Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-08, 14:28   #1
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har man mer å fare med når man skriver korrekt norsk?

Line - takk for tips om avslapning. Men avslappet eller ikke - jeg mener uansett det samme.

Jeg har vært så klar på hva jeg mener som jeg kan klare. Ingen som har et snev av interesse for å finne ut av hva jeg prøver å si,vil ha noen problemer med å lese budskapet.

Vær enig eller uenig etter eget forgodtbefinnende.

Gammel 08-01-08, 14:35   #2
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Vær enig eller uenig etter eget forgodtbefinnende.

Det har jeg som hovedregel, ja.

Gammel 08-01-08, 15:08   #3
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg skjønner godt hva du prøver å si, Zoë. Allikevel er jeg helt uenig, og mener fortsatt at du ordlegger deg på en overlegen måte.

Det sier Esme også.

Jeg synes jeg ordlegger meg relativt diplomatisk. ("Dette er et flott forum, men av og til støter jeg på antydninger til ovenfra og ned holdning" etc.)

Jeg er oppriktig interessert i å høre hva dere mener ville vært en akseptabel måte å formidle mitt budskap på.

(Jeg har imidlertid en mistanke om at det er budskapet, og ikke måten jeg sier det på, som er den røde kluten her.)

Gammel 08-01-08, 15:15   #4
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har imidlertid en mistanke om at det er budskapet, og ikke måten jeg sier det på, som er den røde kluten her.

Kan ikke snakke for andre her, men helt seriøst: det er måten du skriver som gjør at jeg irriterer meg. Og det kan jeg i trygg forvissing gjøre da jeg absolutt ikke er en av dem som skriver så veldig korrekt.

Du skriver ofte generelle betraktninger som ingen er uenige i og utgir dem for å være meninger som du har og som andre da tydeligvis ikke har.

Om man skriver for eksempel:
Jeg synes det er bedre å være tolerant
Jeg synes man skal ha respekt for andre mennesker.

Så gir man inntrykk av at man selv er tolerant og har respekt for andre i motsetning til den man argumenterer med. Jeg synes dette er sånn som du skriver.

Jeg har rett og slett vanskelig for å tro at du selv ikke mener at du er mer tolerant og forståelsesfull enn andre. Men jeg medgir at det kan ligge på skrivestilen din.

Gammel 08-01-08, 14:33   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner godt hva du prøver å si, Zoë. Allikevel er jeg helt uenig, og mener fortsatt at du ordlegger deg på en overlegen måte.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 15:39   #6
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Huff, dette må begynne å bli slitsomt, Zoë.
Blir litt matt, jeg...

Gammel 08-01-08, 15:54   #7
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det sier Esme også.

Jeg synes jeg ordlegger meg relativt diplomatisk. ("Dette er et flott forum, men av og til støter jeg på antydninger til ovenfra og ned holdning" etc.)

Jeg er oppriktig interessert i å høre hva dere mener ville vært en akseptabel måte å formidle mitt budskap på.

Jeg har ikke vært noe særlig inne i diskusjonen før nå, men jeg hiver meg med her med hvordan jeg leser deg (i denne diskusjonen). Jeg opplever at det du egentlig mener er: Safran har en arrogant og nedlatende holdning til folk som ikke skriver korrekt norsk. Men at du ikke har lyst til å si det "rett frem" og derfor sier ting som "noen er midlertid", "av og til støter jeg på", "jeg opplever meg selv som mer tolerant en en del på forumet" osv. Altså generelle utsagn om brukerne her på forumet, mens du i realiteten snakker om en person eventuelt et par, tre stykker.

Gammel 08-01-08, 16:12   #8
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg har ikke vært noe særlig inne i diskusjonen før nå, men jeg hiver meg med her med hvordan jeg leser deg (i denne diskusjonen). Jeg opplever at det du egentlig mener er: Safran har en arrogant og nedlatende holdning til folk som ikke skriver korrekt norsk. Men at du ikke har lyst til å si det "rett frem" og derfor sier ting som "noen er midlertid", "av og til støter jeg på", "jeg opplever meg selv som mer tolerant en en del på forumet" osv. Altså generelle utsagn om brukerne her på forumet, mens du i realiteten snakker om en person eventuelt et par, tre stykker.

Da tror jeg ikke du har lest hele tråden, him.

Jeg har skrevet at Safrans uttalelse ,om at hun ikke skjønner at ikke andre husker den riktige skrivemåten på ord, var var det som gjorde at jeg reagerte - men at jeg ikke kun var opptatt av hennes holdning men ville uttale meg generelt.

Siden viste det seg jo at jeg hadde feiltolket Safran - og denne oppdagelsen førte til en uforbeholden unnskyldning overfor henne.

Fortsatt mener jeg jo at man fra tid til annen kan snuble over snobbetendenser her på forumet.

Også tillater jeg meg å være en smule oppgitt over at den ene sier sier jeg er for krass - og at det er DET som gjør at folk reagerer mens den andre sier at jeg er for diplomatisk - og at det er DET som gjør at folk reagerer.

Om jeg har vært for krass eller for diplomatisk - jeg tenker at det er fullt mulig å forstå hva jeg mener.
Og det er nok dette hva og ikke hvordan som irriterer og provoserer.

