Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Hurtigruten minutt for minutt

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-11, 00:17   #201
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.091
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hurtigruten minutt for minutt

Ligger de i ro nå?

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 00:21   #202
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hurtigruten minutt for minutt

Det ser sånn ut.

  Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 00:23   #203
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hurtigruten minutt for minutt

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

De er nok omtrent like store. Evt. er denne større; jeg tror det er en nyere båt enn Trollfjord, og de blir gjerne større for hver runde.

MS Trollfjord fra 2002 er hurtigruta sitt nest nyeste skip. 135,75 meter langt og 21,5 meter bred. MS Nordnorge er fra 1997 og er 123,3 meter lang og 19,5 bred. Det skiller 12 meter på lengden, og det er nok litt inni den trange fjorden. Trollfjord er det nest største hurtigruteskipet sammen med Midnatsol. Finnmarken er det største.

MS Nordnorge er visst det mest kjørte hurtigruteskipet, det er kanskje derfor det ble valgt til programmet. De nye skipene (Trollfjord, Midnattsol og Finnmarken) ser mer moderne ut.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 00:26   #204
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.091
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hurtigruten minutt for minutt

Ja, jeg så det nå, Irma. Jeg innbilte meg at Trollfjord var ganske gammel, men det var tydeligvis feil.

Alle skipene ser jo forøvrig ut som en levning fra Dynastiet uansett. De er i grunnen nokså grufulle inni ...

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 00:28   #205
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 25.081
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hurtigruten minutt for minutt

En gang må jeg komme meg nordover. Mannen har hele slekta rundt Tromsø og Vardø, men han har bare vært nordover et par ganger. ( Bortsett fra når han var i militæret )

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 00:29   #206
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hurtigruten minutt for minutt

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Ja, jeg så det nå, Irma. Jeg innbilte meg at Trollfjord var ganske gammel, men det var tydeligvis feil.

Jeg tror Trollfjord er oppkalt etter et eldre skip som er tatt ut av fart? Jeg ser iallefall både Finnmarken og Midnatsol (de to nyeste, sammen med Trollfjord) er oppkalt etter gamle hurtigruteskip.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 00:32   #207
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.091
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hurtigruten minutt for minutt

Nå skal jeg ikke være for påståelig, men jeg kan ikke huske noe Trollfjord-skip før det som er nå. Derimot har jeg friskt i minne både gamle Finnmarken og gamle Midnattsol . Barndomshjemmet mitt hadde fri utsikt ned på hurtigrutekaia her.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 00:33   #208
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hurtigruten minutt for minutt

Da er det nok bare en Trollfjord. Hjemmesiden er så sirup, så jeg orker ikke grave der. Men jeg fant et sted hvor flåten fra 1914 ble ramset opp, og der ble Finnmarken og Midnatsol nevnt.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 00:35   #209
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.091
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hurtigruten minutt for minutt

I så fall må dagens Midnatsol være nr 3, for den jeg husker er av den første generasjonen med røde og hvite skip (betraktelig mindre enn dagens, altså!), mens gamle Finnmarken var av de gamle, svarte.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 00:45   #210
Sonja Sockersöt
Hjuleglede
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.120
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hurtigruten minutt for minutt

Jeg har reist med Vesterålen. Det er en opplevelse jeg ikke unner andre enn svigermor som hadde bestilt turen og skulle ha den billigst mulig.

Sonja Sockersöt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 00:47   #211
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.091
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hurtigruten minutt for minutt

Gamle Midnatsol som jeg husker var av samme generasjon som Vesterålen.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 00:49   #212
Sonja Sockersöt
Hjuleglede
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.120
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hurtigruten minutt for minutt

Svart, særdeles lite lukseriøs og bråker verre enn et uvær. At de frakter passasjerer med den er meg en gåte. I tillegg hadde vi innvendig lugar i nærheten av lasterommet, og etter stanken ombord å dømme fraktet de råtten fisk. Der og da forbante jeg meg på at jeg aldri mer i mitt syndlige liv skulle reise på tur som andre har lagt opp uten at jeg er 100 % sikker på at det er til å leve med.

