|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreiken
Jeg syns det er svært uheldig om hver enkelt lærer skal kunne bestemme hvordan man underviser i klasserommet. Burde man ikke også innenfor skoleverket være opptatt av hva som er den mest effektive måten å undervise på? Hva som gir best resultat, ikke hvilken metode man selv mener er best? I de fleste andre yrker er det å være fleksibel og å kunne ta til seg ny og oppdatert kunnskap, et krav for å kunne fortsette i jobben.
At det finnes massevis av digitale opplegg betyr ikke at det er enkelt for en demotivert elev å finne dette, og det betyr heller ikke at kvaliteten alltid er tilstrekkelig. Det er kjempeflott at du har lett fram undervisningsmateriale som er tilpasset den enkelte elevs behov, men jeg syns det er merkelig at ikke dette er noe skoleverket i mye større grad utnytter.
|
|
|
#2 |
|
Er frisk!
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Dette er et kroneksempel på en kommentar som får meg til å ville slutte som lærer og aldri, aldri, aldri gå inn i et klasserom igjen, slik at jeg bare kan trekke på skuldrene av slike skråsikre, uvitende kommentarer.
|
|
|
|
#4 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: LærerstreikenWow! Snakker om å stikke hånden ned i et vepsebol.
Noen lærere er fleksible og tar til seg ny kunnskap, men slett ikke alle. Og faktum består fremdeles. Det er veldig vanskelig å håndtere en klasse med 30 elever hvor elevene har veldig forskjellig utgangspunkt. Jeg sliter faktisk med å forstå hvordan i alle dager man klarer å lage et undervisningsopplegg som er rettet mot 30 til dels svært forskjellige elever, som klarer å ivareta hver enkelt elevs behov for opplæring. Annet enn om man på et eller annet vis kan dele opp undervisningen og derigjennom tilpasse den til hver enkelt. Det kan for eksempel gjøres gjennom å ha tilgang til digitalt undervisningsopplegg.
|
|
|
#5 |
|
|
Sv: LærerstreikenJeg vil også bare få si at det er ingen forskning som entydig viser at digitale verktøy gir best læringsutbytte, så det hadde vært veldig spennende å vite hvilken kunnskap du baserer påstandene dine på, Lille Meg.
|
|
|
|
#6 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: LærerstreikenMed all respekt, Lille Meg, her aner du ikke hva du snakker om. Hva som er den mest effektive måten å undervise på? For hvem, spør jeg. Og i hvilken kontekst?
|
|
|
#7 |
|
Make it count!
Sv: LærerstreikenMen jeg synes fortsatt streiken burde ende nuh, da.
|
|
|
#9 |
|
|
Det er ikke det at det kommer ny forskning og at jeg må utvikle meg som gjør meg sint, for det er noe av det jeg virkelig elsker med jobben min. Det som gjør meg sint er den ufattelig nedlatende holdningen Lille meg utviser.
Det er nettopp det som er så viktig å forstå. Jeg har hvert år minst to klasser på samme nivå samtidig, og jeg har aldri samme undervisning i begge klassene selv om vi har om samme tema (det hadde spart meg for enormt mye tid om jeg bare ga lang f i at det ikke funker). Når jeg planlegger undervisningen min, tenker jeg gjennom så utrolig mange faktorer, og særlig hva som fungerer for hvilke elever og hva som ikke gjør det, jeg slår opp i forskningslitteratur hver eneste dag, jeg diskuterer med kolleger hver eneste dag, jeg evaluerer meg selv og det jeg gjør hver eneste dag. Jeg leser ny forskning, kjøper faglitteratur for egne penger (selv om jeg kunne fått det på jobben, men fordi jeg lærer mer når jeg kan notere i margen, vil jeg eie det selv), jeg går frivillig på kurs selv om det gir meg mindre tid til alle de andre tingene jeg må gjøre. Og da blir jeg rett og slett utrolig lei meg og sint når noen får seg til å skrive dette:
For det er en så voldsom nedvurdering av det jeg driver med. Jeg sleit litt med å forklare hva slags holdninger, kommentarer og diskusjoner om yrket mitt som gjør meg lei, oppgitt og umotivert, men denne kommentaren er virkelig et prakteksemplar. Jeg orker det bare ikke.
