Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Forventninger til politiske ledere

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-11, 22:44   #181
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Forventninger til politiske ledere

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Nå har jeg lest og lest, alle de fortellingene jeg har holdt meg unna de siste ukene, og jeg tror rett og slett konklusjonen min er at ingen som var på den øya og overlevde kunne ha handlet annerledes enn de gjorde. Og at det ikke er mulig å si noe om lederegenskapene til de som var der, ikke minst fordi dette var en så fullstendig utenkelig situasjon for noen nordmann før 22.7.11. Alle som har gjennomlevd dette marerittet er merket for livet. De de må vurders på er ikke hvordan de reagerte i denne ekstreme situasjonen, men hvilke egenskaper de viser i tiden etter.

En klok mann med erfaring fra bearbeiding av traumer sier at: Når man står i en kritisk situasjon så gjør man det man anser som best og mest hensiktsmessig ut i fra de forutsetningene man har. Og enhver gjorde det de kunne. Å si noe annet er å legge steiner til byrden. Der og da gjorde man det som var mest hensiktsmessig ut i fra den informasjonen man hadde.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 00:31   #182
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Viss ein skal diskutere EP sine leiaregenskapar den 22/7, bør ein først ha oversikt over kva "myndighet" han hadde denne dagen. Hadde han makt til å overstyre skipperen av ferga, og tvinge han tilbake? Hadde han det overordna ansvaret for heile leiren, og var den som hadde siste ordet når avgjerdsler skulle takast. Altså, var han SJEFEN?

I så tilfelle, kan jo dette vere ein interessant diskusjon, om nokre mnd. Viss ikkje, ser eg ikkje heilt poenget altså.

(Og då meiner eg det er vesentleg forskjel på å vere den som har ansvaret for programmet på leiren (møter, samlingar og anna politisk verksemd), og den som er leirsjef, med ansvar for deltakarane og deira tryggleik.)

Gammel 29-08-11, 12:53   #183
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke fått lest hele diskusjonen, er borte med ustabilt nett, så det er mulig at dette er ferdig diskutert. Av det jeg ser i første halvdel av tråden, så er mitt inntrykk av at du har oppfattet noe helt annet enn meg ifht. EP og situasjonen på Utøya, Skremmern. Jeg satt klistret foran skjermen i flere dager og så på flere TV-kanaler, og har så vidt jeg vet nå sett alle dokumenterene som er vist.

Slik jeg oppfattet det ønsket Eskil Pedersen de første par dagene ikke å gå i detalj i forhold til egen historie i forhold til tragedien. (Det gjorde for øvrig ikke Stoltenberg heller.) Ganske raskt fortalte han allikevel om hele forløpet for hans del. Det han fortalte slik jeg husker det (mulig jeg blinger på detaljene) var at han var inne i det ene huset ved kaia, at folk kom løpende og advarte om en mann i politiklær som skjøt og drepte folk, at han hørte skuddene - og at han løp for livet ut uten sko og forbi to lik. Han visste at det var en skytedesperado i nærheten, men så ikke noe til den/de som skjøt. Han har sagt at han trodde hele Norge var under angrep, og at dette var krig. Det er godt mulig at han har sagt noe om at han "ikke så noe" (dvs. selve drapene, og drapsmannen i nærheten når han flyktet), men det er da noe ganske annet enn å lyve om at han ikke har sett likene i sin flukt på vei ned til båten. Han har sagt at da han hørte de første skuddene på lik linje med mange andre på øya lurte på om det var kinaputter eller noe lignende. Hvordan man klarer å få dette til at han etter å fått informasjon om en som gikk amok som med våpen og drepte folk, etter å ha løpet forbi lik på stranda, fortsatt skulle ligge i båten å fundere på om dette egentlig dreide seg om kinaputter - det er for meg en gåte.

Jeg håper og tror at det er noe du har misforstått her, Skremmern. Som gjør at du har fått de tankene du har. Det er så vidt jeg har fått med meg kjent at alle som var i nærheten fikk tilbud om å bli med i båten, at man forsikret seg om dette. Jeg lurer på hvordan det er teknisk mulig å dra kinaputter og spisse albuer inn i den situasjoen som jeg har opplevd å få presentert på TV.

