Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Ratatouille

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-08, 19:01   #1
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.860
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ratatouille

Det laget jeg her for et par dager siden og vanligvis bruker jeg bare løk, paprika, squash og bokstomater, men da hadde jeg fennikel i kjøleskapet og finhakket den og hadde oppi også. Det ble utrolig godt. Anbefales!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 20:04   #2
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ratatouille

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det laget jeg her for et par dager siden og vanligvis bruker jeg bare løk, paprika, squash og bokstomater, men da hadde jeg fennikel i kjøleskapet og finhakket den og hadde oppi også. Det ble utrolig godt. Anbefales!

En oppskrift for dummies er på sin plass, synes jeg!

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 20:16   #3
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.860
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ratatouille

To løk finhakkes
To paprikaer, gjerne forskjellige farger, skjæres i små biter
En squash skjæres i små terninger
En fenikkel skjæres i små biter

Grønnsakene surres i litt god olje, Odelia til steking for eksempel.

En boks grovhakkede tomater helles over, sammen med litt havsalt og krydder etter smak. Jeg brukte litt av en ferdigblanding som heter provencekrydder.

La det surre på middels varme i 5-10 minutter.

Jeg bruker dette ofte til kokt torsk og serverer med båtpoteter som er stekt i ovnen. De krydres med sitronpepper, salt og mer av den gode oljen.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 20:18   #4
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ratatouille

Da skal jeg prøve det! Takker!

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 21:10   #5
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.925
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ratatouille

Jeg så de laget det på programmet Sundt og Godt i går, så nå skal jeg prøve oppskriften din Nenne. Så veldig godt ut der i alle fall.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 21:31   #6
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ratatouille

Dette blir morgendagens middag.
Takk for oppskrift

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 21:56   #7
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ratatouille

Jeg så ikke hvilket underforum denne lå på, så jeg trodde det var snakk om filmen.
Eh.
Lusker ut igjen, jeg.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 22:01   #8
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.348
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ratatouille

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Jeg så ikke hvilket underforum denne lå på, så jeg trodde det var snakk om filmen.
Eh.
Lusker ut igjen, jeg.


Haha! To hjerner, en tanke. Igjen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 22:01   #9
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ratatouille

Auberginer pleier jeg også å bruke.

2 skrellede auberginer i biter
2 squash delvis skrellet i biter
2 paprika i biter
1 løk
1-2 fedd hvitløk
2 bokser tomater

Stek grønnsakene i smør og/eller olje
ha i tomatene og ha i salt, litt brunt sukker og pepper. Herlig.

Fennikel blir aldri galt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 22:10   #10
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ratatouille

Nå må vi jo spise ratatouille flere dager for å teste flere oppskrifter ...

Jeg digger aubergine, så det må jo være deilig!

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 23:27   #11
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ratatouille

Ratatouille er fantastisk som kveldsmat. Gjerne med litt ekstra hermetiske tomatar og tabasco eller chilli.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 23:36   #12
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ratatouille

Jeg har spist sjokolade til filmen med samme navn. Lurer på om ratatouille går like bra til rottatoille.

  Svar med sitat
Gammel 26-04-08, 08:56   #13
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ratatouille

Apropos auberginer, kan jeg anbefaler involtini?

Involtini

1 aubergine, cut into 4, lengthways
2 tbsp olive oil
55g/2oz feta
1 tbsp fresh chives (gressløk), chopped
1 tbsp fresh flat leaf parsley, chopped
1 tbsp pine nuts
1 garlic clove, peeled and crushed

Method.
1. Preheat oven to 250C/500F/Gas 9
2. Preheat a griddle pan.
3. Brush the slices of aubergine with the oil before placing the slices in the griddle pan. Turn the slices of aubergine, to griddle both sides.
4. Remove the griddle from the heat.
5. Place the feta, herbs, pine nuts and garlic in a small bowl and stir.
6. Take 1 slice of aubergine and place a tablespoon of the feta mixture in the centre of the slice.
7. Carefully roll the aubergine in an upwards direction. Place the aubergine roll on a baking tray before repeating the process with the 3 other aubergine slices.
8. Place the involtini (aubergine rolls) in the oven for 5 minutes. Remove the involtini from the oven. Place the involtini on a plate before serving.


