Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sommeravslutning. So last year?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-16, 10:54   #181
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sommeravslutning. So last year?

Jeg gidder ikke å kjøpe glutenfritt mel for å bake én kake, derfor er Toromixen kjempefin å bruke! Uten melk er det og, er den ikke?

(Og til konfirmasjonen kjøpte jeg ikke inn masse sukrin, men bakte muffins av mix.)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 11:01   #182
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg har også gått småsnurt hjem med knapt påbegynte ekstremt gode kaker fra flere skoleavslutninger.

Det er jo bare bra det, så får du masse kake selv etterpå? Jeg blir litt sånn hrmf når alt av kake har blitt spist opp jeg, jeg vil jo veldig gjerne ha noen rester som jeg kan mumse selv.

Men det er sant, barn er ofte ikke veldig avanserte og spiser gjerne enkle/ukompliserte kaker.

Jeg er glad i å bake og har alt av ingredienser liggende og derfor er det lite pes i å bake selv. Men jeg synes det er veldig rart at det er vanskelig å forstå at for mange blir Toroposene det aller enkleste selv om man ikke sparer masse tid, så sparer man jo initiativ og ork, det blir jo en ting mindre å tenke på liksom. Og alle har det jo travelt og må kutte noen hjørner for å få ting til å gå opp.

Gammel 20-06-16, 11:06   #183
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg synes jo at noe bør vike, og at avslutningsopplegget ikke trenger dimensjoneres for deltidsarbeidende ettbarnsmødre og at vi andre bare skal suck it up. Det er jo ikke slik at det mangler arenaer å møte andre foreldre på, med alle avslutningene, kampene, bursdagene og grillkveldene. Jeg ser mer til andre foreldre enn jeg rekker se mannen min hver desember og juni.

Grunnen til det blir så mange avslutninger er jo at alle barn ikke er med på alt. Feks har ikke jeg noen barn på fotball, og hadde opplevd det som virkelig leit hvis skolen skulle ha kuttet sin avslutning fordi det var "for mange avslutninger" (og dette til tross for at mitt barn gikk på håndballavslutning, men ikke skoleavslutning - det var riktignok på grunn av sykdom, ellers ville vi ha gått på begge).

Det er jo frivillig å delta. Hva er alternativene, for å si det slik? At man kun kan ha en avslutning hvis man melder den inn til en eller annen kordinator? Jeg ser du nevner mer til feks halloween, men det er jo masse potensialet for kollisjoner der også. Jeg tenker fremdeles at det er et "luksusproblem" at man har så mange arenaer å frivillig sosialisere seg på.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Kan dere se på en langpannekake at den er laget av Toro-pose?

Vi har blitt bedt om å merke kakene (glutenfritt etc) så toro kaker er gode på dette. Kan ellers ikke se det på kakene, nei.

Gammel 20-06-16, 12:05   #184
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Folk må gjerne bake posekaker for min del. Men det er latterlig at det skal være pretensiøst å gjøre noe så enkelt som å knekke egg og sikte hvetemel og lage kaka selv.

Gammel 20-06-16, 12:27   #185
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvem sier at det er pretensiøst å bake kaka selv? Det er da bare helt fint!

Men det er forbasket snobbete å faktisk moralisere over posekakene i akkurat disse anledningene, altså.

Og det er noe helt annet enn poseMAT. Mat spiser man hver dag, det å lære seg å bruke råvarer, smake på dem, bruke ekte smaker, lære seg å sette sammen et godt sammensatt måltid, osv., osv., det er KJEMPEviktig å lære barn. Å ikke kunne bake kaker? Pft, det er ikke verre enn å ikke kunne strikke eller lage seljefløyter, altså.

Gammel 20-06-16, 12:31   #186
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og det er Pascal, alle som jeg kjenner som har klikket "Like" på saken der han mener norske foreldre bør skamme seg, en jeg kjenner som høylydt proklamerte at hun var motstander av posekaker, og derfor måtte gå komme sent og gå tidlig på jobb en dag, for det var en kake som skulle pyntes, og litt Chanett, som faktisk ikke engang vil spise posekaker, jeg syns er snobbete. Ikke folk som enkelt og greit bare baker selv, fordi de foretrekker det, liker det, syns det er like enkelt, eller har masse tid.

