Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråd #16

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-23, 22:49   #181
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gruffetråd #16

Lokalt valgte SV å skvise MDG ut av formannskapet. Og heller samarbeide med FrP og Sp. Jeg er glad det ikke er jeg som skal forklare det for mine velgere…..

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv  
Gammel 18-09-23, 08:32   #182
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Floksa: Den er spesiell, men ikke helt uvanlig. Ugh likevel.
Jeg har glemt å laste ned neste Vorkosigan-bok, så jeg sitter på bussen og kjeder meg.

Strå er ikke aktiv  
Gammel 18-09-23, 08:38   #183
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo typisk lokalpolitikk, at det er noen lokalsaker som er viktigere enn de nasjonale. Rødt og Frp samarbeider jo også lokalt noen steder.

Gammel 18-09-23, 09:00   #184
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Lokalpolitikk kan ha enkeltsker som får partier til å gå sammen helt på tvers av blokker ja.

Det er ikke nødvendigvis blokk-politikk som får ulike partier til å være for eller mot et pr sake som dominerer vår lokalpolitikk for tiden (men delvis er det jo likevel mulig å se en viss sammenheng da)

Gammel 18-09-23, 09:07   #185
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg fikk nå jenta avsted på skolen i antrekket fra første skoledag, det godkjente hun som fotograferingsantrekk

Nå må jeg bare lære meg en måte å ikke ta alt på forskudd, for jeg sitter her mandag morgen og er stresset over at jeg ikke vet hvordan jeg skal få fredag ettermiddag til å gå opp. (Jeg vet jo egentlig det, jeg må bare gå tidig fra jobb. For å ha levert eldstemann på PEff-kurs med speideren i tide. Meget mulig er den klumpen i magerelatert til at han en gang mellom torsdag ettermiddag og fredag ettermiddag antakelig kommer ti å bestemmes seg for at "nei, han vil ikke likevel" bare for at vi skal ha en runde frem og tilbake frem til et kvarter etter vi burde dradd, da han med 80% sannsynlighet bestemmer seg for at joda, det vil han. Men han har ikke vært med på å pakke, for da det ble gjort var han bestemt på at han ikke skulle, så han aner ikke hva han har med seg, og jeg mener at en 15 år gammel speider som skal på peff 2 (som er patruljeførerkurs 2, han var på peff 1 i fjor) bør kunne pakke sekken sin

Og det er TORSDAG som er den superstressa deadline-frist-dagen min på jobb (som vel egentlig også er en del av klumpen i mange, hvordan jeg skal bli ferdig i tide) så FREDQAG har jeg tid til å gå tidlig.

Men det hadde vært fint om jeg ikke skal være lammet av stress frem til det...

Gammel 18-09-23, 09:27   #186
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså Malama, jeg må si at jeg blir imponert over han ungdommen din. Alle de gangene han har vært redd for å dra på slike ting, overvinner seg selv (etter alle de sikkert veldig vonde rundene), og ender opp med å dra likevel. Tenk å gå igjennom slike kamper med seg selv hver gang man skal noe ... jeg hadde gitt opp. Mens han gjennomfører, gang på gang. For en tøffing!

Men jeg skjønner godt at det stresser deg.

Gammel 18-09-23, 09:49   #187
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Men altså Malama, jeg må si at jeg blir imponert over han ungdommen din. Alle de gangene han har vært redd for å dra på slike ting, overvinner seg selv (etter alle de sikkert veldig vonde rundene), og ender opp med å dra likevel. Tenk å gå igjennom slike kamper med seg selv hver gang man skal noe ... jeg hadde gitt opp. Mens han gjennomfører, gang på gang. For en tøffing!

Men jeg skjønner godt at det stresser deg.

