|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Textrovert
|
![]() Sv: Noveller fra videregående - noen som kan hjelpe meg å huske?
Å, det er den med "darginene", ikke sant?
![]() |
#2 |
Textrovert
|
![]() Sv: Noveller fra videregående - noen som kan hjelpe meg å huske?Jeg husker ikke så mange norske noveller fra videregående, men jeg husker vi hadde ei oransje bok som het "Selected Short Stories" i engelsken, og den husker jeg mye fra.
![]() |
#3 |
One of These Days
|
![]() Sv: Noveller fra videregående - noen som kan hjelpe meg å huske?All summer in a day er det også laget film av. Husker vi leste novella og så filmen senere. Likte den veldig godt, selv om den er hjerterå. Att döda ett barn er også veldig bra. Karens jul likte jeg også. Husker egentlig bare noveller jeg likte, merker jeg. Leste også En novelle av Tor Åge Bringsværd, tror den heter Spøkelseshuset. Skrevet fra spøkelsene sin synsvinkel, men det skjønner vi ikke før helt på slutten. Ellers leste vi vel Ørneredet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
One of These Days
|
![]() Sv: Noveller fra videregående - noen som kan hjelpe meg å huske?Bestefar er en stokk er bare utrolig morsom. Leste den for klassen min og de skjønte hovedpoenget, noen skjønte nok litt mer. De syntes den var morsom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
Næh, det er no akkurat som i filmenThe Others!
![]() |
#8 |
One of These Days
|
![]() Sv: Noveller fra videregående - noen som kan hjelpe meg å huske?Glitter, ja, det stemmer det. Bringsværd sin novelle er nå skrevet en god stund før filmen. Jeg har forresten en tykk lesebok fra vgs. Kanskje du vil ta en titt? Vi har jo en del like referanser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Rastløs dagdrømmer
|
Den er hentet fra en novellesamling fra 1980 som heter "Kloden dreier stille rundt". Jeg har ikke samlinga, men har kopi av novellen. Orker ikke lese den nå, men den handler i alle fall om ei jente som tar T-banen.
![]() |
#14 |
*_*
|
Da kan jeg anbefale "Tretten makabre fortellinger" av Roald Dahl. Finurlig og fin. Og sikkert flere du har lest før/hørt om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Fola Blakken
|
Ja, den gjør inntrykk.
![]() |
![]() |
#16 |
WF: Sausnebbet
|
Den har jeg både lest og dramatisert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Utgammel tråd, men Aksel Sandemose har skrevet ei novelle som heter Lillebror, der ei barnevogn er sentral. Den er god-fæl.
![]() |
#20 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noveller fra videregående - noen som kan hjelpe meg å huske?Oisann! Gammel tråd!
![]() |
|
|