Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Denne bloggen... Hva tenker du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-12, 15:31   #181
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.076
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Vi er faktisk et av få land der msn kan gjøre dårlige valg og faktisk få hjelp. Prøv å gjøre det samme i Hellas eller USA foreksempel.

I Norge er vi så innmari avhengig av at andre skal ordne opp etter oss, det være seg i økonomiske situasjoner eller andre dumme valg vi tar. Vi er en stat med puter sydd under armene og likevel klager vi.

Driter du så utrolig på draget at du blir evig gjeldslave så kan du kun takke deg selv. Likevel skylder vi på staten og vi forventet at den skal ordne opp. Strengt tatt er vi en nasjon som trenger å bli voksen.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 15:34   #182
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Vel, at noen har klart å komme seg ut av fattigdom og vanskelige livssituasjoner betyr ikke at alle kan klare det. Hvor vanskelig er det å forstå? Jeg kan skjønne at det er lett å beundre dem som klarer det og tro at alle har potensiale til å klare det samme, men det er ikke slik virkeligheten er. En kan gjøre en rekke smarte valg, og likevel være i et avhengighetsforhold til Nav og vennligstilte frivillige.

Hva i all verden er dette for slags måte å formulere seg på!?!?? Jeg har to innlegg i denne tråden; ett som viser til en artikkel i aftenposten som forklarer hvorfor folk gjør dårligere valg når man har knappe ressurser, og ett som viser til eksempler på hva folk har gjort for å komme seg ut av vanskelige situasjoner. Og så antyder du at jeg er domm som et brø som ikke fatter hvor vanskelig virkeligheten er?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 16:58   #183
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.599
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Å få jobb på "restarbeidsevne" er utolig vanskelig, selv med en god utdannelse.
Å flytte og bryte opp, når man sitter til livet i møkk og dritt, er det virkelig så enkelt?
Å bare ta seg sammen når man i utganspunktet er ressurssvak er ikke så lett, for det er jo nettopp på ressursene det skorter.

Det forfektes stadig her på FP at man bare kan studere og få seg en utdannelse, så forsvinner alle problemer som dugg for solen.
Vel det er ikke så lett å få til i praksis som det hevdes her.

Å være i en så fortvilet økonomisk situasjon som det beskrives her (uavhengig av om det er et troll eller ikke, jeg har ikke tenkt å bidra med penger dit uansett, så for meg er det irrelevant om det er en svindler) tror jeg er umulig å sette seg inn i.

Dessuten så forutsetter dere at folk rundt oppfører seg riktig og følger loven.
Vel, newsflash, det er ikke alltid de gjør det. Det hjelper lite å ha husleieloven i hånden om huseier sender HA innkrevning på døra di....

Selvfølgelig er det mye man kan gjøre selv, og for oss med ressursene til å se løsninger og skaffe oss det vi trenger av hjelp så er det ikke det helt store problemet. For vi vil aldri havne helt der nede. For de som ikke har den evnen er det som å sitte fast i kvikksand.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 17:00   #184
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Plutselig ble det stopp på blogginga gitt.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 17:00   #185
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Men hvordan er det med skatting og trekk dersom en med trygd/sosialstøtte plutselig får masse penger donert inn på konto da?

Jeg vet jo at de stadig vekk advarer bloggere om at de må rapportere inn gaver, vareprøver og reklameinntekter de får igjennom bloggen og skatte av dette. Vil ikke dette da gjelde denne mannen?

Nå sier ikke jeg at jeg nødvendigvis tror på historien, jeg har ikke giddet å lese igjennom alle innleggene i bloggen og har heller ikke særlig erfaring med trygdesystemet. Jeg støtter heller lokale tiltak enn anonyme bloggere på nettet, rett og slett fordi det da blir fordelt på flere og jeg vet hvilket formål det går til. Ellers tenker jeg at det aller viktigste for å forhindre fattigdom er vel å engasjere seg politisk og si fra om urettferdighet.

Hvis sosialkontoret skulle be om kontoutskrift og den viser han har fått feks 20tusen i pengegaver vil han miste sosialstønaden for en periode ja, eller få krav om å tilbakebetale det han har fått. Så det vil jo bli en smell for han, absolutt, hvis historien skulle stemme vel og merke.

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Og for å presisere: Jeg snakker om denne bloggen, og tilsvarende trolling. Folk må fader meg slutte å være så helsikes blåøyde.



Det er vel ingen her som ikke skjønner at det finnes fattigdom i dette landet. Men vi uttaler oss om DENNE personen, ikke alle de som faktisk sitter fattige rundt om i landet.

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 17:02   #186
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Plutselig ble det stopp på blogginga gitt.

