Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-12, 10:28   #1
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?

Jeg drikker alkohol mindre og mindre. Vet ikke helt hvorfor. Før drakk litt vin både fredag og lørdag, men nå er det sjelden jeg nyter et glass vin. Det har bare blitt sånn. velger oftere og oftere å kjøre dersom vi skal ut. Men jeg er ikke avholds.

Det varierer også. I helgen drakk jeg både fredag, lørdag (midt på dagen ) og søndag.

Mannen drikker mer enn meg. Han må nok avstå litt fra drikkingen etterhvert som ungene blir eldre. Jeg nekter å være den eneste kjørbare i helgene når ungene er ute på vift. For de skal ha tryggheten at vi henter uansett. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt vet om han deler dette synspunktet med meg.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 10:36   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Angående settinger som blir handlende om alkohol, så reagerer jeg på at det er så mye alkohol i idretten. Jeg ble av en eller annnen merkelig grunn sittende og se på sportsnyhetene her om dagen, og den kvelden hadde ALLE sakene et stort element av "festlig" kommentering av fest og drikking. Champagnespruting og skåling. Og kommentatorene spurte HVERT ENESTE intervjuobjekt om noe i gata "Ja, det blir vel FEST i kveld, da? Hmhm? Ikke mye søvn, nei? Sliten i morra, kanskje? Wink-wink, nudge-nudge, y'know-what-I-mean?!"

Etter det har jeg begynt å legge mer merke til det, og det er mye av det, altså.

Gammel 15-10-12, 11:46   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler selv at jeg har et avslappet forhold til alkohol. Det er ingen settinger jeg føler at jeg drikke i, og jeg klarer fint å stoppe etter et glass eller to hvis det er grunner til det. ( ) Det hender at jeg blir litt snøvlefull, men maks en gang eller to i året. Gladbrisen er jeg kanskje annenhver måned. Verken jeg eller mannen drikke alkohol i helgene, (og vi gjør det aldri i ukedagene) men det hender av og til at vi tar et glass. En vinflaske kan godt stå lenge åpen hos oss. Jeg har ingen skrupler med å drikke foran barna, (gjør det likevel sjelden) men da er det snakk om maks to små vinglass. Jeg har ikke lyst til at de skal se meg påvirket.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 12:10   #4
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg er vel ute to ganger i halvåret på det meste - stort sett dreier deg om 1-3 lønningspilser ila. et år, i tillegg kommer julebord etc. Da kan jeg fort drikke litt øl og noen drinker attåt, men jeg er sjelden veldig full. Jeg tåler mye, har lært meg å stoppe i tide og synes heller ikke det er noe stas å bli kanon kanakas. Jeg koser meg med pilsen min, eller vin i glasset.

Eksempelvis var jeg ute nå på fredag, lønningspils. Da hadde jeg en halvliter før jeg gikk hjemmefra og drakk tre pils på byen før jeg dro hjem, veldig lite påvirket av å ha drukket.

Ellers kan jeg ha et glass vin til maten eller to hvis jeg er ute og spiser eller i festlig lag, eller en iskald halvliter på fredagskvelden kun for kos. Det er dog sjelden. Det går veldig i perioder hvor mye/lite jeg drikker, men jevnt over er det sjelden.

Jeg er oppvokst med vinkjenner til far, så hjemme var det som regel alltid en åpen flaske å spore - mine foreldre koste seg med et glass til middag/kvelds nesten hver eneste dag, men de stoppet der. Jeg har aldri sett dem fulle, og det har ikke påvirket meg negativt i den grad jeg kan se og jeg har et veldig "godt" forhold til alkohol i den forstand at jeg ikke har noen vonde opplevelser/minner knyttet til inntak av alkohol, hverken for egen eller andres del.

Gammel 15-10-12, 12:15   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Milfrid: Jeg ser ikke helt hvordan du kunne tolke mitt innlegg til at du skulle være alkoholiker?

Gammel 15-10-12, 12:17   #6
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Milfrid: Jeg ser ikke helt hvordan du kunne tolke mitt innlegg til at du skulle være alkoholiker?

