|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#181 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?
Ja det kan jeg være enig i. Du virket veldig generell i innlegget, så jeg bare reagerte litt. Jeg har nemlig hørt argumentet før også, at dersom man tar ut barnet fra skolen (i det hele tatt) skaper man fremtidige skulkere. Og sånne utsagn provoserer meg. Når man mener det helt generelt, altså.
![]() |
#182 |
Tankefull
|
Nei, jeg snakker om fravær uten annen grunn enn det å ville ha fri.
![]() |
#183 |
navnet sjemmer ingen
Det er nok å ta litt hardt i. Jeg er kjent for¨å være hun strenge med det skumle blikket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Shake it out!
|
Vår datter er skrevet ut av skolen iom at vi flyttet til USA og vi fikk beskjed om at de verken kunne garantere samme klasse eller skole når vi kom tilbake - alt avhenger av hva de har av plass.
![]() |
#185 |
Bedreviter
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Ringskrømt
|
Men hvis foreldrene følger opp barnet, tar skolen seriøst og alt arbeidet blir gjort - er det fremdeles en uting? Jeg synes her (som med mye annet) at det er en uting å være kategorisk imot fritak, eller ønske et forbud, fordi noen foreldre er domme som brø. Problemforeldre bør behandles som nettopp problemforeldre, og tiltak (møter?) bør settes i verk som et forsøk på å redde det som er igjen av deres barns utdannelse.
![]() |
#187 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg vet ikke helt hva jeg syns. Jeg er opppdratt til at dette er skikkelig nei med unntak av begravelse o.l. (rektor-mor), men egentlig syns jeg det må være greit dersom man er flink til å følge opp skolearbeidet, og selvfølgelig ikke tar ferie når det skjer noe viktig (heldagsprøver, eksamen, store gruppearbeid osv). Tar man en uke ekstra i forkant av en ferie er det jo fint lite som skjer på skolen uansett, hvertfall i barneskolen. Og jeg syns ikke det er noe man bør benytte seg av ofte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Som Teofelia skisserer, går det fort 2-4 timer hver dag med fullt fokus på skolearbeid for å holde tritt med progresjonen på skolen, og erfaringsmessig tror jeg ikke flertallet av familier følger opp dette når de er på ferie. Dermed vil en innstramming av reglene ikke komme fordi noen foreldre ikke følger opp tilstrekkelig, men fordi flertallet ikke følger opp tilstrekkelig.
![]() |
#189 |
Bedreviter
|
Det er jo ikke en uting hvis man tar barnet ut av skolen for å gi det tilsvarende eller bedre under visning selv. Frøkna har aldri i sitt liv vært så a jour med skolearbeidet som da hun hadde privatlærer i seks uker i vår. Vi fikk også bare godord fra skolen på det opplegget vi hadde skissert for henne i forkant. (Vi trengte heller ikke å søke om fri, for skolen har ikke myndighet til å innvilge permisjon i så lang tid; vi måtte bare informere skolen om at vi skrev henne ut fra slik og slik dato.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg har bestilt en ukes Englandstur for familien vår i høst. Vi skal tilbake for å besøke venner og den gamle skolen til 7-åringen, og derfor er det ikke aktuelt å gjøre det i juleferien når skolen er stengt og mange er bortreist. Jeg startet planlegginga med å se på skoleruta. I vår kommune er det 2 dager fri i september/oktober og 1 dag fri i november. Vi endte opp med å ta turen rundt den ene fridagen i november fordi det ikke var mulig å gjøre det i sept/okt. 7-åringen blir da borte 4 skoledager, og jeg mener ærlig og oppriktig at det må være greit. Mener dere som ikke vil innvilge fridager overhodet at han ikke skulle hatt mulighet til å dra på en slik tur? Det blir for meg utrolig lite fleksibelt, og jeg vil synes det var veldig dumt om man fikk en så lite fleksibel praksis her til lands. |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Ringskrømt
|
Ja, jeg ser helt klart problemet hvis det skjer for ofte.
![]() |
#192 |
Bedreviter
|
Hvis det er snakk om en periode på tre–fire uker, vil jeg si at det er et problem om det bare skjer én gang også. Hvis undervisningen ikken følges opp veldig godt, altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jepp, man skulle tro det.
Bortsett fra siste linje, som får meg til å
Min erfaring også.
Det var jo ikke uten grunn jeg vegret meg for å gå inn i denne tråden. *bekymret for blodtrykket* |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Shake it out!
|
... og jeg tar meg i å håpe at det ikke skal være plass på den skolen hun gikk på, slik at vi med god samvittighet og et "det var jo ikke plass på x skole" kan sende henne på den internasjonale skolen.
![]() |
#195 |
Tankefull
|
Nei, jeg vil ikke ha forbud. Jeg er ikke tilhenger av å sette opp forbud i hytt og pine for å beskytte de dumme.
![]() |
#196 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Skolebarn har mye fri ja. Alle foreldre - not so much. Heldigvis har jeg og min mann mye fri i våre jobber så vi har sjansen til å reise i feriene.
![]() |
#197 |
maler
|
Du kan bare bruke vil-opprettholde-engelskkunskaper-og-fortsette-kjent-læreplan som argument, så kan du gjøre det med like god samvittighet.
![]() |
#198 |
Ringskrømt
|
Skolebarn og lærere, ja.
![]() |
#199 |
Bedreviter
|
Jeg vet at jeg er priviligert, siden både mannen min og jeg styrer helt selv når (og delvis også hvor lenge) vi vil ha ferie, så egentlig prøver jeg å gå stille i dørene her. Likevel tillater jeg meg å undres i denne diskusjonen: er det virkelig så vanlig å ikke kunne ta ferien samtidig som ungene har sommerferie? Jeg vet at en del selvstendig næringsdrivende sliter med å ta ferie som de måtte ønske, og en del sesongarbeidere sliter vel også. (Og Floksa vet jeg allerede om.) Men utover det så sier jo arbeidsmiljøloven klart og tydelig at man har krav på tre uker sammenhengende ferie i sommermånedene. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|