|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Forskning?
Jeg tror at grunnen til at forskning innenfor en del fag ikke oppfattes som meningsløs er at folk flest ikke er inn i faget nok til å kunne skille hva som er superinteressant og hva som kan virke mindre interessant. Men de vet det selv og derfor blir det lite kommentarer på feks en doktorgrad i strengteori feks.
|
|
|
#3 |
|
Bedreviter
|
Det tror jeg er veldig riktig. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Forskning?Rine, jeg tror du ville blitt overrasket.
|
|
|
#5 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Forskning?Jeg tror ganske mye krefforsking vil kunne oppsummeres i retning av at "når atom såogså skubbes på med såogså så skjer det ingenting, og det skulle man ikke trodd, så nå er vi forvirret.
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Forskning?Jeg håper alle som driver med "hæ, er DET noe å forske på, da?"-forskning øver inn en masse festlige svar på "ja, men hva skal det BRUKES til??"-spørsmålene fra fjerne og nære.
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg spurte en nær venn som tok doktorgrad i matematikk/fysikk om akkurat det. Svaret var totalt uforståelig. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Ikke sant?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Sviiisj!!
|
Selv jeg, som har forsket på noe som i hodene til folk flest antakelig er å regne som medisinsk, får det spørsmålet. Til og med fra andre fagfolk! Heldigvis er forskningen min nå sitert av en haug anvendt-forskere som bruker forskningen min til ting som er så godt som anvendbar for mennesker, at jeg bare kan vise dem en liste hvis folk spør.
|
|
|
#12 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis man trenger lengre tid på å finne på svar på hva forskingen man driver med skal brukes til enn på selve arbeidet, er kanskje ikke behovet for forskingen helt til stede? For øvrig tror jeg dette er den mest snobbete tråden jeg har lest på lenge, og det sier en del. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Bedreviter
|
Det er jo ikke alle emner man kan forklare enkelt til ikke-fagfolk. Det betyr jo ikke at forskningen er unyttig eller at forskeren er dum. Det kan meget vel bety at den man snakker med ganske enkelt ikke har de nødvendige forutsetninger for å forstå. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Seriøst?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Mother of Dragons
|
Det vil si at du synes alt av grunnforskning er bortkastet energi? Forstår jeg rett?
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Eksen min tok doktorgrad på et område som er regnet som et av de topp 10 "nyttigste" for Norge noensinne. Det har direkte skapt milliardverdier for Norge (hans bidrag var selvsagt bare en brikke i det). Det var komplett umulig å forklare det for til og med meg som har høyere utdanning innen akkurat det feltet. Det er rett og slett ikke gitt at man kan forenkle alt slik at det lar seg formidle over kaffe og kaker til tante Berta og onkel Rolf.
|
|
|
#17 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Forskning?Slenger inn et spørsmål siden tråden har dreid over på generell forskning; |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Bedreviter
|
Lite trolig. |
|