Gammel 20-06-16, 12:32   #187
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig Polyanna. Å ty til kake fra posemix i en periode med mye arrangement betyr ikke at barna vokser opp i en verden der de ikke vet hvordan en kake egentlig bakes. Det er ikke akkurat det som bør være settingen hvor den slags prinsipper bør stå sterkest.

Men det betyr heller ikke at de som lager fra bunnen av gjør det for å imponere, eller fordi de synes de må.

Sist redigert av My : 20-06-16 kl 13:08.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 12:36   #188
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og det er Pascal, alle som jeg kjenner som har klikket "Like" på saken der han mener norske foreldre bør skamme seg, en jeg kjenner som høylydt proklamerte at hun var motstander av posekaker, og derfor måtte gå komme sent og gå tidlig på jobb en dag, for det var en kake som skulle pyntes, og litt Chanett, som faktisk ikke engang vil spise posekaker, jeg syns er snobbete. Ikke folk som enkelt og greit bare baker selv, fordi de foretrekker det, liker det, syns det er like enkelt, eller har masse tid.

Gammel 20-06-16, 12:39   #189
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 13:41   #190
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes stort sett folk ikke er så flinke til å bake og går for kaker som ser safe ut, og det er gjerne posekakene, en sitronformkake hadde fått stå i fred for meg altså.

Jeg tuller altså, men det er slett ikke alle hjemmelagde kaker som er gode, det kuttes i sukkeret og blandes inn surmelk osv. Og siden de færreste av oss er Pascal og de fleste ikke forventer en konditorkake på skoleavsluttning kommer jeg fortsatt til å bruke pose når jeg har dårlig tid, eller skal bake noe jeg ikke har bakt før. Nå siste poseeplekake.
Svosh! En diger langpanne borte vekk. Så jeg tror ikke ungene skammet seg så mye. Ferdigkrem på boks var det også til. Men den var norsk da, i det minste.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 14:57   #191
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg synes stort sett folk ikke er så flinke til å bake og går for kaker som ser safe ut, og det er gjerne posekakene, en sitronformkake hadde fått stå i fred for meg altså.

Jeg tuller altså, men det er slett ikke alle hjemmelagde kaker som er gode, det kuttes i sukkeret og blandes inn surmelk osv. Og siden de færreste av oss er Pascal og de fleste ikke forventer en konditorkake på skoleavsluttning kommer jeg fortsatt til å bruke pose når jeg har dårlig tid, eller skal bake noe jeg ikke har bakt før. Nå siste poseeplekake.
Svosh! En diger langpanne borte vekk. Så jeg tror ikke ungene skammet seg så mye. Ferdigkrem på boks var det også til. Men den var norsk da, i det minste.

Mine hjemmelagde bruker å gå de. Men jeg bruker ikke akkurat å eksperimentere med spesielle smaker når det er til unger da. Det går ofte i kjelesjokoladekake, vaniljesauskake, gulrotkake eller en eplekake når det skal lages til typiske barnearrangement. En gang lagde jeg gløggkake i langpanne og rice crispie treats med julestrøssel til et julearrangement. Bruker sjelden å få med meg rester hjem. Eller jeg har stekt vafler eller sveler, det pleier å forsvinne veldig raskt.

Det viktigste er vel egentlig at det skal kunne serveres på en serviett. Da utgår krem, mousse og andre klissete ting. Surmelk i kaker syns jeg ikke er rart, er jo vanlig med litt surmelk eller rømme for å gjøre kaker mer saftige. Det smaker jo ikke surt av kaka etterpå da.

Men jeg syns altså at det er helt greit at folk baker posekaker. Det er jo ikke alle som liker å bake og jeg tror ikke ungene bryr seg nevneverdig så lenge det er kake, smaker søtt og ser godt ut.

