Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Litt rødvin i konfirmasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-07, 11:05   #181
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jeg synes det er litt naivt å tro at problemer med en opprørsk tenåring som vil feste og drikke løses ved å være veldig streng og nekte all utegang. Jeg var opprørsk selv, prøvde ut alkohol fra 7 kl, vi stjal diverse drikkevarer fra barskapene hjemme og følte selv at vi var veldig store og modne. Jeg hadde strenge foreldre, innetider, pappa kjørte og hentet oss overalt, jeg fikk innestraff flere ganger og ble nektet å gå ut på diverse arrangement. Men man kan liksom ikke gi noen innestraff og totalt nekt på sosial omgang fra de er 13 år til de er 18 år. Jeg tror man må innse at tenåringer vil gjøre en del ting vi ikke liker, selv om vi nekter og misliker det på det sterkeste. Jeg har stor tro på nær kontakt, oppfølging og regler, men det blir ikke det samme som å si til en femåring at; nei, dette får du ikke lov til. Dermed basta.
Man kan si det og i en del situasjoner er det riktig, men reaksjonene og viljen er nok kanskje mye sterkere.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 11:05   #182
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror ikke på nazistreng og forbud heller. Jeg tror også på kommunikasjon, la tenåringen ha friheter, vise at man stoler på den, osv. Men det må gå begge veier. Regelbrudd (og for meg er å være DRITINGS [snakket aldri om en fjortenåring som tar en øl] en stor regelbrudd) må ha konsekvenser. Noe jeg tror en halvveis oppegående tenåring faktisk skjønner. Om ikke samme dagen, så dagen derpå. Det å lukke øynene å godta at ungen drikker seg sørpefull hver helg ser jeg ikke på en god måte for å gi tenåringen friheter.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 11:05   #183
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Nå fikk jeg fryktelig lyst til å reise meg opp, heve hendene over hodet og rope Hallelujah! Du sier det jeg prøver å si på en utmerket måte.

Om du liker det eller ikke, så er vi faktisk enige.

Gammel 06-04-07, 11:07   #184
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg tror ikke på nazistreng og forbud heller. Jeg tror også på kommunikasjon, la tenåringen ha friheter, vise at man stoler på den, osv. Men det må gå begge veier. Regelbrudd (og for meg er å være DRITINGS [snakket aldri om en fjortenåring som tar en øl] en stor regelbrudd) må ha konsekvenser. Noe jeg tror en halvveis oppegående tenåring faktisk skjønner. Om ikke samme dagen, så dagen derpå. Det å lukke øynene å godta at ungen drikker seg sørpefull hver helg ser jeg ikke på en god måte for å gi tenåringen friheter.

Har vi snakket om å drikke seg sørpefulle? Jeg trodde vi snakket om drikking generelt. Sørpefull var jeg nemlig kun en gang før jeg ble voksen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 11:07   #185
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Om du liker det eller ikke, så er vi faktisk enige.

Jeg skal vel klare å leve med det.

Gammel 06-04-07, 11:08   #186
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Har vi snakket om å drikke seg sørpefulle? Jeg trodde vi snakket om drikking generelt. Sørpefull var jeg nemlig kun en gang før jeg ble voksen.

Det var snakk om det tidligere i tråden her. :blander litt fra forskjellige innlegg:

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 11:09   #187
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Det var snakk om det tidligere i tråden her. :blander litt fra forskjellige innlegg:

Jeg har ikke lest hele tråden. *tilstår*

Gammel 06-04-07, 11:53   #188
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg kvir meg litt til å få tenåringer. Hun er 10,5 år nå. Foreløpig er hun så fornuftig at vi foreldre av og til lurer på hvor hun har det fra. Måtte det vare. *krysser fingre og tær*

Og denne kan jeg bare signere. Men min er 13 år ennå litt nærmere den aktuelle alder.

Her vi bor er det akkurat slik Hattifnatten beskriver. Mange av tenåringsforeldrene er unge møder (35+) og de er langt fra ferdig med fest og fyll. De henter barna hjem fra disco fredag og er selv dritings på pub på lørdag. Ofte har de forspill hjemme der tenåringene ser hvordan mor, far og vennene oppfører seg. I tillegg mener mange av foreldrene det er OK at barna drikker "litt" etter at de er konfirmert, slik at de venner deg til det til de blir 18...

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 12:26   #189
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nok ganske vanlig, dessverre.

Nei, det er da ikke det? Jeg har aldri vært borti sånt, faktisk.

Jeg har forresten også sett mye til tenåringer, og holder fast ved min mening at å måtte bli fysisk med tenåringen sin for å få den til å ikke gå på fest er ikke noe som jeg anser som vanlig i de fleste familiene. Jeg nekter å tro det.

