Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Litt rødvin i konfirmasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-07, 12:02   #1
Michelle
X First Lady

Medlem siden: Sep 2006
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Jeg for min del håper vi alle deler forum når alle har fått erfare foreldreskap til tenåringer.

Det hadde vært noe ja.
Men selv vi tenårings foreldre har ulike erfaringer og så langt har jeg ikke følt at denne tiden har vært noe problem av noe slag tvert om.
Mulig det kommer en tøff tid men jeg har tro på en god dialog og åpenhet og kommer det problemer så får vi ta tak i det etterhvert.

Ser at endel som er skeptisk til akohol også har egne negative erfaringer både som tenåring og fra andre i familien. Men husk her er vi også ulike som personer og har ulik erfaring.
Selv hadde jeg foreldre som nøyde seg med et lite glass til god mat og fyll opplevde jeg aldri. Det har ikke mine barn opplevd heller. Et glass rødvin er ikke fyll for meg.
Og vi har ofte sammenkomster hvor alkohol slett ikke er med.

Her var det ikke snakk om servering men at de "få" gjestene som har kommet langveis fra og noen utenlands fra og som vi ikke har sett på mange år kunne forsyne seg selv litt ute ved koldtbordet. Utrolig at noen har tenkt å ta den lange veien hit.
Tviler sterkt på at andre ville legge så mye merke til det. Men som sagt så er det mulig vi dropper det. Vi andre skal jo ikke ha noe alikevel den dagen men unner at de få som vil kan kose seg med noe godt til maten.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 21:27   #2
chara
Aktiv

Medlem siden: Nov 2006
chara er litt kul
Standard

Følgende tillstellninger er i hovedregel alkoholfrie i min familie:
Barne og "voksenbursdager" der barnet har bursdag.
Dåp
Konfirmasjoner
De fleste bryllup. (Vi serverte vin til maten, men hadde ingen alkoholservering utover det.)

Det blir servert alkohol til julematen (annet hvert år), og på nyttårsaften (etter at jeg fikk barn drikker jeg max en øl, hvis jeg drikker i det hele tatt).

Jeg syns personlig det er en uting med alkohol når det er små barn tilstedet. Min erfaring er at i store tilstellninger er det alltid en eller fler som drikker for mye.

Men...
Det hender det blir servert et glass vin til middag eller en øl til grillkvelden.
Jeg er for vin til god mat, men det er unødvendig i en konfirmasjon.

chara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 21:16   #3
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvis det ikke er et offer om det kuttes ut så er vel valget ganske enkelt?
Det er billigere å la være også.

Godt sagt

Selv om utgiftene til evnt vin ikke hadde blitt så mye. Vi skal ha selskapet hjemme og jeg tenker mere på at det blir da så forbaska mange ekstra glass å holde styr på og som skal vaskes med allt det andre.

Gammel 03-04-07, 21:18   #4
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var vin i min og min bror sin konfirmasjon, så vidt jeg kan huske. I dåpen til eldstemann hadde vi vin, for det var på sen ettermiddag/kveld, og mat som det passet med rødvin til. De andre dåpene har vært på dagtid, og vi serverte ikke alkohol.

At konfirmanten ikke får, ser ikke jeg på som noe argument mot vinservering. Vi har vin på julaften og nyttårsaften og andre barnedager også.

Gammel 03-04-07, 21:25   #5
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kulturforskjeller er interessante.

Det har aldri falt meg inn at det skulle være noe galt med å ha vin til maten i en konfirmasjon. I min familie er det alltid både alkohol og gode alkoholfrie valgmuligheter i selskaper der det serveres annen mat enn kake.

Nå er det lenge til det blir aktuelt her og det kan godt være at jeg har andre meninger når det kommer. Inn til videre følger jeg med diskusjonen fordi den er spennende.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 23:11   #6
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Kulturforskjeller er interessante.

Det har aldri falt meg inn at det skulle være noe galt med å ha vin til maten i en konfirmasjon. I min familie er det alltid både alkohol og gode alkoholfrie valgmuligheter i selskaper der det serveres annen mat enn kake.

Nå er det lenge til det blir aktuelt her og det kan godt være at jeg har andre meninger når det kommer. Inn til videre følger jeg med diskusjonen fordi den er spennende.

Det er godt med champagne til kake!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 21:47   #7
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I vår familie har det blitt servert vin i konfirmasjon til de voksne som ønsket det. Så sant man ikke har familiemedlemmer som har problemer med alkohol ser jeg ikke noe galt i det.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 20:47   #8
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ikke hatt noen skrupler med å la dem som ville ha det ta et glass vin eller to til maten. Så sant ikke det var noen i familien som lett tipper over da. Vinen er selvfølgelig til de voksne. Jeg kjenner at jeg ikke helt skjønner problemstillingen.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 20:49   #9
Michelle
X First Lady

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg ville ikke hatt noen skrupler med å la dem som ville ha det ta et glass vin eller to til maten. Så sant ikke det var noen i familien som lett tipper over da. Vinen er selvfølgelig til de voksne. Jeg kjenner at jeg ikke helt skjønner problemstillingen.

