|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Har du blitt utsatt for hersketeknikker basert på kjønn, i arbeidslivet? | |||
| Nei, aldri |
|
33 | 33,00% |
| Ikke nevneverdig |
|
28 | 28,00% |
| Før, men ikke nå lenger |
|
24 | 24,00% |
| Ja, rett som det er |
|
15 | 15,00% |
| Deltakere: 100. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?
Omreisende selgere mot en høyt utdannet, høystatus kundegruppe, for å være bittelitt anonym.
|
|
|
#2 |
|
Epikur
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Ja, denne hadde jeg nesten glemt: To andre studenter på et forskingsprosjekt og jeg skulle intervjue et par gamle ørner i en norsk organisasjon. De to andre fikk mye dårligere karakterer enn meg og hadde gjort labre forberedelser, det var jeg som hadde laget spørsmålene og stilte dem. Allikevel hendvendte de gamle ørnene seg bare til mine medstudenter. For jenter kan jo selvsagt ikke være historikere eller forskere....
|
|
|
#3 |
|
Fear of the dark
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Nei aldrig. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Som ung lærer i VGS var det noen episoder "å, trodde du var en av elevene". Ut over dette har jeg ikke opplevd å bli hersket med i ansettelser eller jobbsammenheng. Jeg hersker derimot litt over elevene.
|
|
|
#5 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#6 |
|
Epikur
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Ja, det har jeg. Mange ganger.
|
|
|
#7 |
|
Whatever, never mind
|
Og uansett hva menn gjør viser det stå-på-vilje, han er målbevisst, har sterke (og riktige) meninger. En kvinne som gjør det samme er hysterisk. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Jeg kjenner jeg blir utrolig glad for mitt valg av yrkesvei.
|
|
|
#9 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?For å svare på spørsmålet. Nei, det har jeg ikke. (Ikke som jeg har vært klar over i hvert fall.) Nå skal det sies at jeg er i et veldig kvinnedominerende yrke, så hersketeknikker baser på kjønn blir litt vanskelig. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Nei, tror heller det er en fordel der jeg jobber. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?ikke nevneverdig, heldigvis. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
kamerat
|
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Her blir det hersket både i øst og vest, ser jeg.
|
|
|
#13 |
|
weird
Jah!
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#14 |
|
weird
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?For øvrig: Jeg har opplevd en del ganger at man i helsevesenet er veldig bekymret for hvordan jeg skal få kabalen til å gå opp, siden jeg har barn. Man er også bekymret for om jeg får tatt meg av hus og familie dersom jeg ikke jobber deltid. (Ikke nåværende sjef, heldigvis.)
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#15 |
|
søt
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Fikk denne av en kvinnelig kollega i dag på mail:
Vi snakker da om info til et datasystem som jeg er administrator på, og ikke hun. SØT? Har det noe med søthet å gjøre? Er jeg prippen nå?
|
|
|
#16 |
|
flisespikker
|
Jeg kunne godt skrevet akkurat det til både mannlige og kvinnelige kolleger, hvis jeg hadde en god og spøkefull tone med dem til vanlig. (Kanskje jeg er en equal-opportunity trakassør da?)
|
|
|
#17 |
|
Whatever, never mind
|
Det kan jo være dialektbetingen? At hun med søt mener greit? (Litt som når en kamerat fra Bodø kaller meg "tøtta". Vi har helt forskjellige oppfatninger av det ordet.) |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?En del bruker "Er du søt...." istedet for "Kan du være så snill å ...." Har ikke noe med søthet å gjøre sånn sett.
|
|
|
#19 |
|
søt
Sv: Har du blitt hersket med/trakassert på grunnlag av kjønn, i arbeidslivet?Tror ikke det er dialektbetinget, men kanskje heller som Skilpadda sier en spøkefull tone.
|
|
|
#20 |
|
flisespikker
|
Jeg kunne som sagt gjerne skrevet "er du søt og gjør dette" til en mannlig kollega også. "Kjekken" ville jeg derimot ikke brukt. "Er du så søt å ..." er i denne sammenhengen bare en ekstra fleipete/innyndende måte å si "kan du være så snill å ....", mens å kalle noen "kjekken" høres mye mer flørtende (eller eventuelt trakasserende) ut for meg.
|
![]() |
|
|