Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Shabby chic, in eller ut?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-10, 23:46   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Shabby chic, in eller ut?

Nordisk, klassisk stil (Bohus) funker da fint i standardbygg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 23:48   #2
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Nordisk, klassisk stil (Bohus) funker da fint i standardbygg.

Hva er det da? Eksempel?

Jeg synest det høres litt kjedelig ut, med en "bohus" stil

Gammel 26-02-10, 23:51   #3
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av siljemoren, her.

Hva er det da? Eksempel?

Jeg synest det høres litt kjedelig ut, med en "bohus" stil

Bohus er også så mangt når jeg tenker meg om.

Her har man jo to sofaer fra bohus. Helt forskjellig etter min mening.

Gammel 26-02-10, 23:48   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah. Lyst, bjørk, glass, forholdsvis enkle linjer, naturmaterialer.

Gammel 26-02-10, 23:59   #5
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Standard

Ah. Lyst, bjørk, glass, forholdsvis enkle linjer, naturmaterialer.

Men er det er vel ikke den oppfattning "alle" har av stile, ikke det at jeg sier din oppfattning er feil. Men jeg synest stiler ofre varierer etter "øyet som ser"

Dette er feks litt unna det du vil si er nordiskstil. Men alikevel så skriver scandic hotel at de innredet hotelet i nordisk stil.

Noen av hotelrommene er mer nordiske i stilen, men alikevel vil jeg ikke si at dette hotelet er helt inredet i en nordisstil slik du beskriver den.

Bilden er hentet her:
http://www.scandichotels.no/Hotels/C...lpage=meetings#

Gammel 26-02-10, 23:52   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg oppfordrer alle som er interessert i interiør og stilepoker til å besøke OBOS-gården på Norsk Folkemuseum. Det er en typisk Oslobygård fra sent 1800-tall, og hver leilighet er innredet i en stilepoke, samt en pakistansk leilighet.

1879:

1935:

1965 (min favoritt):

Et pakistansk hjem 2002

Edit: Bilder var ikke Norsk Folkemuseums sterkeste side, nei. Sjekk linken i stedet.

Det jeg syns er artig med det pakistanske hjemmet er at det egentlig er kliss makent et pensjonisthjem på vestlandet. Sunnmøringer er også glade i messing og bling!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 00:55   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har en sånn seksjon. Desverre har vi ingen plass til den, så den står umontert på loftet.

Gammel 27-02-10, 01:01   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

siljemoren: Det der harmonerer forsåvidt med de (svært få) stikkordene jeg ga. (Eller nei, det nederste bildet er nok for kontrastmønstret til at jeg umiddelbart hadde tenkt nordic, det er sant.)

Det er fint med åpne vegger. Da kan man sette opp projec'en og ha kino.

Gammel 27-02-10, 12:46   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg bor i et femtitallshus som er bygget om og nå fremstår som moderne. Inne har vi Ikea, loppis, hvitt, hvitt, hvitt, fargeklatter, Living, retro, shabbychic, barnekunst, litografier på veggene og mye mer. Altså ingen stil, men likevel så er bakgrunnen for alt nøytral og derfor fremstår innredningen som stilfull og ryddig likevel (det er i alle fall det andre sier, jeg har vel sett meg blind).

Om shabby chic er in eller ut aner jeg ikke. Men jeg blir sjelden lenge i en shabby choc blogg fordi den tiltaler meg lite når den rendyrkes. Den blir rett og slett for lite spennende og det er sjelden ting i slike interiører som overrasker meg.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 12:56   #10
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Om shabby chic er in eller ut aner jeg ikke. Men jeg blir sjelden lenge i en shabby choc blogg fordi den tiltaler meg lite når den rendyrkes. Den blir rett og slett for lite spennende og det er sjelden ting i slike interiører som overrasker meg.

