Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ammetelt: Smart eller teit?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-10, 13:53   #201
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammetelt: Smart eller teit?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tenker at for velorganiserte mennesker så må flaske funke raskt og praktisk. For oss som ikke er så gode på planlegging og det å huske å ha med vann med passe temperatur og pulver og skje og ferdigkokt flaske og hva-har-du.... Best med pupp for sånne svimehoder.

Ja, jeg valgte flaske fordi jeg er så velorganisert. Poenget er at man ikke har noe annet valg enn å være velorganisert, med mindre man eeelsker å høre på illskrikende spebarn. Jeg gjør ikke det, og jeg er svimehode de luxe til vanlig. Nå hadde jeg jo ikke stort annet å gjøre enn å lage de der hersens flaskene mens jeg var i permisjon, så det skulle jo egentlig bare mangle at jeg ikke greide å ha de klar når det behøvdes. Etter 1,5 stk flaskebarn, er jeg for øvrig så lei av å koke vann- fremdeles- at jeg knapt drikker te...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 14:03   #202
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Hadde jeg måttet hadde jeg vel etterhvert lært meg det som skulle til, for jeg fikser ikke hyling. Jeg var jo en veldig god servitør, og mis en place er jo alfa og omega. Men all vaskingen, steriliseringen, alt man må huske å ha i hus... Ille nok med den perioden jeg drev med sopp-behandlingsregimene. Urk.

Nei, hvis man velger flaskemating av bekvemmelighetsgrunner, har man nok bommet litt. (Jeg kan skjønne det hvis ammingen er så vond og vanskelig å få til at man synes det er mer bekvemmelig å sterilisere dagen lang, men det var ikke dette jeg mente nå).

Og de flaskemammaene jeg kjenner til i RL hadde neppe klart å rulle ut puppen før ungen var blå i trynet heller. De som er skikkelig velorganiserte er så velorganiserte at de har jeg selvsagt ikke lagt merke til, for ungene deres har aldri rukket å hilste et kvarter av sult.

Godt poeng.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 14:11   #203
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer virkelig på hvilke steder dere som får lufttørkende pupper, dissemager og melkesprut opp i ansiktet frekventerer, det har jeg faktisk aldri vært borti. Og det til tross for at jeg jevnlig henger i den bydelen med flest mødre på café i Oslo.

Jeg syns selvsagt man skal amme så diskret som mulig, men andre skal også ha forståelse for de tilfellene det går litt skeis. Som da min barselgruppepartner med tvillinger skulle prøve å amme på café for første gang. Da ble det endel puppeblotting, men alternativet hadde jo vært å ikke gå ut i det hele tatt, og det syns jeg ikke er noe ålreit at man kan kreve. Eller min andre venninne som hadde så kraft i spruten at den gangen telefonen hennes ringte og babyen slapp puppen samtidig, så rakk hun ikke å stoppe strålen.

Jeg brukte for øvrig mye ammetopper, eller vanlig genser med stretchy singlet under, slik at jeg kunne dra genseren opp og singleten ned, og dermed ikke blottet mer hud enn strengt nødvendig.

Ammetelt er jeg godt kjent med fra USA, og som med alt annet så regner jeg med at det er dit vi er på vei i Norge også. Dvs. mer hyling over hvor ekkelt, upassende, sjenerende amming er i offentligheten, og dermed gærne gerilja-ammere, som for å protestere ammer femåringene sine overalt, lufttørker puppene og forlanger at alt er meganaturlig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 14:14   #204
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ammetelt er jeg godt kjent med fra USA, og som med alt annet så regner jeg med at det er dit vi er på vei i Norge også. Dvs. mer hyling over hvor ekkelt, upassende, sjenerende amming er i offentligheten, og dermed gærne gerilja-ammere, som for å protestere ammer femåringene sine overalt, lufttørker puppene og forlanger at alt er meganaturlig.

Når det gjelder de ytterpunktene der, vet jeg søren ikke hva som får meg til å bli mest

Gammel 12-10-10, 14:17   #205
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Polyanna du liksom.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 14:36   #206
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med unntak av meg selv med NysgjerrigBaby og KraftigStråle, så har jeg heller aldri lagt spesielt merke til ammende kafegjengere, lufttørking og sånne ting. Mulig jeg er for selvopptatt, ev. opptatt av de jeg er i selskap med, til å se at noen ammer ved et annet bord. Når jeg tenker på det så er jeg jo alltid i min egen verden og man måtte omtrent puttet puppen inn i munnen på meg om jeg skulle lagt merke til den. Selv på kafe.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 16:18   #207
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Jeg var forresten på IKEA i dag, og tross at jeg var iherdig på utkikk, kunne jeg bare se en ammende mamma. Og hun ammet diskret. Selv foretrakk jeg ammerommet, men der hang det en veeeldig spennende uro i taket, så det unge herremannen ville ikke spise. :neivel:

Gammel 12-10-10, 16:21   #208
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Polyanna du liksom.

Aner ikke hvorfor det sto Polyanna der. Kanskje fordi jeg siterte henne sist?

Gammel 12-10-10, 16:31   #209
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var på IKEA, Åsane, i går og telte fire ammende mødre. To av dem hadde babyer på 8-9 måneder, som var mer interessert i verden rundt enn mammas pupp. Og mammaene spiste salaten/kjøttbollene sine med puppen ute og babyer som var bortpå å nappet dann og vann.
Sikkert et Bergensfenomen.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 16:49   #210
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Sikkert et Bergensfenomen.

