|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#201 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Tja... |
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?
Samtykker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Erfaren nok
|
For meg er det litt forskjell på å sitte å drikke øl og vin kl 15, og på å gjøre det under en sen middag.. Ikke vet jeg hvorfor. Kanskje mest fordi det sjeldent er små barn til stede under sene middager
![]() |
#205 |
Ringskrømt
|
Hva er å drikke normalt? Franskmennene stuper i hopetall med leverskader, vil ikke akkurat påstå at det er en drikkekultur vi bør misunne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
Fortynnet
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
Erfaren nok
|
Dette handler sikkert om oppvekst også?
![]() |
#208 |
flisespikker
|
Mens jeg har motsatt erfaring - foreldrene mine har "alltid" pleid å ta et glass vin eller øl til søndagsmiddag og middagsselskap, men å "ta seg en fest" er ikke noe de pleier å gjøre (og særlig ikke da jeg var liten). Jeg assosierer ikke et glass vin til maten med fyll eller annet som ikke passer med barn, og opplever det ikke som et problem eller et uheldig signal selv om det er barn til stede eller anledningen har med barn å gjøre, og jeg har aldri hatt problemer med å drikke en øl eller et glass vin når sønnen min eller andre barn er der. (Som tidligere nevnt syntes jeg ikke det var merkeligere at de voksne drakk rødvin til middagen i konfirmasjonen min enn at de drakk kaffe til kakene, selv om jeg hverken likte eller fikk noen av delene. Men en "fest" der de voksne drakk seg synlig beruset ville jeg neppe satt pris på.)
![]() |
#209 |
Erfaren nok
|
![]() |
#210 |
flisespikker
|
Jeg argumenterte ikke mot deg, altså, brukte bare mine motsatte erfaringer som utgangspunkt for å si hva jeg tenker om saken.
Det kan hende. Jeg har bare positive barndomsminner knyttet til alkohol (for å si det slik
Det er ingen tvil om at slikt er fryktelig og veldig trist. Jeg tror likevel det er ganske langt på siden av denne diskusjonen - jeg tror ikke egentlig det har noen innvirkning på disse tilfellene at folk som i utgangspunktet ikke drikker så mye, velger å ikke servere alkohol i en konfirmasjon. (Og dette var ikke et argument for å servere alkohol i konfirmasjonen, altså, bare en kommentar.)
![]() |
#211 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Ble bare litt overrasket selv nesten, med tanke på at jeg er oppvokst i ei bygd med "bred" alkoholtradisjon, at jeg ikke hadde tenkt på at man serverte alkohol i konfirmasjon. Har aldri opplevd det faktisk.
![]() |
#212 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Jeg vil si det kommer an på forholdene. Her satt vi frem en flaske vin på koldtbordet under dåpen, men det var bare to som ville ha et glass. Så det var mest for mamma synes at vi måtte ha det og. |
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Jeg har det ikke sånn som jeg er vant til hjemmefra. Min far er alokoholiker og kunne aldri drikke ett glass, han drakk seg full. Min mor har alltid vært totalavholds. |
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
Evig optimist
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() |
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Vi serverte vin i konfirmasjonen til eldstemann og kommer til å gjøre det i september når nestemann konfirmeres også.
![]() |
#215 |
Leser
|
Jeg synes dette er i overkant optimistisk. Selv brukte jeg den typiske: "Jeg overnatter hos en venninne." Og hun overnattet selvfølgelig hos meg. Jeg innser selvfølgelig at man ikke nødvendigvis må være Einstein for å skjekke opp dette, men det var også vanlig å drikke på: Korpsturer, turer med idrettslaget og konfirmasjonsleir(!). Ja, jeg gjorde det selvfølgelig ikke. :umusikalsk og anti-idrett:
![]() |
#216 |
Musk
Det er godt med champagne til kake! |
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
Dårlig husmor
|
Tja. Jeg serverte alkohol i min eldste datters ettårsdag, fordi vi også feiret den som hennes navnefest. Vi serverte også alkohol i hennes seksårsdag i år, fordi vi inviterte familien på middag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Man kan f.eks gjøre som meg og min venninne, snike oss ut av vinduet for å gå på alene hjemme-fest midt på natta.
![]() |
#219 |
Expired
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
Pauset
|
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg svarer på det Nelle lurer på. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|