|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Tar du "Selfies"?neineinei - ikke bilde av nudelige barn. Folk kan tro at harriet tror at barna hennes er noe for seg selv og ikke bare helt Vanlige Barn.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Sv: Tar du "Selfies"?
Sikkert mye fordi lenker til firmaers annonsekampanjer er slikt man (i hvert fall jeg) bare scroller forbi. Treningsupdates skal være rimelig spesielle for at jeg i det hele tatt tenker over de, for det er så veldig mange av de. Det betyr ikke at jeg synes det er teit at folk trener, lissom. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
flisespikker
|
Sv: Tar du "Selfies"?Jeg tror det bildet jeg har fått flest likes på er det der jeg ligger på stranden i påskeferien. (I Nordland. I full vinterhabitt. På en såvidt snøbar flekk av en sandstrand.)
|
|
|
#5 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Tar du "Selfies"?Min vinner det siste halve året er en Snorkfrøken med én tann mindre, for første gang. (
|
|
|
#6 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Tar du "Selfies"?Ja, jeg gidder ikke å filme, så jeg tar et par bilder (med mobilen, siden jeg har glemt kamera), også smiler jeg henført resten av tiden. Og det synes jeg folk rundt meg gjør også - med unntak av den ene rare pappaen som filmer alt.
|
|
|
#7 |
|
|
Sv: Tar du "Selfies"?Folk filmer vel mer og tar generelt ekstremt mye flere bilder nå enn før, med kameraet i hånden hele tiden, og da er jo barna (og bikkjer) yndede motiver. Og dagens middag, så klart. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Tar du "Selfies"?Helgens vinner hos meg var en youtube sang som fikk 12 likes. Gadd ikke scrolle lenger nedover for å finne gamle poppis-statuser.
|
|
|
#12 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tar du "Selfies"?"Timer" var selvsagt satt på spissen, selv om jeg vil anslå at et par stykker på min venneliste nok nærmer seg timer når det gjelder hvor ofte de legger de legger ut selfies og hvor aktive de er på å kommentere egne og andres selfies. Men klart, det er forskjell på selfier. Å ta bilde av seg selv på et spesielt sted eller i en spesiell situasjon er vel ganske vanlig, hvor mange har ikke bilde av seg selv foran statuer og monumenter på ferieturer fra "gamle dager"? Mye av det samme, bortsett fra at da var det andre som tok bildet av oss, og så var det ikke mulig å dele det med så mange, selv om det selvsagt hadde vært hyggelig å kunne gjøre. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Personlig pessimist
|
Kanskje, men for meg, og jeg tror jeg har flere med meg, så handler det vel så mye om at jeg er langt mer komfortabel med eget utseendet nå i 30-årene, og dermed er langt mindre selvhøytidelig når det kommer til hva andre ser. For 10 år siden hadde man neppe fått sett bilde av meg på hverken Facebook eller Instagram (om sistnevnte hadde eksistert, selvsagt), mens jeg nå bryr meg langt, langt mindre. Og det er ganske gøy, egentlig!
|
|
|
|
#14 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Mens jeg er der du er nå som førtis. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Jeg kjenner meg igjen i den beskrivelsen, men tenker at for 20 år siden hadde jeg nok opplevd dette på en helt annen måte. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Det er noe i dette, tenker jeg. Det er jo naturlig å søke bekreftelser fra andre om man føler seg litt "tom" selv. Men jeg tviler på at det hjelper på selvtilliten i det lange løp? |
|
|
|
#17 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Det er riktig, og handler om å velge når sosiale medier/forevigelse skal være i fokus (når kan det forsvares), og når er det noe annet som er viktigere å rette fokus mot. Men det handler mer om bevisstgjøring, enn mediene i seg selv. Man kan på sett og vis si at enkelte (inkludert meg selv) lever et liv som nesten blir slik at man kan spørre seg 'hendte det, om jeg ikke delte det?'. Samtidig så kan man jo finne en balanse. Å ta et bilde ødelegger ikke nødvendigvis fokus på en lengre frekvens man er tilskuer til, men hvis man går glipp av ting - mentalt er et annet sted - så begynner man å miste noe. Man kan dessuten ta et bilde, og dele det senere. Alt behøver ikke skje der og da. Så å tenke litt igjennom egen adferdsmønster er en god start. Det må ikke være enten eller, men å være tilstede mentalt i de valg man kontinuerlig gjør. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Borte
|
Selvsagt, men mitt inntrykk er ikke at det store flertallet driver med det.
|
|
|
#19 |
|
Borte
|
Sv: Tar du "Selfies"?Men, Pida, å poste bilder fra Lucia-toget på fb er problematisk på mange plan. Jeg har aldri opplevd at noen bekjente eller noen i barnehage/skole har gjort det. De fleste er veldig tilbakeholdne med å poste bilder der andres unger er synlige syns jeg. Hvis jeg en sjelden gang ser noen poste noe fra barnehagen, skolen eller arrangementer med mange barn så skvetter jeg himmelhøyt. Det er ikke vanlig på min facebookfeed iallefall.
|
|
|
#20 |
|
Personlig pessimist
|
|
|
![]() |
|