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 12:18   #7
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei det var ikke ditt innlegg, det var tråden. Jeg kom bare til ditt og så var det den kommentaren om at man godt kan drikke alene - som jeg jo er enig i - som fikk meg til å sitere deg.

Gammel 15-10-12, 12:19   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg tenkte kanskje at du hadde oversett et "ikke" eller noe, og lurte et øyeblikk på om du var FULL eller noe.

Gammel 15-10-12, 12:29   #9
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte kanskje at du hadde oversett et "ikke" eller noe, og lurte et øyeblikk på om du var FULL eller noe.

Ikke full nei. Men i går hadde jeg faktisk et glass vin mens jeg gjorde oppgaven min ferdig. Da klokka passerte midnatt og jeg innså at jeg fremdeles hadde et par timer igjen, så trykket jeg på kartongen(!) som står igjen etter innflytningsfesten jeg hadde 22.9. Jeg ble litt mildere innstilt til å ramse opp mikronæringsstoffer mens jeg drakk det glasset. Og sovnet fint etterpå.

Den vinen var forøvrig god, så det er fullt mulig at jeg tar meg et glass i kveld også må jeg innrømme. :vill & gal: Men midt på dagen drikker jeg ikke her i Norge. Bortsett fra om jeg blir invitert på champagnelunsj.

Gammel 15-10-12, 12:29   #10
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg merker det at siden det er så sjelden at jeg drikker alkohol så reagerer jeg mye lettere på selv små mengder. Her forleden så feiret vi noe svære greier på jobb og det ble servert et lite glass champagne til hver, og det skulle ikke mer enn det ene glasset før jeg merket godt i hodet mitt at jeg hadde drukket. Jeg ble jo ikke akkurat snøvlete full, men bittelitt mer "lykkelig", kanskje? Det gikk heldigvis fort ut igjen, jeg skulle jo jobbe etterpå.

Gammel 15-10-12, 12:35   #11
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg merker det at siden det er så sjelden at jeg drikker alkohol så reagerer jeg mye lettere på selv små mengder. Her forleden så feiret vi noe svære greier på jobb og det ble servert et lite glass champagne til hver, og det skulle ikke mer enn det ene glasset før jeg merket godt i hodet mitt at jeg hadde drukket. Jeg ble jo ikke akkurat snøvlete full, men bittelitt mer "lykkelig", kanskje? Det gikk heldigvis fort ut igjen, jeg skulle jo jobbe etterpå.

Og jeg som drikker "mye" har oppdaget at det varierer svært hvor mye jeg reagerer på alkohol. Noen ganger blir jeg helt på en snurr av 1/2 glass, andre ganger føler jeg at jeg knapt reagerer på halvannet glass. Og da kan vi snakke om samme vinen fra samme flasken. Det går nok mest på når i syklusen jeg er, hva jeg har spist, hvor mye jeg har sovet og hvor stresset jeg er. Og så går det litt på stemingen. Om jeg er sammen med andre kan jeg fint bli fnisete fort. Om jeg sitter hjemme og leser en bok så blir jeg sjelden og aldri fnisete av vin.

Gammel 15-10-12, 12:40   #12
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Og jeg som drikker "mye" har oppdaget at det varierer svært hvor mye jeg reagerer på alkohol. Noen ganger blir jeg helt på en snurr av 1/2 glass, andre ganger føler jeg at jeg knapt reagerer på halvannet glass. Og da kan vi snakke om samme vinen fra samme flasken. Det går nok mest på når i syklusen jeg er, hva jeg har spist, hvor mye jeg har sovet og hvor stresset jeg er. Og så går det litt på stemingen. Om jeg er sammen med andre kan jeg fint bli fnisete fort. Om jeg sitter hjemme og leser en bok så blir jeg sjelden og aldri fnisete av vin.

Sånn er det med meg også. Jevnt over så tåler jeg mer enn mange, men noen ganger skal det jo bare en sipp øl til før jeg begynner å "snurre".

