Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er historien bak nicket ditt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-06, 23:47   #181
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er historien bak nick'et ditt?

Jeg har hett Dragen siden jeg og Temmer'n møttes for andre gang, lenge før vi ble sammen. Min daværende veddet om at Temmer'n ikke turte å kalle meg det så jeg hørte det. Temmer'n vant veddemålet og fikk Dragen på kjøpet.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 00:00   #182
to hen
***al-logisk

to hen sin avatar

Hvor: i huset bortenfor huset bortenfor huset til hans butikk
to hen er litt kulto hen er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Interessant!! Hva består denne nytolkningen i da?

Flashback til hjemmeeksamen i filosofi: "Platons erostanke sett i lys av hans erkjennelsesteori".

Gøy med old school-filosofi. Skal prøve å kortfatte det så godt det lar seg gjøre.

Plotins og hans nyplatonske tolkninger kan i hovedsak ses som et forsøk på å imøtekomme den religiøs lengsel vi ser i senantikken. Vi kan si at Plotins filosofi står i midtpunket mellom senantikken og middelalderen. Han fungerer som en slags brobygger og gjør Platons idélære spiselig for kristendommen i middelalderen. Skriftene til Plotin ble sammenfattet i seks Enneader. Rammeverket i disse tekstene er Platons idélære pakket inn i en religiøs mystikk.

Helt konkret skiller Nyplatonismen til Plotinus seg fra Platon ved at han bryter med den dualistiske idélæren og ser universet som et hierarkisk spenn mellom lys og mørke. Dette hierarkiet er nært knyttet opp mot idélæren til Platon ved at det er noe ikke-materielt, noe evig, som gir opphav til alt: Den/Det Ene (to hen).
Den Ene er delt inn i tre Hypostasis, et ord det ikke finnes noen tilstrekkelig oversettelse for - men betyr at de tre egentlig er det ene og samme (se: treenighet i kristendommen).

Disse tre Hypostasis er altså tre sider ved samme vesen, men representerer forskjellige stadier i en emanasjon, eller utstråling, fra Den Ene og ned mot materiens mørke. Disse emanasjonene er et biprodukt av Den Enes eksistens. Som solen stråler lys og gjør at vi kan se, så stråler det godes ide sannhet som fornuften kan forstå. Det godes ide er opphavet til alle andre ideer hos Platon og kan forstås som Den Ene hos Plotinus – men Plotinus fastholder at ingen ord eller beskrivelser kan fatte hva Den Ene er. Det er det uutsigelige opphavet til alt, den rene eksistens som stråler eksistens utover seg selv. Jo lenger nede i hierarkiet emanasjonslinjene går jo svakere er graden av eksistens.

Den andre hypostasis kan vi se analogt med idéverden hos Platon, men viderført så blir disse ideene ”tenkt” av Den Ene, og muliggjør formene som alle former i den sanselige verden etterligner.

Den tredje hypostasis kalles All-sjelen eller verdenssjelen – det livgivende og kreative prinsipp , som i motsetning til de to første hypostasis fremtrer i naturen/vår sanselige verden. Menneskesjelen tilhører delvis denne tredje hypostasis, men i og med at den også ligger i materien, så har den ”glemt” sin deltakelse i Den Ene.

Her bygger Plotin i størst grad på Platons begrep om anamnesis: Sjelens uklare minne om en annen og renere værensform. Dette minnet bærer med seg en lengsel om å gjenforenes med verdenssjelen, og endelig Den Ene. Dette er den platonske eros, lengselen etter stadig bedre å skue det vakre, det gode og det sanne.
Sånn sett lever mennesket i en spenning mellom idéverden og sanseverden, men det er ikke bare slik at Den Ene flyter over av eksistens og ikke mottar noe tilbake – eros er del av en dynamisk prosess som Plotin kaller epistrofe: en motsatt strømning i forhold til emanasjonen.

Som nevnt bidrar disse tanker til at Platons idélære lett kan overføres til den, på dette tidspunkt, ferske kristendommen. Den kristen mystikken henter sine tanker om å bli ett med Gud, treenigheten, Guds eksistensoverflod osv. fra Plotins tanker.

Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain.

Sist redigert av to hen : 26-11-06 kl 00:10.
to hen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 00:03   #183
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Wow!!!

Jeg er imponert. Jeg regner med at dette er noe du studerer / jobber med, og ikke bare er noe du tilfeldigvis kan??

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 00:06   #184
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husket historien om Niobe fra gresk mytologi da jeg så Matrix-filmene. Jeg likte Jada Pinkett Smiths rollefigur der, så derfor er jeg Niobe.

Gammel 26-11-06, 00:10   #185
lil'c
Passiv

Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Hva er historien bak nick'et ditt?

Jeg ble kalt lil' c av familien min i australia når jeg var liten, det har liksom hengt ved da. Navnet mitt begynner på C og er vanskelig å uttale på engelsk, så da ble det sånn. (lil' for little)

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 00:11   #186
to hen
***al-logisk

to hen sin avatar

Hvor: i huset bortenfor huset bortenfor huset til hans butikk
to hen er litt kulto hen er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Wow!!!