Ja, om jeg tenker sånn, så skal jeg være imponert Jeg har nok lett for å tenke at han bare heller vil sitte under dyna og spille(som han gjør det meste av sin båkne tid Men altså, helt ærlig, det henger jo sammen med resten) , men takk for det blikket på det, ja, tross alt, han har 11 år med mobbehistorikk i seg. Men Peff, dit skal ikke noen av mobberne, så det er kanskje en større sjangs. Kanskje. Håper.

Men takk, nå fikk jeg rett og slett tårer i øynene, den tanken der skal jeg bære med meg når jeg pakker for ham og står i det, denne gangen også. Han har jo LYST på dette her.

Og vi står til knærne i dritt og pirk og makk og dill og skolemiljø igjen nå, så han trenger en god helg. (Det er ikke store saker sånn i og for deg, men med den historikken han har så er det mer enn nok)

Gammel 18-09-23, 09:55   #188
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Lokalt valgte SV å skvise MDG ut av formannskapet. Og heller samarbeide med FrP og Sp. Jeg er glad det ikke er jeg som skal forklare det for mine velgere…..

Av og til er FrP ganske OK lokalt, og andre partier er tilsvarende idioter. Kanskje man rett og slett skal lage seg et nytt ordtak?

Lokalpolitikk er lokalpolitikk.

Jeg gruffer over været. Regn så langt øyet kan se. 21 mm i dag. Og bare for å toppe det: Vi har bil på verksted, og der har den stått ei uke. Vi trodde det bare var en liten service som skulle til. Det var det ikke.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv  
Gammel 18-09-23, 10:14   #189
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Malama: Dere gjør det sikkert, men husk å alltid bruke litt tid på å "være litt" i den opplevelsen av "så bra dette gikk" etter at han har overvunnet seg selv sånn. Det hjelper hjernen til å bygge "spor" av at "dette går bra". For hver gang han bruker mye tid på å grue seg, så setter det også noen spor i skallen, og kan feste seg litt. Så å bruke minst like mye tid på "dette ble fint", "X var gøy", "Y gikk jo bra", er lurt og viktig. Jeg lærte det av Kanina da jeg holdt på å drive meg selv til vanvidd pga en hang up jeg hadde med at hver gang mannen var ute og kjørte med barna, så var jeg sikker på at siden jeg ikke var med og passet på, så kom det til å skje en grusom ulykke. Siden jeg brukte så mye tid og hjernekapasitet på det hver gang, så ble det en selvforsterkende greie - neste gang han skulle ut og kjøre, så var det den skrekk-følelsen hjernen min husket. Så hun lærte meg å ETTER at de hadde kommet frem og det gikk bra, bruke en del tid på å sitte og reflektere over at det hadde gått fint, ingen hadde kræsjet, gjorde at neste gangen, så var det i DET sporet tankene gikk, ikke i panikksporet.

Gjorde det samme med sønnen med flyskrekk: Etter at vi hadde landet, så snakket vi om bra det hadde gått, sånn at det skulle dominere, og at ikke hjernen neste gang han skulle reise, skulle huske hvor redd han var sist.

Gammel 18-09-23, 10:24   #190
Malama

Malama sin avatar

Standard

Ja, vi gjør så godt vi kan av det, bare at han halvparten av gangene når han kommer tilbake sier at det var jo ikke så kjekt, så da er det vanskelig å stå i den følelsen av at det gikk bra. Men vi forsøker, og jeg skal sammen med den tanken som ble plantet så godt her i dag også hode ekstra på denne når han kommer tilbake. Bare håper ette blir bra. Selv om det er teltovernatting i regnvær. Men akkurat peff har jeg troen på, for han var bestemt da han kom tilbake fra peff 1 at han ville på peff 2, for dette var kjekt.

Takk skal dere ha. Tusen takk. Virkelig.

