|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?
Jeg blir så satt ut av det du skriver at jeg ikke vet helt hvordan jeg skal reagere. |
|
|
|
|
|
#182 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Jeg er jo i den "heldige" posisjon med at vi bare har 3-4 ukers ferie om sommeren. Vi rekker ikke å gå lei hverandre, men kan godt forestille meg at det kunne skjedd hvis vi hadde hatt lang tid hjemme uten venner å leke med for ungene.
|
|
|
|
#183 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Takk for tips, det skal jeg prøve på. Hva mener du jeg skal slutte å kjefte for først? At man utestenger noen fra lek, eller slår? Eller stjeler lekene til søstra bare for å være ekkel? Eller fordi man sutrer når man ikke får potetgull til frokost?
|
|
|
#184 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Da synes jeg du skal prøve litt til.
|
|
|
#185 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Selvsagt er det best for barna om det er det de ønsker selv? Men du står jo helt fritt til å tvinge dem til å være hjemme, selvsagt. Jeg vil la dem få delta i valget sitt om mulig, og velger de å gå i barnehagen eller på SFO så får de lov til det utenom de 3-4 obligatoriske ukene. Hadde barna mine heller villet være hjemme, noe de i sjeldne tilfeller ønsker, hadde de fått lov til det.
|
|
|
#186 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Dixie Diner: jeg er ikke enig i at det selvsagt er riktig å ha dem i barnehagen så mye som mulig om de ønsker det selv. Det er ofte vi tar valg på vegne av barna fordi vi mener det er best for dem, på tross av hva de selv ønsker seg. Men det er klart det er en sterk indikasjon på at barnehagen er er veldig, veldig godt sted å være.
|
|
|
#187 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Ja, det var derfor jeg skrev "om mulig", fordi de selvsagt ikke får lov til å bestemme helt fritt. Men jeg synes valget deres (om mulig) bør tas litt med i betraktningen når det gjelder evighetslange ferier. Jeg synes altså ikke at "være hjemme for enhver pris" er det beste i alle tilfeller. Mine har som sagt i de fleste tilfeller alltid valgt barnehage og SFO fremfor å være hjemme, og jeg skjønner ikke hvorfor folk som Philippa tilsynelatende mener jeg skulle ha tvunget dem til å være hjemme fordi "de har det best hjemme".
|
|
|
#188 |
|
ssscccuphersfantassschisk
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Her har ungene seks uker ferie i sommer, pluss ekstra her og der. Både meg og mannen hadde ferie slutten av juni, og barnehagen er stengt i juli. Så derfor ble det slik. Siden vi er så heldige og har foreldrene våre i nærheten, og de gjerne passer en dag innimellom, så synes vi at det var greit for våre barn. (jeg jobber jo kun tre dager i uka, pluss at jeg avogtil bytter vekk noen vakter slik at jeg jobber enda mindre. )
|
|
|
#189 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Ja da så. Jeg baserer heller min oppfatning av hvor barna mine har det best på direkte observasjoner av barnets humør og personlighet, jeg, jeg syns det er mye lurere enn å la seg styre av dårlig samvittighet og gammeldagse meninger.
|
|
|
#190 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?For meg handler denne diskusjonen endel om respekt for andres valg. Jeg tenker at dersom noen har mulighet og ønsker det så er jo ferie i 9 uker en fin ting, alle har verken mulighet eller ønsker det og da få man respektere det også.
|
|
|
|
#191 |
|
Tittel og tittel....
|
Du må jo gjerne mene dette, men samtidig så går de an å ha respekt for at andre ikke tenker slik.
|
|
|
|
#192 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Poden skal være hjemme mesteparten av sommeren (skoleferien), og siden han ikke skal gå på SFO, så blir han hjemme hele ferien i skoleårene også.
|
|
|
|
#193 |
|
Ringskrømt
|
Jeg synes dette er veldig viktig å få frem!
|
|
|
#194 |
|
maler
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Jeg tror ikke nødvendigvis barnets vilje er barnets beste jeg heller. Og kanskje, gitt endel forutsetninger, kan det være at det beste for barn er lange ferier. Det vet jeg ikke. Kanskje har de godt av å kjede seg. Kanskje har de godt av ukevis uten at det skjer noe. Jeg er likevel helt sikker på at i den store sammenhengen er dette et valg på linje med andre ting vi velger for barna våre som føles riktige eller ikke, men som ikke betyr noe på befolkningsnivå og hvor det vi mener er best er mer farget av miljøet vi lever i og vår egen historie enn av faktiske undersøkelser av hva som er best.
|
|
|
#195 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Der sa du det!
|
|
|
#196 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?Jeg er enig med Katta. De valgene vi tar for barna våre får konsekvenser, som regel i begge retninger. Det er ikke sånn at en av delene utelukkende gir positive utslag. Det tror jeg bare ikke. Og det finnes ikke noe universalt riktig, for det er alt for stor forskjell på barn, foreldre og familier til det.
|
|
|
|
#197 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#198 |
|
Ringskrømt
|
Det er jeg enig i. Storesøster trenger langfri, virkelig trenger det. Smurfen har godt av det, og jeg synes det er veldig fint at vi har muligheten til å gi henne alle disse ukene hvor hun styrer og steller for seg selv, er med i planlegging og det som er.
|
|
|
#199 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig. Opplagte foreldre = glade foreldre.
|
|
|
|
#200 |
|
Yes, we can!!
|
Heldig smurf.
|
![]() |
|
|