Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-08, 17:48   #121
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.332
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

aC - å spikke på hverandre her inne er vel en selvfølge?

Det var da slett ikke det jeg påpekte.

Men jeg har vært innblandet i andre typen meningsutvekslinger av dette slaget fra tid til annen, og enten så forstår vi hverandre ikke, vil ikke forstå hverandre - eller snakker rett og slett forbi hverandre.

Jeg er også opptatt av språk. Jeg er en språknerd som fryder meg/ ergrer meg over småting som har med det muntlige/skriftlige språk å gjøre.

Det jeg setter fingeren på, er holdningen til folk som ikke skriver helt korrekt.

Synes det skulle være forholdsvis tydelig at det var dette - og selvfølgelig ikke gjensidig spikking på flisespikkeriet - jeg siktet til.

Ja, da skjønner jeg ikke hvilken holdning du sikter til. Er det noen som er ute med rødpennen i resten av forumet? Er det noen som "retter" på hverandre i diskusjoner som ikke omhandler språk eller rettskriving whatsoever?

At mange her har mange sterke meninger som de ikke pakker inn i vatt er et kjennetegn og en fin ting med akkurat FP. At man mener at alle andre tar feil og at man selv har rett ser jeg ikke noe problem med, og at man klarer å være gnistrende uenige uten å begynne med usaklige personangrep er bare fint. Kan ikke si at jeg har oppdaget noen annen generell holdning her inne?

Du snakker om en ovenfra-og-nedholdning overfor de som ikke skriver feilfritt. Hvor finner du den? På flisespikkeriet? Næsj. I resten av forumet? I think not.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 17:52   #122
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det jeg setter fingeren på, er holdningen til folk som ikke skriver helt korrekt.

Har folk som ikke skriver korrekt en dårligere holdning enn dem som gjør det, mener du?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 17:53   #123
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.332
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 17:53   #124
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg tror det er fullt mulig å være intelligent uten å skrive godt. Atskillig vanskeligere er det å skrive godt uten å være intelligent - for å vri litt på noe klokt som Tinetoff skrev i en liknende tråd fra i fjor.

Helt enig i dette.

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men det var noe med det siste innlegget ditt som virket så sint.

Blir du så svett om jeg skulle virke sint? Jeg var sint.

Jeg synes et å se ned på mennesker som ikke skriver veldig godt, er utidig.
Av og til blir jeg en blanding av lattermild og forbanna over at en slik holdning ser ut til å være helt ok å forfekte på FP. Lattermildheten druknet i irritasjon denne gangen.

Det synes jeg er helt ok, Line. Jeg har sterke meninger om dette, og det gir jeg gjerne uttrykk for av og til.

At Safran heller tar seg en kaffe enn å svare, er vel hennes måte å uttrykke at det jeg sier er helt meningsløst eller altfor overdrevent til å gidde å svare.

Men det er en høyst reel problemstilling i mine øyne, og skulle være vel verdt å svare på.

Å være noenlunde generøs med andre feil og mangler er helt essensielt for å være et ok medmenneske - både her på FP og IRL.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 17:56   #125
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.332
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Oh my, Zoë. Du trekker ganske mye ut av at en del her inne setter pris på å lese godt skrevne innlegg.

Det at man mener at man bør anstrenge seg for å formulere seg bra, også skriftlig, betyr ikke, som Skilpadda var inne på, at man har tenkt til å kjølhale de som bommer med tegnsettinga i ny og ne. At man setter pris på noe bra betyr ikke at man sabler ned de som ikke gjør akkurat det bra.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 18:10   #126
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Oh my, Zoë. Du trekker ganske mye ut av at en del her inne setter pris på å lese godt skrevne innlegg.

Det at man mener at man bør anstrenge seg for å formulere seg bra, også skriftlig, betyr ikke, som Skilpadda var inne på, at man har tenkt til å kjølhale de som bommer med tegnsettinga i ny og ne. At man setter pris på noe bra betyr ikke at man sabler ned de som ikke gjør akkurat det bra.

Jeg er helt enig i dette, jeg, aC.