|
|
|
|
#10 |
|
|
Sv: LærerstreikenJeg skjønner ikke helt hvorfor dere blir så sinte over det. Jeg synes det er kjempebra at klasserommene åpnes mer opp. Det er mer jobbing trinnvis, tolærersystem, teamarbeid nå og mer fokus på utvikling enn før da vi gikk på skolen. Den helt autonome læreren som eier klassen er jo heldigvis ikke målet lenger. Vi jobbet mye med det samme i Nav og vi gjør det nå der jeg jobber med miljøterapauter. Ny forskning kommer og vi må hele tiden utvikle oss og kanskje endre oss. Dette betyr jo ikke at alle må bli like på noe vis. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Det er ingenting av det du skriver som opprører meg, for det er sånn er å jobbe i skolen. Men den dagen noen skal fortelle meg hva slags metode jeg skal bruke for å lære det bort så forsvinner jeg fra skolen. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Det jeg/vi reagerer på har jo absolutt ingenting med dette å gjøre! |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Sv: LærerstreikenHvis noen tror at man kan gå inn i ulike klasser å gjøre akkurat det samme med samme resultat, så har man virkelig ikke forstått noe av hva det vil si å undervise. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Uten sammenlikning forøvrig. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Leser
|
Nei. Det mener jeg ikke heller. Det er jo dette jeg mener med at det er strukturelle problemer i norsk skole. Og problemer som ligger over hver enkelt skole.
Jeg burde ha uttrykt meg tydeligere: Jeg mente ikke at elevene skulle ha hver sin ipad (Selv om det også kan ha sine fordeler). Et konkret eksempel er muligheten for elever som er syke å streame av undervisningen. Så vidt jeg vet er det i dag ingen standardisert måte å gjøre dette på slik at feks lærere er skjermet mot opptak. (Helse Norge har jo også samme utfordring mtp AMK - der har de enda problemer med å sende data fra ambulansene over til sykehusene.)
|
|
|
#16 |
|
Make it count!
Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Hvis det strukturelle problemet du sikter til er at det er lærermangel, så er jo det noe av hovedpoenget i denne tråden.
Å streame undervisning i grunnopplæringen, vil være helt meningsløst og på ingen måte forsvare investeringene som må gjøres for å rigge alle klasserom. I løpet av en undervisningsøkt løper typisk hele gruppa rundt i skolegården et kvarter for å ta bilder eller måle opp noe, fire stykker sitter ved et bord og spiller spill, en gruppe er på gangen og øver på fremlegget sitt og to stykker sitter på et grupperom og leser høyt for hverandre. Ikke veldig velegnet for streaming.
|
|
|
#17 |
|
Leser
|
Det er vel efterhvert ganske mange (og sprikende) diskusjoner i denne tråden
min datter (alvorlig, kronisk syk, vgs) ble nektet å bruke denne. Den har fått pris med tanke på personvern (ingen lagring, det er mulig å se når enheten er i bruk, den kan stenges fra "opptakssiden"). Skolen hadde null teknisk kompetanse til å vurdere løsningen og fortsatte å prate om at filmer kunne bli lagt ut på nett. Nei, uten lagringsenhet er det ikke noe å legge ut
|
|
|
#18 |
|
|
Sv: LærerstreikenDet er mange fallgruver knyttet til streaming av undervisning, blant annet personvern og taushetsplikt. Barn blir nok overvåket som det er om de ikke skal overvåkes direkte på skolen også, noe de ville vært om undervisningen ble streamet.
|
|
|
|
#19 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Sv: LærerstreikenKorriger meg om jeg tar feil, men var det ikke mange elever som også falt av undervisningen under pandemien da det var hjemmeskole? Og det kom frem i ettertid at undervisningen er best fysisk?
|
|
|
#20 |
|
Leser
|
Ja, er det ikke akkurat det jeg sier? Det er mange ting som burde jobbes med på et mer struktruelt plan - eksempelvis det med mulighet til streaming. (Personvernet er ikke så relevant for streaming. Det er lagring som er hovedproblemet med tanke på personvern. Streaming er bare en datastrøm som ikke lagres. Problemet er mer på det å lage sikre løsninger slik at man vet hvem som logger seg inn)
I grunnskolen eller vgs finnes det jo ikke noen felles digitale løsninger per i dag ... Dette var vel en av utfordringene? Det er jo heller ingen (som jeg har sett i alle fall) som mener at undervisningen skal være heldigital.
|
![]() |
|
|