|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?Jeg er så frekk at jeg har gitt beskjed om at litjtausa skal være i barnehagen i romjula, selv om det er mulig at jeg ikke trenger plassen. Grunnen er todelt: for det første vet jeg ikke når jeg skal føde, og heller ikke om søstra mi føder før eller etter meg, så barnevaktsituasjonen er litt usikker. For det andre tror jeg jenta mi har godt av å komme i barnehagen og slappe av i trygge omgivelser. Det blir såpass mange nye ansikter og situasjoner i løpet av jula at jeg tror hun trenger å få være et sted der alt er rutine noen dager.
|
|
|
#2 |
|
saftig
|
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?
Hva vet du om foreldrenes helsetilstand? Mentalt og fysisk? Det kan være grunner til at de trenger å levere barna selv om de er hjemme. For alt du vet kan disse barna ha det mye bedre i barnehagen.
Enig.
Igjen - du kjenner faktisk ikke til hvordan forholdene er hjemme. Man kan ha gode grunner til å levere barnet sitt selv om resten av familien er hjemme.
Jeg dåner i kor med deg. Fantastisk teit forslag.
|
|
|
#3 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Som ped.leder forholder jeg meg jo til den informasjonen som foreldrene gir meg. De oppfordres til å gi meg mest mulig informasjon om hjemmesituasjonen, slik at jeg kan vurdere barnet ut fra dette. Om foreldre har spesielle hjemmeforhold om de ikke informerer meg om, ja da er det lite jeg kan gjøre. Jeg forholder meg til den informasjonen jeg sitter på og gjør mine vurderinger ut fra dette.
|
|
|
#4 |
|
saftig
|
Lite du kan gjøre? Jeg har ikke ment at du skal gjøre noe som helst med den informasjonen, annet enn å innse at du ikke kan sette deg til doms over andre - du kjenner ikke til den hele og fulle sannheten. Man opplyser ikke nødvendigvis barnehagen om alt av helsetilstander og andre ting som kan spille inn. Noe er privat, og det bør du respektere.
|
|
|
#5 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
Jeg hadde reagert fordi der finnes ingen forskrifter som kan tillate barnehagen å stenge for dem som har fri. Men når det er sagt synes jeg det er helt greit at barnehagen orienterer seg for hvem som skal bruke den i romjula for så å planlegge driften deretter. Jeg har ikke hørt om noen foreldre som sender barna sine i banrehagen når de selv har fri i romjula. Det kunne ikke falt meg inn. Jeg liker å ha fri sammen med dem |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Jeg tror det er helt umulig å la være å gjøre seg opp en mening jeg. Med positivt eller negativt fortegn, avhengig av hvem som tenker. Og avhengig av hvem forelderen er. Men det man tenker bør ikke komme ut som sure oppgulp i en eller annen sammenheng, selvfølgelig.
|
|
|
#7 |
|
saftig
|
Ja, det kan godt hende du ville opplyst og utbrodert om din fysiske tilstand. Jeg føler ikke at dette er noe barnehagen trenger opplyst, for det har ingen funksjon for dem, annet enn å respektere hvorfor jeg har levert i barnehagen selv om jeg er hjemme. Og det syns jeg faktisk de skal respektere uansett. Og selv om en kanskje har opplyst om det, så opplever man at det ikke går inn. Og det er ikke veldig hyggelig å måtte detaljforklare slikt.
|
|
|
#8 |
|
|
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?Safran, jeg hadde nok ikke utbrodert om min fysiske tilstand. Hvorfor tror du det? Og jeg skriver da vitterlig at jeg tror jeg hadde opplyst om min tilstand DERSOM den påvirket barnehagedagen. Det ville da dermed ha en funksjon for dem. Dersom du ikke ønsker å utdype din tilstand fordi det ikke har noen funksjon for de ansatte i barnehagen, så er jeg da ikke uenig i det?
|
|
|
#10 |
|
|
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?Jeg synes det er veldig trist at din virkelighet er slik, Safran. Og jeg skjønner du reagerer når det her står svart på hvitt at "ja, man vurderer foreldre".
|
|
|
#11 |
|
Bedreviter
|
Vi klarer om oftest det. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
|
|
|
#13 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Midt i landet
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?Jeg jobber turnus det samme gjør mannen min, han er sykepleier jeg er vernepleier, begge i 100%, jeg har en mellomlederstilling. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Da tenker jeg på at vi voksne kan trenge dager hvor vi har behov for og være alene. Man kan være skikkelig sliten og kanskje føle at for at man skal klare og komme seg ovenpå igjen, trenger en dag hvor man bare kan være "seg selv". Det er lignende behov jeg mener barn kan ha også, og da tror jeg de fleste foreldre prioriterer barna sine foran seg selv. Men dessverre gjør ikke alle det. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Snikende Ullteppe
Nei. Vi håper å få fri i romjula.
|
|
|
#16 |
|
flisespikker
|
Det kan jo være så enkelt som at de antar barnet ville kjedet seg hjemme med mamma og pappa og et babysøsken og ingen lekekamerater i halvannen uke, og synes det er greit at h*n får et par "normale" dager med barnehagevennene innimellom helligdagen. Det er på ingen måte alle som feirer jul sammen med mange hyggelige søskenbarn og koselige besteforeldre, eller som har hage med gode lekemuligheter og kamerater i nabohuset. "Juleferien" i år er dessuten, som noen påpekte, 11 dager lang - om barnet er 2-3 dager i barnehagen i løpet av den perioden, så er det fortsatt plenty med tid til å julekose seg sammen med resten av familien.
|
|
|
#17 |
|
Snikende Ullteppe
Problemet kommer jo da - som påpekt tidligere - at det ikke nødvendigvis er lekekompiser i barnehagen. Når man sitter med to barn på 1 år, ett på 2 og en på 6 år. Og alle er gjerne fra forskjellige avdelinger. Da er ikke lekeargumentet noe hold. Jeg mener på ingen måte at de som sender ungene i barnehagen i jula, nedprioriterer ungene sine. På ingen måte. Dette er en kinkig diskusjon, for det er lett å gå i selvforsvar i forhold til sine valg. Det er ikke noe galt i å velge å sende ungen i barnehagen i jul, i påske eller når som helst. Men noen yderst få (og jeg sier ikke engang at det er noen av de her på FP) burde kanskje tenkt tanken en gang til. Hvorfor skal barnet mitt i barnehagen når jeg, mann og storebror er hjemme.
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?Jeg syns uansett valg, at man skal respektere foreldrenes valg. Og ikke bruke energi på å vurdere deres beslutning. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Snikende Ullteppe
Nuvel, da diskuterer vi ikke på samme nivå. Jeg responderer ikke i denne tråden med tanke på om jeg vil ha fri eller ikke. På ingen måte. Jeg hadde gjerne jobbet i romjula, men fikk ikke på grunn av at jeg har ukristelig mye avspasering til gode.
|
|
|
#20 |
|
flisespikker
|
Argumentet er vel like bra for det.
Noen burde sikkert det.
|
![]() |
|
|