Akkurat det tenkte jeg også nettopp. Og så tenkte jeg at jeg gjerne leser din. nettopp fordi alt ikke er kjedelig og likt (og fordi det ikke virker som hele livet ditt går ut på å strigle et perfekt hjem i shabby-chic stil).

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 13:31   #11
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Shabby choc. Hm. Mulig det er lurvete sjokoladestil. Knis.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 13:37   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Shabby choc. Hm. Mulig det er lurvete sjokoladestil. Knis.

Willy Wonka på sine eldre dager, kanskje?

Gammel 27-02-10, 17:29   #13
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Standard

siljemoren: Det der harmonerer forsåvidt med de (svært få) stikkordene jeg ga. (Eller nei, det nederste bildet er nok for kontrastmønstret til at jeg umiddelbart hadde tenkt nordic, det er sant.)

Det er fint med åpne vegger. Da kan man sette opp projec'en og ha kino.

Ja, det første bilder harmonerer vel litt med de stikorden du gav av nordiskstil, selv om jeg synest "tapeten" på veggen er litt mer utyspisk den stilen.

Oppfattning av hva og hvordan er stil er blir vel oppfattet forskjellig fra person til person.

Jeg vil si naboen våre har en veldig typisk nordisk stil, med mye eik, sjeslongsofa i lyst stoff, lyse vegger, hvit kjøkken ol.

Gammel 27-02-10, 12:48   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg personlig syns ikke chabby chic er spesielt fint i hus fra etter 1920.

Gammel 27-02-10, 14:59   #15
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg personlig syns ikke chabby chic er spesielt fint i hus fra etter 1920.

Mens jeg synes ikke 60-talls interiør er pent i noe hus uansett tidsalder. Det kan være artig om det er gjennomført, men ikke pent. Det kommer an på øynene som ser. Jeg synes at en viss grad av landstil tåles godt i de fleste vanlige hus så lenge man ikke forsøker å kamuflere en funkisbolig. Der er jeg enig i at det fungerer svært dårlig. Jeg synes vel egentlig at stilen huset ellers har og menneskene som bor der er viktigere enn tidsepoken det er fra når det gjelder hva som funker innendørs.

Gammel 27-02-10, 15:04   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Mens jeg synes ikke 60-talls interiør er pent i noe hus uansett tidsalder. Det kan være artig om det er gjennomført, men ikke pent.

Jeg syns det er en viss forskjell på å mislike noe fordi man bare ikke liker det rent visuelt, og på å mislike noe fordi det kræsjer med resten.

Jeg tror ikke jeg misliker en eneste stil, så lenge det passer inn. Det er ikke det samme som at jeg hadde valgt det selv. Jeg ville sikkert fått fnatt av å bo på et fransk rokokkoslott fyllt med rokokkomøbler, men jeg har ikke problemer med å se at det er flott.

Gammel 27-02-10, 15:21   #17
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns det er en viss forskjell på å mislike noe fordi man bare ikke liker det rent visuelt, og på å mislike noe fordi det kræsjer med resten.

Jeg tror ikke jeg misliker en eneste stil, så lenge det passer inn. Det er ikke det samme som at jeg hadde valgt det selv. Jeg ville sikkert fått fnatt av å bo på et fransk rokokkoslott fyllt med rokokkomøbler, men jeg har ikke problemer med å se at det er flott.

Ja, jeg er enig med deg der altså, det er mye jeg ikke liker selv som kan være artig og flott hvis det bare er gjennomført. Litt håpløst forsøk på å formulere vage tanker...

Nytt forsøk: det jeg mener er vel at jeg ikke nødvendigvis synes at tidsepoken veggene stammer fra er det viktigste med tanke på hva slags stil som vil fungere på innsiden. Du har ytterpunktene i form av gamle, skjeve trehus som stort sett vil se ut som de har fått på seg tvangstrøye hvis man gir det stålbenker, betong og minimalisme. Og Funkishus som ser overlessede og litt småkomiske ut hvis man lar tørkablomstene og pynteputene ta overhånd. Men det finnes en hel haug med hus og leiligheter som ikke har noe sånt åpenbart særpreg i seg selv, og hvor det meste kan fungere så lenge det er gjennomført og det kler menneskene som bor der.

