Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-04-12, 09:41   #201
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.818
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Jeg blir litt opprørt over media og sentrale politikeres rolle oppi dette. Det er smakløst, rett og slett.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv  
Gammel 03-04-12, 10:11   #202
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Det er naturlig å sove i samme seng som en jente på tretten. Ha henne med på jobbreiser og ringe skolen for å nå henne.

Særlig.

Jeg tenker også at han utagerer slik han gjør, og jenta kan ikke gjøre noe som helst annet enn å bøye nakken og prøve å gå på skolen.

Dette er ikke en omsorgsfull mann. Jeg skal ikke si at han har voldtatt henne med bombastisk sikkerhet, for det vet jeg ikke. Men at han behandler henne umenneskelig g grusomt har jeg ikke noe problem med å si.

 
Gammel 03-04-12, 10:12   #203
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Og hvor fanden danse er Stoltenberg?

Det er på tide at han sier at ap ikke ser det som normalt å opptre slik overfor et barn etterhvert her altså.

 
Gammel 03-04-12, 10:36   #204
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.


Dette er ikke en omsorgsfull mann. Jeg skal ikke si at han har voldtatt henne med bombastisk sikkerhet, for det vet jeg ikke. Men at han behandler henne umenneskelig g grusomt har jeg ikke noe problem med å si.

Nemlig.
Det er det jeg også tenker. Voldtekt vil jeg være veldig forsiktig med å uttale meg om. Hva som har skjedd og ikke skjedd i sengen er det bare de to som vet og da er det opp til retten å komme til bunns i hva som har skjedd.

Det som har skjedd i etterkant derimot kan jeg si mye om. Uansett skyldforhold er det helt forferdelig å behandle en ung jente på denne måten. Det å gå ut i media slik han har gjort og at lokalsamfunnet går ut med sine uforbeholdne støtteerklæringer, samt Krogvolds (som han trakk tilbake) sterke utsagn er så dårlig behandling at jeg ikke finner ord. Det er maktdemonstrasjon.

Jeg fatter ikke at støttefolket ikke forstår hva de gjør (eller forstår de det?). Hvilken "makt" har han over dem når de så uforbeholdent støtter ham?
Hva med AP-sentralt? Hvordan kan de se på at en som er kjent pga. hans rolle i partiet går ut på det viset?

Uansett hva som har skjedd voldtekt eller ei så er denne behandlingen av saken så grusom at det i seg selv er verd en gjennomgang.
Vi kan ikke la media være ensidige talerør for mennesker som er anmeldt for voldtekt. Kan vi?
Her får det eventuelle offeret ett valg. Knebling eller å måtte "prostituere" seg for offentligheten. Å la den andre parten styre hva som kommer ut i det offentlige rom er ikke godt. Da kan det være fristende å ta til motmæle. Samtidig vil et motmæle i en slik sak ofte involvere en utbretting av det mest intime, noe som igjen kan føles som et nytt overgrep.
En rettsak er liksom nok om ikke man skal måtte prostituere seg i media.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 03-04-12, 10:45   #205
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.667
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Merkelig sak og synes også det er rart at ikke sentralt har grepet inn på noe vis. Nå vet jeg ikke hva de har gjort innad ovenfor lokalpartiet eller jenta, men utifra det vi ser i media så er det lite. Om det er voldtekt eller ikke kan vi ikke si noe om, men at han har opptredd fullstendig uprofesjonelt er helt klart. Man deler ikke seng med unge tenåringer uansett i slike sammenhenger. Det er en grunn til at mange organisasjoner lager retningslinjer for slikt og det er både for å beskytte voksne ledere og så klart barn/ungdom. Det skal være trygt for alle å delta.

vixen er ikke aktiv  
Gammel 03-04-12, 10:53   #206
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Jeg så intervju med han på tv igår, og jeg ble kvalm. Hva som faktisk har skjedd i forhold til voldtekt eller ikke vet jeg ingenting om, men det som skjer nå er hinsides. Media er med på en maktdemonstrasjon og det blir brukt herskerteknikker av en annen verden. Media lar han fremstille denne jenta som ei som ikke er til å stole på, som han har fulgt opp på grunn av ren og skjær godhet og familien hennes er heller ikke noe særlig. Og det er han som er offeret her og som er takknemlig fordi så mange støtter han og hans sak, han skal kjempe helt til menneskerettsdomstolen om så skal være. Men forklare seg for politiet skal han ikke. Det er ikke så mye som blir uttalt, men det er ingen tvil om hva slags bilde som tegnes og det er nok ikke ubevisst. Dette er folk som åpenbart har lært sin lekse i mediahåndtering.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv  
Gammel 03-04-12, 10:56   #207
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg så intervju med han på tv igår, og jeg ble kvalm. Hva som faktisk har skjedd i forhold til voldtekt eller ikke vet jeg ingenting om, men det som skjer nå er hinsides. Media er med på en maktdemonstrasjon og det blir brukt herskerteknikker av en annen verden. Media lar han fremstille denne jenta som ei som ikke er til å stole på, som han har fulgt opp på grunn av ren og skjær godhet og familien hennes er heller ikke noe særlig. Og det er han som er offeret her og som er takknemlig fordi så mange støtter han og hans sak, han skal kjempe helt til menneskerettsdomstolen om så skal være. Men forklare seg for politiet skal han ikke. Det er ikke så mye som blir uttalt, men det er ingen tvil om hva slags bilde som tegnes og det er nok ikke ubevisst. Dette er folk som åpenbart har lært sin lekse i mediahåndtering.

