|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#181 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Eg er med på å lede lønnsforhandlingar frå arbeidsgivarsida både individuelt og mot organisasjonar. Vi har ni kriterier:
![]() |
![]() |
#182 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?
Jeg jobbet også i Osloskolen da vi hadde lokale, individuelle tillegg. På min skole definerte ledelsen kompetansekriterier som skulle verdsettes. Det syntes jeg var en god ordning som fungerte motiverende både med tanke på rekruttering og intern kompetanseheving. Men det fordrer en profesjonelle skoleledelse, så klart. Det du beskriver har jo ingen positive effekter whatsoever.
![]() |
#183 |
Make it count!
Med unntak av produktivitet, så kunne de det.
![]() |
#184 |
Er frisk!
|
Ja, det kan du si. Jeg synes nå disse punktene også er litt ulne - oppfatningen av samarbeidsevne og engasjement kan i hvert fall sprike en del. Ellers oppfatter jeg at alle lærerne på skolen min (en annen enn jeg skrev om i forrige innlegg) scorer høyt på alle de seks siste punktene, og dermed blir det noe annet som må til for å skille dem likevel. Yrket vårt ER jo de seks siste punktene - muligens med unntak av produktivitet.
![]() |
#185 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Men det vil jo alltid finnast lærerar som ikkje er så ivrige på kompetansedeling med kolleger, lærarar som vise et ekstraordinært engasjement for elevane sine, lærarar som nekte samarbeide med den nyutdanna førskulelæraren med ring i nasa osv osv.
![]() |
![]() |
#186 |
Make it count!
Og det siste vil du måle i elevenes læringsresultater, eller? (Og som arbeidsgiver ville jeg ikke belønnet den som kom seg raskest gjennom rettebunken, altså.)
![]() |
#187 |
Er frisk!
|
Nettopp. Jeg hadde strålende resultater på nasjonale prøver med forrige trinn. Det var svært ressurssterke elever som forhåpentligvis også hadde lært en del av meg. Neste trinn kan være av helt annet kaliber, og å dele ut lønn etter hvilke elever man har - det fungerer dårlig synes jeg. Hvem vil da ha de vanskelige trinnene - som absolutt trenger gode og stabile lærere.
![]() |
#188 |
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Tja. Jeg hadde satt stor pris på om læreryrket hadde blitt litt mer glamorøst og bedre betalt og ikke minst at det ble høyere krav for å komme inn på lærerutdannelse, slik at man eventuelt slipper lærere som ikke kan stave. |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Make it count!
No shit?
![]() |
#191 |
Make it count!
Som i eksamen underveis i lærerutdanningen? Joda, det hender. Når det ikke er streik, så klart.
![]() |
#193 |
Make it count!
Matteprøver, norskprøver og engelskprøver jevnlig for alle matte-, norsk- og engelsklærere på alle skoler, mener du? Nei, det finnes ikke. Men jeg har jobbet på skoler som testet lærere i enkeltfag som et ledd i kompetansekartlegging.
![]() |
#194 |
|
Så rart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
|
Nei, det er jo rimelig åpenbart at det ikke er slik, men jeg ville jo trodd det hadde vært en forholdsvis lettvinn måte å i det minste måle den rent faglige kompetansen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Er frisk!
|
Jeg tar gjerne prøver hvert femte år! Det måtte vært gøy!
![]() |
#198 |
Make it count!
Arbeidsgiver synes kanskje det er vel så lettvint å se på eksamenskarakteren? Jeg synes det er viktigere å jobbe for at lærerne faktisk blir satt til å undervise i de fagene de har fagutdanning og undervisningskompetanse i, enn å teste rubb og stubb jevnlig. For hva skal man gjøre dersom en lærer ikke scorer tilfredsstillende i faget han ikke har i fagkretsen sin men er blitt satt til å undervise i fordi det ikke finnes faglærte å velge i? Eller, først og fremst må man jo jobbe for å ha full dekning av lærere med godkjent utdanning in the first place, så kan man begynne å se på riktig fag.
![]() |
#199 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Sjølv synest eg det burde vere større forskjell på ulike fagområde. Som norsklærar med 90 elevar i norsk, må eg rette 360 stilar i halvåret, for å ha vurderingsgrunnlag i begge målformer. Då får kvar elev to vurderinger i kvar målform, noko både eg og del synest er i minste laget. Ein kroppsøvingslærar har alt vurderingsarbeidet i undervisningstida. Det burde vore større forskjell på undervisningstimar for dei to faggruppene. Men mi lønn er konkurransedyktig samanlikna med andre bransjar eg kan få jobb som litteraturvitar. Eg treng ikkje høgare lønn. Ein person med djubdekompetanse i matematematikk og informatikk derimot, kan få tre gonger så høg timelønn i det private, som i skulen. Gode realfagslærarar må vere idealistar for å ønske seg jobb i skulen. For dette fagområdet er ikkje lønna konkurransedyktig. Eg trur at dersom vi lærarar som samla gruppe, hadde akseptert at vi har ulik kompetanse og arbeidsoppgåver som i ulik grad tar tid, innafor dei ulike fagområde og at differensiering i lønn og arbeidstid er eit verkemiddel som kan brukast for å få dyktigefagfolk til å jobbe i skulen, ville mange av konfliktane vore løyste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Make it count!
Lærere flest er jo ofte suckers for prøver. Det er jo en grunn til at de ikke ville ut av skolesystemet etter endt utdanning, liksom.
![]() |
|
|