Gammel 15-10-12, 12:51   #13
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Vi drikker vin til mat, også når barna ser på. Vi fester aldri når barna er tilstede. Jeg har vært opptatt av å være tilnærmet edru selv når barna sover. Det kommer av at jeg er redd for å overse noe. På helsekontroll krysser jeg av på laveste inntak, og det stemmer nok.

Jeg fester og blir brisen en svært sjelden gang i godt selskap, høyst en til to ganger i året.

Gammel 15-10-12, 12:26   #14
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg drikker stort sett når jeg har lyst. Jeg tar ofte en øl eller tre i helgene, og gjerne en G&T på verandaen en sommerkveld. Vin drikker jeg sjelden, jeg tåler det dårlig - jeg skal ikke langt ned i vinflasken før grøftefylla dukker opp for å si det sånn (untatt sjampis da, det er lov. Obviously).

Jeg har egentlig aldri opplevd drikkepress tror jeg. Men de eneste gangene jeg er på vift og ikke drikker er det fordi jeg kjører, det er kanskje en mer akseptert grunn enn at man ikke har lyst på?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 13:30   #15
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg drikker når jeg er på "fest" eller skal ut på byen fredag og/eller lørdag. Det kan være fem ganger i måneden eller det kan gå 6 måneder uten festligheter.
Jeg drikker ikke alkohol utenom.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 13:44   #16
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor ofte drikker du alkohol, og hvor mye drikker du av gangen?

Som regel en boks cider, 1-2 ganger i mnd.

Er det noen situasjoner der du aldri drikker, dvs regner det som unormalt eller upassende å drikke?
Jeg drikker aldri om jeg har syke barn eller om jeg er alene med barna.
Jeg drikker også tilnærmet ingenting dersom jeg representerer.

Er det noen situasjoner der du alltid drikker, og regner det som unormalt eller upassende å ikke gjøre det?

Det er aldri upassende å ikke drikke.

Hvor går grensen for hva du synes er et for høyt alkoholforbruk?
Når det er problematisk at andre ønsker at du ikke drikker. Feks om du blir sur av å ikke få servert alkohol i en setting der du naturlig ville drukket. Når folk rundt deg synes det er ubehagelig. Når helsa sier stopp....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 19:47   #17
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg dåner av at det er mulig å tolke "jeg drikker aldri alene, så jeg er iallfall ikke alkoholiker" til å bli "alle som drikker alene er alkoholikere".

Vi har vel til og med hatt en hel tråd eller to på akkurat det, at om man sier at en ting er positivt, så mener man ikke nødvendigvis at det motsatte er så jækla negativt.

Gammel 15-10-12, 20:59   #18
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan være avholds i mange år av gangen, for så å drikke litt ekstra på en fest med mannen. Personlig synes jeg mannen min drikker for mye øl, men han er aldri full med mindre vi er i en eller annen festlig sammenheng.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 21:16   #19
Rune Brown
Aktiv

Rune Brown sin avatar

Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Rune Brown er litt kul
Standard

Her er det veldig tilfeldig egentlig. Jeg kan godt ta meg en øl eller tre til Champions League-kampen på en tirsdag, eller jeg kan la være
Litt sånn at fotball og øl "hører sammen", litt som kaffe og snus

Ellers har det blitt relativt få turer "ut" siden Stjerna kom til verden i fjor. Si at jeg har vært ute "på byen" tre-fire ganger dette siste året. Da har det stort sett vært med kona, og vi har hatt barnevakt (les: mormor) til dagen etter. Da har vi lagt igjen hverdagslivet hjemme, og tatt den helt ut.

Gammel 12-10-12, 11:26   #20
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har opplevd det veldig ubehagelig å takke nei til alkohol i noen sammenhenger. "Nei du vil vel ikke falle i syndens pøl" osv. Det er gjerne sagt i en sleivete vending, men oppleves ikke ok. Jeg synes heller ikke jeg skal måtte forklare årsaken til at jeg på en fest ikke drikker.

Det der er jo virkelig ikke en ok kommentar, og sier det meste om den som kommer med den.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:55.