Akkurat.

Gammel 06-04-07, 21:29   #190
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Mener du det er for drøyt av meg å tro?

Jeg sier jeg jeg tror noe. Jeg påstår ikke. Det er en forskjell der vet du Kan du vise meg overbevisende argumentasjon for at det ikke er mange som drikker mer enn to glass så kan jeg kanskje tro noe annet. For meg så er 5% mange. Alt for mange.

Det er forskjell på å påstå og å tro noe. Jeg baserer det jeg skriver på det jeg erfarer + det jeg leser. Jeg har ikke det fullstendige bildet av den store sannheten.

Jeg synes du trekker innlegget alt for langt når du mener at jeg tillegger folk som skriver i tråden at de drikker mer. Det har jeg aldri gjort :åpplyser: Jeg forholder meg til det folk skriver og har på ingen måte grunnlag for å hevde at noen her drikker mer enn to glass. Det skulle da bare mangle.

Jeg synes faktisk det er ganske ekkelt at du hevder at jeg tillegger folk her inne noe sånt.

Helt greit at vi er uenige, men før du sender røde prikker til de som er uenige med deg, synes jeg ihvertfall du bør lese innleggene mer grundig.

Jeg startet med å si at jeg måtte kommentere noen synspunkter fra, fordi "her synes jeg du kommer med påstander som det finnes lite belegg for." (sitat fra starten på mitt innlegg.)

Hva er det som er ekkelt med det? Jeg hevder ikke at du tillegger folk her inne noe, men jeg synes altså at noen av dine kommentarer var påstander som det finnes lite belegg for. Og når du så sier at det dessverre er mange som drikker mer enn 1-2 glass, så synes jeg faktisk at du bør si noe om hva du da legger i mange. Hvis det er de få prosentene som sliter med alkoholproblemer, eller om det også gjelder de som gjerne drikker 3 glass hver lørdag eller diverse andre muligheter.

Fint om du hadde klargjort mer hva du la i det, heller enn å sende røde "straffeprikker", for da kunne vi jo hatt en seriøs diskusjon videre. Men slik blir det jo ikke.

Jeg er fortsatt uenig med deg, og jeg synes fortsatt at det er drøyt å hevde at "mange" drikker mer enn 1-2 glass (i nærvær av barn på en vanlig lørdagskveld, var vel utgangspunktet?) - uten å ha belegg for slike tall. Hvis 5 % for deg er for mange, så er jeg ihvertfall ikke enig. For da har det store flertallet i såfall et sunt forhold til hvor mye de drikker i barns selskap. 1-2 glass vin ved en middag, med barn tilstede, synes jeg er absolutt akseptabelt.

Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 22:07   #191
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må innrømme at jeg får en litt ekkel følelse når jeg ser at folk tror de har full oversikt over barnas hverdag. Selvsagt er det flott at man har følelsen av god kontroll, og jeg tror at dette er forebyggende. Men å tro at man vil oppdage alkoholdebut og alkoholbruk (hasj og røyk også for den saks skyld) fordi man har god oversikt, det synes jeg er i overkant optimistisk. Jeg vokste opp med en svært streng linje når det gjaldt restriksjoner ifht fester, alkohol. Foreldrene våre pratet sammen, noe som jeg også anser som svært viktig. Det hindret meg ikke å starte og røyke og smake alkohol i syvende klasse på ungdomsskolen. Det ble ikke oppdaget.

Jeg ser alkoholmedaljens bakside i jobben min, og synes det er drøyt å nærmest kreve bevis for en opplevelse av at "mange drikker mer enn et eller to glass sammen med barna". Jeg sitter med samme opplevelsen som Hattifnatten, men tør å mene dette uten å grave fram ørti rapporter som bekrefter dette. Alt for mange barn lider under alkohol- og rusbruk. Svært mange lider av avhengighet i forhold til rus. Et barn som opplever dette er et for mye.

Jeg tror i motsetning til mange i denne tråden at alkoholfri sone i barnas selskap er svært viktig. Jeg tror slike hendelser påvirker barna mer enn vi tror nemlig. Flere her sier at de ikke kan huske om det ble servert alkohol i egen konfirmasjon, og bruker det nærmest som et argument for at det ikke spiller noen rolle. Selvsagt er det ikke mange som husker "detaljen" om at alkohol ble servert i vår egen konfirmasjon. Det er ikke dermed sagt at det ikke påvirker oss! Påvirkning skjer jo som regel ubevisst.

Konklusjon: Jeg er helt på linje med Hattifnatten og Snippa i denne diskusjonen. Alkohol har etter min mening ikke noe å gjøre i selskap for mindreårige.

Gammel 06-04-07, 22:10   #192
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hattifnatten, nok et godt innlegg.