Der har vi svaret.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 17:18   #211
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bergensere har selvsagt også et mer støyende kroppspråk.
Diskresjon har lissom aldri vært bergenseres force. Eller, noen er selvsagt diskret og lavmælte, men de legger man ikke merke til.

Gammel 14-10-10, 23:51   #212
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg blir faktisk litt snurt jeg, hvis det er en allmenn oppfattelse at flaskebarn må ligge lenge og skrike før de får stilt sulten og at det dermed er synd på flaskebarn. Jeg er vel sikkert hårsår, men når det her snakkes om at man ikke kan gi flaskebarn mat umiddelbart - så blir jeg litt perpleks. Og når jeg så skriver hvordan jeg gjør det, så avfeies det med at man ikke kjenner slike flaskemødre og at det ville vært alt for vanskelig å gjennomføre for egen del.

Vel, da går det ikke på å ikke KUNNE gi barnet mat umiddelbart, men å ikke VILLE.

Gammel 14-10-10, 23:54   #213
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg blir faktisk litt snurt jeg, hvis det er en allmenn oppfattelse at flaskebarn må ligge lenge og skrike før de får stilt sulten og at det dermed er synd på flaskebarn. Jeg er vel sikkert hårsår, men når det her snakkes om at man ikke kan gi flaskebarn mat umiddelbart - så blir jeg litt perpleks. Og når jeg så skriver hvordan jeg gjør det, så avfeies det med at man ikke kjenner slike flaskemødre og at det ville vært alt for vanskelig å gjennomføre for egen del.

Vel, da går det ikke på å ikke KUNNE gi barnet mat umiddelbart, men å ikke VILLE.

Helt enig med deg.
Jeg har ikke opplevd at flaskebarn må ligge lenge å skrike hvertfall.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 00:43   #214
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men i 2010 så mener jeg virkelig at man for egen og andres del bør spandere på seg en ammetopp eller to, altså.

Øh. Fordi man ikke rakk 1955?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Min pappa vil aldri spise på kaféen på IKEA, for der er det så mange ammende mødre og han blir så brydd. Forrige gang vi var på IKEA så jeg etter, og han har rett. Det sett ammende mødre overalt, helst midt i kaféen, med puppen/magen ute og babyer som var mye mer opptatt av livet rundt seg enn av mammas pupp. Jeg skjønner ikke helt hvorfor, for IKEA har flotte ammerom.

Det er greit nok at det finnes ammerom for de som vil amme i fred. Men det hadde ikke falt meg inn å gå inn på et ammerom av hensyn til andre.

Synes det er pussig at noen finner amming ubehagelig at all, og synes i grunnen det er deres problem.

Gammel 15-10-10, 11:08   #215
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Inspirert av denne tråden har jeg nå investert i en ammetopp. Godt det var en billig en, for jeg flasher jammen meg mer med den enn uten.

Gammel 15-10-10, 11:32   #216
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er helt klart for enhver innretning som gjør at flere mødre føler seg komfortabel med å amme barna sine når de blir beskuet av andre. Hvis det hjelper, at flere velger å amme eller ammer lengre, er det jo smart og ikke teit? Funksjon over design mener jeg.

Gammel 15-10-10, 15:50   #217
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Jeg er helt klart for enhver innretning som gjør at flere mødre føler seg komfortabel med å amme barna sine når de blir beskuet av andre. Hvis det hjelper, at flere velger å amme eller ammer lengre, er det jo smart og ikke teit? Funksjon over design mener jeg.

så klart. Men jeg er redd for at det ikke kommer til å føre til det, men snarere til at de som ikke har noen problemer med å amme offentlig blir uglesett fordi de ikke gjemmer seg bak et.

Gammel 15-10-10, 16:35   #218
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Ja, stiller meg bak denne. Det er særdeles enkelt å gi barnet flaske raskt. Man tager en termos med temperert vann, en porsjon NAN (som ligger ferdig oppmålt i en porsjonskopp), forsiktig rister litt rundt og gir ungen. Trenger ikke ta barnet opp av vognen heller. Bare dytter litt teppe rundt flasken slik at den ikke faller bort. Så på slutten tager man barnet opp, og raper det om nødvendig.
Jeg vil påstå at det faktisk ofte er raskere å gi barnet en flaske enn å finne et sted å sitte, kle av puppen, ta opp barnet og legge det til.
:generøs:
Jeg har svært ofte gitt flaske mens jeg har gått videre med vognen, uten å stoppe opp. Veldig praktisk i tillegg. Men jeg gir ikke flaske av bekvemmelighetsgrunner. Mine barn har desverre ikke hatt muligheten av å amme av medisinske grunner. Men 3 flaskebarn gir ihvertfall en dreven og praktisk anlagt mor.

Gammel 15-10-10, 17:04   #219
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Wow- Trulte. Og jeg som trodde jeg var dreven på flaskemating - flaske i vogn (til barn som ikke kan holde den selv) har jeg dog aldri prøvd.

Gammel 15-10-10, 23:33   #220
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror på deg, Pelle Tror også det går på viljen. Har flere ganger hørt hylskrikende spedbarn på buss, butikk mm uten at moren ga dem mat. Eller tok dem opp, for den saks skyld.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:30.