Det viktigste er vel at kakene både ser gode ut og smaker godt. Det verste jeg vet er sånne bloggkaker som ser så utrolig fristende ut på bildene, men når man baker dem er det aaaaalt for søtt, smakene er ikke balansert og det er lassevis med smørkrem på. Lillesøster kjøpte nylig en sånn red velvet kake på kafe, jeg smakte på den og alt den smakte var smørkrem og bismak av rød konditorfarge. Den så veldig fin og fristende ut da, men rosemønster på smørkremen utenpå.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 15:01   #192
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Nei, nei. Det verste var før posekakenes tid, da man kunne risikere at ikke-bakere leverte formloff smurt med nugatti eller melis slik at det så ut som en kake -helt til man smakte...

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 15:18   #193
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg personlig synes ikke Toro langpannekake er god, og jeg sliter litt med å få den til også, viste det seg i helgen. Den er litt for liten til en langpanne i ovnen min, og litt for stor til den formen jeg ellers bruker. Aka én tørr og én halvstekt. Grunnen til at jeg valgte den nå er selvsagt den eneste PK; jeg hadde nydiagnostiser glutenallergiker og en melkeintolerant på bursdag. Dermed måtte den også lages med olje, og glasuren med melkefri Melange og kaffe i stedet for melk. Til bursdagsbarnets fortvilelse.

Jeg tuller ikke, jeg bråvåknet klokken 6 bursdagen av at jeg tenkte INGEN KOMMER TIL Å SPISE MER ENN TO SMULER AV DEN ELENDIGE KAKEN! Jeg er usikker på om jeg også helt klarte å vise proper entusiasme overfor det første barnet som i bilen lykkelig utbrøt "nå tåler jeg melk! ", og litt senere nr 2 som gjerne ville ha vanlig lompe fordi de glutenfrie smakte høgg og det pleide å gå helt fint.

Kaken? Ikke en smule igjen. Jeg har aldri sett maken. Den ene skrinne jenta spiste 5 - FEM! - stykker. Ikke var det nonstop på heller, pga, du vet, melkeallergi.

Jeg synes Freias dronningkvadrater er MYE bedre, og nesten like enkelt. Men kidsa? Hm. Tørr Toro med kaffeglasur. Jaja. Neinei.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 15:27   #194
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Mine hjemmelagde bruker å gå de. Men jeg bruker ikke akkurat å eksperimentere med spesielle smaker når det er til unger da.

... Jeg bruker både bursdagsselskaper, innlevering til 17.mai, foreldrekaffe, dugnad til muligheten til å eksprimentere. Jeg kommer jo til å veie 200kg (eller bruke 20 år) hvis jeg ikke skal benytte meg av slike tilstelninger. Unntaket er allergikaker, litt flere hensyn som må taes der synes jeg.

... og som en ekstra bonus: Jeg får jo alltid sjangsen til å spise gode kaker! (Hvis min egne smaker høgg, så spiser jeg jo bare av noen andre sine ... Og vica verca selvfølgelig)

Gammel 20-06-16, 15:30   #195
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kom jeg på at jeg skal lage kake til onsdag, og det må jeg gjøre i dag. Og siden jeg selv vil ha en god kake og ikke bare sjokoladekake, har jeg tenkt å lage Room gulrotkake (og nåde de ungene som tar den før jeg er forsynt!).

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 15:44   #196
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

... Jeg bruker både bursdagsselskaper, innlevering til 17.mai, foreldrekaffe, dugnad til muligheten til å eksprimentere. Jeg kommer jo til å veie 200kg (eller bruke 20 år) hvis jeg ikke skal benytte meg av slike tilstelninger. Unntaket er allergikaker, litt flere hensyn som må taes der synes jeg.

... og som en ekstra bonus: Jeg får jo alltid sjangsen til å spise gode kaker! (Hvis min egne smaker høgg, så spiser jeg jo bare av noen andre sine ... Og vica verca selvfølgelig)

Jeg kan godt prøve meg på en ny oppskrift altså. Men går jo for barnevennlig heller enn veldig spesielle oppskrifter.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 15:47   #197
Serafin

Serafin sin avatar

Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Ja, nå tenkte jeg mer på Serafin, Xian og en del andre, der de har svært ambisiøse opplegg eller masse diskusjoner og styr på forhånd.

