Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hvor streng er skolen?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-15, 21:49   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg er nok også der. Jeg har lett for å bli litt trassig av rigide regler.

Samtidig så skjønner jeg hvorfor det har blitt sånn. Jeg har en fleksibel jobb og kan lett få fri. Samtidig ville jeg jo aldri finne på å be om fri i travle perioder. "Sånt gjør man jo bare ikke."

Men når jeg hører om ungdomsskoleelever som reiser på ferie i forbindelse med tentamen, så skjønner jeg at grensen for "sånt gjør man jo bare ikke" er svært forskjellig fra min.

Ja, det er nettopp det. Og så er det nok slik at det har eskalert litt med diverse feiringer i utlandet som egentlig er sydentur med unnskyldning. Vi har også vært med på det selv om det for vår del var i en skoleferie.

Gammel 22-02-15, 21:54   #2
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lovverket sier jo tydelig at det kan gis fri så lenge det er forsvarlig, så da blir jo nettopp sånt viktig hvis det skal gjøres vurderinger. Eller man kan bestemme seg for å kjøre en streng linje for å slippe å gjøre slike virderinger.

Gammel 22-02-15, 22:02   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Signalet man sender er strengt tatt at man en sjelden gang kan be om fri fra skole og jobb når det er noe man opplever som viktig. Og det synes jeg er helt riktig. Har man som foreldre en praksis som gjør at man sender et signal om at andre ting til stadighet går foran skolen blir det helt feil selvfølgelig.

Gammel 22-02-15, 23:23   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg søkte som sagt i fjor, Vest-Agder. Skrev bare mail til lærer som godkjente (var snakk om to dager).

Året før søkte jeg om en fridag, Rogaland, for å gå på skolebesøk til ny skole i Vest-Agder i juni (vi flyttet om sommeren). Da måtte jeg søke på eget skjema, til rektor. Fikk det (selvsagt) godkjent. Hun var jo på skole hele dagen, bare i annen kommune. Men store forskjeller på hvordan det er lagt opp.

Gammel 22-02-15, 23:30   #5
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor diskuterer dere fremdeles godkjent/ikke godkjent fravær? Dette prøvde jeg jo å lære dere at man ikke bruker lenger, for minst to sider siden! Mange slow learners på FP, tydeligvis, ingen Sydentur på dere med det første.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-15, 23:32   #6
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvorfor diskuterer dere fremdeles godkjent/ikke godkjent fravær? Dette prøvde jeg jo å lære dere at man ikke bruker lenger, for minst to sider siden! Mange slow learners på FP, tydeligvis, ingen Sydentur på dere med det første.

Jeg har lært nå. Så jeg stikker en tur alene i april til Gran Canaria, og lar mann og unger være igjen hjemme. Kan jo ikke ta dem fri fra skolen må vite.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-15, 23:34   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du stikker i begynnelsen av april, er det påskeferie. : prøver å være løsningsorientert:

Gammel 22-02-15, 23:43   #8
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvis du stikker i begynnelsen av april, er det påskeferie. : prøver å være løsningsorientert:

Slutten av april blir det, for fikk ikke med mannen på å dra i påska dit i ferien gitt. Ble visst for dyrt med 5 stykk avgårde i påskeferien til sydligere strøk, enda jeg fant billetter og bosted til kjempepris forhold til hva som er vanlig i påsken. Men, men. I sommerferien har vi i alle fall fått det innafor skoleferien.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 09:03   #9
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg synes ikke det er urettfeigt at skolesvake Ole ikke får reise til Syden når han trenger å få med seg den undervisningen han kan få. Spesielt ikke siden litt skolesvake Ole kan reise til Syden når skolen har ferie. Det samme kan skolesterke Dole. Det er heller ikke greit at foreldrene hans signaliserer at "skolen er viktig, bare ikke fullt så viktig som reduserte billettpriser."

Gammel 23-02-15, 09:26   #10
guttemamma
Superduperaktiv

Medlem siden: Aug 2007
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Vi har søkt ungene på 10 og 12 år fri 8 skoledager etter påskeferien for å
Reise på ferie til USA!
Rektor skrev god tur, flott at ungene får øvd seg på engelsk!

Lærerene mente ungene lå godt an på skolen og engelsken fikk de jo øvd på. De kom til å lære mer enn på skolen. Trengte ikke ta igjen noen fag med unntak i matte!

Dette er i Rogaland

(Vi har aldri tatt barna ut av skolen før)

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 10:13   #11
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Ad hvorvidt det bør ha betydning hvordan man gjør det på skolen - på vår forrige skole, var det i Veslas klasse, med ett unntak, utelukkende uttak av elever som faglig sett burde unngått slikt fravær. Jeg var klassekontakt, og hadde dermed en del kontakt med foreldrene, og i flere av tilfellene var foreldrene klar over dette. For disse var ikke argumentet manglende fri i skoleferier, men at de ikke kunne reise til type Syden, Thailand etc i skoleferier, fordi det da var for høye priser. Så, til tross for at foreldrene var inneforstått med at lille Ole eller Kari absolutt ikke hadde forutsetninger for ta igjen de andre når de kom tilbake fra 14 dager på tur, ble ferier man i skoleferier ikke ville hatt råd til prioritert. Foreldrene la heller ikke skjul på at dette var ferie - de hadde ingen interesse i å ivareta/forestå skolearbeid på slike turer.

