Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Formelle brev

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-07, 23:10   #1
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Formelle brev

Jeg sliter med hvordan jeg skal starte et formelt brev, særlig i jobbsammenheng.
"Kjære" blir for personlig, og passer ikke særlig godt i min bransje, særlig ikke på en betalingspurring.
"Hei" blir kameratslig og litt lite formelt.
Så hva i all verden skal jeg skrive ? "Til" ?

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 23:13   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.226
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Formelle brev

Jeg bruker alltid "kjære" på formelle brev i jobbsammenheng - med fullt navn ("Kjære Trine Pettersen") eller eventuelt tittel og etternavn ("Kjære professor Pettersen") så er det slett ikke personlig, men korrekt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 23:29   #3
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Formelle brev

Jeg bruker også kjære, etterfulgt av fullt navn hvis det skal være mest mulig formelt. (Noen jeg ikke kjenner)

"Kjære Per Pettersen"

Er det noen jeg har sporadisk kontakt med, kan jeg kutte ut etternavn og skrive:
"Kjære Per"

Hvis det er noen jeg kjenner "veldig godt" i jobbsammenheng, og har en kameratslig tone med, kan jeg si
"Hei Per"

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 23:34   #4
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Formelle brev

Til betalingspurring ville ikke ha skrevet noe kjære eller til.
Kun navn og adresse i navnefeltet. Headingen i brevet ville vært f.eks. Faktura nr. xxx/ sak nr. xxx - manglende betaling.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 08:52   #5
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.730
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Formelle brev

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Til betalingspurring ville ikke ha skrevet noe kjære eller til.
Kun navn og adresse i navnefeltet. Headingen i brevet ville vært f.eks. Faktura nr. xxx/ sak nr. xxx - manglende betaling.

Enig med den.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 09:07   #6
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.114
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Formelle brev

Det er vel ikke vanlig å starte med "til" eller "kjære" i formelle brev? Det har jeg aldri sett, eller skrevet selv, i mine 7 år i statlig bedrift. Overskriften sier hva brevet handler om og så er det bare å begynne rett på.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 09:41   #7
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Formelle brev

Jeg begynner alltid med 'Dear Condi'

Neida, skal det være ytterst formelt (og nesten litt strengt), beynner jeg nok gjerne med 'Angående...'
Eller bruker jeg stort sett Hei, xxxx.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 09:52   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.226
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Formelle brev

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Det er vel ikke vanlig å starte med "til" eller "kjære" i formelle brev? Det har jeg aldri sett, eller skrevet selv, i mine 7 år i statlig bedrift. Overskriften sier hva brevet handler om og så er det bare å begynne rett på.

Jeg tror det står "kjære" i stort sett alle brevene jeg har fått eller sendt i jobbsammenheng, og også i "formelle" eposter. Vi sender ikke ut "strenge" brev som purringer og slikt, men vennlige henvendelser og spørsmål, og svar på slike. (Slike brev har heller ikke vanligvis noen overskrift.) Og det ser jeg at kollegene og sjefene mine bruker også. Det blir sikkert annerledes hvis man jobber et sted som sender ut strenge brev, avslag på søknader, infomerer om vedtak og slikt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 10:37   #9
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Formelle brev

Jeg bruker aldri "kjære" i formelle brev. Jeg bruker overskrift bare. "Söknad om reahabiliteringsopphold for nyoperert". "Svar på deres henvendelse ang. ödelagt dör i borettslaget". You name it.

Kan man bruke "kjære", trenger man vel ikke skrive så formelt brev heller?

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 11:01   #10
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.226
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Formelle brev

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Jeg bruker aldri "kjære" i formelle brev. Jeg bruker overskrift bare. "Söknad om reahabiliteringsopphold for nyoperert". "Svar på deres henvendelse ang. ödelagt dör i borettslaget". You name it.

Kan man bruke "kjære", trenger man vel ikke skrive så formelt brev heller?

Med "formell" mener jeg "profesjonell" eller "ikke personlig", altså brev jeg skriver i jobbsammenheng til folk jeg ikke kjenner, og slike henvendelser kan godt være ganske vennlige i formen. Jeg sender mange "formelle" brev og eposter i jobben som er vennlige spørsmål, eller svar på spørsmål, og da passer det godt med "kjære". (Eksempel: "Kjære professor Nilsen, vi skal gi ut en ny utgave av bok XXX, og i den forbindelse ønsker vi å bruke den artikkelen om YY som du skrev i 19ZZ ..." eller "Kjære Kari Pettersen, takk for din henvendelse, vi kan dessverre ikke skaffe det bildet du er interessert i, men dersom du tar kontakt med NN-forlaget, kan det tenkes du vil få hjelp der ...") I den typen brev du snakker om - spesielt søknader - er jeg enig i at det passer best med en overskrift, og ikke noe innledende "kjære". (Søknader er jo også sjelden stilet til enkeltpersoner, men oftere til en etat eller avdeling eller lignende.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 11:13   #11
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Formelle brev

Aha, da skjönner jeg. Det går an.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 12:33   #12
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.114
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Formelle brev

I de type brev Skilpadda skisserer, ville jeg også brukt kjære eller til.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 12:50   #13
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.832
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Formelle brev

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Med "formell" mener jeg "profesjonell" eller "ikke personlig", altså brev jeg skriver i jobbsammenheng til folk jeg ikke kjenner, og slike henvendelser kan godt være ganske vennlige i formen. Jeg sender mange "formelle" brev og eposter i jobben som er vennlige spørsmål, eller svar på spørsmål, og da passer det godt med "kjære". (Eksempel: "Kjære professor Nilsen, vi skal gi ut en ny utgave av bok XXX, og i den forbindelse ønsker vi å bruke den artikkelen om YY som du skrev i 19ZZ ..." eller "Kjære Kari Pettersen, takk for din henvendelse, vi kan dessverre ikke skaffe det bildet du er interessert i, men dersom du tar kontakt med NN-forlaget, kan det tenkes du vil få hjelp der ...") I den typen brev du snakker om - spesielt søknader - er jeg enig i at det passer best med en overskrift, og ikke noe innledende "kjære". (Søknader er jo også sjelden stilet til enkeltpersoner, men oftere til en etat eller avdeling eller lignende.)

