Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Drikkes det alkohol på julaften?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Drikkes det alkohol på julaften?
Nei 51 22,47%
Ja, de fleste tar seg et glass eller to 123 54,19%
Ja, men jeg og/eller min bedre halvdel gjør det ikke 38 16,74%
Annet (spesifiser gjerne) 10 4,41%
Julebrus, juleøl, julemust og brokkoli 5 2,20%
Deltakere: 227. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-16, 22:32   #181
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Drikkes det alkohol på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg opplevde alkoholpåvirkede voksne som veldig ubehagelig som tenåring. Fordi de endret seg og jeg ikke lenger oppfattet dem som ansvarlige. Jeg har vokst opp med foreldre som drakk veldig lite, så for min del kan det jo ha noe med hva jeg var vant til å gjøre også. Det fikk konsekvenser for hvordan jeg så på dem også i edru tilstand. Andre barn kan oppleve dette annerledes, men det er ikke så lett å vite som voksen. Jeg tror de færreste barn tar skade av å se foreldrene sine og andre voksne påvirket, men jeg synes ikke det er noen grunn til at de skal oppleve den typen ubehag heller.

Signerer. Ingen av de voksne jeg opplevde alkoholpåvirkede oppfattet seg selv som påvirket. Det synes jeg er tankevekkende.

Gammel 26-12-16, 22:48   #182
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva om barnet tydelig forteller om ubehag ved foreldres (i egne øyne) ubetydelige rus? Er det god grunn til å kutte ut eller skal man da lære barnet å tåle at omsorgspersonen er i en slik tilstand?

Jeg opplevde også ubehag når voksne drakk, men jeg gav aldri uttrykk for det. De voksne jeg reagerte på tror jeg ville blitt veldig overrasket over at jeg hadde vært tilstede med vond klump i magen.

Nå kan det hende at det er sånt man må kunne tåle som barn, men jeg husker tilbake at det var ganske trasig og jeg søkte i retning helt edru voksne.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-16, 23:00   #183
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hva om barnet tydelig forteller om ubehag ved foreldres (i egne øyne) ubetydelige rus? Er det god grunn til å kutte ut eller skal man da lære barnet å tåle at omsorgspersonen er i en slik tilstand?

Jeg synes absolutt det er grunn til å kutte! Tvert!

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-16, 00:10   #184
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Da hører man selvsagt på barnet og kutter ut alkohol så lenge barnet er tilstede. Foreldre skal være trygge voksne.

Gammel 27-12-16, 00:36   #185
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er helt motsatt, har ingen opplevelser av ubehag knyttet til alkohol fra barndommen. Vi var med på fester ifb nyttår, st.hans, sommer etc og fester hjemme. Husker bare latter, høye hæler, pyntede folk og generell god stemning. Aldri bråk eller krangling. Min mor var svært måteholden og min far litt mindre måteholden tror jeg.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-16, 00:45   #186
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg er helt motsatt, har ingen opplevelser av ubehag knyttet til alkohol fra barndommen. Vi var med på fester ifb nyttår, st.hans, sommer etc og fester hjemme. Husker bare latter, høye hæler, pyntede folk og generell god stemning. Aldri bråk eller krangling. Min mor var svært måteholden og min far litt mindre måteholden tror jeg.

Jeg har en todelt opplevelse. En som du beskriver her, der det var festeligheter, latter og glade mennesker. De oppførte seg annerledes enn til hverdags, men det så jeg på som helt naturlig i og med at de var annerledes kledd (pyntet) og det var en annerledes setting.
Og så var det den kjipe opplevelsen, den med krangling og aggressivitet. Da var ikke alkoholen forbundet med fest, men med alenedrikking ispedd store mengder selvmedlidenhet og beskyldninger.

Sist redigert av 007 : 27-12-16 kl 00:53.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-16, 07:17   #187
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har ingen vonde opplevelser knyttet til foreldre og alkohol i barndommen. Tvert imot har jeg god minner fra sommerfester på stranda, nabofester, juleselskaper mm. Jeg opplever at mine barn har samme opplevelse. Igår hadde vi romjulsfest med god mat, julebukk for store og små og familiekviss. De fleste voksne drakk vel alkohol, uten at noen tenkte noe mer over det.

Gammel 27-12-16, 09:02   #188
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Stort sett det samme her. Faren min har/hadde en hel haug med tanter og onkler som bor/bodde sørpå, og når de var på sommerbesøk var det helt vanlig med øl på en varm sommerdag, men dette opplevdes ikke utrygt eller skummelt, bare glade folk som nøt å ha ferie. Det var jo ikke overstadig fyll, ikke som jeg opplevde det iallefall.

Men så var det en periode, der min mor var syk og innlagt på sykehus, for faren min drakk for mye, det føltes utrygt, for det var på vanlige hverdager. Men han tok seg heldigvis sammen, og etter det har jeg ikke hatt noen ekle opplevelser.

Nå, med egne barn så drikker jeg jo ikke når de er hjemme, jeg drikker veldig lite i det store og det hele. Jeg opplever, som voksen, ikke at de som tar seg en øl eller to, et glass vin eller to endrer oppførsel, de er som de alltid pleier, så jeg tviler på at ungene mine opplever det som utrygt på julaften.

Gammel 27-12-16, 09:21   #189
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den utryggheten som bodde i meg hele oppveksten har gjort noe med meg. Pappa drakk aldri, men mamma skulle stadig ha 'bare' et glass. Hennes definisjon var annerledes enn min, derfor drikker ikke jeg sammen med barna mine.

