Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Uvanlig middagskombinasjon

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-08, 11:30   #21
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Uvanlig middagskombinasjon

Norwegia som tilbehør til lys lapskaus er sært blir eg fortalt. Men godt er det.

Gammel 15-03-08, 11:46   #22
Ginger2
Naiv og Super

Ginger2 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cascaye, her.

Svigerfamilien spiser pannekaker med sukker og sitron. (Saft fra sitron)
Det syntest jeg var litt sært, men godt er det.

Denne kombinasjonen lærte jeg i barndommen og har vært hekta siden.

Gammel 15-03-08, 12:10   #23
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

I min svigerfamilie er det vanlig å servere både poteter og ris til sosakjøtt og andre vilt og kjøttretter. Den kombinasjonen sliter jeg litt med å forstå

Gammel 15-03-08, 13:11   #24
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Syltetøy på risen, eller banan til ris.

Dette spiser vi ofte. Jeg har lært det av min kjære. Vi kan ha feks kylling, ris, bønnesaus, salat og banan - en typisk dominikansk kombinasjon. Min kjære pleide forresten å spise banan på pizza også før.

Gammel 15-03-08, 14:02   #25
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

I min svigerfamilie er det vanlig å servere både poteter og ris til sosakjøtt og andre vilt og kjøttretter. Den kombinasjonen sliter jeg litt med å forstå

Hva spiser du til vilt og kjøtt, da?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-08, 14:58   #26
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det synes jeg er en helt standard kombinasjon. Tomatsaus passer dessuten IMO mye bedre til fiskekaker enn brunsaus, som jeg vet noen bruker (og mye bedre enn hvitsaus, som jeg også har hørt rykter om at blir brukt).

Tomatsaus til fisk?

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee, her.

Jeg har forresten heller aldri forstått poenget med poteter til komle. Komla ER jo potet, lizzom...

Svigermor må alltid ha potet i tillegg, uansett hvilken middag.
Sambo spiser hva som helst, så er det potet til raspeballer, så spiser han det også.

Tror ikke vi har så mange rare kombinasjoner.
Vi har servelatpølse med tomatsaus, poteter og gulrøtter. Hender vi bytter ut servelatpølsen med sommerkoteletter.
Mange som har stusset på dette, men vi syns det er supergodt!

Ellers har vi saltet torsk med hvit saus, det syns svigermor var veldig merkelig, men sist gang tok hun faktisk litt hvit saus på.
Men jeg har ikke inntrykk av at det egentlig er en merkelig kombinasjon.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-08, 15:03   #27
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee, her.

Jeg har forresten heller aldri forstått poenget med poteter til komle. Komla ER jo potet, lizzom...

Det har ikke jeg heller. Kun vår familie som bruker det i vår omgangskrets.Pappa er jo siddis og spiser ikke komler uten potet, så vi har funnet ut at det er et rogalands-fenomen.

Mens jeg derimot,spiser ikke rømmegrøt uten knust gjendekjeks oppå.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-08, 15:06   #28
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Da jeg var gravid første gang ble jeg hektet på fiskerkaker i brun saus med ris. Mannen ble litt lei av den matretten etterhvert

Jeg har også møtt flere "poteter til alt"-mennesker. Vårruller og poteter, lasagne og poteter osv.

Den rareste kombinasjonen jeg vet om er den lokale desserten bakels (vafler) og graut. Det er smørgrøt eller rømmegrøt som man legger som pålegg på vaflene. Vanlig som barselsgave eller ved bryllup, dåp og begravelser.

Gammel 15-03-08, 15:27   #29
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tertit, her.

Har fulgt med på tråden "uvanlig fyll på pitza" og kosa meg over folks oppfinnsomhet.

Er det en tråd her med den tittelen altså og er det noen som skriver pitza?
Går da ut fra at det er pizza det er snakk om. Hvis det finnes en matrett jeg ikke har hørt om som heter pitza, så beklager jeg latterutbruddet mitt.

Jeg kommer ikke på noen uvanlig middagskombinasjon akkurat nå, men det er mye som er overraskende godt selv om det ikke er helt vanlig.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-08, 15:56   #30
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykketrollet, her.

