|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
Det er i tredje klasse barna lærer dei grunnleggjande ferdigheitene dei treng for å klare seg godt seinare.
|
|
|
|
#2 |
|
Librocubicularist
|
Eg veit ikkje kor mange gonger eg har sagt det, men eg synest verkeleg at du, Katta og Guava argumenterer godt. De har fått meg til å få opp augene for aspekt ved denne problemstillinga som eg ikkje har sett før. Men eg er ikkje einige i at løysningane de skisserer er easi-pisi å gjennomføre. Eg har stild fleire spørsmål som ikkje har blitt besvart, til problemstillingane de reiser.
Ferie er noko vi planlegg og sparer til og kanskje reiser på kvart tredje år. Dei andre åra klarer vi oss med korte turar til lånte eller leigde hytter eller campingplassar i Sverige. Vi har ikkje råd til å bu på femstjernes hotell i Syden kvart år, men eg synest verkeleg at vi har fine feriar likevel. Ferie for meg handler om å ha fri, vere saman med mine nærmaste og ha god tid til kvarandre.
|
|
|
|
#3 |
|
Er frisk!
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneFravær og dropout har en klar sammenheng - men er det ene en følge av det andre? Jeg tenderer til å tro at begge deler har samme årsak: Det er de samme elvene som både dropper lekser, reiser på ferie, skulker, ikke møter til vurderinger og til slutt dropper ut. Og jeg tror årsakssammenhengen er at de kommer fra familie som ikke ser skolen som noe spesielt viktig. Den grunnholdningen fører til alt det andre.
|
|
|
|
#4 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men hvorfor antar du at de som søker ungen fri fra skolen noen dager i året har en dårlig holdning til skolen? Finner du en klar sammenheng her? Jeg vil tro det er det ureglementerte fraværet som er hovedproblemet og dårlige holdninger til skolen kan vel foreldre ha selv om de reiser på ferie i juli?
|
|
|
#5 |
|
Er frisk!
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene[quote=Meissa;3805715]Men hvorfor antar du at de som søker ungen fri fra skolen noen dager i året har en dårlig holdning til skolen? Finner du en klar sammenheng her? Jeg vil tro det er det ureglementerte fraværet som er hovedproblemet.[/quote]
|
|
|
|
#6 |
|
Librocubicularist
|
Eg meiner at dette signaliserer at ferie er viktigare enn skule, at billig ferie er viktigare enn skule og at skule er noko vi tar oss tid til når det passer seg slik, utanom fotballturneringar og musikkonkurransar. Jo meir andre ting vi fyller dei ti dagane vi har "rett" til å ta ut ungane frå skulen med, jo lenger ned signaliserer vi at vi prioriterer skulen.
|
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Men fram til nå har ikke ferieturer vært å regne som ureglementert fravær. Vet man da noe om sammenheng mellom de som søker om fri en uke og det å droppe ut av skolen på videregående? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
stressmonster
Det er selvfølgelig alvorlig når en elev får et så stort fravær at det ender opp i skolevegring, men jeg føler at vi er veldig langt i fra dette når det gjelder vårt barn. Når man har barn/ungdom som passer inn i denne modellen så må vel helt andre tiltak inn enn å nekte dem å dra på ferie.
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneMeissa, jeg tror du tar feil angående lønnsnivå. Men noen er flinkere til å sette sammen ferier enn andre, og noen syns ferier i eget land og naboland er like bra som to uker på resort i syden.
|
|
|
#10 |
|
stressmonster
Eh? Hva mener du egentlig? Tror du der er billigere å feriere i Norge enn å dra på charterferie? Festlig. Dette utsagnet viser jo bare litt av problemet jeg tenker på.
|
|
|
#11 |
|
Protonterapeut
|
Du går i FP-fellen. Mange på FP har høy utdannelse, mange på FP tjener godt, mange på FP har partner som tjener godt, mange på FP liker å strikke, mange på FP trener masse, mange på FP har små barn, mange på FP har store barn. Det er ikke alle som har alt, langt derifra.
|
|
|
#12 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneHelt ærlig Meissa, nå synes jeg du sutrer. Jeg tror du tar feil når du tar utgangspunkt i at de som har prøvd å komme med råd og tips til alternativer til sydenferier i tidligere tråder tjener så mye bedre enn deg, at det er rådgivning ala "la dem spise kake" folk her inne driver med, det er det jo ikke. Jeg tipper at de fleste her inne har ganske gjennomsnittlige lønninger og skisserer ting de pleier å gjøre om de ikke har penger/lyst til å dra til syden. Å være den eneste som ikke har vært i syden er vel neppe noe som utløser en livskrise, her snakker vi ilandsproblematikk på høyt nivå.
|
|
|
#13 |
|
Shake it out!
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneForøvrig har jeg selv en jobb med frihet under ansvar. Null stempling og null spørsmål så lenge jobben blir gjort. Å si at man må være på skolen absolutt alle dager for å bli et menneske som tar ansvar og fungerer i arbeidslivet mener jeg at er feil. Jeg tror at det er minst like viktig å lære at man har ansvar for å gjøre det man skal uavhengig av om noen står over oss. Neida, jeg er fremdeles for minst mulig fravær.
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg husker ikke hvor jeg leste det, men synes å ha lest at hovedproblemet med fravær på vgs handler om skulk, ikke om søkte planlagte ferieturer på en uke. Det var påpekt at elever lyver på seg sykdom for å få gyldig fravær. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Shake it out!
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneEn lærer har fri de fleste dagene elevene har fri. Folk flest har fem uker ferie. Og ikke nødvendigvis anledning til å ta alle de fem ukene i skoleferien. For landet stenger ikke ned ni uker om sommeren, høst-, jule, -vinter og -påskeferie. Det handler ikke ene og alene om å ha billig ferie, men også om å ha ferie sammen som familie.
|
|
|
#17 |
|
villende
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneDet jeg syns er litt interessant er at turnusarbeideres manglende mulighet til ferie sammen med barna brukes som argument for at regelverket i Oslo og Bergen er for strengt, når realiteten er at ordlyden i Oslos retningslinjer er at det normalt ikke skal gis fri til ferier. Det eksempelet du brukte ovenfor, Esme, er både av rektor på min skole og områdedirektør i området skolen hører til brukt som et eksempel på når permisjon skal gis. Fordi man ser at barn har behov for å være sammen med foreldrene på ferie. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
I mål
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg tenker at vi alle har rammer i livet vårt som vi er nødt til å innrette våre liv mer eller mindre etter. Vi har en jobb vi har valgt mer eller mindre selv. Vi har en utdannelse vi har valgt mer eller mindre selv. Vi har et bosted vi har valgt mer eller mindre selv. De fleste jobber har både fordeler og ulemper; det være seg arbeidsmengde, lønnsnivå, ferieordninger, fleksible løsninger eller mangel på sådan. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Rockesøster
|
Vet du, jeg blir helt matt av en slik argumentasjon. |
|