Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-11, 14:03   #201
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Du vil neppe få korreks av renholderen på kontoret ditt, (på samme måte som proffe sykepleiere ikke vil rette på en pasient som kaller dem for "søster") men de fleste renholdere jeg kjenner foretrekker å bli kaldt "renholder" fremfor "vasker" eller "vaskehjelp". Så vet du det.

Som du ser jeg skriver, så kaller jeg ikke folk som vasker på kontor for vaskehjelp. Jeg kaller folk som vasker hjemme for det, bortsett fra kanskje de som er ansatt i vaskefirmaer. Men som sagt, jeg ser at det ikke er konsekvent, og mulig problematisk.

Jeg har for øvrig vasket for ISS selv, det var min første jobb da jeg flyttet hjemmefra.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 14:04   #202
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.175
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Men er vaskehjelp så veldig PK da? Det heter vel renholdsarbeider?

Touche!

Med det samme jeg hadde skrevet innlegget tenkte jeg at jeg burde egentlig ikke ha brukt ordet vaskehjelp heller. Det har med seg noen av de samme problematiske konnotasjonene som engel, bare i mye mildere grad.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 14:07   #203
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.175
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Som du ser jeg skriver, så kaller jeg ikke folk som vasker på kontor for vaskehjelp. Jeg kaller folk som vasker hjemme for det, bortsett fra kanskje de som er ansatt i vaskefirmaer. Men som sagt, jeg ser at det ikke er konsekvent, og mulig problematisk.

Jeg har for øvrig vasket for ISS selv, det var min første jobb da jeg flyttet hjemmefra.

Jeg har også jobbet som renholder, sommerjobb på posten. Jeg tror at jeg og de andre som hadde den jobben kalte oss for "vaskere".

Vaskehjelp vs renholder er kanskje samme type forskjell som dagmamma vs barnehageassistent? Altså at man bruker vaskehjelp om mer uformelle arbeidsforhold? Nå tenker jeg først og fremst på hvordan ordet brukes i dagligtale, ikke hvordan man burde bruke det.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 14:08   #204
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Touche!

Med det samme jeg hadde skrevet innlegget tenkte jeg at jeg burde egentlig ikke ha brukt ordet vaskehjelp heller. Det har med seg noen av de samme problematiske konnotasjonene som engel, bare i mye mildere grad.

Det er ingen som har svart på spørsmålet mitt enda. Er problemet ditt selve ordet "engel" eller er det det at noen kaller renholdere noe annet enn deres profesjonelle yrkestittel?

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 14:10   #205
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.798
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg er på jakt etter vaskehjelp hjemme. Vedkommende kan godt være renholdsarbeider, men det er ikke noe krav. For meg er vaskehjelp noen som kommer hjem til meg og vasker. De som vasker på kontoret der jeg jobber, er renholdere. Jeg har i alle fall et skarpt skille mellom disse to betegnelsene.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 14:39   #206
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Vaskehjelp vs renholder er kanskje samme type forskjell som dagmamma vs barnehageassistent? Altså at man bruker vaskehjelp om mer uformelle arbeidsforhold? Nå tenker jeg først og fremst på hvordan ordet brukes i dagligtale, ikke hvordan man burde bruke det.

Ja, det er nok slik jeg bruker det også.

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg er på jakt etter vaskehjelp hjemme. Vedkommende kan godt være renholdsarbeider, men det er ikke noe krav. For meg er vaskehjelp noen som kommer hjem til meg og vasker. De som vasker på kontoret der jeg jobber, er renholdere. Jeg har i alle fall et skarpt skille mellom disse to betegnelsene.

Ja, der forklarte du det godt. Da jeg jobbet som renholder (vi kalte oss selv vaskere, og betegnet jobben vår som å vaske) fikk vi jo faktisk kursing i vasking, alt fra teknikker, produkter, temperaturer og what not. I tillegg brukte vi uniform. Hvis jeg bestiller vasking fra et firma hjemme, så vil jeg nok også kalle dem for renholdere, men hvis en student har som ekstrajobb å vaske for meg, så ville jeg nok kalle vedkommende vaskehjelp.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 14:47   #207
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Det er et firma som rengjør hos meg, og de som gjør jobben er "renholdere" i mitt hode. Jeg ser hva dere mener, Talluha og Divine, og kunne nok kommet på å omtale en privatansatt slik selv, enda så drillet jeg er i begrepsbruken. Merkelig distinksjon, egentlig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 15:24   #208
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Høylytt tenking i forhold til det Divine sa:

Kan man tenke på vaskehjelp som en stillingsbetegnelse og renholdsarbeider som yrkestittel?

