Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Elleveåring på ti timers togtur alene

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-13, 19:02   #181
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene

Men får barna lov å spille i timevis hjemme? Eller er det bare på reiser de teknologiske nyvinningene kan brukes helt fritt?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 19:07   #182
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

[quote=merch;3652734]Hvis barnet blir syk? Togpersonalet er jo der for passasjerenes sikkerhet så kan ikke helt skjønne det er et større problem å bli syk her enn feks hjemme alene?

Ja, f.eks bli kvalm og måtte spy. Det skjer iblandt med min elleveåring på reiser, og han blir vedlig fortvilet da. Det hadde ikke vært noe særlig for han å være alene på reise da.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 19:23   #183
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Men får barna lov å spille i timevis hjemme? Eller er det bare på reiser de teknologiske nyvinningene kan brukes helt fritt?

Spør du meg? Min spiller ikke i bilen (eller leser), han blir kvalm. På togreiser gjør han litt av hvert; leser, tegner, spiller. Det far da virkelig aldri noe spørsmål om min generasjon skulle få ha med seg tegnesaker og bøker på lange turer.

Hjemme begrenser vi det om vi ser det blir ensformig fokus på noe.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 19:42   #184
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjemme er det begrensninger. På lange reiser er det fritt frem.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 19:50   #185
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg spurte bare sånn generelt. Vi har ikke noe forbud mot å ha med iPad og PsP på reiser, men jeg vil ikke at ungen skal spille i timer i strekk uansett hvor vi er.

Gammel 04-04-13, 19:55   #186
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har fulgt med sånn passe her, men enda ikke skjønt hvorfor en elleveåring skulle ta tog i ti timer aleine? Hvis det er pga prisen, så går det vel en del penger til mat/drikke/godteri underveis?

Jeg ser ikke for meg at min snart elleveåring skulle reise alene i en time engang. Men så er hun ikke særlig reisevant heller.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 20:56   #187
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Mht spilling i lekevogn. Jeg ville synes det var dumt at de ble sittende og se på en annen spille. Mine barn trenger noen ganger å utfolde seg fysisk - og det er gjerne derfor vi oppsøker lekegreier på lengre turer.

Gammel 05-04-13, 07:36   #188
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ja, hvis det gjorde det umulig for de andre barna så fortsette med leken, selv om de hadde lyst til å leke, så er jeg selvsagt enig i at det er uheldig. Hvis problemet var at ungene som var der fikk mer lyst til å flokke seg om gutten som spilte enn å fortsette med den andre leken, så ser jeg ikke problemet.

Problemet var at det ble avbrutt en velfungerende lek og alle barna ble passifisert på en blunk. Og de yngste gikk lei av å se på ganske fort. Men kunne ikke fortsette sin lek fordi de var hindret av den spillende gutten.

Og ja, jeg er motstander av elektroniske spill. Uten at jeg er motstander av teknologiske framskritt av den grunn. Jeg synes mr maskina er flott selv om jeg kan styre meg for WoW.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 07:52   #189
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg ikke lest mye av tråden, men hos oss har vi restriksjoner hjemme, men ikke på transportetapper. Synes du ikke det er forskjell?

Vi vurderer å kjøre til Italia i sommer. Da kan de gjerne spille av hjertens lyst i baksetet, samme hvor lenge det er. For det dreier seg bare om en dag eller to, og det er sikkert ikke så moro på autobahn uansett.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 07:57   #190
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har forøvrig både DS, iPad og iPod og har det med på ferie, men ingenting brukes i bilen. Vi har heller ikke film. Jeg tenker som flere andre her at det blir nok av det ellers. Dersom vi skulle kjørt type 12timersturer, hadde vi nok tatt det med, men det ville blitt brukt i porsjoner.

apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 07:57   #191
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Hvis ungen skulle sitte alene ti timer på tog alene ville jeg selvfølgelig ikke hatt noen spillerestriksjoner, men på tur sammen med familien syns jeg det er naturlig å ha det. Jeg er absolutt ingen motstander av elektroniske spill, ikke i det hele tatt faktisk, men det tar fokus fra andre ting når man er på tur. Jeg vil gjerne at det skal være litt variasjon.