Jeg er imponert. Jeg regner med at dette er noe du studerer / jobber med, og ikke bare er noe du tilfeldigvis kan??

Jeg liker i alle fall å tro at jeg kan, selv om det begynner å bli et par år siden jeg syslet med antikkens filosofi. Må bare få lire litt av meg i ny og ne.

Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain.
to hen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 00:21   #187
Lotta
Fullverdig medlem

Lotta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Midt-norge
Lotta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Mitt nick er tatt fra ei ungpikebok serie som jeg leste da jeg var i tenårene.
Og dessuten så skape de min leselyst.

Lotta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 02:01   #188
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Gjett!

Angelina, ja. Var litt opphengt i den dama for mange mange år siden. Men så ble det bare jolie i årene som gikk, da. Mer og mer meg, mindre og mindre Angelina. Også fant jeg ut at det betyr pen/vakker på fransk. Passet meg utmerket. Jeg er kanskje ikke slående vakker, men det trenger vel ikke dere å vite?

Eneste ulempen er at det kommer så mange albanere og sier hei på IRC

Jeg er jolie überalles.

Sist redigert av jolie : 28-11-06 kl 15:31.
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 02:42   #189
Saga
Nybegynner

Saga sin avatar

Saga har et hav av muligheter foran seg
Standard

Nicket mitt er fra en av personene i Sagaen om isfolket.

Saga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 02:52   #190
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er en av de mindre oppfinnsomme, laget en verson av navnet mitt når jeg registrerte meg på NM.
Ville egentlig ha Kat, for det var kjelenavnet mitt i England også er jeg så glad i katter, men det var opptatt, så da ble det Kaz.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 09:29   #191
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har brukt nicket mitt siden jeg skulle registrere meg på SM. Jeg var da i uke 10, og hadde nettopp oppdaget at jeg var gravid for andre gang. (Måtte til gyn.spesialist for å finne ut hvor langt jeg hadde kommet - jeg hadde ikke peiling). FarOutFishing er man er når man klarer å gå gravid så lenge uten å ha den ringeste mistanke. Dessuten er jeg et notorisk surrehode.

Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 09:45   #192
Solen
Tusenkunstner

Solen sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Solen er litt kulSolen er litt kulSolen er litt kul
Standard

Samme som jeg har hatt på SG, SM og NM. Solen = Solveig som jeg heter.

Solen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 13:46   #193
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Har kalt meg Tilde her, det samme som jeg kaller meg på NM.
Ganske tilfeldig valg. (Luret på å kalle jenta vår det, men det ble ikke det navnet på henne.)

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 13:49   #194
Tusta
Aktiv

Tusta sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tusta er litt kul
Standard

Jeg er litt tustete av meg.

Tusta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 13:50   #195
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Heter syllan overalt hvor jeg er registrert

Jeg heter sylvia å ble alltid kalt syllan å syllå av farmor , pappa(han kaller meg syllå enda..) , å søskenbarna mine når di var små
så da ble det bare sånn

Gammel 24-09-07, 14:34   #196
Left
Passiv

Standard

På et annet forum for flere år siden, hadde jeg en greie gående med ei annen jente - vi kosemoste veldig, med klissj klassj og klemzzzzzz, så da passa det i grunnen veldig godt med sjuggerpløm.
Jeg er veldig lite klissete og klassete av meg, og utstår ikke sånne "utbrudd", så det er litt ironisk til og med tror jeg

Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 15:20   #197
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

På et annet forum for flere år siden, hadde jeg en greie gående med ei annen jente - vi kosemoste veldig, med klissj klassj og klemzzzzzz, så da passa det i grunnen veldig godt med sjuggerpløm.
Jeg er veldig lite klissete og klassete av meg, og utstår ikke sånne "utbrudd", så det er litt ironisk til og med tror jeg

hehe syns sjuggerpløm er konge nick
Ser ironien i det

Gammel 24-09-07, 15:51   #198
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Første gangen jeg får forklare dette med dette nicket.

De som vet hva en Bundbury er skjønner jo det umiddelbart. Men du har jo da en interesse for teatralske Engelske farcer.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 16:36   #199
Nebbia
Passiv

Standard

Sv: Hva er historien bak nicket ditt?

Mitt nick og avatar henger sammen. Avataren er nebbiolo-druer (min favortittdrue på vinfronten). Nebbiolo kommer av det italienske ordet nebbia som betyr tåke, ettersom det det er mye tåke i Nord-Italia under vinhøsten.

Og tåkelegging er jeg veldig flink til, både bevisst og ubevisst.

Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 16:43   #200
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er historien bak nicket ditt?

Jeg skulle komme opp med et nick inne på et annet forum, og på en så_der-dag føltes Fadeses om et passende nick. Skiftet til Fadese da jeg ville være litt mer anonym inne på NM, og brakte det med over hit.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:53.