|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() 100 000 amerikanske barn i fengselJeg fikk skikkelig klump i halsen av å lese denne artikkelen i nettutgaven av Magasinet, om amerikanske barn som havner i fengsel på ubestemt tid i stedet for å få hjelp for f. eks. lære- og adferdsvansker. Igjen ser man en massiv forskjellsbehandlig av svarte og hvite barn, av fattig og rik. Tenk dere, å fengsle niåringer! Jeg blir helt ubeskrivelig trist.
Sist redigert av Tallulah : 04-02-08 kl 13:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: 100.000 amerikanske barn i fengsel
Det er så vilt, hvordan fengselssystemet er i USA. Hva tenker en dommer når h*n setter inn en 9-åring? Har de virkelig lov til å skille en 9-åring fra familien sin?
![]() |
#3 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: 100.000 amerikanske barn i fengselDe setter nå i det minste ikke mindreårige på death row lenger. Siden 06, om jeg husker korrekt. Det går fremover.
![]() |
#4 |
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 100.000 amerikanske barn i fengselMange land har rare lover.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: 100.000 amerikanske barn i fengsel
Har det kommet noen endringer i lovverket, eller er det sånn at vi håper at det er slutt fordi det har ikke skjedd siden 06? :ikke oppdatert:
![]() |
#6 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: 100 000 amerikanske barn i fengselDet er kommet endringer i lovverket i følge Norges leder for Amnesty, i all fall.
![]() |
#7 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: 100 000 amerikanske barn i fengsel
Ok, det er jo ganske oppløftende, selv om det er fortsatt lang vei å gå til et noenlunde rettferdig og humant strafferettssystem.
![]() |
#8 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: 100 000 amerikanske barn i fengsel
Det er sant. Clinton, som en del av valginnspurten sin, løp til staten der han var guvernør for å undertegne en dødsdom. Mannen som ble ført til giftkammeret var sterkt mentalt tilbakestående. Han spiste ikke opp sitt siste måltid, sa han skulle spise det opp etterpå. Han skjønte rett og slett ikke at nå skulle de drepe han. Noe å vinne valget på ...
![]() |
#9 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: 100 000 amerikanske barn i fengselDet tragiske er at det ikke bare er USA dette skjer i. Jeg vet ikke hvordan det er i England nå, men da jeg studerte der i 96 møtte jeg en ung mann på 10 år. Han var dømt for ildspåsettelse - han tente rett og slett på barndomshjemmet sitt. Guttungen hadde hatt en mildt sagt jævlig oppvekst.
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: 100 000 amerikanske barn i fengselJeg lest artikkelen i avisen i dag. Rystende lesing, rettsystemet i USA skremmer meg. Historiene til de intervjuede barna avslører et system hvor straffen på ingen måte står i proposjon til "forbrytelsene". Hvis man kan kalle det at en unge dytter til en skolevakt for en forbrytelse da. Rasisme satt i system er vel en god beskrivelse av tilstandene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: 100 000 amerikanske barn i fengselHelt grusomt at de i det hele tatt kan vurdere å sette ås små barn i fengsel.
![]() |
#12 |
Fjott
|
![]() Sv: 100 000 amerikanske barn i fengselÅ sette ett barn i fengsel
![]() |
#13 |
weird
![]() Sv: 100 000 amerikanske barn i fengselKriminell lavalder helt ned til 6 år.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
weird
![]() Sv: 100 000 amerikanske barn i fengselDe har jo i større grad en tankegang om "the criminal mind".
Og allikevel mener mange amerikanere at de lever i "verdens beste land".
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: 100 000 amerikanske barn i fengselMinner meg om en type Dickens/Austen/den type historie der ungene får svi bare fordi de er til. Og så er det ikke engang bare en historie ...
![]() |
#18 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: 100 000 amerikanske barn i fengselHerregud. Egentlig er jeg ikke overrasket heller. Heia USA.
![]() |
|
|