|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?Det er min fanesak, ja. Og jeg får kjørt meg daglig. :bor i Little Manilla:
|
|
|
#4 |
|
ctrl+z
|
Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?
Nettopp.
|
|
|
#5 |
|
Ringskrømt
|
Dette blir jo flisespikkeri, men settingen og hvilket ord man bruker vil variere. Jeg kan f.eks. si "du er en engel" direkte til vedkommende, jeg ville ikke sagt at du er en vaskeengel. På samme måte kan jeg skrive "vaskeengelen" i stedet for "hun/han som vasker som er en engel" for å gjøre teksten kortfattet og forståelig for den som leser.
|
|
|
#7 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ikke nødvendigvis. Å si "hun er en engel" om en person syns jeg høres greit ut. Men å omtale noen som en engel som yrkestittel høres rett og slett nedsettende og merkelig ut. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Det oppfattes ikke nøytralt av de som har det som yrke, og de fleste profesjonelle renholdere foretrekker å bli omtalt som "renholder" og ikke som "vasker". Du vil neppe få korreks av renholderen på kontoret ditt, (på samme måte som proffe sykepleiere ikke vil rette på en pasient som kaller dem for "søster") men de fleste renholdere jeg kjenner foretrekker å bli kaldt "renholder" fremfor "vasker" eller "vaskehjelp". Så vet du det. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Som du ser jeg skriver, så kaller jeg ikke folk som vasker på kontor for vaskehjelp. Jeg kaller folk som vasker hjemme for det, bortsett fra kanskje de som er ansatt i vaskefirmaer. Men som sagt, jeg ser at det ikke er konsekvent, og mulig problematisk.
|
|
|
#10 |
|
Fjellpiper
|
Jeg har også jobbet som renholder, sommerjobb på posten. Jeg tror at jeg og de andre som hadde den jobben kalte oss for "vaskere". |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?Høylytt tenking i forhold til det Divine sa:
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Det er ikke fordi det er i hjemmet, men fordi jeg anser det som forskjell når noen har det som jobb via et firma, eller om det er en (svart) bijobb. For meg har det noe med formaliseringen av jobben, på et vis.
Jeg kan være enig med deg i det altså.
|
![]() |
|
|