Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-11, 22:15   #1
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Aha! Så de er i praksis praktikanter, men au pairer på papiret.

Gammel 13-01-11, 22:17   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er min fanesak, ja. Og jeg får kjørt meg daglig. :bor i Little Manilla:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 22:32   #3
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er min fanesak, ja. Og jeg får kjørt meg daglig. :bor i Little Manilla:

Inkludert i dag. (Og forøvrig er jeg helt enig med deg.)

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 15:44   #4
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg er enig med Esme og Teo. Det at den som sier det ikke mener det nedlatende, betyr jo ikke at det er greit. Ref. barnehagetante, neger, kjerring osv.

Nettopp.

Gammel 12-01-11, 13:33   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg hadde noen vaskejobber da jeg gikk på vgs. Jeg tror ikke jeg hadde satt pris på om jeg hadde blitt omtalt som vaskeengel. Jeg hadde nok ikke tatt på vei for det, men det hadde ikke føltes som noe kompliment heller. Jeg oppfatter "Du er en engel" som mer positivt.

Dette blir jo flisespikkeri, men settingen og hvilket ord man bruker vil variere. Jeg kan f.eks. si "du er en engel" direkte til vedkommende, jeg ville ikke sagt at du er en vaskeengel. På samme måte kan jeg skrive "vaskeengelen" i stedet for "hun/han som vasker som er en engel" for å gjøre teksten kortfattet og forståelig for den som leser.

Gammel 12-01-11, 13:42   #6
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå synes jeg vel at "du er en engel" passer best som et spontant kompliment og ikke i omtale av andre.

Hvorfor det?

Gammel 12-01-11, 13:55   #7
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes ikke det blir flisespikkeri.

Nå synes jeg vel at "du er en engel" passer best som et spontant kompliment og ikke i omtale av andre.

Ikke nødvendigvis. Å si "hun er en engel" om en person syns jeg høres greit ut. Men å omtale noen som en engel som yrkestittel høres rett og slett nedsettende og merkelig ut.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 15:00   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns vaskehjelp er helt nøytralt, det er ikke et vektet utrykk slik engel helt klart er. Men ville nok ikke kalt noen som vasket annet enn privat det. Og det ser jeg jo at kanskje er feil. De som vasker på kontor kaller jeg gjerne renholdsarbeidere.

Det oppfattes ikke nøytralt av de som har det som yrke, og de fleste profesjonelle renholdere foretrekker å bli omtalt som "renholder" og ikke som "vasker". Du vil neppe få korreks av renholderen på kontoret ditt, (på samme måte som proffe sykepleiere ikke vil rette på en pasient som kaller dem for "søster") men de fleste renholdere jeg kjenner foretrekker å bli kaldt "renholder" fremfor "vasker" eller "vaskehjelp". Så vet du det.

Det heter heller ikke "vasking"; det heter "renhold", på fagspråket. (Noe man lærer veldig fort når man skal prøve å ha et profesjonelt forhold til renholdsbransjen og dens ledere. :har lært den harde måten: )

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 15:03   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Du vil neppe få korreks av renholderen på kontoret ditt, (på samme måte som proffe sykepleiere ikke vil rette på en pasient som kaller dem for "søster") men de fleste renholdere jeg kjenner foretrekker å bli kaldt "renholder" fremfor "vasker" eller "vaskehjelp". Så vet du det.

Som du ser jeg skriver, så kaller jeg ikke folk som vasker på kontor for vaskehjelp. Jeg kaller folk som vasker hjemme for det, bortsett fra kanskje de som er ansatt i vaskefirmaer. Men som sagt, jeg ser at det ikke er konsekvent, og mulig problematisk.

Jeg har for øvrig vasket for ISS selv, det var min første jobb da jeg flyttet hjemmefra.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 15:07   #10
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 317
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Som du ser jeg skriver, så kaller jeg ikke folk som vasker på kontor for vaskehjelp. Jeg kaller folk som vasker hjemme for det, bortsett fra kanskje de som er ansatt i vaskefirmaer. Men som sagt, jeg ser at det ikke er konsekvent, og mulig problematisk.

Jeg har for øvrig vasket for ISS selv, det var min første jobb da jeg flyttet hjemmefra.

Jeg har også jobbet som renholder, sommerjobb på posten. Jeg tror at jeg og de andre som hadde den jobben kalte oss for "vaskere".

Vaskehjelp vs renholder er kanskje samme type forskjell som dagmamma vs barnehageassistent? Altså at man bruker vaskehjelp om mer uformelle arbeidsforhold? Nå tenker jeg først og fremst på hvordan ordet brukes i dagligtale, ikke hvordan man burde bruke det.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 16:24   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høylytt tenking i forhold til det Divine sa:

Kan man tenke på vaskehjelp som en stillingsbetegnelse og renholdsarbeider som yrkestittel?

F.eks blant leger så kan man jobbe som overlege (stillingsbetegnelse) om man er spesialist (yrkestittel)

For når jeg tenker renhold av et kontor, så går det jo mer på et selvstendig ansvar for et totalbegrep, det går på å holde rent, ikke bare vaske.

Mens vaskehjelp er mer sånn at man kun vasker, men driver ofte ikke større renholdsgreier. Bestemmer ikke når gulvet skal bones, når man skal rengjøre gardiner etc.

Gammel 12-01-11, 16:34   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er et yrke og jeg ser ikke noen grunn til å kalle det noe annet bare fordi det er i et hjem at renholdet skjer.

Det er ikke fordi det er i hjemmet, men fordi jeg anser det som forskjell når noen har det som jobb via et firma, eller om det er en (svart) bijobb. For meg har det noe med formaliseringen av jobben, på et vis.

Jeg ville kalt henne renholder uansett og synes vaskehjelpbetegnelsen er utdatert.

Jeg kan være enig med deg i det altså.

City Maids slagord er for øvrig: "Vi leverer hjemmeservice og vaskehjelp i alle storbyer" (ja, i rosa)

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:09.