Har han slutta å blogge? Bloggen lagt ned?

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 17:10   #187
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Nei, men det ble plutselig så stille, både i blogg og på FB.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 17:24   #188
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.517
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Eg reagerer på det siste innlegget, det om kommentarar og slikt. Eg skjønner ikkje korfor folk stadig forventer at dei kan skrive kva dei vil på internett og ikkje få respons på det dei skriv. Det å få respons er vel ein del av konseptet sosiale medier. Når du skriv at ein familie på fire ikkje blir mett av ein grandiosa til 30 kroner, må du tole å få svar med tips om andre, meir mettande ting ein kan spise for 30 kroner. Havregryn, for eksempel. Eller bønner. Eg blir så irritert over folk som sutrer på internett og så i neste omgang blir fornærma over at dei får svar! Når skal folk skjønne at idet dei entrer ei offentleg sfære med privatlivet sitt, vel dei sjølv å åpne for tilbakemelding frå offentlegheita. Dersom ein ikkje toler det, så kan ein velje å la vere å gå inn i offentlegheita med privatlivet sitt. (Elles er eg einig i at akkurat denne bloggen er for inkonsistent til å vere truverdig).

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 19:07   #189
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.675
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Det er mulig forslagene mine var enkle, men det var det beste jeg kom på i farta.

Likefullt på grensen til provoserende, forslagene dine har ingen hold i virkeligheten i det hele tatt. Man kan ikke bare flytte, jakte eller studere seg ut av økonomisk helvete, dessverre. Hadde fyren hatt et jaktvåpen, hadde det antagelig vært langt mer fornuftig å selge det enn å dra ut i skauen med det.

Og jeg diskuterer heller ikke denne bloggeren spesifikt, for de fleste av dere mener jo det er bare kødd, og da blir det helt fånyttes å diskutere ham. Jeg aner ikke om bloggen er ekte eller ikke, jeg har ikke orket å lese mer enn ett innlegg engang. Det er holdningene til fattige, enten vi snakker denne bloggeren spesifikt, eller fattige generelt, jeg synes er aldeles tragisk her inne på forumet noen ganger.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 19:22   #190
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er holdningene til fattige, enten vi snakker denne bloggeren spesifikt, eller fattige generelt, jeg synes er aldeles tragisk her inne på forumet noen ganger.

Jeg tror de fleste her inne, med noen unntak selvsagt, sitter ganske godt i det. Mange har nok vært ute en vinternatt før, men kanskje glemt hvordan det var? Fordi jeg føler meg ganske uttafor på en måte, når jeg leser om folk som har billetter liggende i skuffen til både inn- og utland, og jeg ikke engang har råd til å reise til min syke far liksom...

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 19:35   #191
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.031
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Likefullt på grensen til provoserende, forslagene dine har ingen hold i virkeligheten i det hele tatt. Man kan ikke bare flytte, jakte eller studere seg ut av økonomisk helvete, dessverre. Hadde fyren hatt et jaktvåpen, hadde det antagelig vært langt mer fornuftig å selge det enn å dra ut i skauen med det.

Og jeg diskuterer heller ikke denne bloggeren spesifikt, for de fleste av dere mener jo det er bare kødd, og da blir det helt fånyttes å diskutere ham. Jeg aner ikke om bloggen er ekte eller ikke, jeg har ikke orket å lese mer enn ett innlegg engang. Det er holdningene til fattige, enten vi snakker denne bloggeren spesifikt, eller fattige generelt, jeg synes er aldeles tragisk her inne på forumet noen ganger.

Men er det egentlig dårlige holdninger til fattige generelt å forvente at de av dem som har havnet i en elendig økonomisk situasjon på grunn av dårlige valg og forbruksgjeld, faktisk må leve med konsekvensene selv?

Jeg sier ikke at det er "barebare". Det er det nok ikke, og det er selvsagt umåtelig kjipt og trist for barn som vokser opp og må leve med konsekvensene av dette i samfunnet vårt.
Men spørsmålet er jo om det skal være "barebare" å ha kjørt seg selv på ræva økonomisk, med en haug av elendige økonomiske beslutninger på samvittigheten, og så skal staten i form av NAV komme og ordne opp i det økonomiske rotet uten at man skal få kjenne det på lommeboka og comfortnivået? Jeg synes nemlig ikke det. Som voksent menneske må man faktisk innse at man må leve med konsekvensene av egne handlinger. Og vi har jo faktisk et hjelpeapparat og et sted å gå til når alt annet har gått til hundene, men man kan ikke forvente, "in the name of Verdens Rikeste Land" at livet ikke skal være kjipt om man har levd over evne og skaffet seg forbruksgjeld til oppover ørene. Det rimer iallefall ikke med min rettferdighetssans, som også må prioritere og bortprioritere daglig, og slik tror jeg mange andre oppfatter det også.