Gammel 06-04-07, 22:24   #193
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg tror i motsetning til mange i denne tråden at alkoholfri sone i barnas selskap er svært viktig. Jeg tror slike hendelser påvirker barna mer enn vi tror nemlig. Flere her sier at de ikke kan huske om det ble servert alkohol i egen konfirmasjon, og bruker det nærmest som et argument for at det ikke spiller noen rolle. Selvsagt er det ikke mange som husker "detaljen" om at alkohol ble servert i vår egen konfirmasjon. Det er ikke dermed sagt at det ikke påvirker oss! Påvirkning skjer jo som regel ubevisst.

Konklusjon: Jeg er helt på linje med Hattifnatten og Snippa i denne diskusjonen. Alkohol har etter min mening ikke noe å gjøre i selskap for mindreårige.

Dette må jeg bare signere.

Gammel 06-04-07, 22:38   #194
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Helt greit at vi er uenige, men før du sender røde prikker til de som er uenige med deg, synes jeg ihvertfall du bør lese innleggene mer grundig.

Fint om du hadde klargjort mer hva du la i det, heller enn å sende røde "straffeprikker", for da kunne vi jo hatt en seriøs diskusjon videre. Men slik blir det jo ikke.

Gi en tilbakemelding: TBM

Hva synes du om TBMs innlegg?Jeg er positiv

Jeg er negativ
Dine kommentarer til dette innlegget:

Enten er man positiv til et innlegg, eller så er man negativ. Røde prikker er ingen straff, men et direkte tilbakemelding om at en er negativ til en annen brukers innlegg. Hattifnatten diskuterte i tillegg åpent på forumet, og ikke bare via prikker. Dersom du ikke kan diskutere seriøst videre etter å ha mottatt en rød prikk bør du vurdere å slå av ryktet ditt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 02:31   #195
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

For å svare på hovedinnlegget først så ville jeg ikke servert alkohol i konfirmasjoner eller barnedåp. vel vi hadde det i barnedåpen til hun eldste, men det var fordi det var vår bryllupsdag også.
Tror det er et fåtall som ville drukket alkohol i konfimasjon her også, fordi det er søndag og de skal hjem etter selskapet.

Gammel 07-04-07, 03:03   #196
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ikke falt meg inn å servere alkohol på konfirmasjon, dåp etc.
Hadde ikke alkohol i bryllupet vårt heller.
Noen ble litt snurte, svarte bare at hvis det er så viktig for dem så er det en bar åpen i 1 etasje.......de gikk ikke..

Nå har ikke vi alkohol på nyttårsaften eller julaften heller.
Ser ikke poenget, er så mye annet godt drikke.
Man kan kose seg uten alkohol også.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 08:33   #197
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå ser jeg at dette har utviklet seg () til å gjelde noe mer enn alkohol i konfirmasjon ...

For å være helt ærlig har jeg aldri tenkt på at det serveres alkohol i konfirmasjon jeg? Litt naiv der kanskje .
Men jeg kommer jo fra ei trøndersk bygd, så hos oss var det sånn at når man var konfirmert, så fikk man dra på fest.

Da dro vi jo ofte på fest sammen med både naboer, foreldre - og til og med besteforeldre .
Men alkohol på selve konfirmasjonsdagen var liksom aldri noe tema. Det er jo liksom midt på dagen? Med både små og store barn.

Når det gjelder alkohol sånn ellers så tror jeg ikke det finnes noen fasit. For noen funker det å se voksne rollemodeller drikke en gang i blant, og for noen fungerer det å få med seg alkohol hjemmefra. For andre ikke.
Men å tro at man har kontroll over sitt tenåringsbarn til enhver tid er vel litt naivt? .

Selv om jeg fikk med alkohol hjemmefra som tenåring, kommer ikke jeg til å gjøre det til mitt barn. Tror jeg. Det gikk helt fint for meg, og mamma og pappa visste at jeg uansett fikk tak i (dårlig) HB et annet sted. Men uansett vil jeg nok ha det prinsippet som mor selv.

Satser på at alkohol og dop er helt UT når mine barn blir tenåringer..

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 08:53   #198
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Men alkohol på selve konfirmasjonsdagen var liksom aldri noe tema. Det er jo liksom midt på dagen? Med både små og store barn.

Det går da an å drikke litt alkohol midt på dagen?
Akkurat det syns jeg ikke har noe med saken å gjøre, selv om det for meg er naturlig med alkoholfri konfirmasjon.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 08:58   #199
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Satser på at alkohol og dop er helt UT når mine barn blir tenåringer..

Den var ny, og en ganske besnærende tanke.

Gammel 07-04-07, 10:40   #200
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Den var ny, og en ganske besnærende tanke.

Guniss for president??

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:30.