Gammel 08-01-08, 16:16   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke å la være å fnise litt over at du igjen og igjen poengterer det, altså.

Gammel 08-01-08, 16:19   #10
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Fnis i vei, aC!
Jeg er så sliten av denne diskusjonen at jeg ikke er brukelig til noe særlig annet enn fnising jeg heller nå.

Gammel 08-01-08, 16:30   #11
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg klarer ikke å la være å fnise litt over at du igjen og igjen poengterer det, altså.

Etter å ha lest gjennom hele denne diskusjonen, dulter jeg bare på AC og fniser litt jeg også.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 16:47   #12
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da tror jeg ikke du har lest hele tråden, him.

Jo, jeg har lest hele tråden.

Jeg har skrevet at Safrans uttalelse ,om at hun ikke skjønner at ikke andre husker den riktige skrivemåten på ord, var var det som gjorde at jeg reagerte - men at jeg ikke kun var opptatt av hennes holdning men ville uttale meg generelt.

Så du mener at dette er et generelt problem her på FP?

Opprinnelig lagt inn av Zoë

Fortsatt mener jeg jo at man fra tid til annen kan snuble over snobbetendenser her på forumet.

Ja, det kan man. Man kan også snuble over rasistiske folk her på forumet, men det betyr vel ikke at FP er et brunt forum? Du uttaler deg på en måte som gjør at jeg blir usikker på hva du egentlig mener. For enten må du mene at det er noen her på FP som er snobber, eller så må du mene at hele forumet er fullt av snobber. Hvilken av de to tingene er det du mener?

Også tillater jeg meg å være en smule oppgitt over at den ene sier sier jeg er for krass - og at det er DET som gjør at folk reagerer mens den andre sier at jeg er for diplomatisk - og at det er DET som gjør at folk reagerer.

Dette er jo bare forskjellige måter å beskrive hvordan folk opplever deg. Jeg skriver hvordan jeg opplever deg i diskusjonen, jeg opplever deg ikke som "for krass".

Om jeg har vært for krass eller for diplomatisk - jeg tenker at det er fullt mulig å forstå hva jeg mener.

Betyr det du skriver her at jeg
a) Er for dum til å skjønne hva du skriver? (siden det er fullt mulig å forstå det, men jeg fremdeles ikke gjør det)
b) At du mener jeg gjør meg vanskelig? (siden det er fullt mulig å forstå det, og jeg da tydeligvis ikke vil forstå det)
Eller hva er meningen bak den setningen?

Opprinnelig lagt inn av =Zoë

Så du mener altså - hvis jeg forstår deg riktig - at det jeg sier om min egen oppfattelse av dine innlegg er feil? I og med at du sier at det ikke er formen som irriterer, men innholdet?

Gammel 08-01-08, 16:54   #13
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Jeg kaster inn håndkleet, him - og alle dere andre.

Det er på høy tid å slutte å svare. Alt jeg har fått spørsmål om en god stund nå skal det være lett å finne svar på i mine tidligere innlegg.

Gammel 08-01-08, 15:46   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Ja, nå ser jeg jo at dette er et sleggeslag nærmest, men jeg vil bare få frem at det nok slett ikke er budskapet, men måten det HAR blitt lagt frem på, som er problematisk for meg, ihvertfall.

Gammel 08-01-08, 15:49   #15
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg reagerer på, Zoë, er at du ser nedoversparking der jeg overhodet ikke ser det, og etter denne diskusjonen å dømme, mange med meg.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 09:16   #16
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Det jeg reagerer på, Zoë, er at du ser nedoversparking der jeg overhodet ikke ser det, og etter denne diskusjonen å dømme, mange med meg.

Det er ikke lett å se nedoversparkingen når man selv sitter på toppen. :gammelt jungelordtak:

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 09:42   #17
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det er ikke lett å se nedoversparkingen når man selv sitter på toppen. :gammelt jungelordtak:

Mener du Tinetoff er en som sparker nedover?

Gammel 09-01-08, 10:06   #18
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Stiller meg spørrende ved siden av Nabojenta

Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 10:13   #19
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg antar at Bina mener at Tinetoff ikke ser nedoversparkingen fordi hun sitter på toppen.

Men som en av de som absolutt ikke er en av språkgudinnene og som ikke var med i den opprinnelige diskusjonen, og som egentlig føler at jeg har mye å fare med uten at det gjenspeiler seg i godt språk, og dermed godt kunne ha følt meg truffet av "snobbene": Jeg ser det heller ikke.

Gammel 09-01-08, 12:20   #20
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Som noen andre her raskt skjønte - nei, jeg mener ikke at hun sparker nedover. Jeg har i alle fall ikke registrert noe som kan tyde på det. Men det er nå en gang sånn at det er den som har skoen på som kjenner hvor den trykker, ikke sant?

Det er lett for meg, som norsk, hvit, heterofil kvinne å si at jeg aldri har opplevd noen sparking på muslimske homofile menn. Det angår jo ikke meg. Men jeg kan ikke benekte at det opptrer, hvis de føler at det opptrer.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker, krangling, rettskrivning

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:20.