Jeg ble kvalm jeg og. Av å se han og familien i hytta, som faktisk er en del av saken også. Og at han synes dette er helt greit, det å stå fram i media og fronte seg selv.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv  
Gammel 03-04-12, 10:58   #208
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg ble kvalm jeg og. Av å se han og familien i hytta, som faktisk er en del av saken også. Og at han synes dette er helt greit, det å stå fram i media og fronte seg selv.

Og dette med å vise frem hytta er helt sikkert bevisst det også tenker jeg, det blir vist frem ei stor familiehytte som oser hyggestemning og hvor det å ta med seg bekjente og ungdommer kan se helt naturlig ut. Hva som har skjedd skal jeg ikke uttale meg om, det er selvfølgelig tragisk for han om dette er falske anklager, men jeg liker uansett ikke dette mediaforsvaret.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv  
Gammel 03-04-12, 10:58   #209
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.510
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

I følge en artikkel jeg leste så gikk lokalpartiet ut med støtte på tross av advarsler fra partiet sentralt, så det skjer nok endel på bakrommet.

Jeg syns det er vanskelig å vite hva jeg ønsker at moderpartiet skal gjøre offentlig. Jeg vil at de skal ta avstand, samtidig så kan masse offentlig innblanding bli veldig rotete og skape enda mer støy for jenta. Samtidig er det virkelig på tide at noen står opp for henne også, jeg syns det er sjokkerende at voksne mennesker kan drivepå sånn som de gjør her. At de har håndtert det skrekkelig dårlig og unnvikende er det ingen tvil om. Venstre var mye flinkere da overgrepssaken i deres parti kom opp.

__________________

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 03-04-12, 11:02   #210
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

I følge en artikkel jeg leste så gikk lokalpartiet ut med støtte på tross av advarsler fra partiet sentralt, så det skjer nok endel på bakrommet.

Jeg syns det er vanskelig å vite hva jeg ønsker at moderpartiet skal gjøre offentlig. Jeg vil at de skal ta avstand, samtidig så kan masse offentlig innblanding bli veldig rotete og skape enda mer støy for jenta. Samtidig er det virkelig på tide at noen står opp for henne også, jeg syns det er sjokkerende at voksne mennesker kan drivepå sånn som de gjør her. At de har håndtert det skrekkelig dårlig og unnvikende er det ingen tvil om. Venstre var mye flinkere da overgrepssaken i deres parti kom opp.


Når det har gått så langt som det gjør nå tror jeg ikke det å komme med en statement ovenfra vil skape mer støy. Det kunne gjort det i starten da det bare var løse støtteerklæringer lokalt, men nå tror jeg det hadde vært veldig lurt om det hadde kommet en eller annen erklæring.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 03-04-12, 11:03   #211
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.510
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Ja, den lange tausheten er veldig pinlig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 03-04-12, 11:04   #212
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.650
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Kan ikke dere som er så gode på å skrive og få frem meninger og god argumentasjon gå videre med det? Jeg ønsker å gjøre det, men er veldig klar over at jeg ikke har styrken hverken i penn eller motargumentasjon dersom det skulle bli nødvendig. Det dere skriver her bør ut til hvermansen, øyne bør åpnes, og media bør få seg en real smekk.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv  
Gammel 03-04-12, 13:10   #213
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Det jeg synes er rart, er at ordføreren og de rundt ham ikke ser at de svekker saken hans ved å holde på slik de gjør. Sikkert forferdelig for jenta med all maktdemonstrasjonen, men jeg tror faktisk at hennes sak styrkes utad ved at det gjøres på denne måten.

Jeg ser at det stadig snakkes om voldtekt i denne tråden. Så vidt jeg kan se er ordføreren tiltalt for seksuell omgang med mindreårig. Ikke at det behøver å være forskjell på hvor ille overgrep eller voldtekt er rent etisk, men for meg er voldtekt og overgrep to forskjellige begrep, med ulikt innhold.


Dette står om voldtekt i straffeloven:

Sitat:

§ 192. Den som
a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller ved truende atferd, eller
b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller
c) ved vold eller ved truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre tilsvarende handlinger med seg selv,

straffes for voldtekt med fengsel inntil 10 år. Ved vurderingen av om det er utøvd vold eller truende atferd eller om fornærmede var ute av stand til å motsette seg handlingen, skal det legges vekt på om fornærmede var under 14 år.

Denne definisjonen fant jeg et annet sted:

Sitat:

Definisjon av et seksuelt overgrep:
Fysisk eller psykisk utnytting av barn og unges seksuelle integritet, begått av en tillitsperson, eller person som har et avhengighetsforhold til.

