|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
maler
|
Sv: Hvor streng er skolen?
Ja, det er nettopp det. Og så er det nok slik at det har eskalert litt med diverse feiringer i utlandet som egentlig er sydentur med unnskyldning. Vi har også vært med på det selv om det for vår del var i en skoleferie.
|
|
|
#2 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor streng er skolen?Lovverket sier jo tydelig at det kan gis fri så lenge det er forsvarlig, så da blir jo nettopp sånt viktig hvis det skal gjøres vurderinger. Eller man kan bestemme seg for å kjøre en streng linje for å slippe å gjøre slike virderinger.
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Sv: Hvor streng er skolen?Signalet man sender er strengt tatt at man en sjelden gang kan be om fri fra skole og jobb når det er noe man opplever som viktig. Og det synes jeg er helt riktig. Har man som foreldre en praksis som gjør at man sender et signal om at andre ting til stadighet går foran skolen blir det helt feil selvfølgelig.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hvor streng er skolen?Jeg søkte som sagt i fjor, Vest-Agder. Skrev bare mail til lærer som godkjente (var snakk om to dager).
|
|
|
#5 |
|
Halloen!
Sv: Hvor streng er skolen?Hvorfor diskuterer dere fremdeles godkjent/ikke godkjent fravær? Dette prøvde jeg jo å lære dere at man ikke bruker lenger, for minst to sider siden! Mange slow learners på FP, tydeligvis, ingen Sydentur på dere med det første. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Står på egne ben
Jeg har lært nå. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Halloen!
Sv: Hvor streng er skolen?Hvis du stikker i begynnelsen av april, er det påskeferie. : prøver å være løsningsorientert: |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Står på egne ben
Slutten av april blir det, for fikk ikke med mannen på å dra i påska dit i ferien gitt. Ble visst for dyrt med 5 stykk avgårde i påskeferien til sydligere strøk, enda jeg fant billetter og bosted til kjempepris forhold til hva som er vanlig i påsken. Men, men. I sommerferien har vi i alle fall fått det innafor skoleferien. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Halloen!
Sv: Hvor streng er skolen?Jeg synes ikke det er urettfeigt at skolesvake Ole ikke får reise til Syden når han trenger å få med seg den undervisningen han kan få. Spesielt ikke siden litt skolesvake Ole kan reise til Syden når skolen har ferie. Det samme kan skolesterke Dole. Det er heller ikke greit at foreldrene hans signaliserer at "skolen er viktig, bare ikke fullt så viktig som reduserte billettpriser." |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor streng er skolen?Vi har søkt ungene på 10 og 12 år fri 8 skoledager etter påskeferien for å |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Ad astra
|
Sv: Hvor streng er skolen?Ad hvorvidt det bør ha betydning hvordan man gjør det på skolen - på vår forrige skole, var det i Veslas klasse, med ett unntak, utelukkende uttak av elever som faglig sett burde unngått slikt fravær. Jeg var klassekontakt, og hadde dermed en del kontakt med foreldrene, og i flere av tilfellene var foreldrene klar over dette. For disse var ikke argumentet manglende fri i skoleferier, men at de ikke kunne reise til type Syden, Thailand etc i skoleferier, fordi det da var for høye priser. Så, til tross for at foreldrene var inneforstått med at lille Ole eller Kari absolutt ikke hadde forutsetninger for ta igjen de andre når de kom tilbake fra 14 dager på tur, ble ferier man i skoleferier ikke ville hatt råd til prioritert. Foreldrene la heller ikke skjul på at dette var ferie - de hadde ingen interesse i å ivareta/forestå skolearbeid på slike turer.
|
|
|
#12 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Hvor streng er skolen?Jeg tror ikke det er et stort problem på vår skole, men noen er det jo som tar fri. Jeg tar helst ikke ut ungene, men på fredag fikk lillebror fri fordi storebroren skulle til øyenlegen og vi kominerte det med helgetur til pappaen.
|
|
|
|
#13 |
|
Er frisk!
|
Sv: Hvor streng er skolen?Kan rapportere om 5 elever borte i klasserommet i dag - samtlige på ferie hele uka. Det er et problem rett og slett.
|
|
|
|
#15 |
|
Er frisk!
|
Sv: Hvor streng er skolen?Det er ikke bare et problem for den eleven som er borte, men vi kan f.eks ikke planlegge arbeid i grupper som går i denne uka og neste uke, fordi så mange er borte denne uka. Det er et problem for hele klassen, og det er derfor bare å se til sin egen nesetipp når man maser om at sitt eget barn ikke taper noe på dette.
|
|
|
|
#17 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hvor streng er skolen?Dette er vel rett og slett en av de nye utfordringene som kommer som resultat av økt velstand kombinert med et egoistisk tankesett der konsekvens for andre en seg sjøl ikke nødvendigvis tas med i vurderingsgrunnlaget. Norske barn går på skole 190 dager i året, det i seg selv er jo også ganske tankevekkende synes jeg når man begynner å regne på hvor mange uker ferie de faktisk har.
|
|
|
#18 |
|
Mother of Dragons
|
Vi burde kutte ut vinterferie og høstferie fordi de er bare er gode for flexitidklassen. Resten av ungene går og tråkker på SFO, eller er alene hjemme og det er virkelig ikke bra. Først da hadde man fått litt mer rettferdighet.
|
|
|
#19 |
|
Halloen!
Nåja, du har da sikkert råd og anledning du også iblant? For mitt vedkommende blir alle flypriser automatisk fordoblet akkurat den dagen jeg går på ferie/avspasering-hvert eneste år. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Er frisk!
|
Sv: Hvor streng er skolen?Vi burde ikke kutte høstferien og vinterferien - fordi elevene har så utrolig godt av dem. Jeg observerer en helt annen arbeidskonsentrasjon og evne til å ta til seg ny kunnskap etter en ferie. Derimot burde høstferien vært senere på høsten, for perioden fra høstferien til juleferien er veldig lang og elevene utrolig slitne når vi nærmer oss jul. Læringstrykket (i hvert fall på min skole) er særdeles høyt, og for mange elever (min egen sønn inkludert) er ukene virkelig tøffe å komme gjennom.
|
|
![]() |
|
|