Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hva strikker du nå II?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-10, 12:42   #1
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva strikker du nå II?

Jeg holder fortsatt på med denne.

Det har vært noen avgjørelser å ta underveis som har ført til strikkevegring i en periode, men nå er jeg godt oppe i rysjemønsteret.

banana er ikke aktiv  
Gammel 14-09-10, 17:17   #2
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Har akkurat bestilt garn til denne, som jeg skal strikke til søsteren min til bursdagen hennes:

- i denne fargen:

Tror den blir så fin at jeg må strikke en til meg selv når jeg er ferdig med hennes.

Gammel 16-09-10, 22:02   #3
lavendely
Singing in the rain

lavendely sin avatar

Medlem siden: May 2008
lavendely er litt kullavendely er litt kul
Standard

Den genseren er nydelig Majsa! Heldige søster!

Jeg strikker Månetopp nisselue! Ute i god tid!

Gammel 20-09-10, 15:37   #4
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

Har akkurat bestilt garn til denne, som jeg skal strikke til søsteren min til bursdagen hennes:

- i denne fargen:

Tror den blir så fin at jeg må strikke en til meg selv når jeg er ferdig med hennes.

Det går unna med denne gaven, så jeg skal nok bli ferdig i god tid før 29. oktober. Etter to dager ser den slik ut (litt feil farge på bildet, den riktige fargen ser du over):

Nå må jeg bare ut og kjøpe strømpepinner til ermene. Tror jeg må skynde meg å bestille garn til en til meg selv også, for denne var gøy å strikke!

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 004.jpg (34,7 KB, 741 visninger)
Gammel 20-09-10, 15:59   #5
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det går unna med denne gaven, så jeg skal nok bli ferdig i god tid før 29. oktober. Etter to dager ser den slik ut (litt feil farge på bildet, den riktige fargen ser du over):

Nå må jeg bare ut og kjøpe strømpepinner til ermene. Tror jeg må skynde meg å bestille garn til en til meg selv også, for denne var gøy å strikke!

Den var fin. Hvor finner jeg oppskrift? Hvordan er garnet? Bomull? Er det veldig spesielt garn siden du må bestille det?

Imma er ikke aktiv  
Gammel 25-09-10, 19:48   #6
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg får mer og mer lyst til å strikke denne til søsteren min til jul, evt. bursdag i november. Men garnet var så dyrt at jeg vegrer meg litt, jeg er i utgangspunktet ikke så glad i tykkere garntyper og er noe redd for at jeg ikke liker å strikke med det. Men kanskje jeg skal ta sjansen...

Gammel 15-10-10, 10:54   #7
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Standard

Det går unna med denne gaven, så jeg skal nok bli ferdig i god tid før 29. oktober. Etter to dager ser den slik ut (litt feil farge på bildet, den er litt mer blågrønn):

Ombestemte meg, og tok denne selv, så da er det denne som blir søsterbursdaggave:

I økologisk alpakka i disse fargene:

Min lille niese blir 1 år en uke senere, og hun får denne:

... i farge nr. 35 og 6082:

Gammel 17-09-10, 23:16   #8
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Det har vært noen avgjørelser å ta underveis som har ført til strikkevegring i en periode, men nå er jeg godt oppe i rysjemønsteret.

Du får stå på så du blir ferdig! Jeg strikket denne i vår i en annen farge (pudder/svak rosa) og den ble nydelig. Har fått masse komplimenter for den, håper du blir fornøyd også!

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv  
Gammel 18-09-10, 16:51   #9
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.

Du får stå på så du blir ferdig! Jeg strikket denne i vår i en annen farge (pudder/svak rosa) og den ble nydelig. Har fått masse komplimenter for den, håper du blir fornøyd også!

Åh, da må jeg spørre deg om noe! Kan du måle strikkefastheten i høyden (antall rader) der du strikker med en tråd - altså i rysjene? Jeg strikker nemlig i et annet garn og må regne om litt, og jeg finner ikke noe sted hvor mange rader man skal ha på x antall cm med enkelt garn og pinne 5. Alternativt vil jeg gjerne vite hvor høye "rysjebåndene" er, og hvilken størrelse du strikket.

banana er ikke aktiv  
Gammel 18-09-10, 17:00   #10
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg strikker denne, i silkeull fra Nøstebarn:

Skal være julegave, om den blir fin nok.

