Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Vask av ull

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-08, 10:33   #41
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av ull

Jeg elsker sort! Sorte gensre, sorte skjorter og sorte truser. Ingen flekker viser. Rent bortsett fra snørr, da. (Har ennå friskt i minne dagen etter jeg hadde vært hjemme med syk og snørrende unge som lå over meg hele dagen og jeg oppdaget først da jeg satt på et møte dagen etterpå at jeg hadde minst 13 snørrflekker jevnt fordelt på min sorte skjorte.)

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 10:34   #42
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.877
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av ull

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Egentlig burde alle barneklær vært i bananflekkfarge. Eller, noen burde selvsagt være blåbærflekkfarget også, til pannekakespisebruk. :praktisk:

Brunt og lilla er blant favorittene her, ja. I tillegg skjønner jeg at jeg må kjøpe en del i rødt - de har begynt å gi Liv makrell i tomat i barnehagen. Sånt går ikke bort, gjør det vel?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 11:09   #43
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.959
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vask av ull

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Når man vet at Milo vasker vekk alt av lanolinet så ville jeg ikke brukt plaggene mer enn en dag uten ny vask, lanolinet er nettopp det som gjør plaggene selvrensende. Uten lanolinet er det bare ekkelt å bruke de så lenge uten vask.

Hvordan vet du at Milo vasker vekk lanolin? Jeg mener å vite at ullvaskemidler er nettopp laget for ikke å vaske vekk fett, i motsetning til vanlige vaskemidler for bomull og slikt.

Jeg vasker ubehandlet ull i maskinen på kaldt ullprogram. Man kan vaske det på 30 eller 40 grader også, forutsatt at man vet at maskinen skyller på samme temperatur. Men de fleste maskiner skyller med kaldt vann, da blir 30- og 40-graders vasken et problem for ull, som ikke tåler temperaturvekslinger.

Man kan koke ull uten at det krymper. Da må man legge det i kaldt vann, koke opp sakte (uten å røre!) og la det koke litt, deretter la det avkjøles i kokevannet.

Jeg leste et sted (fritt sitert etter hukommelsen) at bomull og syntetiske stoffer ofte er lette å skitne til og vanskelige å få rene, mens ull er vanskelig å skitne til (sånn gni-inn-i-fibrene) og lett å få rene. Jeg velger å stole på det.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 11:48   #44
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.468
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vask av ull

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Egentlig burde alle barneklær vært i bananflekkfarge. Eller, noen burde selvsagt være blåbærflekkfarget også, til pannekakespisebruk. :praktisk:

Blåbærflekker forsvinner sporløst hvis du bruker sitronsåpe, eller heller på sitronsaft. På tørr flekk. Inn i vaskemaskinen. Borte.

Banan og appelsinflekker derimot, det er umulig.

Kjøper mest mulig hvitt til jentene, og bruker klorin når flekkene tar overhånd.

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 11:50   #45
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av ull

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

(Har ennå friskt i minne dagen etter jeg hadde vært hjemme med syk og snørrende unge som lå over meg hele dagen og jeg oppdaget først da jeg satt på et møte dagen etterpå at jeg hadde minst 13 snørrflekker jevnt fordelt på min sorte skjorte.)

Å, jeg kjenner for meg følelsen når en oppdager noe slikt midt i et møte.

Adrienne: Godt tips ja. Risikere en hudrelapp istedet for over tusen liksom.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 12:22   #46
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vask av ull

30-40 grader ullprogram for "gift"ullen. Og for hånd når det er ubehandlet.
Det gjør jeg.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 19:01   #47
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.635
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask av ull

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Lykke til, Xian! Dette er en jungel belagt med miner, du kan ikke trå rett.

Jeg skjønner dette!

Jeg vasket nå ullbodyene (gamle og arvede av ukjent opprinnelse (men Nøstebarn er det i hvert fall ikke), samt en Janus fra Bogerud) på 40 grader sammen med plagg av andre kvaliteter, og med vanlig vaskemiddel. Det ser ut til å ha gått helt utmerket.

Jeg merker at jeg blir litt sånn "snakk til hånda" av å høre om gallesåpe og lanolin (og må innrømme at jeg aldri har skjenket forskjellen på behandlet og ubehandler ull en tanke). Så jeg har åpenbart mye å lære. Foreløpig høres det litt avskrekkende ut med så mange typer vaskemiddel og -måter.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 19:05   #48
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.635
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask av ull

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Er jeg den eneste småbarnsmora på FP som ikke har nøstebarnull? Godt du har andre å spørre til råds, Xian!

Jeg har kun en genser fra Nøstebarn, og den er foreløpig alt for stor til Ulrikke, og derfor ikke tatt i bruk. Men plaggene ser veldig fine ut, synes jeg. (Jeg kommer forøvrig aldri til å vaske eventuelle Nøstebarn-anskaffelser for hånd. Livet er for kort, og så videre.)