Jeg tror jeg skjønner hva fnatten mener, det er noe med om stilen har personlig preg eller om den er kjøpt som byggesett på bohus ved forrige stilbytte. Jeg har ei venninne som har det glade vannvidd av stil. Der er det hjortegevir på veggen, det er krystallysekroner, hvitmalte, distressa møbler, gamle ting og juggel og glass i farger og tøy i retromønster og kjøkken i høyglans. Det verste er at det funker. Fordi det er hos henne og hun har evnen til å sette sammen det vanvittige virrvarret så det blir kult. Hadde jeg prøvd meg på noe tilsvarende hadde det blitt komplett katastrofe. Ikke hadde jeg orket å dille så mye og ikke hadde det kledd meg i det hele tatt.

Gammel 27-02-10, 15:36   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nytt forsøk: det jeg mener er vel at jeg ikke nødvendigvis synes at tidsepoken veggene stammer fra er det viktigste med tanke på hva slags stil som vil fungere på innsiden. Du har ytterpunktene i form av gamle, skjeve trehus som stort sett vil se ut som de har fått på seg tvangstrøye hvis man gir det stålbenker, betong og minimalisme. Og Funkishus som ser overlessede og litt småkomiske ut hvis man lar tørkablomstene og pynteputene ta overhånd. Men det finnes en hel haug med hus og leiligheter som ikke har noe sånt åpenbart særpreg i seg selv, og hvor det meste kan fungere så lenge det er gjennomført og det kler menneskene som bor der.

ja, det var noe sånt jeg skrev tidligere i tråden også, vår leilighet fra 1860 har ingen møbler eller innredning fra den tidsepoken, men vi har beholdt gulv, dører og vegger originalt.

Jeg tror riktignok at veldig mange ser på relativt nybygde hus som "nøytrale", som. f.eks. hus fra 60-tallet og frem til i dag. Da tenker jeg ikke på arkitekttegnede villaer, men typiske ferdighus og husbankhus. Jeg syns ikke disse er nøytrale, spesielt ikke fordi endel av husene fra 80-tallet og fremover prøver å se eldre ut enn det de er, fordi "tradisjon" og "kos" selger. Da er husene i seg selv allerede noe jeg mener er en uheldig miks av stilarter. Jeg er generelt lite begeistret for stiler som prøver å se eldre ut enn det er. Fake er ikke fint, uansett.

Gammel 27-02-10, 15:38   #19
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Hva som er inn eller ut stilmessig aner jeg ikke. Jeg aner ikke hva slag stil vi har i stua vår heller. Jeg kjøper ting jeg liker og som jeg tror passer inn i helheten. Vi skifter skjelden ut møblene våre. Det har jeg ikke samvittighet til hverken økonomisk eller miljømessig.

Det kan være fint med noen elementer som er en annen stil eller fargeskala enn resten for å bryte opp litt. Uavhengig av stil man har valgt synes jeg det kan bli litt kunstig og utstilllingsaktig om det blir for gjennomført.

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 15:33   #20
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Mens jeg synes ikke 60-talls interiør er pent i noe hus uansett tidsalder. Det kan være artig om det er gjennomført, men ikke pent. Det kommer an på øynene som ser. Jeg synes at en viss grad av landstil tåles godt i de fleste vanlige hus så lenge man ikke forsøker å kamuflere en funkisbolig. Der er jeg enig i at det fungerer svært dårlig. Jeg synes vel egentlig at stilen huset ellers har og menneskene som bor der er viktigere enn tidsepoken det er fra når det gjelder hva som funker innendørs.

Hva er egentlig 60-talls interiør? Er det hva den jevne person hadde, eller er det hva som var "cutting edge"?

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:16.