Nå det er sagt tror jeg ikke en døyt på denne nissen med bloggen.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 19:39   #192
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.675
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Nei, jeg er enig i at man får ligge som man reder altså, men for veldig mange er ikke fattigdom selvforskylt, og da blir det så naivt og dumt å foreslå at man jakter liksom. Spesielt den at man kan flytte eller utdanne seg går igjen her inne, og sånn er faktisk ikke realiteten.

Her i Verdens Rikeste Land™ er vi jo alle så vannvittig mye bedre stilt selv om vi driter oss ut enn i de fleste andre land i verden.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 19:41   #193
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.175
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Jeg mener virkelig ikke å ha dårlige holdninger til fartige, virkelig ikke. Men hva skal jeg gjøre da, uten om å prøve være konstruktiv? Gi penger til andre som har dårligere råd enn meg? Jeg syns veldig veldig synd på de som sliter økonomisk, hvis noen er i tvil. Selv om det er "selvforskylt".

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 19:41   #194
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.069
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Jeg blir litt provosert av alle de som refererer til FP som et sted hvor man for all del ikke forventer et kritisk blikk til noe som helst. At alle bare skal gå i takt og synes synd på og for Guds skyld aldri etterlyse egeninnsats eller definere en grense for HVA det kan forventes at det offentlige bidrar med.

Stadig leser jeg at folk "blir sjokkert over holdninger" og "aldri hadde trodd at..." Her inne liksom. Get real, sier nå bare jeg. FP er høyst sannsynlig ikke så PK og elitisk som det synes som om mange tror, og takk for det. Hvis så var, tror jeg jammen jeg hadde tatt med meg all min skepsis og menneskefiendtlighet til et annet sted.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 19:45   #195
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg blir litt provosert av alle de som refererer til FP som et sted hvor man for all del ikke forventer et kritisk blikk til noe som helst. At alle bare skal gå i takt og synes synd på og for gids skyld aldri etterlyse egeninnsats eller definere en grense for HVA det kan forventes at det offentlige bidrar med.

Stadig lese jeg at folk "blir sjokkert over holdninger" og "aldri hadde trodd at..." Her inne liksom. Get real, sier nå bare jeg. FP er høyst sannsynlig ikke så PK og elitisk som det synes som om mange tror, og takk for det. Hvis så var, tror jeg jammen jeg hadde tatt med meg all min skepsis og menneskefiendtlighet til et annet sted.

En annen ting er nå det at FP i denne tråden er faktisk alle som har svart. Så på FP er det faktisk delte meninger om denne bloggen.

Sidespor: Jeg blir bare så irritert hver gang noen som er fast innventar på FP skjeller ut resten som om de selv ikke tilhører. Da er det plutselig "FP" som mener ditten og datten.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 19:45   #196
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.599
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Men er det egentlig dårlige holdninger til fattige generelt å forvente at de av dem som har havnet i en elendig økonomisk situasjon på grunn av dårlige valg og forbruksgjeld, faktisk må leve med konsekvensene selv?

Jeg sier ikke at det er "barebare". Det er det nok ikke, og det er selvsagt umåtelig kjipt og trist for barn som vokser opp og må leve med konsekvensene av dette i samfunnet vårt.
Men spørsmålet er jo om det skal være "barebare" å ha kjørt seg selv på ræva økonomisk, med en haug av elendige økonomiske beslutninger på samvittigheten, og så skal staten i form av NAV komme og ordne opp i det økonomiske rotet uten at man skal få kjenne det på lommeboka og comfortnivået? Jeg synes nemlig ikke det. Som voksent menneske må man faktisk innse at man må leve med konsekvensene av egne handlinger. Og vi har jo faktisk et hjelpeapparat og et sted å gå til når alt annet har gått til hundene, men man kan ikke forvente, "in the name of Verdens Rikeste Land" at livet ikke skal være kjipt om man har levd over evne og skaffet seg forbruksgjeld til oppover ørene. Det rimer iallefall ikke med min rettferdighetssans, som også må prioritere og bortprioritere daglig, og slik tror jeg mange andre oppfatter det også.


Nå det er sagt tror jeg ikke en døyt på denne nissen med bloggen.


Det er vel ingen her som har tatt til ordet for at man skal få gull og grønne skoger om man har føkka opp egen økonomi?
Det det reageres på er holdningen om at man bare kan skjerpe seg ut av elendigheta. For det kan man ikke. Hadde man hatt ressursene til å skjerpe seg så hadde man ikke vært på bunn. Det er ikke akkurat rakettforskning å se den sammenhengen.