Jeg er norsklærer og bruker yrkeslivet mitt på å hjelpe andre til å utvikle et godt språk.

Hvor har du det fra et jeg skulle synes at å sette pris på å lese velskrevne innlegg er negativt?

Jeg synes det er negativt når det blir gitt uttrykk for at de som ikke har skriftlig språk som en av sine sterke sider skulle være dummere eller "ha mindre å fare med" enn andre.
Det er ikke dermed sagt at det ikke finnes folk som er dumme som brød, og at det også skinner igjennom når de uttrykker seg skriftlig.

Men er det bare språkmennesker som er intelligente? Har de mer "å fare med" enn de som har styrken sin på andre områder? Sånn rent generelt ville jeg være forholdsvis tilbakeholden med å tenke slik.

Det er flere i denne tråden som gir uttrykk for slike holdninger, og det tar jeg avstand fra.

Rett&slett.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -

Sist redigert av Pebbles : 07-01-08 kl 18:55.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 19:47   #127
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.171
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Jeg synes du er ganske vrang nå, Zoë. Men det er jo rette underforumet å være det på, da.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg synes det er negativt når det blir gitt uttrykk for at de som ikke har skriftlig språk som en av sine sterke sider skulle være dummere eller "ha mindre å fare med" enn andre.
(...)
Men er det bare språkmennesker som er intelligente? Har de mer "å fare med" enn de som har styrken sin på andre områder? Sånn rent generelt ville jeg være forholdsvis tilbakeholden med å tenke slik.

Det er flere i denne tråden som gir uttrykk for slike holdninger, og det tar jeg avstand fra.

Rett&slett.

Det er veldig lett å ta avstand fra ting som ingen har sagt. Da risikerer man jo ikke engang at noen blir sinte på en.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 20:05   #128
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.850
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Ja.

Jeg synes aC sier mye flott her.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 22:46   #129
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes du er ganske vrang nå, Zoë. Men det er jo rette underforumet å være det på, da.



Det er veldig lett å ta avstand fra ting som ingen har sagt. Da risikerer man jo ikke engang at noen blir sinte på en.


Headingen på denne tråden er "Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?".
Jeg synes det er ufint og forholdsvis respektløst å gi uttrykk for at man har mindre å fare med kun utifra at man ikke er en racer i norsk rettskriving.


Tar jeg avstand fra ting ingen har sagt? og motivasjonen min for noe sånt skulle være at ingen engang skulle kunne bli sinte på meg?
Hvorfor sier du dette?

Jeg tar avstand fra noe mange har sagt i denne tråden : nemlig at man mener folk som ikke er gode i norsk skriftlig har mindre å fare med enn andre.

I tillegg til at det blir sagt i denne tråden, blir det stadig, på en mer eller mindre fordekt måte, gitt uttrykk for en slik holdning i et utall av diskusjoner.

For ikke så lenge siden, var det en nykommer som presenterte seg her på FP. Det skulle ikke gå lange stunden i selveste velkomsttråden før hun - på en uhøflig måte - ble gjort oppmerksom på at hun brukte for mange utropstegn til å bli tatt seriøst.

Jeg gremmes.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 22:51   #130
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.650
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

For ikke så lenge siden, var det en nykommer som presenterte seg her på FP. Det skulle ikke gå lange stunden i selveste velkomsttråden før hun - på en uhøflig måte - ble gjort oppmerksom på at hun brukte for mange utropstegn til å bli tatt seriøst.

Jeg gremmes.

Men når hun blir gjort oppmerksom på at noen sliter med å ta henne seriøst kan hun selv velge om hun vil at andre skal ta henne seriøst eller ikke ved å holde seg til rettskrivningsreglene så godt en kan. Hvis hun derimot ikke ønsker å ikke bli tatt seriøst av de som bryr seg om slikt, kan hun bare fortsette med sin opprinnelige tegnsetting.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 22:54   #131
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Jeg har vel sånn middels å fare med og er ingen kløpper på å uttrykke meg skriftlig, men føler jeg har kommet meg ganske langt her i verden allikevel.

