Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Terror og frykten for represalier

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-01-15, 19:28   #181
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Terror og frykten for represalier

Jeg har dessverre religionen min utenpå meg. Kan ikke gjøre noe med det.

Gammel 14-01-15, 20:59   #182
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er så rart at folk blir støtt av at man harselerer med noe så personlig som religion kan være for enkelte. Det betyr ikke at jeg synes det er OK at noen skal tvinge andre til taushet ved trusler om/bruk av vold. At det viktig å trykke slike tegninger nå, er åpenbart, men det kan diskuterest om det har vært like viktig alltid? Jeg vet ikke om jeg har så veldig sansen for provokasjon for provokasjonens skyld. (Bortsett fra her på FP, da, men her foregår jo det meste i sømmelig former. )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-15, 22:25   #183
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Klart du kan. Det e jo et valg.

(NB: et valg og en ytringsform jeg respekterer, altså, men det er jo et valg?)

Gammel 15-01-15, 00:42   #184
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Du har tatt et valg ved å vise religionen utenpå. Det er et valg som kan føles krenkende for personer som mener at religion tilhører den private sphæren. Jeg har hverken lyst til eller behov for å vite hvilken religion folk tilhører. Når jeg treffer folk både privat eller på jobb så har jeg lyst til å bli kjent med personen i den rollen jeg treffer dem og ikke som representant for en religion. Har jeg behov for å snakke med folk basert på deres tro oppsøker jeg heller de steder hvor det er naturlig å snakke om tro.

Selv om mitt behov for å slippe å vite om folks religion blir krenket daglig så har jeg respekt for de som kler seg sånn. Det er utenkelig for meg å slenge meldinger til folk selv om de krenker meg.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 01:19   #185
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Nå begynner jeg seriøst å lure på om det er noen her som er imot religionsfrihet? Det er i alle fall det jeg leser mellom linjene til spørsmål om valg av hvordan folk velger å kle seg. Religionsfrihet er jo en bærebjelke i enhver liberal rettsstat.

Samme hvor mye jeg misliker religion, både happy clappers utgaver og reaksjonære mørkemenn varianter, håper jeg da virkelig aldri vi kommer dithen at vi begynner å innskrenke individers rett til å utøve sin religion og være religiøs, både privat og i det offentlige rom.

Sist redigert av Lisa : 15-01-15 kl 02:30.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 02:23   #186
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Du har tatt et valg ved å vise religionen utenpå. Det er et valg som kan føles krenkende for personer som mener at religion tilhører den private sphæren. Jeg har hverken lyst til eller behov for å vite hvilken religion folk tilhører. Når jeg treffer folk både privat eller på jobb så har jeg lyst til å bli kjent med personen i den rollen jeg treffer dem og ikke som representant for en religion. Har jeg behov for å snakke med folk basert på deres tro oppsøker jeg heller de steder hvor det er naturlig å snakke om tro.

Selv om mitt behov for å slippe å vite om folks religion blir krenket daglig så har jeg respekt for de som kler seg sånn. Det er utenkelig for meg å slenge meldinger til folk selv om de krenker meg.

Jeg lurer litt på dette. Betyr det at du "dømmer" folk ut fra bekledning, for så å avgjøre om du ønsker kontakt med vedkommende? Du ser ikke forbi evt. religiøs klesdrakt / symboler og tar kontakt som du ville ha gjort om de ikke kledde seg "religiøst"?

Gammel 15-01-15, 03:34   #187
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har tatt et valg ved å vise religionen utenpå. Det er et valg som kan føles krenkende for personer som mener at religion tilhører den private sphæren.

Heldigvis har vi religionsfrihet! Hurra! Og grunnen til at jeg sier hurra er at folk kan få tro på hva de vil - selv om du blir "krenket" (litt usikker på hva du legger i begrepet).

Gammel 15-01-15, 07:54   #188
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Krenket fordi man ser hvilken religion folk tilhører? Nå får du gi deg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 08:20   #189
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg lurer litt på dette. Betyr det at du "dømmer" folk ut fra bekledning, for så å avgjøre om du ønsker kontakt med vedkommende? Du ser ikke forbi evt. religiøs klesdrakt / symboler og tar kontakt som du ville ha gjort om de ikke kledde seg "religiøst"?

Jeg dømmer ingen. Alle har rett til å ha den religionen de ønsker. Det jeg prøver å si er at det ikke er alt jeg har lyst og behov for å vite om en person. For personer jeg kun har et profesjonelt forhold til har jeg ikke noe behov for å vite for eksempel hvilken religion de har, hvilken legning de har eller hvor de bor.

Jeg tror ikke det hadde vært populært om jeg fortalte alle jeg møtte at "Jeg er ateist, forresten heter jeg elg."

Gammel 15-01-15, 08:31   #190
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg dømmer ingen. Alle har rett til å ha den religionen de ønsker. Det jeg prøver å si er at det ikke er alt jeg har lyst og behov for å vite om en person. For personer jeg kun har et profesjonelt forhold til har jeg ikke noe behov for å vite for eksempel hvilken religion de har, hvilken legning de har eller hvor de bor.

Jeg tror ikke det hadde vært populært om jeg fortalte alle jeg møtte at "Jeg er ateist, forresten heter jeg elg."

