|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Frukt i matboksenHI: hvordan gikk det, har du fått snakket med dem? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
Sv: Frukt i matboksen
Jada, skrev rapport lenger opp i tråden, men den ble sikkert borte i alle innlegg. Forklarte at jeg synes at innholdet i matboksen er hans, uavhengig av hva den inneholder og at jeg nok ofte kommer til å fylle den med frukt og grønnsaker for at han skal spise litt til dette måltidet også. Og så bidrar vi på lik linje med andre i fruktkurven. Ikke noe problem i det hele tatt, sikkert en stor misforståelse, han har jo akkurat begynt der. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Sv: Frukt i matboksenVet du Billa, ikke inkluder meg i det "vi-et". Jeg er fullstendig i stand til å både se felleskapet, pleie det og oppdra sønnen min til å være en del av det.
|
|
|
#5 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Oj, OK, ikke DU da Tallulah. Men bare vi andre. Ja, for jeg har også en del områder jeg godt kan ta noen runder med meg selv på . Og igjen, motematpakkene er bare ett eksempel på dagens barn som utstillingsvindu for familien A/S. Du MÅ da ha lest noen av artiklene, hvor samfunnsforskere konkluderer med nettopp det?
|
|
|
#6 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: Frukt i matboksenJeg synes det finnes LANGT kleinere eksempler på utstillingsvinduer for familien A/S enn forseggjorte, sunne og apetittvekkende matpakker. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Uten tvil, og jeg diskuterer på et generelt plan. Jeg henger meg ikke opp i enkeltmatpakker (annet enn nistene til kollgaer som ofte lukter FARLIG godt). Jeg har mer enn nok med å sørge for å fore egne barn, som jeg samtidig prøver å ikke dille med eller sy stadig større puter under armene på...
|
|
|
#8 |
|
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Frukt i matboksenHvis noen foreldre bare hadde sett matpakken jeg sendte med sønnen min i en periode, så hadde de kansje trodd jeg var veldig opptatt av ytre status og å være supermamma. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Sv: Frukt i matboksenJeg har lest artikler hvor samfunnsforskere synser om det ja. Jeg har ikke lest noe fornuftig forskning på området, nei. Runar Døving som et intervjuet i dagblad-artikkelen er kort å godt en fjott som kun liker å høre seg selv snakke.
|
|
|
#10 |
|
Kakemonster
|
Sv: Frukt i matboksenJeg kjenner meg heller ikke igjen i dette altså. Ikke for min og min families del, og ikke syns jeg det framstår slik hos andre heller. Jeg møter noen barn og foreldre i løpet av en uke. Klart, det stilles andre krav til barnehagen (og sikkert skolen også, men der har jeg ikke grunnlag for å uttale meg) nå enn for 10-20-30 år siden, men det er veldig lite som er urimelig. Jeg opplever det ihvertfall ytterst sjelden, så sjelden at jeg ikke engang kan komme på et eksempel.
|
|
|
|
#11 |
|
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
Sv: Frukt i matboksenJeg er faktisk ganske forundret over at matpakken er status symbol og vekker såpass stor diskusjon når jeg vil tippe på at et ganske stort antall av medlemmene her inne, men kanskje ikke de som har bidratt til diskusjonen, kjøper merkeklær som er 10 ganger dyrere enn andre klær.... |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Frukt i matboksenSunn og variert mat, fristende presentert. Hvordan i alle dager kan det også være feil?
|
|
|
|
#13 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Frukt i matboksenJeg innser at jeg bør pelle meg ut av denne tråden. Det er første skoledag, og ungene har bl.a. en boks med nøtter, rosiner og sjokolade. Riktignok 86%, men noen reagerer vel på det. Og årsaken er at jentungen ikke får i seg mat og har lov å spise sånt innimellom (avtale m skolen). Guttungen spurte om å få og fikk litt han også, for jeg ser ikke problemet med det. Jeg håper og antar at matboksens innhold forblir en sak mellom meg og ungen. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
etterpåklokest
|
Det er godt mulig mange hadde gryntet over å bli servert nistematen min altså, som stort sett består av to litt knøvla skiver med margarin og svett hvitost. Men jeg er nå en gang helt greit fornøyd selv. Og jeg tror ungene mine er helt greit fornøyd de dagene de får skiver med leverpostei/hvitost/salami/brunost, selv om de sikkert er mer fornøyd de dagene de får med oppskåret frukt og grønt, kanskje polarbrød, kanskje et egg. Jeg legger meg ikke bort i hvor fancy eller lite fancy andres matpakker er. Men for egen del har jeg en tanke om at all mat trenger ikke være fantastisk innbydende og delikat. Nistematen kan faktisk være bare sånn helt passe. Jeg synes ikke ungene mine trenger det aller beste hver eneste dag. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: Frukt i matboksenOg så kjenner jeg at denne tråden har gitt meg ørlite dårlig samvittighet over at jeg sender med mine småspiste og lite matglade barn "snobbefrukt og -bær" som oppskåret melon, ferskenbiter, fersk ananas, blåbær og jordbær, mens jeg bidrar til den felles fruktkurven med skarve bananer, epler, druer og pærer. Synes dere dette er kjipt av meg? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Frukt i matboksenDet slår meg når jeg leser denne tråden, at det er ganske ulike motivasjoner som ligger til grunn hos foreldre som lager såkalte "spennende matpakker". Noen gjør det av ernæringsmessig hensyn, noen for matgleden, andre for å sikre at småspiste barn får i seg noe, mens andre igjen synes det er gøy å eksperimentere med presentasjonen (estetiske årsaker). Noen gjør det kanskje også av kulturelle årsaker eller vaner, mens for andre handler det om barnets preferanser. Og ulike kombinasjoner av disse selvsagt. Jeg tipper at show-off havner ganske langt ned på motivasjonsskalaen for de fleste av oss, sammen med "barnet mitt er så annerledes magiskfantastisk at han må få en helt annen matpakke enn hva de andre spiser".
|
|
|
#17 |
|
|
Det er vel ikke så veldig vanlig å innrømme at man er litt show-off-mamma, er det?
|
|
|
|
#18 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Men kjære all verden! Hvem er det jeg liksom imponerer med fancy matpakker? Det er jo ingen andre enn barnet mitt som ser den!
|
|
|
#19 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Frukt i matboksenJeg sier ikke heller at det er et must, men det forundrer meg at det kan fremstå som så problematisk for andre.
|
|
|
|
#20 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Frukt i matboksenUtrolig irriterende artikkel. Jeg er temmelig langt fra å være innovativ, men bento- boks har vi hatt i flere år. Og ikke få meg til å snakke om utrrykket "designermatpakker".
|
![]() |
|
|