Jeg må forresten helt ærlig innrømme at jeg er mer nøye på å være korrekt skriftlig i jobben min enn jeg er på et debatt-forum på nett.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 22:56   #132
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Men når hun blir gjort oppmerksom på at noen sliter med å ta henne seriøst kan hun selv velge om hun vil at andre skal ta henne seriøst eller ikke ved å holde seg til rettskrivningsreglene så godt en kan. Hvis hun derimot ikke ønsker å ikke bli tatt seriøst av de som bryr seg om slikt, kan hun bare fortsette med sin opprinnelige tegnsetting.

Man lar gjerne folk få lov til å si "hei" og områ seg litt før man begynner å kritisere, gjør man ikke?

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 22:58   #133
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.650
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Man lar gjerne folk få lov til å si "hei" og områ seg litt før man begynner å kritisere, gjør man ikke?

Normal høflighet tilsier vel at man gjør det, men ingen regel uten unntak.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 23:11   #134
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.171
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Tar jeg avstand fra ting ingen har sagt? og motivasjonen min for noe sånt skulle være at ingen engang skulle kunne bli sinte på meg?
Hvorfor sier du dette?

Du sa at du tar avstand fra den holdningen at det "bare er språkmennesker som er intelligente" (noe jeg selv, som matematiker, naturligvis aldri ville gått med på ), og at de som ikke er spesielt flinke i språk, er dumme. Ingen har sagt noen av disse tingene. Hva som er din motivasjon for å ta avstand fra dem likevel, vet jeg naturligvis ikke, og kommentaren min på akkurat det var bare ment som vennlig fleip.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg tar avstand fra noe mange har sagt i denne tråden : nemlig at man mener folk som ikke er gode i norsk skriftlig har mindre å fare med enn andre.

Skal vi se. Det mange i hvert fall har sagt, er at man gjerne fremstår som om man har mer å fare med dersom man formulerer seg godt enn om man formulerer seg dårlig. Det skulle jeg tro var en ganske ukontroversiell påstand (for meg ligger det ganske nær opp til definisjonen av det å "formulere seg godt"), men om du er uenig, så vær så god.

Det også en del har sagt, er at man mener det er en sammenheng mellom det å være flink til å formulere seg og å ha noe å formulere (for å si det enkelt). Det tror blant andre jeg, og jeg mener naturligvis ikke at alle som skriver bra er kjempesmarte eller at alle som skriver dårlig er skikkelig dumme, men at det er en korrelasjon, det tror jeg på, i den forstand at det er flere "smarte" enn "dumme" som er flinke til å skrive. (Det er naturligvis en god del skikkelig smarte folk som skriver dårlig, og en del rimelig teite folk som formulerer seg bra, sånn for å komme det motinnlegget i forkjøpet. Jeg kjenner til moteksempler begge veier.) Synes du dette er en forkastelig ting å mene eller hevde?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

I tillegg til at det blir sagt i denne tråden, blir det stadig, på en mer eller mindre fordekt måte, gitt uttrykk for en slik holdning i et utall av diskusjoner.

Jeg hører du sier det, men jeg er ikke enig. Både fordi jeg er uenig med deg i hvilken holdning det er som er mest fremherskende i denne diskusjonen, og fordi jeg er uenig i at denne holdningen uttrykkes "fordekt" rundt omkring på forumet.

Det jeg er enig i at er tilfelle, er at godt språk og rettskrivning oppfattes som viktigere her enn mange andre steder, og at dette sikkert kan oppleves som kjipt dersom man er lite flink i slikt, og som kjedelig dersom man er lite interessert i slikt. På samme måte som at det innimellom grumles om at de flinke matlagerne her inne får folk som er mindre flinke til å føle seg utilstrekkelige, og som at de som er veldig bevisste på kosthold og tilsetningsstoffer kan oppfattes som kjedelige og bedrevitende for dem som ikke er så opptatt av dette. Ingen av disse tingene synes jeg er et problem; det er synd hvis noen direkte mistrives på grunn av det, men jeg tror at det at noen misliker tonen/temaene er uunngåelig hvis man ønsker et forum der det skal være lov å ha sterke meninger og å hevde både meningene og kompetansen sin. Og det ønsker i alle fall jeg.

