|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#182 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Terror og frykten for represalierJeg synes ikke det er så rart at folk blir støtt av at man harselerer med noe så personlig som religion kan være for enkelte. Det betyr ikke at jeg synes det er OK at noen skal tvinge andre til taushet ved trusler om/bruk av vold. At det viktig å trykke slike tegninger nå, er åpenbart, men det kan diskuterest om det har vært like viktig alltid? |
|
|
|
|
|
#183 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Terror og frykten for represalier
Klart du kan. Det e jo et valg.
|
|
|
#184 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Du har tatt et valg ved å vise religionen utenpå. Det er et valg som kan føles krenkende for personer som mener at religion tilhører den private sphæren. Jeg har hverken lyst til eller behov for å vite hvilken religion folk tilhører. Når jeg treffer folk både privat eller på jobb så har jeg lyst til å bli kjent med personen i den rollen jeg treffer dem og ikke som representant for en religion. Har jeg behov for å snakke med folk basert på deres tro oppsøker jeg heller de steder hvor det er naturlig å snakke om tro. |
|
|
|
|
|
#185 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Terror og frykten for represalierNå begynner jeg seriøst å lure på om det er noen her som er imot religionsfrihet? Det er i alle fall det jeg leser mellom linjene til spørsmål om valg av hvordan folk velger å kle seg. Religionsfrihet er jo en bærebjelke i enhver liberal rettsstat.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 15-01-15 kl 02:30. |
|
|
|
|
|
#186 |
|
anglofil
Jeg lurer litt på dette. Betyr det at du "dømmer" folk ut fra bekledning, for så å avgjøre om du ønsker kontakt med vedkommende? Du ser ikke forbi evt. religiøs klesdrakt / symboler og tar kontakt som du ville ha gjort om de ikke kledde seg "religiøst"?
|
|
|
#187 |
|
Leser
|
Heldigvis har vi religionsfrihet! Hurra! Og grunnen til at jeg sier hurra er at folk kan få tro på hva de vil - selv om du blir "krenket" (litt usikker på hva du legger i begrepet).
|
|
|
#189 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Jeg dømmer ingen. Alle har rett til å ha den religionen de ønsker. Det jeg prøver å si er at det ikke er alt jeg har lyst og behov for å vite om en person. For personer jeg kun har et profesjonelt forhold til har jeg ikke noe behov for å vite for eksempel hvilken religion de har, hvilken legning de har eller hvor de bor. |
|
|
|
|
|
#190 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Så om to menn går hånd i hånd på gata eller du ser et heterofilt brudepar på tur ut av tinghuset så reagerer du? |
|
|
|
|
|
#191 |
|
anglofil
? Men hva mener du? Du ønsker ikke å vite hvilke religion folk hører til - så skal man da forby religiøse symboler/plagg?
|
|
|
#192 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Hva folk gjør på sin fritid bryr jeg ikke med. Det jeg snakker om er hva det første man forteller sine profesjonelle kontakter er. Som sagt tror jeg ikke det hadde vært populært om jeg startet alle møter med "Jeg er ateist". |
|
|
|
|
|
#193 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Jeg synes ikke noe om forbud. Jeg synes at man skal respektere hverandres behov. Er det noen som blir støtt av din måte å oppføre / kle seg på så tar man hensyn til det. På jobb har man ikke noe behov for å vite hvilken religion dine kolleger / kontakter har. |
|
|
|
|
|
#194 |
|
|
Dette gjelder smykker også, eller? Gullkors i halsen og slikt? |
|
|
|
|
|
#196 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Jeg tenker på alle symboler som er synlig for andre. Har man et smykke skjult under klær er det OK mens et stort synlig kors ikke er det. |
|
|
|
|
|
#197 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Terror og frykten for represalierSelvfølgelig er det å gå med hijab eller gullkors et valg man tar, det er jo ikke som om dette blir limt på med ekstra sterk superlim ved fødselen. Jeg blir ikke krenket av å se verken hijab eller kors, men hadde foretrukket å forholde meg minst mulig til folks religion sånn i det daglige. |
|
|
|
|
|
#198 |
|
Glamorøs
|
Sv: Terror og frykten for represalierDet er jo masse man forteller med hvordan man ser ut, ikke bare religion. Er det problematisk også? Det er ganske mange jeg vil kunne se hvor står politisk, basert på ganske nøytrale klær.
|
|
|
#199 |
|
villende
|
En giftering er da ikke et uttryk for en religiøs tilknytning. |
|
|
|
|
|
#200 |
|
Glamorøs
|
elg nevnte seksuell legning også, som noe hun ikke ville vite.
Det eneste jeg har følt ubehagelig er symboler som signaliserer nazisme, rasisme og sexisme. Og det syns jeg er i en helt annen liga enn religiøse symboler, eller regnbueflagg, for den saks skyld. Ubehaget begynner ikke før man evt. bruker religionen sin til behandle meg anderledes, eller krevet annen behandling selv. Men det har jo egentlig ingenting verken med religionen eller symbolet å gjøre. Grunnen til at jeg mener at nazisme, rasisme og sexisme er i en egen klasse, er at det er ideologier basert på å mene at andre er mindre verdt, og på å være kjip mot andre.
|
![]() |
|
|