Jeg skjønner derfor godt innstrammingen, og kunne gladelig gjerne sett tilnærmet nulltoleranse for fravær (unntak for begravelser etc, og da bare kortere). Vi har tatt ut Vesla to ganger i løpet av skoletiden hennes, 3-4 dager hver gang, og legger alltid da opp til en tur hvor både skolearbeid, og ekstra pålagt skolearbeid, skal gjennomføres. Likevel finner jeg det vanskelig å rettferdiggjøre at vi har tatt slike turer, fordi jeg ikke ønsker at Vesla skal tenke at skole er noe man kan "velge bort" for noe morsommere. Vi har alltid påpekt at dette ikke er noe vi kan forvente, og vi har alltid dialog med skolen lang tid før vi kjøper billetter etc. Hadde vi fått avslag på slik søknad, hadde vi ikke reist, uansett.

I barneskolen/ungdomsskolen er det fremdeles tydelig for barna at dette ikke er noe man kan velge å delta i eller ikke. SKolen, med daglig undervisning og oppmøte, tydeliggjør at man forventer deltakelse. Jeg tenker at det er her grunnlaget legges for elevene som senere skal over på høyere utdanning (jeg vet ikke hvor fritt det er på vgd, men universiteter har vel sjeldent obligatorisk oppmøte), og jeg tenker at ideen om at skole ikke er noe som man kan ta seg fri fra nesten som man selv ønsker, bør være trygt forankret i hodene deres til det tidspunktet.

SOm arbeidstaker kan man ha større frihet med tanke på ferieplanlegging og reiser. I tillegg reiser jo mange mye i jobben. Men de fleste av oss, selv om vi kanskje ikke tenker over det, legger jo da en plan for dette god tid i forveien - tar unna ekstra arbeid, prioritererer det som må gjøres da, mot det som kan gjøres etter reisen, avtaler med kolleger om overlapp etc. Elever kan jo ikke dette i like stor grad, og jeg skjønner ikke at det at man kan gjøre slikt i arbeidslivet skal være et gyldig argument for at elever skal kunne gjøre det under skolegangen.

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 12:05   #12
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror ikke det er et stort problem på vår skole, men noen er det jo som tar fri. Jeg tar helst ikke ut ungene, men på fredag fikk lillebror fri fordi storebroren skulle til øyenlegen og vi kominerte det med helgetur til pappaen.

Gammel 23-02-15, 12:51   #13
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Kan rapportere om 5 elever borte i klasserommet i dag - samtlige på ferie hele uka. Det er et problem rett og slett.

Gammel 23-02-15, 12:55   #14
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Kan rapportere om 5 elever borte i klasserommet i dag - samtlige på ferie hele uka. Det er et problem rett og slett.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 13:00   #15
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Det er ikke bare et problem for den eleven som er borte, men vi kan f.eks ikke planlegge arbeid i grupper som går i denne uka og neste uke, fordi så mange er borte denne uka. Det er et problem for hele klassen, og det er derfor bare å se til sin egen nesetipp når man maser om at sitt eget barn ikke taper noe på dette.

Gammel 23-02-15, 13:02   #16
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Mulig jeg ikke følger med, men jeg har aldri hørt at dette er et problem i Trondheimsskolene?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 13:09   #17
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Dette er vel rett og slett en av de nye utfordringene som kommer som resultat av økt velstand kombinert med et egoistisk tankesett der konsekvens for andre en seg sjøl ikke nødvendigvis tas med i vurderingsgrunnlaget. Norske barn går på skole 190 dager i året, det i seg selv er jo også ganske tankevekkende synes jeg når man begynner å regne på hvor mange uker ferie de faktisk har.

Jeg ser problemet med at høstferier og vinterferieuker er låst på måten de er i dag. Samtidig skjønner jeg ikke helt ser hvordan skoleåret kan organiseres så mye annerledes?

Gammel 23-02-15, 13:13   #18
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Dette er vel rett og slett en av de nye utfordringene som kommer som resultat av økt velstand kombinert med et egoistisk tankesett der konsekvens for andre en seg sjøl ikke nødvendigvis tas med i vurderingsgrunnlaget. Norske barn går på skole 190 dager i året, det i seg selv er jo også ganske tankevekkende synes jeg når man begynner å regne på hvor mange uker ferie de faktisk har.

Jeg ser problemet med at høstferier og vinterferieuker er låst på måten de er i dag. Samtidig skjønner jeg ikke helt ser hvordan skoleåret kan organiseres så mye annerledes?

Vi burde kutte ut vinterferie og høstferie fordi de er bare er gode for flexitidklassen. Resten av ungene går og tråkker på SFO, eller er alene hjemme og det er virkelig ikke bra. Først da hadde man fått litt mer rettferdighet.

Og så synes jeg det er da veldig lett å snakke om at man må prioritere skole når man selv har både råd og anledning til å ha ferie i skoleferiene.

Gammel 23-02-15, 19:06   #19
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Og så synes jeg det er da veldig lett å snakke om at man må prioritere skole når man selv har både råd og anledning til å ha ferie i skoleferiene.

Nåja, du har da sikkert råd og anledning du også iblant? For mitt vedkommende blir alle flypriser automatisk fordoblet akkurat den dagen jeg går på ferie/avspasering-hvert eneste år.
Jeg tror langt, langt flere enn man skulle tro har råd til å reise til utlandet i skoleferien. De synes bare en uke tapt undervisning er en mye mer ok pris å betale enn 10.000 mer for flybillettene.

Gammel 23-02-15, 13:17   #20
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Vi burde ikke kutte høstferien og vinterferien - fordi elevene har så utrolig godt av dem. Jeg observerer en helt annen arbeidskonsentrasjon og evne til å ta til seg ny kunnskap etter en ferie. Derimot burde høstferien vært senere på høsten, for perioden fra høstferien til juleferien er veldig lang og elevene utrolig slitne når vi nærmer oss jul. Læringstrykket (i hvert fall på min skole) er særdeles høyt, og for mange elever (min egen sønn inkludert) er ukene virkelig tøffe å komme gjennom.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:04.