Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-12, 09:41   #1
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nesten viktigst av alt er det at butikkene har åpent også etter fødsel, også nettbutikker. Det er ikke noe problem å få tak i ting man oppdager at man mangler. Selv om man primært ikke vil ut av døra.

Det tenker eg og, og det er derfor eg lurer på kva ein _treng_ i motsetning til kva som er kjekt å ha. Det er litt viktig å skilje der, for butikkjedane fortel oss bare at vi treng alt. Og det tviler eg litt på.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-12, 10:07   #2
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Det tenker eg og, og det er derfor eg lurer på kva ein _treng_ i motsetning til kva som er kjekt å ha. Det er litt viktig å skilje der, for butikkjedane fortel oss bare at vi treng alt. Og det tviler eg litt på.

Sunn skepsis. Når det gjelder bryllup og barn så skal det liksom ikke spares på noe og vi er en skattekiste for butikkene. Pengene sitter løst hos de fleste.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-12, 11:12   #3
LittLemen

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Ja, man TRENGER i grunnen svært lite, særlig hvis ammingen går greit. Behovene som viser seg etterhvert kan dekkes når de er der.

Husker jeg gråtende sendte mannen på IKEA med beskjed om å kjøpe kluter og badebalje den første helgen hjemme med babyen. Husker ikke helt hvorfor jeg gråt, men badebaljen kom da på plass i tide.

Gammel 18-08-12, 11:21   #4
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg las i ei eller anna nettavis, at grunnpakke for baby koster 47 000. Eg skjønner ikkje kva folk bruker så mykje penger på. Vi har kjøpt ny vogn og bilstol, som var relativt dyrt, for ca. 10 000. Alt det andre har vi kjøpt brukt, eller arva av snille kollegaer og liknande. Nå mangler vi seng og ekstra madrass til ei korg vi har fått, og litt småtteri som vognpose, ammepute, brystpumpe og desse andre kanskje-tinga. Men vi kjem nok ikkje oppi dei summane.

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

Ja, man TRENGER i grunnen svært lite, særlig hvis ammingen går greit. Behovene som viser seg etterhvert kan dekkes når de er der.

Husker jeg gråtende sendte mannen på IKEA med beskjed om å kjøpe kluter og badebalje den første helgen hjemme med babyen. Husker ikke helt hvorfor jeg gråt, men badebaljen kom da på plass i tide.

Badebalje har vi arva...

Gammel 18-08-12, 10:49   #5
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg hadde ikke noe i str 50 da eldste ble født - jeg var selv en stor bayby og min søster fikk bare store babyer, så jeg var sikker på at det gjaldt meg og - men så var han bare 2000 gram og måtte bruke prematurklær. Str 56 passet først etter et par måneder. Heldigvis er (som sagt over) butikkene åpne etter fødsel også, og det som er for stort kan brukes seinere (i motsetning til det som er for smått).

Gammel 18-08-12, 12:04   #6
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri brukt så nye penger.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 14:17   #7
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, vi bruker stort sett gamle penger vi og.

Gammel 27-08-12, 15:58   #8
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Ny erfaring. Stor baby passer også i 50. (3.7)

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 19:44   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

3.7 er liten baby.

Gammel 27-08-12, 19:46   #10
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

3.7 er liten baby.

Det tenkte jeg og... Men gratulerer så mye, Daisy!

Gammel 27-08-12, 19:47   #11
Timar
Klar

Timar sin avatar

Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Min 3760-baby passet i 50 i 5-6 uker. Og det var vel omtrent så lang tid det tok før bodyene var nedgulpa og utvaskede, så jeg syns det var helt greit å ha litt i 50, jeg altså!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 19:53   #12
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Eg fekk melding av ei venninne som hadde mykje tøy i 50 og 56 som gutten hennar hadde vekse utav, så eg får arve litt derifrå og. Det er jo veldig fint.

Gammel 27-08-12, 20:09   #13
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Ny erfaring. Stor baby passer også i 50. (3.7)

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

3.7 er liten baby.

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Det tenkte jeg og... Men gratulerer så mye, Daisy!

Denne diskusjonen tar vi ikke på nytt altså.

(Men gratulerer så masse, Daisy!!)

Gammel 27-08-12, 20:12   #14
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

3,7 er gjennomsnittet. Altså verken stor, eller liten.

Gammel 27-08-12, 23:40   #15
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Denne diskusjonen tar vi ikke på nytt altså.

(Men gratulerer så masse, Daisy!!)

Legene på kk har behandlet meg med medisin i tre mnd fordi babyen min var stor, estimert til nettopp 3.7 som er hva sa de, 75 percentil, Hehe. Men ja, selvsagt er hun liiiiten!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 08:15   #16
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Fødselsvekt. Gjennomsnittlig fødselsvekt for gutter i SYSBARN-undersøkelsen (den fra åttitallet) var 3 600 g, mens den for de nye kurvene var 3 710 g. Tilsvarende verdier for jenter i SYSBARN-undersøkelsen var 3 500 g og for de nye kurvene 3 580 g.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 08:46   #17
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Eg har festa meg med gutter, sidan vi får gutt.

Gammel 28-08-12, 18:03   #18
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Kva erfaringer har folk med pose til vogn?

Mi farmor har sagt at vi skal kjøpe oss ein skinnpose og sende rekninga til henne. Men det må vere skinn fordi "når eg er i kyrkja, ser eg at dei har posar i desse nyare syntetiske stoffene i vognene for tida...blablabla... brannfarleg ....blablabla ...puster ikkje, ja veit du, farfar kjøpte ei trøye i sånn kunststoff, og då han svetta i den fekk han utslett.... blablabla.... puttte små ungar i slike syntetiske posar ...blablabla.." (skal lesast utan å trekke pusten). Så det skal vere skinn.

Denne frå Nøstebarn er den einaste eg finn som ikkje har ytterlag i eit syntetisk stoff:http://nostebarn.no/produkt/Barneuts...kifergra-cord/. Men denne kan ikkje åpnast. Det er vel litt upraktisk? Viss ein kjem inn frå kald vinter og ungen søv, er det vel vanskeleg å ikkje vekke ungen, viss han skal ut frå posen?

Eg forestiller meg at denne, http://www.lilleprinsen.no/product/4...kinnspose.html kor ein kan ta av "lokket" med glidelås, er mykje meir praktisk, når ein går inn og ut ulike plassar. Men den har jo dette ytterlaget som er syntetisk.

Er det nokon som veit om ein modell som ikkje er syntetisk, men som likevel kan åpnast?

Gammel 28-08-12, 18:11   #19
Timar
Klar

Timar sin avatar

Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde hjemmesydd lammeskinnspose til frøkna i bagen. Den kunne ikke åpnes og du har rett i at det er upraktisk! I tillegg går det jo ikke an å stramme den rundt hodet.

Angående syntetiske poser, så var det en forbrukertest som branntestet poser i fjor. En av dem, tror det var Odenwalder, smeltet på null komma niks, men de aller fleste var motstandsdyktige mot feks sigarettglør.

Men altså, hvis farmor betaler, så hadde jeg nok takket ja, gitt at den kunne åpnes At det er syntetisk stoff på utsiden er vel ikke så farlig, ikke noen fare for at posen smelter inn i huden på barnet.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-12, 18:12   #20
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Vi har voksi orginal. Fornøyd med den til alle fire. Og holder seg godt etter 16 år. Ikke det du spurte om. Knis.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:26.