Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Jeg lar meg irritere …

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-06, 14:21   #181
teia
Pirkete
 
teia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 103
teia er litt kulteia er litt kul
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Det tror jeg på. Den opphøyde dialekten på hjemstedet mitt ligger milevis fra noe normert talespråk, og for ikke å snakke om skriftspråk.

Ja, og hvor stolt man er av hjemstedet sitt har også noe å si.

http://www.forskning.no/Artikler/200...r/1038499908.5

teia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 15:07   #182
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.431
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Vanilja, her.

Da jeg var tenåring, sleit jeg veldig med kj-, ky- og skj- lyd. Da var det på ingen måte tøft. Så etter uttallige kommentarer fra andre, ble det til at jeg skulle ha hønsunger og ris til middag.

I dag stopper jeg opp et halvt sekund før jeg skal si e kj- eller ky- ord, for å forsikre meg om at jeg sier det riktig. Og har jeg det veldig travelt når jeg skravler, og sier for eksempel skjylling, føler jeg meg temmelig teit.

Jeg har samme problem med I og Y. På island skiller vi ikke mellom disse bokstavene lydmessig og da sliter jeg med ord hvor Y'en skal uttales.

Type parapliiii og sinnsiiik Det er ikke så mange som kommenterer dette, men mine nærmeste venninner knekker sammen hver gang jeg uttaler disse ordene feil ... Det skjer ikke så ofte nå som jeg er obs på det, men likevel noen ganger. Fremmede tror sikkert jeg har en talefeil

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 15:57   #183
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av teia, her.

Det er blitt forsket på at jo nærmere en dialekt ligger det normerte skriftpråket, desto lavere status har dialekten. For oss som kommer fra områder nær Oslo, og snakker "bredt", har dialekten svært lav status. Derfor er det vanskeligere, tror jeg, å holde på dialekten når dialekten din ikke oppfattes som en dialekt.

http://dt.no/apps/pbcs.dll/article?A...73258851207080

Det samme gjelder for oss fra Oslo Øst. Nå snakker ikke jeg veldig bred østkantdialekt, men det er nok delvis fordi det ikke er helt godtatt, man blir sett litt ned på hvis man sier bannan og Annita. Det er ikke noe jeg har gjort bevisst for å være fin eller noe sånt, men man blir påvirket, og jeg synes også det høres stygt ut, selv om det jo strengt tatt er dialekten min. Det at man har så mange rundt seg som ikke snakker denne dialekten har sikkert også mye å si, jeg snakket mye bredere da jeg var liten og bare ferdes i Groruddalen.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 15:58   #184
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Jeg har samme problem med I og Y. På island skiller vi ikke mellom disse bokstavene lydmessig og da sliter jeg med ord hvor Y'en skal uttales.

Type parapliiii og sinnsiiik Det er ikke så mange som kommenterer dette, men mine nærmeste venninner knekker sammen hver gang jeg uttaler disse ordene feil ... Det skjer ikke så ofte nå som jeg er obs på det, men likevel noen ganger. Fremmede tror sikkert jeg har en talefeil

Har du sånne rare, søte s-er også?

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 16:59   #185
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.686
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Jeg har samme problem med I og Y. På island skiller vi ikke mellom disse bokstavene lydmessig og da sliter jeg med ord hvor Y'en skal uttales.

Type parapliiii og sinnsiiik

Venninna mi fra Sveits har samme problemet. Bare at for henne blir det U i stedet. Paraplu og sinnsuk Det er selvfølgelig ikke mange som påpeker dette heller, siden man hører at hun åpenbart er utenlandsk.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 21:46   #186
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.985
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Jeg snakker nordlandsk med familien min, men vestlands ellers. Ble født og bodde i nordnorge til jeg var 5 år og hele slekta er nordnorsk, men jeg er i hovedsak vokst opp på vestlandet. Mamma er samisk, men lærte dessverre aldri meg det. Søstra mi snakker flytende samisk. Jeg håper jeg får begynt på samisk kurs nå til høsten, for jeg har virkelig lyst å kunne kommunisere med slekta mi. Det er flere som ikke snakker norsk.

MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 23:06   #187
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.514
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere …

Vi flyttet fra Stavanger til Vestlandet før jeg var året, så jeg er oppvokst her. Mamma snakker vestlandsk og pappa stavangersk. Jeg tar ikke etter han, men må passe meg for ikke å plukke opp enkelte stavangerord når jeg er der nede.....
Tror ikke jeg hadde klart å holde helt på min egen dialekt om jeg hadde flyttet.....

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 23:08   #188
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.985
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere …

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Vi flyttet fra Stavanger til Vestlandet før jeg var året, så jeg er oppvokst her. Mamma snakker vestlandsk og pappa stavangersk. Jeg tar ikke etter han, men må passe meg for ikke å plukke opp enkelte stavangerord når jeg er der nede.....
Tror ikke jeg hadde klart å holde helt på min egen dialekt om jeg hadde flyttet.....

Sist jeg sjekket var Stavanger på Vestlandet!?

MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 23:18   #189
Vanilja
Ikke fullt så fin
 
Vanilja sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.288
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere …

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Vi flyttet fra Stavanger til Vestlandet før jeg var året, så jeg er oppvokst her. Mamma snakker vestlandsk og pappa stavangersk. Jeg tar ikke etter han, men må passe meg for ikke å plukke opp enkelte stavangerord når jeg er der nede.....
Tror ikke jeg hadde klart å holde helt på min egen dialekt om jeg hadde flyttet.....

