|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#182 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene[quote=merch;3652734]Hvis barnet blir syk? Togpersonalet er jo der for passasjerenes sikkerhet så kan ikke helt skjønne det er et større problem å bli syk her enn feks hjemme alene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene
Spør du meg? Min spiller ikke i bilen (eller leser), han blir kvalm. På togreiser gjør han litt av hvert; leser, tegner, spiller. Det far da virkelig aldri noe spørsmål om min generasjon skulle få ha med seg tegnesaker og bøker på lange turer.
![]() |
#184 |
Bedreviter
|
Hjemme er det begrensninger. På lange reiser er det fritt frem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
heimføing
|
![]() Sv: Elleveåring på ti timers togtur aleneJeg har fulgt med sånn passe her, men enda ikke skjønt hvorfor en elleveåring skulle ta tog i ti timer aleine? Hvis det er pga prisen, så går det vel en del penger til mat/drikke/godteri underveis? |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Elleveåring på ti timers togtur aleneMht spilling i lekevogn. Jeg ville synes det var dumt at de ble sittende og se på en annen spille. Mine barn trenger noen ganger å utfolde seg fysisk - og det er gjerne derfor vi oppsøker lekegreier på lengre turer.
![]() |
#188 |
can-jur
|
Problemet var at det ble avbrutt en velfungerende lek og alle barna ble passifisert på en blunk. Og de yngste gikk lei av å se på ganske fort. Men kunne ikke fortsette sin lek fordi de var hindret av den spillende gutten.
![]() |
![]() |
#189 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Nå har jeg ikke lest mye av tråden, men hos oss har vi restriksjoner hjemme, men ikke på transportetapper. Synes du ikke det er forskjell? |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
I mål
|
![]() Sv: Elleveåring på ti timers togtur aleneVi har forøvrig både DS, iPad og iPod og har det med på ferie, men ingenting brukes i bilen. Vi har heller ikke film. Jeg tenker som flere andre her at det blir nok av det ellers. Dersom vi skulle kjørt type 12timersturer, hadde vi nok tatt det med, men det ville blitt brukt i porsjoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Elleveåring på ti timers togtur aleneHvis ungen skulle sitte alene ti timer på tog alene ville jeg selvfølgelig ikke hatt noen spillerestriksjoner, men på tur sammen med familien syns jeg det er naturlig å ha det. Jeg er absolutt ingen motstander av elektroniske spill, ikke i det hele tatt faktisk, men det tar fokus fra andre ting når man er på tur. Jeg vil gjerne at det skal være litt variasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Drømmer
|
![]() Sv: Elleveåring på ti timers togtur aleneVi har absolutt ingen spillrestriksjoner på tur, vi kjører til Sunnmøre flere ganger i året og det er begrenset hvor gøy den turen kan være . Selv synes jeg den er dørgende kjedelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Elleveåring på ti timers togtur aleneVariasjon er fint, men det pleier å regulere seg selv hos oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Elleveåring på ti timers togtur aleneNei, det må jo selvfølgelig hver enkelt familie regulere selv. Jeg mener ikke å ha noen fasit, jeg syns bare ikke det er spesielt bakstreversk og teknologifiendtlig å ikke ha totalt fri flyt av elektroniske spill på reise. |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Bedreviter
|
Det er jeg enig med deg i, men det er heller ikke et tegn på at man ignorer ungens oppdragelse, nedprioriterer familiesamkvem og ender opp med ignorante barn som ikke husker at de har har vært i Italia eller hva de gjorde der. (Nei, jeg antyder ikke at det var det du antydet.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Glamorøs
|
Det er det vel heller ingen som har påstått.
![]() |
#197 |
Borte
|
![]() Sv: Elleveåring på ti timers togtur aleneJeg måtte av nysgjerrighet spørre min femteklassing om hun hadde likt å reise alene med toget i 10 timer. Hun ble helt ekstatisk. "Hvor skal jeg?!? Hvor skal jeg?!? Bergen? Er det Bergen? Ålesund? Hvor?"
![]() |
#198 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Elleveåring på ti timers togtur aleneHjemme har vi restriksjoner på iPad, spill, TV og slikt. På transportetapper er det fritt frem. Vi kjører en del til hytta (3,5 times kjøretur) og da er fokus på å komme seg frem på mest mulig behagelig måte, ellers hadde vi rett og slett ikke orket å dra såpass langt for en helg. Vi kjører gjerne sent, så de uansett sovner i bilen etterhvert, men frem til de sovner er DVD og iPad gull.
![]() |
#199 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Elleveåring på ti timers togtur aleneMine har aldri vært på lang togtur, men på bilturer er det verken spill eller film. Mest fordi jeg er gjerrig, jeg gidder ikke kjøpe dvd-spiller til bilen, og vi har bare en iPad. Sånt blir det krangling av, så det dropper vi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Elleveåring på ti timers togtur aleneDa vi tok tog fra Drammen til Mo i Rana sist, så hadde vi med iPad til alle tre ungene, mobil til meg og mannen, samt en bærbar PC. Tror også vi hadde med en liten 'server' med filmer, som de kunne få opp om jeg husker riktig. Den har vi i alle fall med på ferie, med et lite nettverk i bilen.
De styrer i stor grad tiden sin selv, og får bruke det som er tilgjengelig. Vi er veldig lite redd 'teknologiske nyvinninger' - vi er heller motsatt, siden vi jobber med IT begge to, og er veldig interessert i alle aspekter rundt dette, og ser dessuten at ungene klarer fint å bli lei av ting på egenhånd, og gjør/leker med andre ting av fri vilje. Sist redigert av Dronningen : 05-04-13 kl 10:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|