Jeg synes ellers at det er et sunnhetstegn at folk som er uenige i det de opplever som den mest fremherskende holdningen - i dette tilfellet du - sier fra om det, og at det går an å diskutere spørsmålet uten at det blir altfor mye hyl og skrik.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 23:19   #135
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

(Det er naturligvis en god del skikkelig smarte folk som skriver dårlig, og en del rimelig teite folk som formulerer seg bra, sånn for å komme det motinnlegget i forkjøpet. Jeg kjenner til moteksempler begge veier.)

Så absolutt, min mann er et utmerket eksempel:
Han har aldri vært spesielt god på hverken rettskrivning eller generell skriftlig formulering, men han er et av de mest intelligente, interessante og reflekterte menneskene jeg kjenner, og han har så definitivt snakketøyet på sin side.

Jeg er såpass klar over mine egne "fordommer" at jeg skal innrømme at om jeg hadde møtt ham på et internettforum, er det ikke sikkert han hadde klart å fange min interesse i samme grad som han gjorde den kvelden vi traff hverandre.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 23:25   #136
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Jeg oppfatter FP som et forum med mange brukere som er mer enn middels opptatt av språk. Det er en del av kulturen her, og den blir nye brukere kjapt kjent med. Jeg synes vi har rom for folk som skriver mye feil, men folk som har innlegg av typen råsa med fjørti prikker får raskt beskjed. Jeg som normalt er ganske empatisk synes det er helt greit så lenge det ikke påpekes på veldig ufin måte. Vi har tross alt hatt en snikende pantere eller pandaer eller hva det nå var her siden dag en.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 23:42   #137
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Skilpadda; jeg vil bare ha sagt at jeg ikke synes det er noe som helst negativt i å sette fokus på språk, være glad i språk, samt framheve egne ferdigheter på en ok måte.

Jeg synes likevel at i kjølvannet av noen FP-dyder kan man ane, og noenganger mer enn ane, et aldri så lite whiff av snobberi.

"Vi FP-ere er ikke sammenlignbare med gjennomsnittet av befolkningen" er jo en yndet ytring. Sikkert riktig så humoristisk sagt - men med en liten undertone av alvor, likevel?

Jeg skal ta høyde for at jeg muligens gjør mer ut av dette en det som er nødvendig. Om ikke annet, så fordi flere gir uttrykk for at jeg gjør det, og jeg skal ta det til etterretning. Det er mulig jeg leser enkelte innlegg med feil briller.

Jeg er selv både "skoleflink" og språkflink, men årevis med lærerjobb har gitt meg en stor ydmykhet for at folk har så mangt å fare med om man ikke passer inn i den intellektuelle støpeskjeen.
Dette er jeg såpass opptatt av, at jeg nok irriterer meg i overkant av selv den aller minste antydning til selvgodhet i forhold til folks egne intellektuelle evner. Men det er ikke dermed sagt at jeg tar 100% feil.
Kanskje mange her inne koser seg med bittelitt selvforherligelse i forhold til den jevne FP-ers fortreffelighet?
Jeg er ørlite allergisk mot slikt.

Sånn på tampen, vil jeg legge til at jeg er enig i det meste som blir sagt i denne tråden, jeg.
Det var vel noe som ble sagt i Safran sitt innlegg som fikk meg til å reagere - og til å tenke på lignende holdning ved forholdsvis mange andre innlegg her på FP.

At du ikke kjenner deg igjen i at slikt kan ha blitt uttrykt noensinne her på FP, Skilpadda, finner jeg strengt tatt merkelig.

Jeg elsker den høye standarden både på språk, form og innhold på dette forumet. Men slikt står best og skinner for seg selv, uten selv de minste små sleivspark "nedover".

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 23:53   #138
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.171
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

"Vi FP-ere er ikke sammenlignbare med gjennomsnittet av befolkningen" er jo en yndet ytring. Sikkert riktig så humoristisk sagt - men med en liten undertone av alvor, likevel?

