Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-11, 21:20   #181
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Vi har vel alt som er mulig å ha som ugress i plenen, i plenen vår. Må ta en sjau etterhvert, men jeg hadde håpet på at plenrens ville ta det, er det for mye å håpe på?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 21:21   #182
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Plenrens i pelletsform tar svært lite hos meg. Sprayflaskegiften tok knekken på mye løvetann, men den er fryktelig udrøy og veldig dyr. Også liker jeg egentlig ikke gift.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 21:24   #183
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg venter på at mosen skal ta over, da ser det i alle fall grønnt ut.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 21:26   #184
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Vi hadde MYE mose og MYE løvetann i fjor. Mosen fikk jeg bukt med da jeg strødde sand på den og etterpå gjødslet gresset to-tre ganger. Løvetannene ble både luket manuelt og tatt med gift. Grobladene ser ut til å være hakket enklere å luke, men ack så mange!

Gammel 27-05-11, 22:32   #185
Sinobell
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2010
Sinobell er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

En annen plante som mange regner som ugress er fagerfredløs. Den vokser også overalt og sprer seg enormt. Hos meg har den fått lov å vokse på et sted i hagen med lite sol, ekstremt tørr jord der røttene fra naboens hekk har tatt helt over plenen. De trives, plassen er ikke lenger brun og stygg - og jeg er fornøyd;

Er det det den heter?!
Vi har den i hagen i borettslaget, den øker området sitt med ca 30% hver sesong. Satans greie. Nå dekker den ca 12kvm. Og er vanskelig å grave opp. Jeg hater saken, den er fin når den blomstrer, men resten av tiden dreper den alt annet som er plantet til pynt, infiserer alle bed, og tar over plenen.

Eksamen og hagearbeide burde jo gå glimrende i lag, men nei. Nå er eksamen over, og jeg har jukset: rakk ikke plante krydderurter i år, så jeg har kjøpt noen på bondens marked. Økologisk dyrket så jeg har håp om at de er litt mer robuste enn rælet fra rema.

Vi har en litt liten veranda i 2 egt, steksol hele dagen og ganske mye vind (til bergen å være), samt MASSE vann. Så ikke alt overlever her. Timian døde, gressløken stortrives, har pådratt meg noen andre løkplanter jeg ikke aner hva er, men de smaker godt og trives. Peppermyntet er på vei opp og klar for å lage avleggere av.

Har kjøpt: salvie (plantet inne), Estragon, selleripersille, løpstikke (så glad i den, håper den overlever), Sar.

Ser frøene på klimatisen min er begynt å komme. Skal rote frem meldingen til den jeg lovet å sende til når de er klar. Om en uke er de nok blitt små ullnøster, og etter det en uke for å modne eller så håper jeg.

Oh og: poteten spirer! den ser tøff ut.lilla og grønn.

Sinobell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 19:08   #186
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det for tidlig å klippe plenen, tro?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 19:12   #187
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Jeg klippet i dag, rakk akkurat før regnet. Her var det langt, så det var på tide.

Ferdiggressplenen vi lagde for 4 år siden er så fin fortsatt. Helt uten løvetann. Den selvsådde er helt ødelagt av ugress. Her blir det utskiftning etterhvert.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 19:18   #188
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har klippet plenen to ganger allerede. Ellers hadde den vært sikkert 20 cm høy.

minibolle mai 2012
Gammel 28-05-11, 19:20   #189
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Jeg prøvde forresten å plante lavendel i trekassen min i dag. Men det bla alt for tamt og grønt, så de skal få stå i krukker på terrassen i stedet. Jeg tror kassen skal få noen røde pelargoniar, det hjørnet trenger farger.

Og ellers har jeg brukt dagen til å bli litt matt over alt som kan gjøres i denne hagen. Jeg tror vi holder oss til begrepet/unnskyldingen naturtomt. Det _må_ ikke bli for striglet her, blåbærlyngen kan regjere.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 18:30   #190
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Dene ene akeleien min blomstrer!!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 18:35   #191
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Alliumen min blomstrer! Det spirer og gror i grønnsakshagen, og tomatplantene skal vel straks få komme ut.

Nå var det visst min tur til å gå en runde med kantklipperen, gitt!

Gammel 30-05-11, 20:40   #192
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg er litt stolt av mitt lilla blomsterbed som jeg anla i fjor høst.
Allium og tulipaner + noen rosahvite tulipaner som jeg hadde glemt at jeg hadde plantet.

Sist redigert av GinaK : 07-06-11 kl 20:15.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 20:17   #193
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Noen som vet hva slags staude dette er?
Det kommer opp stengler fra roten og med lilla blomster. Liker godt skygge.
Jeg har hatt den med meg fra et sted jeg leide på 90-tallet og den er veldig fin og dekorativ og holder seg leeenge fin i litt skygge.

Gammel 20-06-11, 09:26   #194
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Jeg ser ikke bildet, GinaK, bare rødt kryss.

I hagen vår har det definitivt skjedd ting. Vi har bygget platting.

minibolle mai 2012
Gammel 20-06-11, 09:32   #195
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er vanligvis ganske lunken til hagearbeid, - jeg liker å ha det pent rundt meg, men synes det er mest naturlig at andre fikser den biten - men her om dagen fant jeg plutselig noe interessant i en av pottene:

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 09:46   #196
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Vi har bygget lekehytte og laget en konstruksjon på verandaen med solseil. Tar med et bilde av min minijordbæråker som jeg midlertidig har laget i en stor sinkbalje.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg _MG_3087.jpg (200,9 KB, 11 visninger)
Filtype: jpg _MG_3438.jpg (195,9 KB, 26 visninger)
Filtype: jpg _MG_3431.jpg (73,2 KB, 13 visninger)
Filtype: jpg _MG_3423.jpg (116,2 KB, 12 visninger)
Gammel 20-06-11, 11:14   #197
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er ikke noe hagemenneske, men synes det er kjekt når jeg først holder på. Vi har bygget ned hagen en del vi da etter vi overtok den fra svigermor.

Igår laget jeg meg en liten kjøkkenhage. Ikke så mye i den enda, men tenkte at litt krydderplanter ville være fint der. Og så har vi masse ugress som vokser helt vilt. Hanefoten er helt ekstrem. Hva tar knekken på den da?

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 13:16   #198
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Retz: Hva slags gartneri er det du driver? :myser:

Gammel 24-06-11, 22:25   #199
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Ute og plukket snegler nettopp. Mens jeg i hele fjor bare fant en eller to svære brune fant jeg i kveld seks. Den ene gnafset på Hostastiklingen min! :skingrestemme: i fjor var jeg ikke nevneverdig plaget med snegler, kun noen små brune og svarte som ikke var iberia. Vel; sneglene kommer vel med plantene og de har det blitt mange mange fler av det siste året. Ser mange mange bittesmå beige i gresset rundt bedet som jeg prøver å skvusje så godt jeg kan. Dustesnegler altså!

Gammel 25-06-11, 20:20   #200
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Jeg er vanligvis ganske lunken til hagearbeid, - jeg liker å ha det pent rundt meg, men synes det er mest naturlig at andre fikser den biten - men her om dagen fant jeg plutselig noe interessant i en av pottene:

Si meg, er det cannabis

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:42.