Nettopp og her er det kun snakk om få personer som vi vet kun tar et glass eller toppen to. Vi som vertskap blir ikke å innta noe da vi skal holde på mye den dagen og skal kjøre etterpå.

Gammel 04-04-07, 20:52   #10
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg tenker som Nenne.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 23:54   #11
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

For dere som ikke ser problemer med å servere alkohol til enhver festlig anledning. Mener dere at kampanjene til alkokutt er tullete?
Er det bare tull å innføre alkoholfrie soner? Har de ikke rett i argumentasjonen?

Det kjøres kampanjer blant annet avogtil (www.avogtil.no) som også retter søkelyset på det å kutte ut av og til. Har det kun hensikt å kutte ut alkoholen dersom man har alkoholikere i blant seg?

Jeg har stor tro på å innføre alkoholfrie soner. Samtidig er det å kunne vise måtehold og å tilpasse inntak til situasjon en vel så viktig del av bildet.

Gammel 05-04-07, 01:07   #12
Michelle
X First Lady

Standard

Statistikken forteller at gjennomsnittsalder for alkoholdebut ser slik ut:
2006

Øl-14,7 år
Vin- 15,2 år
Brennevin- 15,2 år

Jeg vet at mange 14-15 åringer drikker, men ble overrasket over at debutalderen gjennomsnittlig var så lav.

Ja jeg også¨men altså det er faktisk mange som overhodet ikke drikker.

Gammel 05-04-07, 09:19   #13
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja og det synes jeg gjør denne gjennomsnittsalderen veldig lav.

95% av totalen har drukket når de fyller 20 år. At da gjennomsnittsalderen for alkoholdebut kan være så lav var veldig overraskende for meg. I og med at det er mange som ikke drikker som femtenåringer og venter til de er nesten 20 må det likevel være et betydelig antall som er 14 og til og med under 14.

Man må ikke se seg alldeles blind på den debutalderen da. Jeg ble sjenket alldeles snydens full i påska da jeg var drøyt 14 og et halvt og ble så grundig vaksinert at jeg vel ikke smakte alkohol på tre år. Så selv om jeg drakk ekstremt lite i tenårene debuterte jeg tidlig. Bare som et eksempel.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-07, 13:37   #14
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg drakk ikke før jeg var rødruss, og var ikke full før jeg var over tyve.
Jeg er vokst opp med at det var en ankrings-pils når vi var på båtferie, en grill-pils til grillingen. ol. uten at det var alkohol hver gang vi grillet.
Vi ble ikke skjermet fra det, men så på det som naturlig.
Eldstedatteren vår debuterte ikke før hun var rødruss hun heller, og drikker lite. Tror ikke hun har vært full ennå hun heller.
Alkoholfrie soner har vi vel aldri hatt, bevisst i hvertfall.

I vår familie har det aldri vært tradisjon med alkohol i barnedåper og konfirmasjoner. Pga. at vi bor spredd over landet så må gjestene reise etter selskapet, de fleste kjører bil eller må bli kjørt til båter og flyplasser, ergo har det ikke blitt naturlig å servere alkohol.

Det er både en spennende og skemmende tid når de håpefulle går inn i ungdommstiden.Jeg tror ikke det finnes noe fasitsvar på å få de gjennom ungdommstiden skånet for alle farer.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 22:29   #15
TBM
Passiv

Standard

Mener du det er for drøyt av meg å tro?

Jeg sier jeg jeg tror noe. Jeg påstår ikke. Det er en forskjell der vet du Kan du vise meg overbevisende argumentasjon for at det ikke er mange som drikker mer enn to glass så kan jeg kanskje tro noe annet. For meg så er 5% mange. Alt for mange.

Det er forskjell på å påstå og å tro noe. Jeg baserer det jeg skriver på det jeg erfarer + det jeg leser. Jeg har ikke det fullstendige bildet av den store sannheten.

Jeg synes du trekker innlegget alt for langt når du mener at jeg tillegger folk som skriver i tråden at de drikker mer. Det har jeg aldri gjort :åpplyser: Jeg forholder meg til det folk skriver og har på ingen måte grunnlag for å hevde at noen her drikker mer enn to glass. Det skulle da bare mangle.

Jeg synes faktisk det er ganske ekkelt at du hevder at jeg tillegger folk her inne noe sånt.

Helt greit at vi er uenige, men før du sender røde prikker til de som er uenige med deg, synes jeg ihvertfall du bør lese innleggene mer grundig.

Jeg startet med å si at jeg måtte kommentere noen synspunkter fra, fordi "her synes jeg du kommer med påstander som det finnes lite belegg for." (sitat fra starten på mitt innlegg.)

Hva er det som er ekkelt med det? Jeg hevder ikke at du tillegger folk her inne noe, men jeg synes altså at noen av dine kommentarer var påstander som det finnes lite belegg for. Og når du så sier at det dessverre er mange som drikker mer enn 1-2 glass, så synes jeg faktisk at du bør si noe om hva du da legger i mange. Hvis det er de få prosentene som sliter med alkoholproblemer, eller om det også gjelder de som gjerne drikker 3 glass hver lørdag eller diverse andre muligheter.