Gammel 05-04-13, 08:02   #192
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vi har absolutt ingen spillrestriksjoner på tur, vi kjører til Sunnmøre flere ganger i året og det er begrenset hvor gøy den turen kan være . Selv synes jeg den er dørgende kjedelig.
Han spiller jo ikke ni timer i strekk, selv om vi ikke har restriksjoner.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 08:03   #193
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Variasjon er fint, men det pleier å regulere seg selv hos oss.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 08:22   #194
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Nei, det må jo selvfølgelig hver enkelt familie regulere selv. Jeg mener ikke å ha noen fasit, jeg syns bare ikke det er spesielt bakstreversk og teknologifiendtlig å ikke ha totalt fri flyt av elektroniske spill på reise.

Gammel 05-04-13, 08:34   #195
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det må jo selvfølgelig hver enkelt familie regulere selv. Jeg mener ikke å ha noen fasit, jeg syns bare ikke det er spesielt bakstreversk og teknologifiendtlig å ikke ha totalt fri flyt av elektroniske spill på reise.

Det er jeg enig med deg i, men det er heller ikke et tegn på at man ignorer ungens oppdragelse, nedprioriterer familiesamkvem og ender opp med ignorante barn som ikke husker at de har har vært i Italia eller hva de gjorde der. (Nei, jeg antyder ikke at det var det du antydet.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 09:32   #196
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er det vel heller ingen som har påstått.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 09:36   #197
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg måtte av nysgjerrighet spørre min femteklassing om hun hadde likt å reise alene med toget i 10 timer. Hun ble helt ekstatisk. "Hvor skal jeg?!? Hvor skal jeg?!? Bergen? Er det Bergen? Ålesund? Hvor?" Litt skuffa da jeg sa at det var et helt fiktivt scenario. Hun mente iallefall at hun hadde elsket en sånn tur og at hun ville kost seg, lest, ordnet med iPod og kikket ut av vinduet. Hvis det hadde vært nødvendig så er jeg ikke fremmed for at jeg hadde sendt henne på en sånn reise. Den største faren i mine øyne er at hun skulle begynne å kjede seg, og det tror jeg hun tåler.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 10:02   #198
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Hjemme har vi restriksjoner på iPad, spill, TV og slikt. På transportetapper er det fritt frem. Vi kjører en del til hytta (3,5 times kjøretur) og da er fokus på å komme seg frem på mest mulig behagelig måte, ellers hadde vi rett og slett ikke orket å dra såpass langt for en helg. Vi kjører gjerne sent, så de uansett sovner i bilen etterhvert, men frem til de sovner er DVD og iPad gull.

Gammel 05-04-13, 10:03   #199
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Mine har aldri vært på lang togtur, men på bilturer er det verken spill eller film. Mest fordi jeg er gjerrig, jeg gidder ikke kjøpe dvd-spiller til bilen, og vi har bare en iPad. Sånt blir det krangling av, så det dropper vi.

De får lov å leke med Petshop/monster high/whatever da, så de får vel ikke med seg så mye fra utenfor bilen likevel.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-13, 10:43   #200
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Da vi tok tog fra Drammen til Mo i Rana sist, så hadde vi med iPad til alle tre ungene, mobil til meg og mannen, samt en bærbar PC. Tror også vi hadde med en liten 'server' med filmer, som de kunne få opp om jeg husker riktig. Den har vi i alle fall med på ferie, med et lite nettverk i bilen.

Minste lekte litt også med andre barn, men ellers var det veldig greit både å ha nettilgang og filmer. Eplene faller ikke så langt fra stammen. Det ble lang nok tur likevel, og da var det sovekupé på en strekning. Lite mas, og jeg fikk lest litt.

De styrer i stor grad tiden sin selv, og får bruke det som er tilgjengelig. Vi er veldig lite redd 'teknologiske nyvinninger' - vi er heller motsatt, siden vi jobber med IT begge to, og er veldig interessert i alle aspekter rundt dette, og ser dessuten at ungene klarer fint å bli lei av ting på egenhånd, og gjør/leker med andre ting av fri vilje.

Sist redigert av Dronningen : 05-04-13 kl 10:53.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:03.