Det betyr ikke at vi ikke diskuterer med dem, det er naturlig når de er 15 og 17. Vi er ikke fanatiske, men bevisste på når og hva vi drikker.

Gammel 27-12-16, 09:32   #190
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

På julaften drikker ingen alkohol, uansett hvem som arrangerer (går på rundgang). De voksne som er tilstede på julaften drikker vel stort sett alkohol ellers i året alle sammen, men det er omforent at vi ikke gjør det denne dagen.

Drikker ikke alkohol sammen med barn, men de vet om at jeg drikker alkohol i noen voksensettinger. Alkohol er ikke viktig for meg, det koster meg ingenting å la være på julaften.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-16, 09:34   #191
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Mine unger liker forøvrig ikke at jeg drikker alkohol, jeg vet ikke hvorfor, det er nok mest det at jeg aldri har gjort det når de har vært tilstede. Jeg har en gang på ferie tatt meg et glass vin, uten at jeg endret noen oppførsel, men lillebror likte ikke lukten av alkohol.

Gammel 27-12-16, 11:22   #192
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har snakket mye med mine unger om alkohol og hva som er innafor og uttafor, siden jeg selv har vokst opp med hinsides uttafor.

Nå er tre av dem helt voksne og en av dem snart 15, de har dermed i flere år vært fullt kapable til å si hva de mener. De er heller ikke kjent for å ha problemer med å uttrykke seg. Så når de sier at de aldri har opplevd noe plagsomt med alkohol i barndommen så tror jeg på det. De stiller seg helt uforstående til at en mamma eller pappa som drikker to glass vin skal være noe skummelt - og det er jo fordi de ikke forbinder det med at det går videre til fyll og elendighet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-16, 11:25   #193
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er selvsagt forskjell på barn akkurat som det er forskjell på voksne, det viktigste er jo at en kjenner på hva som passer best for egen familie.

Gammel 27-12-16, 11:34   #194
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er det jeg også mener. Livet inneholder nok problemer om en ikke skal lage seg problemer ut av ting som ikke trenger å være det.

Gammel 27-12-16, 12:16   #195
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det er selvsagt forskjell på barn akkurat som det er forskjell på voksne, det viktigste er jo at en kjenner på hva som passer best for egen familie.

Mine foreldre var så godt som avholds og de gangene vi var i blanda lag med voksne og barn der det var alkohol så opplevde jeg aldri dette som negativt på noe vis. Mannen har en far som ble håpløs da han drakk og en mor som ble fnisete og glad. Vi praktiserer ulike regler den dag idag. Faren har fått totalforbud når han skal være sammen med ungene, men når vi er på besøk hos svigermor kan det gjerne være øl til maten. I kveld skal vi ha fest her og da skal ungene overnatte hos bestemor. Vin og øl til maten er de vant til og da er det såpass små mengder at jeg tror helt oppriktig st de ikke bryr seg noe om det.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-16, 12:18   #196
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Men den dagen de sier noe på det så holder vi selvfølgelig opp. Vi bor såpass grisgrendt at når de blir eldre så blir nok helgene mer preget av kjøring og taxivirksomhet uansett.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-16, 12:34   #197
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Mine unger liker forøvrig ikke at jeg drikker alkohol, jeg vet ikke hvorfor, det er nok mest det at jeg aldri har gjort det når de har vært tilstede. Jeg har en gang på ferie tatt meg et glass vin, uten at jeg endret noen oppførsel, men lillebror likte ikke lukten av alkohol.

Men det at de ikke liker lukta synes jeg ikke er så farlig, altså. Jeg syntes sursild var verdens verste lukt da jeg var liten. Faren min elsker sursild. Så når han hadde spist sursild, likte jeg IKKE at han ga meg en klem. Men han sluttet jo ikke å spise sursild for det! Det samme synes jeg egentlig går for grenser for alkoholbruk. Å ta et glass vin eller et glass øl må være helt ok selv om ungene kanskje ikke synes det lukter godt.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-16, 12:55   #198
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Ja helt enig. Det blir som at ungene har fått lov å spise ketchup og makrell i tomat og Hubba Bubba av og til, selv om jeg virkelig misliker lukta.

Gammel 27-12-16, 12:59   #199
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Ja helt enig. Det blir som at ungene har fått lov å spise ketchup og makrell i tomat og Hubba Bubba av og til, selv om jeg virkelig misliker lukta.

Ha-ha, det var akkurat makrell i tomat og Hubba Bubba jeg tenkte på også (selv om jeg nettopp har tygd opp en hel pakke av sistnevnte sjøl ). Jeg fortsetter også med leppestift selv om 8-åringen synes jeg er finere uten.

Gammel 27-12-16, 13:09   #200
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Men det at de ikke liker lukta synes jeg ikke er så farlig, altså. Jeg syntes sursild var verdens verste lukt da jeg var liten. Faren min elsker sursild. Så når han hadde spist sursild, likte jeg IKKE at han ga meg en klem. Men han sluttet jo ikke å spise sursild for det! Det samme synes jeg egentlig går for grenser for alkoholbruk. Å ta et glass vin eller et glass øl må være helt ok selv om ungene kanskje ikke synes det lukter godt.

Nei, altså, jeg bryr meg ikke om det, det var bare en forklaring på hvorfor jeg tror de ikke liker at jeg drikker, det er ikke fordi jeg forandrer meg sånn at de blir utrygge.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:25.