Det at FP skiller seg fra "gjennomsnittet" på mange områder er ikke et utsagn jeg oppfatter som hverken snobbete eller humoristisk, men som en ganske saklig beskrivelse. Det er bare å f.eks. ta en kikk på det gjennomsnittlige utdanningsnivået her i forhold til i befolkningen generelt. At FP samlet sett er mer opptatt av (og flinkere i) rettskrivning enn den gjennomsnittlige befolkningen ser jeg heller ikke noe galt eller rart i å si. (Man trenger naturligvis ikke å si det så ofte, men innimellom er det helt riktig og on-topic å minne om det.)

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Dette er jeg såpass opptatt av, at jeg nok irriterer meg i overkant av selv den aller minste antydning til selvgodhet i forhold til folks egne intellektuelle evner. Men det er ikke dermed sagt at jeg tar 100% feil.
Kanskje mange her inne koser seg med bittelitt selvforherligelse i forhold til den jevne FP-ers fortreffelighet?
Jeg er ørlite allergisk mot slikt.

Mens selvgodhet i forhold til å være mer overbærende og aksepterende enn gjennomsnittet, det er OK, eller? (dette var også et eksempel på vennligsinnet spøk)

Jeg ser ellers ikke noe galt i å "kose seg med bittelitt selvforherligelse". Så lenge man ikke lar det gå ut over noen, så er det da bare fint å være glad over det man er flink til, og å mene at man har verdifulle egenskaper og viktig kompetanse.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det var vel noe som ble sagt i Safran sitt innlegg som fikk meg til å reagere - og til å tenke på lignende holdning ved forholdsvis mange andre innlegg her på FP.

At du ikke kjenner deg igjen i at slikt kan ha blitt uttrykt noensinne her på FP, Skilpadda, finner jeg strengt tatt merkelig.

Nå var du litt vag når det gjelder hva du mener med "slikt", så det er litt vanskelig for meg å svare konkret på det siste der. Men jeg har ikke sagt at "slikt" aldri kan ha blitt uttrykt noensinne på FP; jeg sa at et par påstander (som du tok avstand fra) ikke har blitt hevdet i denne tråden, og at jeg er uenig i at det er vanlig å hevde dem ellers. (At enkeltbrukere innimellom skriver enkelte ting som man kan være uenig i og/eller bli provosert av, vil jeg naturligvis ikke nekte på. )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 00:08   #139
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Jeg skjønner at vi har et ulikt syn på dette, Skilpadda.

Å sette pris på-, være glad for- og å være stolt av egne egenskaper er fin-fint.
Selvforherligelse er bare negativt.

Det er mulig vi ikke representerer et gjennomsnitt av befolkningen - men er vi bedre enn folk flest?
Jeg er kritisk til et for snevert syn på hva som er de aller beste egenskapene et menneske kan ha.

Tru'kke det kun er rettskrivning og matlaging, lissom.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 00:14   #140
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.171
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det er mulig vi ikke representerer et gjennomsnitt av befolkningen - men er vi bedre enn folk flest?
Jeg er kritisk til et for snevert syn på hva som er de aller beste egenskapene et menneske kan ha.

Tru'kke det kun er rettskrivning og matlaging, lissom.

Jeg sa vel ikke at vi var bedre? Det jeg sa, var at jeg synes ikke det er noe rart i å påpeke at FP på mange måter ikke er gjennomsnittlig. Og i en diskusjon om f.eks. skriveferdigheter (eller matematikkunnskaper, for den del) vil det være greit, synes jeg, å si at gjennomsnittet på FP er "bedre" enn gjennomsnittet i befolkningen, men da skal man da være veldig vrang (og mer flisespikkete enn til og med jeg er) for å tolke det som et generelt utsagn om at "vi er bedre (når det gjelder alle de beste egenskapene et menneske kan ha)".

(Og hvis den siste setningen var ment som en kommentar om at jeg. eller andre her, faktisk mener at "rettskrivning og matlaging" er de beste egenskapene et menneske kan ha, vil jeg gå enda noen hakk lengre enn å kalle deg "vrang".)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker, krangling, rettskrivning


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no