Hvordan de som er helt på bunn skal hjelpes kan vi godt diskuteres.
Jeg er helt med på langt mer "tvang" for å få støtte fra NAV enn vi har i dag, enten det er snakk om sykdom, arbeidsledighet eller rett og slett fattigdom. Nettopp fordi mange av disse ikke selv har hverken kunnskap eller ressurser til selv å se de kloke og gode valgene. Det må de hjelpes til, uavhening av om årsaken er slendrian, uflaks eller arv.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 19:55   #197
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.031
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det er vel ingen her som har tatt til ordet for at man skal få gull og grønne skoger om man har føkka opp egen økonomi?
Det det reageres på er holdningen om at man bare kan skjerpe seg ut av elendigheta. For det kan man ikke. Hadde man hatt ressursene til å skjerpe seg så hadde man ikke vært på bunn. Det er ikke akkurat rakettforskning å se den sammenhengen.

Hvordan de som er helt på bunn skal hjelpes kan vi godt diskuteres.
Jeg er helt med på langt mer "tvang" for å få støtte fra NAV enn vi har i dag, enten det er snakk om sykdom, arbeidsledighet eller rett og slett fattigdom. Nettopp fordi mange av disse ikke selv har hverken kunnskap eller ressurser til selv å se de kloke og gode valgene. Det må de hjelpes til, uavhening av om årsaken er slendrian, uflaks eller arv.

Vel, flere var misfornøyde med holdningene. Og jeg oppfattet holdningene til de fleste i denne tråden i den retningen jeg skrev mitt innlegg. Og jeg synes ikke at man nødvendigvis har så veldig dårlig holdning fordi man mener at man av og til må "klippe håret og skaffe seg en jobb". Det må da gå an å stille noen krav til de ressurssvake gruppene også. Og selv om jeg er enig i at løsningene til Magica var vel enkle, så synes jeg godt man kan få komme med forslag til bedring for folk i en vanskelig økonomisk situasjon uten at man trenger å få surinnlegg av typen "dårlig holdninger til fattige" "skjerpe seg ut av fattigdom" osv. Tiltak som har hjulpet noen, kan faktisk hjelpe flere, selv om det ikke er barebare. Og jeg synes ikke det er så veldig stygt og en oppvisning i dårlige holdninger å påpeke slikt. I motsetning til enkelte andre.

Også er jeg enig med Esme angående retorikken der man plutselig ikke er en del av FP lengre. Den er teit.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 20:01   #198
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.211
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg blir litt provosert av alle de som refererer til FP som et sted hvor man for all del ikke forventer et kritisk blikk til noe som helst. At alle bare skal gå i takt og synes synd på og for Guds skyld aldri etterlyse egeninnsats eller definere en grense for HVA det kan forventes at det offentlige bidrar med.

Stadig leser jeg at folk "blir sjokkert over holdninger" og "aldri hadde trodd at..." Her inne liksom. Get real, sier nå bare jeg. FP er høyst sannsynlig ikke så PK og elitisk som det synes som om mange tror, og takk for det. Hvis så var, tror jeg jammen jeg hadde tatt med meg all min skepsis og menneskefiendtlighet til et annet sted.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

En annen ting er nå det at FP i denne tråden er faktisk alle som har svart. Så på FP er det faktisk delte meninger om denne bloggen.

Sidespor: Jeg blir bare så irritert hver gang noen som er fast innventar på FP skjeller ut resten som om de selv ikke tilhører. Da er det plutselig "FP" som mener ditten og datten.

Jeg mener bestemt at jeg ikke skjeller ut noen i mine innlegg.
Jeg synes oppriktig at det er forbausende at så mange fremstår som kyniske i forhold til folk som er fattige på grunn av teite disposposisjoner tidligere, og lite forståels for at resurssvake ikke evner å ta tak i egen situasjon.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 22:12   #199
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Hva er ditt forslag til løsning for folk i en slik situasjon?

Skrive en blogg om det elendige livet sitt og håpe at det finnes "snille" mennesker der ute? Kan der være at det er sant - slik omtrent - og at han prøver en kreativ måte å skaffe penger på? Det er jo bare en variant av å sitte med kopp på gata, er det ikke? Eller burde man realitetssjekke gatetiggere også før man putter en 10-er i koppen. Bare for å være sikker på at de ikke er selvforskyldt fattig, og har forsøkt alle de "riktige" metodene for å komme seg ut av fattigdommen?

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 22:44   #200
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Jeg tror ikke han startet bloggen for å tjene penger. Kanskje håpet han å få sympati, men mest for å belyse hvordan det er å leve i fattigdom med barn. Selv om det totalt sett kom ut litt kleint.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no