Vi hr jo snakket om at det gikk bra og var kjekt, men ikke et så bevisst "sette spor i hjernen" opplegg. Det skal jeg ta med meg

Gammel 18-09-23, 11:30   #191
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Malama: Det kan være veldig vanskelig jobbe med barn som har vært, eller er mobbet. Det setter så dype spor, og det former. Jeg tror dere gjør en kjempejobb, og han er utrolig sterk som overvinner seg selv. løp hun

P.K. er ikke aktiv  
Gammel 18-09-23, 11:32   #192
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvor løp hun kom fra aner jeg ikke, og mobilen vil ikke la meg redigere. Jaja.

P.K. er ikke aktiv  
Gammel 18-09-23, 12:39   #193
Malama

Malama sin avatar

Standard

Mobbing setter spor ja

Jeg lever fortsatt med enkelte trekk ved meg selv som jeg tilskriver egen mobbe-erfaring. Som tidvis gjør det ekstremt vanskelig å stå i det sammen med ham. Jeg kan si at jeg helt oppriktig tror at livet blir bedre, og at livet blir ved å leve. Men jeg vet også at en del av det blir aldri helt borte.

Gammel 18-09-23, 12:46   #194
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

på Malama

Gammel 18-09-23, 13:08   #195
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Du kommer med flere påstander her, og jeg syns det er vanskelig å ettergå dem. Men at utslippene gikk ned med forrige regjering er da ikke veldig rart, all den tid utslippene gikk ned globalt pga korona? Nøyaktig hva var det forrige regjering gjorde, som gjorde at utslippene gikk ned, mener du, og hva er det denne regjeringen i tilfelle har eller ikke har gjort, som ifølge deg gjør at det bare er tilfeldigheter som har gjort at utslippene ikke har gått opp?

Måtte ta en runde på denne i helgen, siden jeg uansett syns det var interessant.

Det er vanskelig å spore årsak/virking i alt av klimaarbeid, men her er det faktisk en god del håndfast å vise til:

Fra begynnelsen:
Miljøvernminister og klima-LEGENDE Guro Fjellanger drev frem Norges signering av Kyotoavtalen, men ble dessverre felt da Stoltenberg felte regjeringen Bondevik over gasskraftsaken i 2000 (altså, som oppfriskning av hukommelsen: Jens Stoltenberg og blant annet Frp felte regjeringen fordi de ville bygge et gasskraftverk på Mongstad, uten CO2-fangst). Fast forward til 2008, så fikk man det første klimaforliket i Stortinget – et bredt, men dessverre ikke spesielt forpliktende forlik, som Stoltenberg-regjeringen gjorde lite med. I 2012 kom det en større forpliktelse inn i det neste klimaforliket, og det var konkretisering og å dytte penger til faktiske tiltak for å oppnå målene i forliket, som var Venstres prosjekt både som støtteparti til den første Solbergregjeringen, og i regjering senere.
Utslippene fra 2013 – 2019 (for å ikke ta med Covid-perioden), gikk ned 5%. Alt for lite, åpenbart. Årsaken til for liten nedgang er hovedsakelig utslippene fra olje- og gassnæringen, som økte noe, og der Mongstad alene stod for 4% av de norske utslippene så lenge det fikk stå. (Altså det anlegget som Stoltenberg felte en regjering for å få bygget uten rensing).

Men der det VAR nedgang, var de største innen oppvarming (-56%) og veitransport (-13%), områder der Venstre presset gjennom en rekke gjennomslag i både de fire årene de satt utenfor regjering og var støtteparti (der er det lett å spore, fordi det først ble lagt frem et statsbudsjett fra regjeringen, og så kan man se hva Venstre har fått gjennomslag for i det endelige budsjettet.