Jeg er østlending, men mamma er fra en bygd ikke langt fra Songdal. Ho flyttet til østlandet før jeg ble født, og i mine ører snakker ho bokmål.
Allikevel synes samboeren min at jeg har mange ord fra hennes opprinnelige dialekt.
Jeg sier ho i stedenfor hun, komt istedenfor kommet.(kommer ikke på flere i farta. ) Dette er jo ord som jeg er vant med å bruke og høre, så jeg legger ikke merke til det.

Men kava sogning blir jeg nok ikke. Selv om jeg elsker dialekten.

__________________
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne.
Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne.
- Jessica
Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 23:47   #190
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.686
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere …

Opprinnelig lagt inn av Vanilja, her.

Jeg er østlending, men mamma er fra en bygd ikke langt fra Songdal. Ho flyttet til østlandet før jeg ble født, og i mine ører snakker ho bokmål.
Allikevel synes samboeren min at jeg har mange ord fra hennes opprinnelige dialekt.
Jeg sier ho i stedenfor hun, komt istedenfor kommet.(kommer ikke på flere i farta. ) Dette er jo ord som jeg er vant med å bruke og høre, så jeg legger ikke merke til det.

Men kava sogning blir jeg nok ikke. Selv om jeg elsker dialekten.

Songdalen i Sogn og Fjordane eller Vest-Agder? Det er nemlig to vidt forskjellige dialekter. Min venninne er fra Songdalen i Vest-Agder og snakker tilnærmet uforståelig (mistenker at det er mer måten hun snakker på enn selve dialekta) Du mente Songdalen ved Balestrand i Sogn og Fjordane? Eller Sogndal?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 23:48   #191
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Eller venninnen min som kan være svært rassløs til tider.

(Hun sendte meg en tekstmelding om at hun var så rassløs, og da jeg svarte "hvordan får du bæsjet da?" så skjønte hun ingen ting )

Nå tok jeg meg selv i å le høyt her!!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 23:56   #192
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Nå tok jeg meg selv i å le høyt her!!

Hm, det var da ikke typisk din humor, Lilleleo

Velkommen, forresten!

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 23:57   #193
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.514
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere …

Opprinnelig lagt inn av Sannemor, her.

Sist jeg sjekket var Stavanger på Vestlandet!?

Alt du vet!!

På tide å komme seg i seng. Sunnhordland mener jeg. Bytt ut Vestlandet med Sunnhordland.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 09:11   #194
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.431
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere.....

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

Har du sånne rare, søte s-er også?

Jeg tror jeg har ganske bra kontrolle på s-ene? Jeg syns egentlig ikke det er så stor forskjell på de lydene når jeg prøver å si dem høyt for meg selv nå

Men etter 20 år i Norge så skal du være god for å skjønne at jeg ikke er innfødt

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 15:11   #195
Vanilja
Ikke fullt så fin
 
Vanilja sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.288
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere …

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Songdalen i Sogn og Fjordane eller Vest-Agder? Det er nemlig to vidt forskjellige dialekter. Min venninne er fra Songdalen i Vest-Agder og snakker tilnærmet uforståelig (mistenker at det er mer måten hun snakker på enn selve dialekta) Du mente Songdalen ved Balestrand i Sogn og Fjordane? Eller Sogndal?

Sogndal. I Sogn og Fjorane.
Er litt forskjell på de dialektene kan man si.

__________________
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne.
Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne.
- Jessica

Sist redigert av Vanilja : 05-10-06 kl 15:19.
Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 15:12   #196
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.320
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere …

Ble spurt om legimitasjon her om dagen

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 23:22   #197
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere …

Det å irritere seg over andres trykkvalg på navn har jeg gitt opp. Det er heller ikke "lov" å rette på andres måte å snakke på, selv om det bør kunne påpekes at det heter legitimasjon og psykiater.

Sjylling og sjøttkake legger jeg også merke til, og håper tinkeliten holder seg unna dem. Ikke så sjarmerende å gå med sjede rundt halsen for eksempel.

Per dags dato vokser han opp/går i barnehage på et sted med en dialekt verken jeg eller 'papsen' snakker.

...men når begynte dette å handle om dialekter?

Jeg irriterer meg mest over de som går med børser for å samle inn penger. Liker ikke å bli truet på livet.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 23:26   #198
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.985
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere …

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Jeg irriterer meg mest over de som går med børser for å samle inn penger. Liker ikke å bli truet på livet.

MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 23:30   #199
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere …

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Er helt enig. Klær kan ikke krype.

njao....har en skittentøyshaug som ikke er helt sikker- glefse litt gjør den og.

Klær kan krype om man bare venter lenge nok.

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 23:37   #200
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg lar meg irritere …



Forresten må jeg bare dele en søt historie. Kom en gang i en heftig diskusjon med en østlending (lærerstudent og greier) som insisterte på at det het mævver (maur) og sævv (sau). Hun gikk bort til nabobordet for å motbevise at det var dialektord, heldigvis for meg befant vi oss på Vestlandet så hun måtte gi seg.

(forøvrig prøver jeg å kutte ned på parantesbruken, kan forstå om noen lar seg irritere av det)

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no