Men jeg mener forsåvidt at dersom man har flere arrangement på en gang så må man jo bare prioritere, og si at det andre ikke passer. Det er jo ingen grunn til å få hele tradisjonen avviklet.

Hadde jeg fått bestemme så hadde klassekontaktene tatt en avgjørelse, og ferdig med det.

Dessverre bestemmer jeg fint lite.

Lillesøster 09
Serafin er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 15:49   #198
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Hadde jeg fått bestemme så hadde klassekontaktene tatt en avgjørelse, og ferdig med det.

Dessverre bestemmer jeg fint lite.

Anbefaler å bli klassekontakt. Da kan man også påvirke å endre tradisjoner man ikke liker. Som for eksempel sende ut følgende melding: "Vi vet at mange har travle ettermiddager nå i juni. Vi har derfor bestemt oss for at vi i år tar sommeravslutningen i form av frokost på trinnarealet, den 17.06. kl 07:30 - 08:30. Alle tar med et lite bidrag til et felles frokostbord, og kald drikke til seg selv. Trinnkontaktene sørger for kaffe. Ca kl 08 blir det opptreden av elevene i trappa". Hvis man synes det er en bedre løsning selv.

Selvsagt er det noen som vil være rivende uenig, og da er de hjertelig velkomne til å melde seg som klassekontakter neste år. Men de må pent finne seg i at slik ble det i år. Faktisk.

Selvsagt et eksempel, men slik har de gjort på trinnet til eldstejenta her flere år på rad. Det startet ved at trinnkontaktene ett år kom litt for sent på at det var på tide med avslutning (husker ikke om det var jul eller sommer), og det var lite tid igjen å ta av. Såpass mange var fornøyd med den varianten, og det har så og si ikke kommet innvendinger mot det, så derfor har det fortsatt slik siden, både til jul og sommer.

Sist redigert av My : 20-06-16 kl 15:59.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 15:54   #199
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enten så kan man, eller så kan man ikke. Så enkelt og så vanskelig er det. Hvis barna vil på avslutning uten voksenfølge, så klarer man som oftest å spa opp noen de kan være +1 med. Og så syns jeg klasser som har hver sin tvilling kan forsøke å samordne litt.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-16, 16:39   #200
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Anbefaler å bli klassekontakt. Da kan man også påvirke å endre tradisjoner man ikke liker. Som for eksempel sende ut følgende melding: "Vi vet at mange har travle ettermiddager nå i juni. Vi har derfor bestemt oss for at vi i år tar sommeravslutningen i form av frokost på trinnarealet, den 17.06. kl 07:30 - 08:30. Alle tar med et lite bidrag til et felles frokostbord, og kald drikke til seg selv. Trinnkontaktene sørger for kaffe. Ca kl 08 blir det opptreden av elevene i trappa". Hvis man synes det er en bedre løsning selv.

Selvsagt er det noen som vil være rivende uenig, og da er de hjertelig velkomne til å melde seg som klassekontakter neste år. Men de må pent finne seg i at slik ble det i år. Faktisk.

Selvsagt et eksempel, men slik har de gjort på trinnet til eldstejenta her flere år på rad. Det startet ved at trinnkontaktene ett år kom litt for sent på at det var på tide med avslutning (husker ikke om det var jul eller sommer), og det var lite tid igjen å ta av. Såpass mange var fornøyd med den varianten, og det har så og si ikke kommet innvendinger mot det, så derfor har det fortsatt slik siden, både til jul og sommer.

En ting som irriterer meg litt, er at i vår klasse er det en stor foreldregruppe som også har barn i en klasse på et høyere trinn. Så hver gang man foreslår/innvender noe, får man høre at "sånn har vi alltid gjort det, og det fungerer så BRA". Det er vanskelig å trumfe gjennom endringer, men når det gjelder sommeravslutning = overnattingstur, skal jeg sannelig gjøre mitt.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:05.