Fint om du hadde klargjort mer hva du la i det, heller enn å sende røde "straffeprikker", for da kunne vi jo hatt en seriøs diskusjon videre. Men slik blir det jo ikke.

Jeg er fortsatt uenig med deg, og jeg synes fortsatt at det er drøyt å hevde at "mange" drikker mer enn 1-2 glass (i nærvær av barn på en vanlig lørdagskveld, var vel utgangspunktet?) - uten å ha belegg for slike tall. Hvis 5 % for deg er for mange, så er jeg ihvertfall ikke enig. For da har det store flertallet i såfall et sunt forhold til hvor mye de drikker i barns selskap. 1-2 glass vin ved en middag, med barn tilstede, synes jeg er absolutt akseptabelt.

Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 23:07   #16
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må innrømme at jeg får en litt ekkel følelse når jeg ser at folk tror de har full oversikt over barnas hverdag. Selvsagt er det flott at man har følelsen av god kontroll, og jeg tror at dette er forebyggende. Men å tro at man vil oppdage alkoholdebut og alkoholbruk (hasj og røyk også for den saks skyld) fordi man har god oversikt, det synes jeg er i overkant optimistisk. Jeg vokste opp med en svært streng linje når det gjaldt restriksjoner ifht fester, alkohol. Foreldrene våre pratet sammen, noe som jeg også anser som svært viktig. Det hindret meg ikke å starte og røyke og smake alkohol i syvende klasse på ungdomsskolen. Det ble ikke oppdaget.

Jeg ser alkoholmedaljens bakside i jobben min, og synes det er drøyt å nærmest kreve bevis for en opplevelse av at "mange drikker mer enn et eller to glass sammen med barna". Jeg sitter med samme opplevelsen som Hattifnatten, men tør å mene dette uten å grave fram ørti rapporter som bekrefter dette. Alt for mange barn lider under alkohol- og rusbruk. Svært mange lider av avhengighet i forhold til rus. Et barn som opplever dette er et for mye.

Jeg tror i motsetning til mange i denne tråden at alkoholfri sone i barnas selskap er svært viktig. Jeg tror slike hendelser påvirker barna mer enn vi tror nemlig. Flere her sier at de ikke kan huske om det ble servert alkohol i egen konfirmasjon, og bruker det nærmest som et argument for at det ikke spiller noen rolle. Selvsagt er det ikke mange som husker "detaljen" om at alkohol ble servert i vår egen konfirmasjon. Det er ikke dermed sagt at det ikke påvirker oss! Påvirkning skjer jo som regel ubevisst.

Konklusjon: Jeg er helt på linje med Hattifnatten og Snippa i denne diskusjonen. Alkohol har etter min mening ikke noe å gjøre i selskap for mindreårige.

Gammel 06-04-07, 23:10   #17
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hattifnatten, nok et godt innlegg.

Gammel 06-04-07, 23:24   #18
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg tror i motsetning til mange i denne tråden at alkoholfri sone i barnas selskap er svært viktig. Jeg tror slike hendelser påvirker barna mer enn vi tror nemlig. Flere her sier at de ikke kan huske om det ble servert alkohol i egen konfirmasjon, og bruker det nærmest som et argument for at det ikke spiller noen rolle. Selvsagt er det ikke mange som husker "detaljen" om at alkohol ble servert i vår egen konfirmasjon. Det er ikke dermed sagt at det ikke påvirker oss! Påvirkning skjer jo som regel ubevisst.

Konklusjon: Jeg er helt på linje med Hattifnatten og Snippa i denne diskusjonen. Alkohol har etter min mening ikke noe å gjøre i selskap for mindreårige.

Dette må jeg bare signere.

Gammel 06-04-07, 23:38   #19
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Helt greit at vi er uenige, men før du sender røde prikker til de som er uenige med deg, synes jeg ihvertfall du bør lese innleggene mer grundig.

Fint om du hadde klargjort mer hva du la i det, heller enn å sende røde "straffeprikker", for da kunne vi jo hatt en seriøs diskusjon videre. Men slik blir det jo ikke.

Gi en tilbakemelding: TBM

Hva synes du om TBMs innlegg?Jeg er positiv

Jeg er negativ
Dine kommentarer til dette innlegget:

Enten er man positiv til et innlegg, eller så er man negativ. Røde prikker er ingen straff, men et direkte tilbakemelding om at en er negativ til en annen brukers innlegg. Hattifnatten diskuterte i tillegg åpent på forumet, og ikke bare via prikker. Dersom du ikke kan diskutere seriøst videre etter å ha mottatt en rød prikk bør du vurdere å slå av ryktet ditt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 10:38   #20
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Mijn mor satt alltid våken og edru for å hente meg. Det hindret ikke meg å drikke alkohol. Når ungene blir eldre skal vi selvsagt også være edru og hente dem når de skal hjem.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:33.