Tomatsaus til fisk?

Ikke til god, fersk fisk, kanskje, men til fiskekaker og fiskekarbonader er det kjempegodt. (Brunsaus synes jeg derimot er en tiing som bare passer til kjøtt.) Og frossenfisk varmet i lett (ikke veldig krydret) tomatsaus er en veldig grei og kjapp hverdagsmiddag med ris til.

Gammel 15-03-08, 16:08   #31
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Det har ikke jeg heller. Kun vår familie som bruker det i vår omgangskrets.Pappa er jo siddis og spiser ikke komler uten potet, så vi har funnet ut at det er et rogalands-fenomen.

Tja, jeg er siddis selv, og har aldri spist det. Men morfar MÅ ha poteter til komlene. Han er fra Hauge i dalane, like utenfor egersund. Kanskje det er en litt mer jær-greie?

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-08, 16:18   #32
Trois
Søkende

Trois sin avatar

Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tomatsuppe med potetmos.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-08, 16:48   #33
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Den rareste kombinasjonen jeg vet om er den lokale desserten bakels (vafler) og graut. Det er smørgrøt eller rømmegrøt som man legger som pålegg på vaflene. Vanlig som barselsgave eller ved bryllup, dåp og begravelser.

Vafler med Oppdalsgraut har jeg spist på Oppdal. Grauten er en slags fløyelsgraut med vaniljesmak eler noe slik!? Veldig godt i alle fall! Men første gangen jeg skulle smake det- GJETT om jeg var

Gammel 15-03-08, 17:06   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes fiskekaker og pasta høres sært ut, men det er sikkert godt.
Jeg synes Grete Roede har noen artige kombinasjoner av og til. I den ene kokeboka mi står det oppskrift på kjøttkaker:

1 pakke ferdigkokte kjøttkaker
1 pakke ferdigkuttet salatblanding
Kjøttkakesaus på pose

Varm kjøttkakene i sausen, server med salat og kokt spaghetti.

Gammel 15-03-08, 17:10   #35
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Hva spiser du til vilt og kjøtt, da?

Enten har vi poteter eller så har vi ris, jeg synes det blir overkill med begge deler.

Gammel 15-03-08, 17:17   #36
Sildre
Endelig på vei oppover!

Sildre sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sildre er litt kulSildre er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Er det en tråd her med den tittelen altså og er det noen som skriver pitza?
Går da ut fra at det er pizza det er snakk om. Hvis det finnes en matrett jeg ikke har hørt om som heter pitza, så beklager jeg latterutbruddet mitt.

Hmm... Pitapizza kanskje?
Det er i alle fall veldig godt.

Gammel 15-03-08, 18:00   #37
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cascaye, her.

Svigerfamilien spiser pannekaker med sukker og sitron. (Saft fra sitron)
Det syntest jeg var litt sært, men godt er det.

Da vil jeg nok si at farmors variant var verre. Nemlig pannekaker, stekt bacon, poteter og smeltet smør

Svar med sitat
Gammel 15-03-08, 18:03   #38
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Da jeg var gravid første gang ble jeg hektet på fiskerkaker i brun saus med ris. Mannen ble litt lei av den matretten etterhvert

Jeg har også møtt flere "poteter til alt"-mennesker. Vårruller og poteter, lasagne og poteter osv.

Bakels med grøt er jo SÅ godt. Det liker tilogmed mine stebarn fra tykkeste østlandet. De er ganske sære på hva de spiser, men det spiser de

Svar med sitat
Gammel 15-03-08, 18:09   #39
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Da vil jeg nok si at farmors variant var verre. Nemlig pannekaker, stekt bacon, poteter og smeltet smør

Den varianten UTEN poteter er helt vanlig her, og det er såå godt! Med sukker i tilegg. Pannekaker med smør, sukker og bacon. :sikle:

Gammel 15-03-08, 18:14   #40
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Den varianten UTEN poteter er helt vanlig her, og det er såå godt! Med sukker i tilegg. Pannekaker med smør, sukker og bacon. :sikle:

Ja men poteter til pannekaker?

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:43.