Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Forskning?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-14, 14:04   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskning?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

(Jeg er riktig fornøyd med å være en sånn humanist som ingen skjønner noe av.)

Og følgelig en opplagt nyttig en.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 12:30   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nå er det vel adskillig mer enn en linje som har blitt publisert fra denne doktoravhandlingen, da. Så helt sammenlignbart er det vel ikke. Jeg tviler på at man kunne tatt et avsnitt fra et arbeid om kreftforskning og fått det til å virke like meningsløst som dette.

Jeg tror at grunnen til at forskning innenfor en del fag ikke oppfattes som meningsløs er at folk flest ikke er inn i faget nok til å kunne skille hva som er superinteressant og hva som kan virke mindre interessant. Men de vet det selv og derfor blir det lite kommentarer på feks en doktorgrad i strengteori feks.

En del samfunnsnære vitenskaper kan vel slite med at folk tror at de skjønner hva forskningen går ut på og uttaler seg derfor med en mye større grad av frimodighet.

Gammel 08-09-14, 12:49   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tror at grunnen til at forskning innenfor en del fag ikke oppfattes som meningsløs er at folk flest ikke er inn i faget nok til å kunne skille hva som er superinteressant og hva som kan virke mindre interessant. Men de vet det selv og derfor blir det lite kommentarer på feks en doktorgrad i strengteori feks.

En del samfunnsnære vitenskaper kan vel slite med at folk tror at de skjønner hva forskningen går ut på og uttaler seg derfor med en mye større grad av frimodighet.

Det tror jeg er veldig riktig.

Gammel 08-09-14, 11:24   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rine, jeg tror du ville blitt overrasket. Det pågår en del pussig basalforskning innen kreft også.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 11:56   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ganske mye krefforsking vil kunne oppsummeres i retning av at "når atom såogså skubbes på med såogså så skjer det ingenting, og det skulle man ikke trodd, så nå er vi forvirret. "

Gammel 08-09-14, 11:57   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og en helvetes mange knock-out mice.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 14:15   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper alle som driver med "hæ, er DET noe å forske på, da?"-forskning øver inn en masse festlige svar på "ja, men hva skal det BRUKES til??"-spørsmålene fra fjerne og nære.

Gammel 08-09-14, 14:22   #8
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg håper alle som driver med "hæ, er DET noe å forske på, da?"-forskning øver inn en masse festlige svar på "ja, men hva skal det BRUKES til??"-spørsmålene fra fjerne og nære.

Jeg spurte en nær venn som tok doktorgrad i matematikk/fysikk om akkurat det. Svaret var totalt uforståelig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 14:38   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

"hva mener du 'brukes til'?! ".

Gammel 08-09-14, 14:48   #10
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

"hva mener du 'brukes til'?! ".

Ikke sant?

det er veldig lite forskning som straks og med en gang gir assosiasjoner til god samfunnsnytte, altså. <jeg tenker at mange ikke helt er klar over hvor smalt og dypt de fleste doktoravhandlinger går.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 15:56   #11
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Selv jeg, som har forsket på noe som i hodene til folk flest antakelig er å regne som medisinsk, får det spørsmålet. Til og med fra andre fagfolk! Heldigvis er forskningen min nå sitert av en haug anvendt-forskere som bruker forskningen min til ting som er så godt som anvendbar for mennesker, at jeg bare kan vise dem en liste hvis folk spør.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 18:22   #12
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man trenger lengre tid på å finne på svar på hva forskingen man driver med skal brukes til enn på selve arbeidet, er kanskje ikke behovet for forskingen helt til stede? For øvrig tror jeg dette er den mest snobbete tråden jeg har lest på lenge, og det sier en del.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 18:27   #13
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Hvis man trenger lengre tid på å finne på svar på hva forskingen man driver med skal brukes til enn på selve arbeidet, er kanskje ikke behovet for forskingen helt til stede? For øvrig tror jeg dette er den mest snobbete tråden jeg har lest på lenge, og det sier en del.

Det er jo ikke alle emner man kan forklare enkelt til ikke-fagfolk. Det betyr jo ikke at forskningen er unyttig eller at forskeren er dum. Det kan meget vel bety at den man snakker med ganske enkelt ikke har de nødvendige forutsetninger for å forstå.

Jeg syns ikke tråden er snobbete, men jeg syns du fremstiller deg selv veldig snodig i den. Hadde jeg ikke visst bedre, ville jeg trodd du var FrP-dum.

Gammel 08-09-14, 18:28   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Seriøst? Hvorfor synes du det er snobbete?

Hvem bestemmer egentlig hva som er matnyttig?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 18:40   #15
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man trenger lengre tid på å finne på svar på hva forskingen man driver med skal brukes til enn på selve arbeidet, er kanskje ikke behovet for forskingen helt til stede? .

Det vil si at du synes alt av grunnforskning er bortkastet energi? Forstår jeg rett?

Gammel 08-09-14, 21:47   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Eksen min tok doktorgrad på et område som er regnet som et av de topp 10 "nyttigste" for Norge noensinne. Det har direkte skapt milliardverdier for Norge (hans bidrag var selvsagt bare en brikke i det). Det var komplett umulig å forklare det for til og med meg som har høyere utdanning innen akkurat det feltet. Det er rett og slett ikke gitt at man kan forenkle alt slik at det lar seg formidle over kaffe og kaker til tante Berta og onkel Rolf.

Jeg kjenner igjen Teofelias fars formulering. Jeg hadde vært sammen med eksen min et stund da han disputerte, og jeg satt som et spørsmålstegn fra begynnelse til slutt. Jeg forstod rett og slett ikke et eneste kvidder.

Men NYTTIG, det var det.

Gammel 08-09-14, 15:19   #17
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Slenger inn et spørsmål siden tråden har dreid over på generell forskning;

Hvis man ikke helt skjønner/og glemmer hver gang man blir forklart hva det forskes på, vil man skjønne det under disputasen?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 15:28   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Slenger inn et spørsmål siden tråden har dreid over på generell forskning;

Hvis man ikke helt skjønner/og glemmer hver gang man blir forklart hva det forskes på, vil man skjønne det under disputasen?

Lite trolig.

Jeg kan jo sitere min far, etter Teomannens disputas: " Jeg er jo en gammel mann, med lang og variert livserfaring, men dette er altså første gang i mitt liv jeg har overvært en seanse (på et språk jeg behersker) der jeg ikke har skjønt ett ord, mellom "Velcome" og "Goodbye"."

Gammel 08-09-14, 15:58   #19
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Lite trolig.

Jeg kan jo sitere min far, etter Teomannens disputas: " Jeg er jo en gammel mann, med lang og variert livserfaring, men dette er altså første gang i mitt liv jeg har overvært en seanse (på et språk jeg behersker) der jeg ikke har skjønt ett ord, mellom "Velcome" og "Goodbye"."

Ja ja, jeg får sitte og smile og bare være støttende. Hvis jeg blir invitert da. Forlaget mitt om å veive med digre plakater, som de gjør på Idol ol., var visst ikke så godt. Ikke å bue når opponentene stiller kristiske spørsmål, heller.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-14, 16:00   #20
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

: Ikke å bue når opponentene stiller kristiske spørsmål, heller.

Men noen dramatiske gisp gjør seg godt, har jeg hørt.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:16.