Jeg må igjen presisere at jeg ikke pirker for å gjøre forskjell på hvor ille voldtekt og overgrep er. Men jeg synes det er to forskjellige ting, som sikkert kan ha glidende overganger. Og litt forskjellige skadevirkninger i etterkant. Det er litt forskjell på f.eks å ha blitt misbrukt seksuelt av en nær tillitsperson som barn, i enkelte overgrepssaker også "frivillig" og på eget initiativ fra barnet (noe som kan forsterke følelse av skam i etterkant, og skape større utfordringer i forhold til relasjoner med andre mennesker), og det å overfalles på en skogssti eller en fest av en person man ikke har dette tillitsforholdet til.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv  
Gammel 03-04-12, 13:19   #214
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.226
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Irma, overgrep er et videre uttrykk enn voldtekt, men voldtekt regnes jo som et overgrep - jeg synes det blir litt misvisende å si at det er "to forskjellige begrep", siden det ene er en delmengde av det andre. Altså, du har jo rett i at det er to forskjellige begreper, men det høres nesten ut som om du sier at det nødvendigvis er to forskjellige ting, og det trenger det ikke være - er det snakk om voldtekt, så er det jo et overgrep. Og så høres det ut som om du mener det bare er voldtekt hvis det er snakk om "overfall", og slik er det jo slett ikke.

Seksuell omgang med barn under 14 har ellers samme strafferamme som voldtekt (10 år; 21 hvis det er skjerpende omstendigheter). Og sånn som jeg leser loven, kan dessuten det at offeret er under 14 år regnes som om "fornærmede var ute av stand til å motsette seg handlingen", slik at det ikke trenger å være vold eller trusler inne i bildet for at sex med en 13-åring skal kunne regnes som voldtekt. Dermed er det et temmelig uklart skille mellom "voldtekt av 13-åring" og "ikke-voldspreget sex med 13-åring".

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv  
Gammel 03-04-12, 13:23   #215
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Ja, det var muligens misvisende å skrive at jeg oppfatter det som forskjellige begrep, jeg skrev at det er glidende overganger. Jeg er nok preget av å ha hatt litt å gjøre med folk som er utsatt for seksuelle overgrep som barn, og folk som er utsatt for voldtekt, og noen ganger begge deler. Jeg oppfatter det som forskjellige begrep, jeg opplever at skadevirkningene kan arte seg forskjellig, og jeg synes helt klart det blir feil å bruke begrepet voldtekt i denne saken så lenge ordføreren ikke er tiltalt for voldtekt, men "seksuell omgang med mindreårig". Det betyr ikke at jeg ikke mener at voldtekt også er et overgrep.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv  
Gammel 03-04-12, 13:23   #216
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.226
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

jeg synes helt klart det blir feil å bruke begrepet voldtekt i denne saken så lenge ordføreren ikke er tiltalt for voldtekt.

Det er jeg enig i, ja.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv  
Gammel 03-04-12, 13:30   #217
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.353
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Hovedsakelig er ikke begrepet brukt direkte om denne saken i denne tråden. Jeg er forsåvidt enig i at det er et poeng å være bevisst på ordbruken.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 03-04-12, 13:36   #218
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.215
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Enig, det er greit å holde seg til de mest mulig riktige begrepene. Men jeg mener at uansett hvordan noe seksuelt mellom en så ung jente og en mann på den alderen har foregått, så er det på flere plan en voldtekt.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 03-04-12, 13:48   #219
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Definisjoner er vanskelige. Jeg er litt usikker på det med voldtektsbegrepet, men før tiltalen kom var det snakk om seksuell omgang med barn under seksuell lavalder og strafferamme på opp mot 6 år. Da tiltalen kom for kort tid siden var det snakk om seksuell omgang med (samleie er nevnt) barn under 14 og med en strafferamme som er veldig mye høyere.
Hvorvidt man kan bruker voldtektsbegrepet når det er snakk om barn på 13 år er jeg usikker på og vet ikke hvordan det brukes i rettssammenheng, men strafferammen for den type forbrytelser er ganske lik den som er ved voldtekt.
"i stand til å motsette seg handlingen" handler vel ikke bare om det fysiske, men også om maktforhold.

Jeg vet ikke om det er fullstendig feil å bruke voldtektsbegrepet, men jeg ser at den tiltalen som kom er mye mer alvorlig enn det det først så ut til å bli.

En ting er også hva rettsvesenet må ha som definisjoner. Innenfor helsevesenet brukes definisjoner litt om en annen og der er det av og til viktig å distansere seg mot enhver ordbruk som kan indikere at det er snakk om gjensidighet når barn er involvert.
Er det snakk om en 16 åring og en 14 åring som har sex som kjærester er det lurt å være varsom med å bruke voldtektsbegrepet, men når det er snakk om en voksen mann og et barn under 14 er maktubalansen så stor at jeg mener at voldtekt godt kan brukes som begrep.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 03-04-12, 14:01   #220
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Om en mann på femti har samleie med en jente på tretten så er det mye som skal til for at det er noe annet enn voldtekt. Sett inn tallet ti isteden i setningen over, så ser du det med en gang.

 
Lukket tråd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no