F.eks blant leger så kan man jobbe som overlege (stillingsbetegnelse) om man er spesialist (yrkestittel)


For når jeg tenker renhold av et kontor, så går det jo mer på et selvstendig ansvar for et totalbegrep, det går på å holde rent, ikke bare vaske.

Mens vaskehjelp er mer sånn at man kun vasker, men driver ofte ikke større renholdsgreier. Bestemmer ikke når gulvet skal bones, når man skal rengjøre gardiner etc.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 15:29   #209
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.175
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er ingen som har svart på spørsmålet mitt enda. Er problemet ditt selve ordet "engel" eller er det det at noen kaller renholdere noe annet enn deres profesjonelle yrkestittel?

Svaret er litt ja takk, begge deler. Jeg har ikke noe i mot bruken av ordet engel i enhver tenkelig sammenheng, men jeg synes det er malplassert som betegnelse på renholdere. Argumentasjonen min for hvorfor jeg egentlig synes vaskehjelp også er problematisk illustrerer dette. Jeg synes ikke arbeidsforhold skal omtales som "hjelp" og enda mindre som noe som utføres av en "engel".

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 15:34   #210
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.497
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er et yrke og jeg ser ikke noen grunn til å kalle det noe annet bare fordi det er i et hjem at renholdet skjer.

Det er ikke fordi det er i hjemmet, men fordi jeg anser det som forskjell når noen har det som jobb via et firma, eller om det er en (svart) bijobb. For meg har det noe med formaliseringen av jobben, på et vis.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg ville kalt henne renholder uansett og synes vaskehjelpbetegnelsen er utdatert.

Jeg kan være enig med deg i det altså.

City Maids slagord er for øvrig: "Vi leverer hjemmeservice og vaskehjelp i alle storbyer" (ja, i rosa)

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 15:44   #211
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Svaret er litt ja takk, begge deler. Jeg har ikke noe i mot bruken av ordet engel i enhver tenkelig sammenheng, men jeg synes det er malplassert som betegnelse på renholdere. Argumentasjonen min for hvorfor jeg egentlig synes vaskehjelp også er problematisk illustrerer dette. Jeg synes ikke arbeidsforhold skal omtales som "hjelp" og enda mindre som noe som utføres av en "engel".

Så vaskefolk eller renholdsfolk går greit?

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 15:57   #212
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg bryter sammen og tilstår at jeg har referert til anestesipersonalet ved mine to fødsler som "engler i grønt".

Det er helt lov, jeg håper jeg husker feil, men jeg tror faktisk jeg sa jeg elsket han med epiduralen.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 16:00   #213
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Hun som vasker hos oss kaller vi Anne, det er forøvrig navnet hennes. Men inni hodet mitt er hun en engel. Og det var kanskje det Tjorven mente, hennes egen hverdags-engel. Blir hverken støtt eller hisser meg ikke opp over tiltaleformen.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 12-01-11 kl 21:21.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 16:01   #214
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes distinksjonen mellom renholder på kontor og vaskehjelp hjemme er unaturlig. Det er i begge tilfeller snakk om en ansatt person. Det er et yrke og jeg ser ikke noen grunn til å kalle det noe annet bare fordi det er i et hjem at renholdet skjer.
.

Jeg er helt enig altså. Jeg bare gikk i meg selv og fant en potensiell logisk brist.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 20:38   #215
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.304
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg har aldri tenkt på at ordet vaskeengel er negativt ladet eller maktmisbruk eller whatever. Jeg synes bare det er teit å kalle en yrkesgruppe for vaskeengler når de har en yrkestittel.

Det er da vel ikke vanlig å kalle alle vaskehjelper for engler? Som i "å, kommer vaskeengelen din i dag?". Før kunne det være vanlig å bruke ordet "vaskekone" på den måten, og det forstår jeg godt at renholdsarbeidere ble lei av.

Men jeg har da aldri hørt ordet brukt i annen betydning enn at "jeg har ryddet hjemme i dag, for i dag kommer vaskeengelen, (gudsjelov og heldigvis og hjelpe meg så glad jeg er for at vedkommende kommer, for det trengs så inderlig og vi får virkelig aldri gjort det selv og jeg sverger på at vi hadde vært skilt om vi ikke hadde ansatt mennesket!)"