dette er en oppskrift fra BBC Food. Nigella, derimot, bruker 4 auberginer og baker dem i saus. I tillegg bruker hun kokt bulgurhvete og pistasjenøtter i stedet for pinjekjerner. Hun legger Auberginerullene i en stor ildfast form og lager en tomatsaus med litt hvitløk, løk, to bokser tomater, salt, pepper, oregano.

her er Nigellas oppskrift:
Stuffing
1 onion
1 garlic clove
0.5 tsp dried oregano
2 tbsp Olive oil, plus more for painting the aubergines
3 tins chopped tomatoes, 400g each
2 tsp Sugar
1 pinch salt and pepper, to taste
2 tbsp extra virgin olive oil
4 aubergine

Stuffing

100g bulgar wheat
1 tsp dried oregano
350ml water, boiling
50g pistachio nuts, roughly chopped
200g Feta cheese, crumbled
1 garlic clove, minced
1 large spring onion, or 2 thin, finely sliced
2 tbsp capers, (drained of vinegar)
1 egg
1 pinch Cinnamon

topping:
75g Feta cheese, crumbled
1 dash of Olive oil
1 pinch dried oregano

method
1. Peel and roughly chop the onion and press on the garlic to loosen the skin. Remove it and then sling, onion, garlic and dried oregano to a food processor and blitz to a pulp.

2. Cook in a deep, generous-sized pan (with a lid) in the 2 tablespoons of olive oil, over medium to low heat, until softened - about 7 minutes.

3. Add the tomatoes and the sugar, stir well, cover and turn down the heat, and let cook for about 20 minutes, checking often to see that the sauce is not bubbling too vociferously (and therefore sticking or drying out, or indeed both).

4. Taste for seasoning and add salt and pepper, or maybe a pinch more sugar if you feel it needs it, then stir again, adding the extra virgin olive oil, and take off the heat, but keep the cover on. Leave till you need it.

5. Cut the aubergines in thinnish slices lengthwise and chuck away the two skin covered edges: you need to be able to roll the aubergine lengths up later and so you need the full extent. It may sound wasteful, but I'm happy if I get 4 - 5 good slices per aubergine.

6. Put some oil into a bowl and using a pastry brush, paint each slice generously with the oil. Then cook them on a hot griddle until bronzed, striped without and tender within. Or you can dispense with all the painting procedure and just fry the aubergine slices in a pan filled to about half a centimetre's depth of olive oil. In either case, remove the cooked slices to sheets of kitchen towel to absorb excess oil.

7. When cool, you can either begin the stuffing and rolling, or set them aside until you want to. If I'm doing this in advance, I line a dish with baking parchment, arrange a layer of aubergine slices on top, then cover with baking parchment, then another layer of aubergines and so on, until I've packed them all away.

8. I tend to stuff the aubergines shortly before cooking them, measure the bulgar wheat into a bowl, add the dried oregano, pour over the water and cover with a plate, leave the bulgar wheat to steep for 30 minutes.

9. Meanwhile preheat the oven to 190°C/gas 5. Get out an ovenproof dish into which the involtini will fit snugly (I use a le Creuset one measuring 30cm by 21cm) and oil it lightly.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-08, 18:45   #14
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ratatouille

Dette var snadder middag
Serverte med båtpoteter jeg stekte i ovnen og fisk. Nammenamm... Mannen ble skikkelig imponert. Og noe så enkelt å lage.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-08, 19:14   #15
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.860
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ratatouille

Opprinnelig lagt inn av Barbalala, her.

Dette var snadder middag
Serverte med båtpoteter jeg stekte i ovnen og fisk. Nammenamm... Mannen ble skikkelig imponert. Og noe så enkelt å lage.

Ikke sant det var lett å lage? Så moro at dere koste dere.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no