Gammel 18-09-10, 21:16   #11
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Åh, da må jeg spørre deg om noe! Kan du måle strikkefastheten i høyden (antall rader) der du strikker med en tråd - altså i rysjene? Jeg strikker nemlig i et annet garn og må regne om litt, og jeg finner ikke noe sted hvor mange rader man skal ha på x antall cm med enkelt garn og pinne 5. Alternativt vil jeg gjerne vite hvor høye "rysjebåndene" er, og hvilken størrelse du strikket.

Jeg har strikket genseren i garnet som oppskriften er basert på. Den ble strikket i str. S. Jeg strikker veldig stramt, og vet av erfaring at jeg må strikke en str. større enn jeg trenger, dvs. at genseren min endte ca som str. XS. Mener å huske at den er hele 8 cm smalere enn str. S faktisk.

Rysjene mine er 3 cm høye, det er nok noe mindre enn en som strikker litt løsere ville fått dem. Der jeg strikket med dobbelt tråd, gikk det 8 rader i høyden, der jeg strikket med enkelt tråd er det faktisk omtrent det samme.

Det garnet du bruker, har det samme tykkelse som originalgarnet? I så fall burde du kunne følge oppskriften mht rysjene. De skal jo være rysjer som stikker litt ut, det viktigste er at antall masker på resten av genseren stemmer i forhold til den str. du strikker.

Ble du noe klokere eller må jeg måle noe mer?

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv  
Gammel 18-09-10, 10:03   #12
Tussilago
Spoon2

Tussilago sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
Tussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populærTussilago er populær
Standard

Den var fiin!

Gammel 18-09-10, 17:01   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ullbuksa, som ble et lite fargekart, er egentlig ferdig, men jeg finner ikke montertingsnåla mi, så den mangler to sømmer,og ser derfor ikke ut som ei ullbukse...

Babyteppet venter på mandagens UL.

Jeg er i strikketøymanko!

Gammel 20-09-10, 13:48   #14
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Da er det avklart at del to av teppet skal bli rosa, hjem og lage nøste (og ønske seg garnvinde. Og nøstemaskin!) og gå igang.

Og så var det å velge farge på den kjøredressen, jeg er litt usikker på om jeg egentig ønsker rosa, tror ikke det, kanskje noe lilla?

(tenker å bruke drops eskimo, med mindre noen kan fortelle meg om et like mykt erstatningsgarn som har en farge jeg evt vil like bedre?)

Gammel 20-09-10, 21:21   #15
Malama

Malama sin avatar

Standard

Strømpepinner bruker jeg ikke. Skulle først si "eier jeg ikke", men jo, jeg eier en pakke strømpepinner tykkelse 2,5 kjøpt til å snurre/krølle papiret i hjørnene på bryllupsinvitasjonene våre, et par år før jeg begynte å strikke... Jeg strikker bare magic loop.

Nå er forresten de to første pinnene med rosa strikket på babyteppet, det er søtt. Jeg er så vant til gutt og blått, og her sitter jeg med noe rosa. Og det er til vår baby... litt rart. (Har strikket f.eks rosa kjole før, men det var gave)

Gammel 20-09-10, 21:23   #16
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sitter og stirrer utover berget av garnnøster!

Vedlagte bilder
Filtype: jpg kåpe.jpg (165,9 KB, 54 visninger)
Gammel 20-09-10, 23:24   #17
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Majsa, du trenger egentlig ikke strømpepinner.

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)

Garn og oppskrift kan kjøpe hos Pickles.

Næh! Fantastisk, jeg kan ikke fordra å strikke med strømpepinner. Særlig ikke når det er 5 masker på hver pinne.
Takk!

Gammel 21-09-10, 09:01   #18
Malama

Malama sin avatar

Standard

Magic loop er.. helt fantastisk. Jeg strikket ikke ting som måtte strikkes rundt som var så små før (jeg strikket buksebena frem og tilbake, og sydde...) for jeg takler ikke strømpepinner.

Da jeg oppdaget magic loop, åpnet det en ny verden

Gammel 22-09-10, 21:44   #19
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Dere som bare strikker magic loop, greier dere å strikke sokker også? Jeg kom meg helt til hælen, men da måtte jeg over på strømpepinner.

Gammel 22-09-10, 21:51   #20
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg har aldri prøvd, jeg har nemlig aldri forstått det med hælen. Eller, rettere sagt, ikke prøvd... mye grunnet min aversjon mot strømpepinner...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:06.