Altså, "engel"ordet brukes som kortversjonen av en variant av det som står i parantes.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 20:47   #216
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.304
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Svaret er litt ja takk, begge deler. Jeg har ikke noe i mot bruken av ordet engel i enhver tenkelig sammenheng, men jeg synes det er malplassert som betegnelse på renholdere.

Som sagt (burde brukt multiquote her, men jeg roter litt rundt i tråden): man bruker det ikke som en generell betegnelse på den renholderen (nå måtte jeg rette fra "vasker" her ) som man har akkurat i sitt eget hjem, og kanskje enda mer spesifikt, akkurat den dagen, da behovet kanskje var ekstra akutt.

(nå skal man jo ikke se bort fra at ordet fenger litt, og noen plukker det opp og begynner å bruke det mer generelt når de har sett andr bruke det. Og akkurat den etteraper-effekten kan nok forsterkes nettopp av det at det for mange av oss sosialdemokratisk "ta møkka di sjøl"-mennesker fortsatt opplever det som litt kronglete å kjøpe hjelp til å fikse noe privat noe man føler man burde fikse sjøl, og i flauheten gjerne strør litt glitter over dette mennesket man føler man nedverdigher litt ved å betale vedkommende for å vaske doen ens)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 20:49   #217
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

(nå skal man jo ikke se bort fra at ordet fenger litt, og noen plukker det opp og begynner å bruke det mer generelt når de har sett andr bruke det. Og akkurat den etteraper-effekten kan nok forsterkes nettopp av det at det for mange av oss sosialdemokratisk "ta møkka di sjøl"-mennesker fortsatt opplever det som litt kronglete å kjøpe hjelp til å fikse noe privat noe man føler man burde fikse sjøl, og i flauheten gjerne strør litt glitter over dette mennesket man føler man nedverdigher litt ved å betale vedkommende for å vaske doen ens)

Har også inntrykk av dette.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 20:57   #218
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.324
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Festlig at et tema jeg ikke orker å hisse meg opp over har kommet opp i over to hundre innlegg.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 21:16   #219
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.142
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

(nå skal man jo ikke se bort fra at ordet fenger litt, og noen plukker det opp og begynner å bruke det mer generelt når de har sett andr bruke det. Og akkurat den etteraper-effekten kan nok forsterkes nettopp av det at det for mange av oss sosialdemokratisk "ta møkka di sjøl"-mennesker fortsatt opplever det som litt kronglete å kjøpe hjelp til å fikse noe privat noe man føler man burde fikse sjøl, og i flauheten gjerne strør litt glitter over dette mennesket man føler man nedverdigher litt ved å betale vedkommende for å vaske doen ens)

Jeg må nok gi deg medhold der. Det var jo jeg som startet den tråden som forårsaket dette innlegget. Når jeg tenker meg om, så var kanskje ikke den tråden stedet hvor jeg normalt ville brukt ordet vaskeengel. Men jeg tenkte ikke så langt, for det er det første ordet som faller ned i hodet på meg når jeg tenker på henne.

I dagligtale bruker jeg selvfølgelig navnet hennes, men jeg ville jo ikke akkurat oute henne på nett heller (navnet hennes er ikke ekstremt vanlig).

Jeg har aldri hatt negative assosiasjoner rundt den som har vasket hos oss. Mamma var alene med oss som små, og vi hadde fryktelig dårlig råd en god stund. Vaskehjelp var det aller, aller første mamma unnet seg når vi fikk hodet over vannet igjen. Så vaskehjelp har bare vært sett på som en god og fornuftig investering i min barndom. Det er kanskje derfor alt dette blir så fremmed for meg, men jeg vet jo at det er mange som tenker annerledes rundt dette enn det jeg gjør.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 21:39   #220
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Burde jeg egentlig skjemmes over å kjøpe renholdstjenester? Jeg gjør nemlig ikke det, mer enn jeg skjemmes over å gå til frisøren eller spise middag på restaurant. Jeg kjenner meg virkelig ikke igjen i beskrivelsen din, Polyanna.

Nå bruker jeg et ordentlig firma da, så det føles som om noen leverer meg en proffesjonell tjeneste, hvilket de jo nettopp gjør. Jeg hadde kanskje følt det mer beklemt om jeg skulle ansatt noen selv og vært arbeidsgiver direkte? (For ikke snakke om å betale dem svart, men det blir en annen form for skamfølelse, i så fall.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no