Nedgangen fra oppvarming kom selvsagt fra forbudet mot oljefyring, der Zero kjørte en kamp i årevis, og der Guro Fjellanger (igjen – legende!) i bystyret i Oslo kjempet sammen med dem for at Oslo skulle gå foran, og dermed ble en av de viktige bidragsyterne til forbudet. Full tidslinje her: https://zero.no/slik-fikk-vi-forbud-...i-norske-bygg/

Nedgangen i transportsektoren er sikkert mer komplisert, men gjennomslagene nevnt over har definitivt bidratt, for eksempel:

Samferdsel: Massiv økning på tog: Jernbanevedlikehold (1,6 milliarder i økning presset inn av Venstre, i de fire årene), prisstøtte for månedskort, ca. 1 milliard til kollektiv i storbyer, og ikke minst det grønne skatteskiftet: Kraftig økning i mineraloljeavgiften, flere CO2-avgifter, blant annet for fly, avgift for flyreiser, kraftig økte avgifter for utslippstunge biler, NOX-avgifter og hva har du. (Her er nok en av årsakene til at Venstre til slutt ble helt uspiselige for FrP, sammen selvsagt med den store økningen i kvoteflyktninger, økning i bistand og annet snask FrP ikke var spesielt glad i).

Og så kommer alle elbilfordelene.

Dette fortsatte å være viktige saker da Venstre gikk inn i (og FrP etter hvert ut av) regjering, men da er det vanskeligere å spore hva som kom fra Venstre, og hva som eventuelt Høyre skulle komme med, siden budsjettet kommer «ferdig» ut.

Resultatene i utslippskutt er for dårlig uansett. Fra både forrige og sittende regjering. Men å si at det ikke var prioritert av Venstre da de støttet Solberg 1 og så gikk inn i Solberg 2 (hvis de kalles det?), er rett og slett ikke sant.
Jeg er fullt klar over at det er vanskelig å spise at Venstre støttet, og satt i, en regjering FrP var en del av. Men fra et miljøperspektiv er det definitivt verre å støtte oljepartiet AP, for ikke å snakke om SP, enn mer «litt her og litt der på miljø»-Høyre. SV gjør det likevel, fordi de får andre, for dem viktige gjennomslag på saker innen skatter og skole. De holder seg sikkert for nesen, de også. Og kjemper mot oljeleting og nye oljefelt så godt de kan, der de kan, med enkelte gjennomslag.

I rettferdighetens navn: Venstre fikk for lite gjennomslag for redusert oljeleting i sine år som støtteparti og regjeringsparti, de heller. Det ble delt ut en masse nye felt.

Gammel 18-09-23, 15:47   #196
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Det bøtter ned ute, og det er gående på fortauet da kjører du ikke forbi i høy hastighet midt i en dam.
Den sjåføren skulle stått i gapestokk, og bør ikke førerkort.
Bill. mrk ekstra våt og ekstra sur.

Gammel 18-09-23, 18:39   #197
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

@Polyanna: Mye informasjon hvor det meste var helt nytt for meg. Jeg skulle ønske vi i større grad fikk denne typen informasjon, heller enn politiske debatter hvor alle skal slå hverandre i hodet med fakta uten at sammenhenger kommer fram. Det sagt, så lurer jeg fremdeles på hva dagens regjering har gjort eller ikke gjort, siden du mener utslippene gikk ned med forrige regjering, men nå ville gått opp.

Uansett blir spørsmålet: Hvordan kan Venstre tvinge fram det å få MDG inn i bystyret i Oslo?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv  
Gammel 18-09-23, 19:10   #198
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg digger polyanna sin opplysnings-tjeneste. Mye av dette er slikt jeg ikke vet /husker/kobler sammen.

Gammel 18-09-23, 20:01   #199
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Tape er i hovedsak til gaver ja.

Jeg taper alle batteripoler på brukte batterier, før de legges i krukka for mellomlagring før kildesortering. Det gjør jeg etter nesten å ha fått brann i skapet, etter at det forvillet seg et papir ned i krukka. Og nåde den som fjerner tapen som hører til ved siden av krukka!

Gammel 18-09-23, 20:29   #200
Malama

Malama sin avatar

Standard

Ja, batterier også, det er sant. Men batterier -krukka står i vinduet ved siden av microen. Og er muligens delaktig i hvorfor tapen bor der

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:04.