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 19:12   #49
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av ull

Hvis du holder deg til den gifte plastullen så kan du bruke Milo. Med jevne mellomrom bruker jeg lanolinkur som tøymykner. Jeg har kjøpt min på Helios, men nå har Milo kommet med en variant de også.

Nok en FP-mamma uten nøstebarn melder seg! Men jeg har et gullull-sett. Det tror jeg er ubehandlet.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 19:14   #50
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vask av ull

Jeg fikk låne en nøstebarngenser av snille Rypejenta her inne for å la storebror prøve.
Han likte den ikke, og dermed finnes det ikke nøstebarn e.l. her heller.

Behandlet ull vaskes på 40 grader med Milo og tromles kun ved behov. Det holder finfint.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 19:18   #51
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av ull

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Foreløpig høres det litt avskrekkende ut med så mange typer vaskemiddel og -måter.

Du greier deg helt fint med ett ullvaskemiddel til alt av ull, altså. Og et vanlig ullvskeprogram (som regel). Jeg bruker Ecover eller Sonet som begge er økologiske. Har vasket masse av det med Neutral ullvask også, uten at det har blitt ødelagt av den grunn.

Alt sånt høres og virker helt umulig å få oversikten over til å begynne med, men etterhvert er det forunderlig hva man bare gjør helt automatisk. Jeg husker min venninne som fikk barn måneder før meg fortalte alt mulig til meg under svangerskapet, og jeg kjente meg totalforvirret. Nå er jeg sikkert likedan.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 19:23   #52
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av ull

Jeg kjøper heller ikke hvitt, jeg får det aldri rent igjen. :sjuske: Og i hvert fall ikke BH'er!

Her går det i gift-/plastull i maskinen på ullprogram (med flekkfjerner av flytende gallesåpe om nødvendig), og i tørketrommel med kurv. Det eneste jeg har klart å ødelegge er en Mine A Ture blandingsbukse som ble kokt med en svart ullbamse. Ikke spør.

Men nå er det like før jeg hopper på en Nøstebarn ullfleecedress. Tror jeg. I mørk farge, åpenbart.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 19:57   #53
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av ull

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Jeg har kun en genser fra Nøstebarn, og den er foreløpig alt for stor til Ulrikke, og derfor ikke tatt i bruk.

Ja, hvilken størrelse viste Ulrikke seg å ha? :nysgjerrig som vanlig:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 20:23   #54
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.466
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vask av ull

Fortell meg hvordan du vasker din ull, så skal jeg fortelle deg hvem du er som menneske :leseihåndentrolldamestemme:

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 21:29   #55
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.635
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vask av ull

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Ja, hvilken størrelse viste Ulrikke seg å ha? :nysgjerrig som vanlig:

Bollekinnene bedrar; Ulrikke er faktisk ganske spinkel. Jeg bruker 74 og 80 til henne. Jeg tipper hun er rundt 80 cm høy, men hun er tynn, så i kjoler og skjørt er det 74 som gjelder. Nesten alt vi hadde med på reisen var for stort. Kinesisk barnetøy er vattert og merkelig, og bodyer har de ikke. Men i dag har vi vært og handlet litt tøy i mindre størrelse til henne.

Den nydelige Nøstebarn-genseren tenker jeg passer perfekt neste vinter.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 21:36   #56
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.877
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av ull

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Bollekinnene bedrar; Ulrikke er faktisk ganske spinkel. Jeg bruker 74 og 80 til henne. Jeg tipper hun er rundt 80 cm høy, men hun er tynn, så i kjoler og skjørt er det 74 som gjelder.

Å, da bruker hun samme størrelse som Liv! Denne trekker som kjent noe i bredden, da. Vedder på at hun er flere kilo tyngre enn Ulrikke til tross for et par centimeter mindre. (Hun er tung! ) Gleder meg til å se dem sammen!

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 21:37   #57
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.082
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av ull

Og for å komme med en sen og kompliserende kommentar: Vi vasker all ull, både Nøstebarnull, annen behandlet ull og alt egentlig på 30 grader ullprogram, med ullvaskemiddel fra Nøstebarn. Janusen kunne sikkert vært tatt varmere, men gidder ikke enda en sortering. Jada, de har noen flekker som ikke går bort, men jeg synes ikke det er så nøye *dårlig mor*. Han bruker en 6-7 gensere fra oktober til april og de gjør nytten sin den sesongen. At de blir litt stygge mot slutten bryr jeg meg ikke om, dette er barnehageklær. På denne måten blir det ca en ullvask i uka. Pjaktisk.

Helt på siden: Nydelig garderobe i ull dere hadde med til den unge damen. Rosa Janus og krinkelull og blå fleecedress og det ene med det andre. Lekkert lekkert, selv om alt selvsagt kler den smukke.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 23:36   #58
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vask av ull

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Den nydelige Nøstebarn-genseren tenker jeg passer perfekt neste vinter.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
nøstebarnull, ullvask


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no