Jeg skjønner at vi har helt forskjellige stil når vi skriver formelle brev ihvertfall. Jeg ville i tilfellet du skisserer ha skrevet:

Navn og adresse i headingen.

Viser til din henvendelse. Jeg beklager at vi dessverre ikke kan skaffe det bildet du er interessert i, men.....

Jeg ville aldri i jobbsammenheng (annet enn til gode kollegaer) ha skrevet "kjære". Kanskje det har noe med sektoren vi jobber i - jeg tror jammen jeg må ta en sjekk på jobb hva de andre gjør, om det er bare jeg som er så formell.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 14:18   #14
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Formelle brev

Det er lite "kjære" i mine brev også, bortsett fra i noen brev/mailer til noen kontakter i utlandet. Da er det greit å være litt mer høflig, siden jeg ikke alltid har en helt god feeling med hvilket høflighetsnivå det er "riktig" å legge seg på.

I Norge er ofte rett på sak, ja. Eventuelt "Hei! /God morgen e.l." dersom jeg kjenner vedkommende litt.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 16:22   #15
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.226
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Formelle brev

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Jeg ville aldri i jobbsammenheng (annet enn til gode kollegaer) ha skrevet "kjære". Kanskje det har noe med sektoren vi jobber i - jeg tror jammen jeg må ta en sjekk på jobb hva de andre gjør, om det er bare jeg som er så formell.

Jeg tror sikkert det er forskjell på sektorer - jeg jobber i redaksjonen i et forlag, og har nok plukket opp "tonen" fra sjefen og kollegene mine. Bare nysgjerrig: hvordan ville du åpne et brev som ikke er svar på en henvendelse? For eksempel et brev som det jeg skisserte, der man egentlig tar kontakt med en privatperson for å be vedkommende om en tjeneste ("kan vi få lov til å bruke artikkelen din/bildet ditt", eller "har du mulighet til å gi oss følgende opplysninger"). I slike situasjoner legger jeg meg alltid på en litt høfligere og "hjerteligere" tone enn jeg kanskje ville gjort dersom jeg skrev til noen jeg allerede har et jobbmessig forhold til (f.eks. en leverandør)?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 16:43   #16
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.438
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Formelle brev

I brev og mailer som jeg skriver på engelsk bruker jeg "Dear Mr/Mrs" hele tiden, men det faller seg ikke like naturlig å bruke "Kjære" når jeg sender lignende brev/mailer i Norge? Tonen i Norge er mye mer uformell og jeg tror mine foretningsforbindelser ville ha fnist litt om jeg begynte å kalle dem "kjære Hr. leverandør".

Samtidig så ser det veldig naturlig ut i de eksemplene som Skilpadda har kommet med. Så litt avhengig av hva slag berv og forbindelse det er, om det er naturlig å ha et veldig formelt brev eller et mindre formelt.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 16:53   #17
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.832
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Formelle brev

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror sikkert det er forskjell på sektorer - jeg jobber i redaksjonen i et forlag, og har nok plukket opp "tonen" fra sjefen og kollegene mine. Bare nysgjerrig: hvordan ville du åpne et brev som ikke er svar på en henvendelse? For eksempel et brev som det jeg skisserte, der man egentlig tar kontakt med en privatperson for å be vedkommende om en tjeneste ("kan vi få lov til å bruke artikkelen din/bildet ditt", eller "har du mulighet til å gi oss følgende opplysninger"). I slike situasjoner legger jeg meg alltid på en litt høfligere og "hjerteligere" tone enn jeg kanskje ville gjort dersom jeg skrev til noen jeg allerede har et jobbmessig forhold til (f.eks. en leverandør)?

Da ville jeg nok skrevet følgende:

Donald Duck
Andeby


Forespørsel om bruk av artikkel

I forbindelse med en artikkel i bladet bladibla skulle vi gjerne hatt noe informasjon av deg vedrørende ...., og det ville vært veldig fint om du kan sende oss det på mail ....

På forhånd takk.

Med vennlig hilsen

Dolly Duck




Nå er dette overhodet ikke mitt område (jobber i høgskolesektoren) - så det jeg har skrevet er sikkert bare svada, men jeg ville nok skrevet det sånn ca slik.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 16:58   #18
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.226
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Formelle brev

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Nå er dette overhodet ikke mitt område (jobber i høgskolesektoren) - så det jeg har skrevet er sikkert bare svada, men jeg ville nok skrevet det sånn ca slik.

Ja, nettopp. Jeg får noen sånne brev også, og oppfatter det på ingen måte som "feil", men i "min krets" tror jeg det er vanligere med den varianten jeg skisserte.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 17:41   #19
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Formelle brev

Jeg bruker kun overskrifter i brev jeg skriver på jobben. Har aldri falt meg inn å skulle starte brevene med kjære etc. Det samsvarer med det jeg lærte på vgs (H&K).

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no