Gammel 29-08-11, 13:34   #184
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uansett så er det for meg litt annerledes å ha et verv som leder i en politisk ungdomsorganisasjon, og det å være øverste leder/kaptein eller hva det nå er.
Jeg synes han tok et helt forståelig og legitimt valg der og da, og han har vært aktiv i media i etterkant, og han har støttet de som har vært rammet av tragedien på en sterk og god måte. Og jeg synes at det sier like mye om lederpotensialet han har.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 13:39   #185
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har fulgt denne diskusjonen med interesse og en litt guffen følelse. Jeg synes det er hinsides å sette spørsmålstegn ved lederevnene til EP etter Utøya. Jeg leste innlegget det ble linket til fra TS, og synes det ber nedrig og utrolig lite fair og helt fullstendig uten teft å skrive noe slik - valgkamp eller ikke valgkamp.

Hvordan man reagerer i ekstremsituasjoner som Utøya var har lite med lederegenskap å gjøre i mitt hode.
Situasjonen var fullstenig kaotisk og skremmende, kona til skipperen på båten var blitt skutt av en politimann, og ingen forsto hva det var som skjedde. Jeg har sett kommentarer om EP flere steder på nett i ettertid, og noen går adskillig lengre enn skremmer'n i forhold til hva de antyder/antar at han gjorde av lite-heltemodig karakter. det synes jeg er ganske fælt å lese.
Det som skjedde på Utøya var en ekstremsituasjon. Ingen hadde på dette tidspunktet i sin villeste fantasi klart å se for seg at noe slikt kunne skje. Jeg synes ikke vi kan dømme noens liv i etterkant utfra hvordan de reagerte mens skytingen sto på, eller hvordan de takler dette i ettertid for den sakens skyld. Posttraumatiske lidelser er ikke kroniske. Selv de som får et sammenbrudd i ettertid, vil kunne komme over det og videre med mye å bidra med.

Jeg synes også EP har taklet dette bra i ettertid. Ryktene og snakket om at han hadde stukket av, gikk allerede noen dager etter 22.juli. Det skal sterk rygg til for å bære slikt snakk.

Forøvrig så tenker jeg at vi har behov for folk med ulike lederegenskaper i ulike tider. De færreste har alle egenskaper samlet i en og samme person. Og for meg var Utøya så langt utenfor det jeg forventer at noen skal takle, at det ikke er med i min betraktning. Måten han har taklet post-Utøyaperioden på derimot, gir meg ingen grunn til å hevde at han mangler lederegenskaper.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 16:32   #186
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Dette er ikke en hvilken som helst hendelse. Det er den verste tragedien som har skjedd nasjonen i fredstid kanskje noensinne. Folkene man diskuterer skal leve videre med traumer og skyldfølelse kanskje et helt liv. Jeg sliter hardt med å se hva som er det interessante i denne diskusjonen.

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

En saklig diskusjon med nøytralt språk om hva man kan forvente av en leder kunne vært interessant. Når du bruker det språket du gjør om en navngitt person så kort tid etter en hendelse som har rammet så mange, blir det bare vondt å lese, og veldig mange vil trekke seg vekk eller gå i forsvar.

Ja og ja.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 18:11   #187
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette må være den ekleste diskusjonen med de ekleste undertoner og antagelser jeg har lest på FP på lenge. Jeg kjenner mange av de overlevende fra Utøya og har møtt flere av dem som ble drept. Det bildet som tegnes av EP og situasjonen på Utøya de dramatiske timene 22.07 vitner i beste fall om manglende empati.

Jeg har sprunget med blodsmak i munnen med nynazister i hælene flere ganger før jeg hadde fylt atten. Det må da være noe galt med mine lederegenskaper og politiske evner, siden jeg ikke valgte å slåss med digre voksne menn med balltre.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:37.