkel, men det skjønner vi ikke før helt på slutten.

Næh, det er no akkurat som i filmenThe Others!

Jeg burde i grunn begynne å lese flere noveller, jeg har knapt gjort det siden videregående. Og nå som jeg studerer har jeg ikke ordentlig tid til å synke inni en god roman, merker jeg. Det blir liksom bare lesing hist og pist.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 20:19   #8
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Standard

Glitter, ja, det stemmer det. Bringsværd sin novelle er nå skrevet en god stund før filmen. Jeg har forresten en tykk lesebok fra vgs. Kanskje du vil ta en titt? Vi har jo en del like referanser.

Gammel 27-11-07, 20:23   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bing og Bringsværd har skrevet noen knallgode noveller og romaner.

Gammel 27-11-07, 20:52   #10
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan T-banenovellen være "Blues" av Jan Kjærstad?

Gammel 27-11-07, 20:57   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Kan T-banenovellen være "Blues" av Jan Kjærstad?

Could be? Jeg finner ingenting om den.

Gammel 27-11-07, 21:03   #12
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Could be? Jeg finner ingenting om den.

Den er hentet fra en novellesamling fra 1980 som heter "Kloden dreier stille rundt". Jeg har ikke samlinga, men har kopi av novellen. Orker ikke lese den nå, men den handler i alle fall om ei jente som tar T-banen.

Gammel 27-11-07, 21:33   #13
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Standard

Jeg tror ikke har lest den novella, jeg. Må nok skaffe meg den.

Gammel 27-11-07, 21:40   #14
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg burde i grunn begynne å lese flere noveller, jeg har knapt gjort det siden videregående. Og nå som jeg studerer har jeg ikke ordentlig tid til å synke inni en god roman, merker jeg. Det blir liksom bare lesing hist og pist.

Da kan jeg anbefale "Tretten makabre fortellinger" av Roald Dahl. Finurlig og fin. Og sikkert flere du har lest før/hørt om.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 22:06   #15
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

"Kruttrøyk" av Torborg Nedreaas husker jeg at jeg syntes var sterk lesning.

Ja, den gjør inntrykk.

En annen typisk skolenovelle er Matt. 18.20 av Brinsværd, som handler om en svart person som kommer inn i en 'hvit' kirke. Veldig bra diskusjonsgrunnlag, og fin å tolke.

Gammel 28-11-07, 00:01   #16
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Ja, den gjør inntrykk.

En annen typisk skolenovelle er Matt. 18.20 av Brinsværd, som handler om en svart person som kommer inn i en 'hvit' kirke. Veldig bra diskusjonsgrunnlag, og fin å tolke.

Den har jeg både lest og dramatisert.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 00:04   #17
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Var det ikke en novelle om ei barnevogn, av Laila Stien?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-17, 22:12   #18
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Var det ikke en novelle om ei barnevogn, av Laila Stien?

Utgammel tråd, men Aksel Sandemose har skrevet ei novelle som heter Lillebror, der ei barnevogn er sentral. Den er god-fæl.

Gammel 27-11-07, 23:20   #19
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Standard

Ja, nolo, den novella husker jeg også. Gjorde inntrykk.

Gammel 08-06-17, 21:28   #20
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Oisann! Gammel tråd!

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:47.