Sonja Sockersöt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 00:51   #213
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.022
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hurtigruten minutt for minutt

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg må se på ut.no hvordan det er å gå i de fjellene jeg.

Veldig fint å gå til trollfjordhytta, enten fra lofotsida eller opp rørgata fra trollfjorden. Har jeg hørt. Men bratt ja, veldig bratt.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 00:54   #214
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.091
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hurtigruten minutt for minutt

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Svart, særdeles lite lukseriøs og bråker verre enn et uvær. At de frakter passasjerer med den er meg en gåte. I tillegg hadde vi innvendig lugar i nærheten av lasterommet, og etter stanken ombord å dømme fraktet de råtten fisk. Der og da forbante jeg meg på at jeg aldri mer i mitt syndlige liv skulle reise på tur som andre har lagt opp uten at jeg er 100 % sikker på at det er til å leve med.

Ah, en svart Vesterålen. Den er eldre enn den jeg tenkte på. Da skjønner jeg godt at det ikke ga mersmak.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 00:55   #215
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.091
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hurtigruten minutt for minutt

Tengelfjord. Kanskje det er der Isfolket bor?

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 01:06   #216
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hurtigruten minutt for minutt

Når det nå snakkes om de gamle hurtigruteskipene, så kom jeg på et par historier som jeg syntes var så imponerende når jeg var lita. Begge deler handler om Sanct Svithun, som forliste i oktober 1962.

Det ene er at min mor hadde bestilt kjoler til jul til mins søstre dette året, og hun ventet spent på at disse skulle ankomme. Vel, de kom aldri...i stedet fikk hun et brev fra Ellos (tror jeg det var) om at kjolene dessverre ikke kom frem til henne, for forsendelsen var sendt med Sanct Svithun, og befant seg da på havets bunn...

Det syntes jeg var så rart å tenke på... Kjolene til mine søstre med i et slikt drama liksom.

Det andre i denne forbindelse ble vel mitt første møte med det å være i et slikt drama som det det var da denne båten gikk ned...

En venninne av min mor hadde den gang jobbet ombord i hurtigruta, og hun var på jobb den dagen forliset skjedde. Hun hadde vært innom på broen ombord, og hørt nødanropene fra Sanct Svithun, og også samtaler fra mannskapet ombord, med andre båter. Det var noen hektiske minutter, med stor fortvilelse fra et skip i nød, og ingen som viste hvor de var, og det som gjorde mest inntrykk på meg var da hun fortalte at det siste de hørte var "herregud, nå går vi ned", og så ble det stille. Sørgelig stille...

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 01:10   #217
Sonja Sockersöt
Hjuleglede
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.120
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hurtigruten minutt for minutt

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Ah, en svart Vesterålen. Den er eldre enn den jeg tenkte på. Da skjønner jeg godt at det ikke ga mersmak.

Vi tok Kong Harald til Trondheim. Litt danskebåtfeeling, men helt OK. Det er nok noe helt annet å reise med ett av de fineste skipene, men jeg kjeder meg omtrent til døde når jeg reiser med båt.

Sonja Sockersöt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 01:14   #218
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.643
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hurtigruten minutt for minutt

Hm. K/V Harstad så nesten ut som en slags... valkyriebåt med englevinger av vann der den lå og hilste hurtigruta.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 01:17   #219
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hurtigruten minutt for minutt

Det er så nydelig! Midnattsola hjelper jo også på.
Det heter ikke verdens vakreste sjøreise for ingenting. Kjedelig? Jeg synes ikke det. Jeg håper hele Norges befolkning får øynene opp for hvor flott og vakker den langstrakte kysten vår faktisk er.
I morgen ankommer den Tromsø!

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 01:58   #220
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.694
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hurtigruten minutt for minutt

Jess, nå har jeg satt boksen på opptak, får jeg plass til tolv timer på den? Spent...

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no