Så om to menn går hånd i hånd på gata eller du ser et heterofilt brudepar på tur ut av tinghuset så reagerer du?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 08:48   #191
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

? Men hva mener du? Du ønsker ikke å vite hvilke religion folk hører til - så skal man da forby religiøse symboler/plagg?

Gammel 15-01-15, 09:12   #192
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Så om to menn går hånd i hånd på gata eller du ser et heterofilt brudepar på tur ut av tinghuset så reagerer du?

Hva folk gjør på sin fritid bryr jeg ikke med. Det jeg snakker om er hva det første man forteller sine profesjonelle kontakter er. Som sagt tror jeg ikke det hadde vært populært om jeg startet alle møter med "Jeg er ateist".

Gammel 15-01-15, 09:17   #193
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

? Men hva mener du? Du ønsker ikke å vite hvilke religion folk hører til - så skal man da forby religiøse symboler/plagg?

Jeg synes ikke noe om forbud. Jeg synes at man skal respektere hverandres behov. Er det noen som blir støtt av din måte å oppføre / kle seg på så tar man hensyn til det. På jobb har man ikke noe behov for å vite hvilken religion dine kolleger / kontakter har.

Hva folk har på seg på fritiden har jeg ikke noe med.

Gammel 15-01-15, 09:27   #194
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke noe om forbud. Jeg synes at man skal respektere hverandres behov. Er det noen som blir støtt av din måte å oppføre / kle seg på så tar man hensyn til det. På jobb har man ikke noe behov for å vite hvilken religion dine kolleger / kontakter har.

Hva folk har på seg på fritiden har jeg ikke noe med.

Dette gjelder smykker også, eller? Gullkors i halsen og slikt?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 09:42   #195
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Og gifteringer kanskje?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 09:42   #196
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg tenker på alle symboler som er synlig for andre. Har man et smykke skjult under klær er det OK mens et stort synlig kors ikke er det.

Gammel 15-01-15, 09:42   #197
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig er det å gå med hijab eller gullkors et valg man tar, det er jo ikke som om dette blir limt på med ekstra sterk superlim ved fødselen. Jeg blir ikke krenket av å se verken hijab eller kors, men hadde foretrukket å forholde meg minst mulig til folks religion sånn i det daglige.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 10:01   #198
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo masse man forteller med hvordan man ser ut, ikke bare religion. Er det problematisk også? Det er ganske mange jeg vil kunne se hvor står politisk, basert på ganske nøytrale klær.

Jeg kjenner jeg blir utrolig oppgitt av at man mener seg krenket av andres klesdrakt og smykkevalg. Snakk om sutreproblemer, ass.

Og selvfølgelig er hijab et valg.

Gammel 15-01-15, 10:06   #199
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Og gifteringer kanskje?

En giftering er da ikke et uttryk for en religiøs tilknytning.

Jeg tror jeg skjønner hva elg mener - for noen så oppleved det som ubehagelig å møte andre, i profesjonelle sammenhenger, som bærer synlige symboler på religiøs tilknytning eller politisk tro (kors, kippa, hijab, turban, politiske pins, palestinaskjerf eller synlige tatoveringer, som tydlig signaliserer et budskap). Fordi man konfronteres med noe man aktivt ikke tror på.

Men at det oppleves som ubehagelig er ikke en grunn til at man ikke skal bære det symbolet, selv i profesjonelle sammenhenger. Jeg skal tåle å møte din tro eller politiske overbevisning. Det betyr innimellom at på samme måte som du må tåle å møte min tro eller overbevisning.

Det betyr kanskje innimellom at vi starter møtet med visse (mis)oppfatninger av hverandre. Noe som man må leve med, hvis man ønsker å ikle seg symboler. Og hvis alle hadde valgt å være åpne om egen overbevisning, så ville kanskje det å ikke iføre seg et slikt symbol i seg selv vært et signal.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-15, 10:11   #200
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

En giftering er da ikke et uttryk for en religiøs tilknytning.

elg nevnte seksuell legning også, som noe hun ikke ville vite.

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg tror jeg skjønner hva elg mener - for noen så oppleved det som ubehagelig å møte andre, i profesjonelle sammenhenger, som bærer synlige symboler på religiøs tilknytning eller politisk tro (kors, kippa, hijab, turban, politiske pins, palestinaskjerf eller synlige tatoveringer, som tydlig signaliserer et budskap). Fordi man konfronteres med noe man aktivt ikke tror på.

Det eneste jeg har følt ubehagelig er symboler som signaliserer nazisme, rasisme og sexisme. Og det syns jeg er i en helt annen liga enn religiøse symboler, eller regnbueflagg, for den saks skyld. Ubehaget begynner ikke før man evt. bruker religionen sin til behandle meg anderledes, eller krevet annen behandling selv. Men det har jo egentlig ingenting verken med religionen eller symbolet å gjøre. Grunnen til at jeg mener at nazisme, rasisme og sexisme er i en egen klasse, er at det er ideologier basert på å mene at andre er mindre verdt, og på å være kjip mot andre.

I tillegg syns jeg det er helt absurd å bruke begrepet "krenket" om dette. Det gjør at jeg vanskelig greier å ta noen av argumentene seriøst.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:43.