Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-13, 13:44   #201
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

My eyes, Skremmern! Den skrivefeilen var skumlere enn de verste Halloweenmonstre hittil.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 13:46   #202
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hæ? Skrivefeil? Jeg?!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 13:47   #203
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å legge
Å ligge

Gammel 01-11-13, 13:51   #204
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker jo at det ikke er noen motsetning her i det hele tatt: Foreldre bør lære ungene sine at det ikke er alle som feirer halloween, og at man skal unngå å plage disse. Og alle bør kunne greie være vennlige og blide mot unger som ringer på på halloween, uavhengig av prinsipper. Nok snakka.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 13:52   #205
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg tenker jo at det ikke er noen motsetning her i det hele tatt: Foreldre bør lære ungene sine at det ikke er alle som feirer halloween, og at man skal unngå å plage disse. Og alle bør kunne greie være vennlige og blide mot unger som ringer på på halloween, uavhengig av prinsipper. Nok snakka.

Mener du at jeg bør vende tilbake til arbeidet?

Gammel 01-11-13, 13:53   #206
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Mener du at jeg bør vende tilbake til arbeidet?

Hvorfor det? Det er jo fredag og klokka er nesten to, er det ikke da alle i offentlig sektor finner frem kaffekoppen og wienerbrødet og koser seg i sofakroken på jobb? :dukker og løper:

Gammel 01-11-13, 13:53   #207
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, du virker flink til å undervise og diskutere halloween samtidig.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 13:55   #208
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Nei, du virker flink til å undervise og diskutere halloween samtidig.

Multitasking på høyt nivå! :trenger ikke lærerløft:

Adrienne: :kjevlesnurteogfurtesmiley!:

Gammel 01-11-13, 13:55   #209
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er jo så enkelt som det. Og jeg oppfatter ikke at minas svar utelukket vennlig og blid. Det er vel der vi er forskjellige kanskje?

Gammel 01-11-13, 14:01   #210
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Ja, det er jo så enkelt som det. Og jeg oppfatter ikke at minas svar utelukket vennlig og blid. Det er vel der vi er forskjellige kanskje?

Jeg tenker at man nok kanskje blir kjent som hu kjipemora uansett hvor hyggelig man er når man sier at man ikke feirer, altså.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 14:02   #211
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å legge
Å ligge

Fiksa!

Gammel 01-11-13, 14:03   #212
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Mulig det.

Gammel 01-11-13, 14:07   #213
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg tenker at man nok kanskje blir kjent som hu kjipemora uansett hvor hyggelig man er når man sier at man ikke feirer, altså.

Men det er jo utrolig kjipt hvis det er sånn. Hadde ungene mine antydet noe sånt om folk som ikke vil delta i denne feiringen (eller andre), hadde jeg blitt skuffet tror jeg. Jeg prøver å lære dem at det er greit å gå mot strømmen, å være den eller de som velger annerledes osv. I smått og stort. Det skal jammen ikke mye til for å få stempel som kjipemor.

Gammel 01-11-13, 14:11   #214
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Adrienne: :kjevlesnurteogfurtesmiley!:

Gammel 01-11-13, 14:11   #215
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Men det er jo utrolig kjipt hvis det er sånn. Hadde ungene mine antydet noe sånt om folk som ikke vil delta i denne feiringen (eller andre), hadde jeg blitt skuffet tror jeg. Jeg prøver å lære dem at det er greit å gå mot strømmen, å være den eller de som velger annerledes osv. I smått og stort. Det skal jammen ikke mye til for å få stempel som kjipemor.

Det finnes en sur nabo i hvert eneste nabolag. I noen tilfeller er det nok berettiget, men som regel basert på rykter og overdrivelser. Hvis ingen i nabolaget har rollen som "surpomp" skal man ikke se bort fra at alt som skal til er et "vi feirer ikke Halloween, det skjønner du vel, lyset er jo av".

Vi hadde en surpomp når jeg var liten. Når jeg ble voksen skjønte jeg jo at det bare var tull, han er faktisk kjempehyggelig. Jeg har en barndomsvenninne som fortsatt er overbevist om at han løp etter oss med luftgevær (!) en gang vi tok ringpigg, det skjedde jo aldri. Men etter alle historiene fra barndommen er hun overbevist om at det er sant.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 14:12   #216
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet - og jeg har skrevet litt om det over her.
jeg synes både Esme og Vianne Rocher skrev fint om det litt tidligere i tråden - det at man må veie sine prinsipper og behov for å ri disse opp mot barnas opplevelse av de samme tingene.
Og barnet Pøbelsara hadde garantert sittet og sett storøyd trist og lengselsfullt ut av vinduet på de utkledde barna hvis hun ikke fikk lov til å være med på noe slikt når hun var liten, altså.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 14:21   #217
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Å antyde at noen er kjipemor er virkelig ikke greit, og jeg hadde virkelig fått mine på andre tanker hvis de sa noe sånt.

Gammel 01-11-13, 16:35   #218
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er ganske snevert å ikke skjønne at folk kan ha sine grunner for å ikke feire Halloween, og slår av utelyset og ikke vil ha noen på døren, eller ikke lar barna sine gå knask og knep. Det er ikke slik at man automatisk er en kjip forelder om man ikke lar barna være med på alt alle andre er med på.

Det er mange religioner Halloweenfeiringen egentlig ikke matcher spesielt godt, og definitivt ikke vanlig kristendom, (men nå har jo Kirken vist seg å være svært så tilpasningsdyktig, ref. julefeiring), og jeg er veldig opptatt av at man respekterer ulike livssyn, uten å nødvendigvis synes så fryktelig synd på barna som ikke er med på det en selv i ens eget liv synes er veldig stas.

Sist redigert av Maverick : 01-11-13 kl 17:44.
Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 20:21   #219
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

men å begynne med "vi feirer ikke, herregud utelampe er jo av!!" er lavmål og surmaga, og mina er en sånn jeg forteller mine barn om, "husk, ikke alle liker halloween, men vær høflig og si hadet likevel" og på spørsmål om hvorfor de ikke feirer, blir jeg svar skyldig.

Jeg synes kanskje du leser litt med vrangbrillene på nå. (Og herregud og "roping" m/utropstegn er noe du dikter)
Jeg er faktisk et ganske trivelig og blidt menneske selv om jeg ikke har noe til overs for Halloween.

Jeg forstår ikke hvorfor det er surmaga å fortelle at vi ikke feirer, og derfor slukker utelyset. Det kan "redde" ungene fra å treffe noen som faktisk blir sure fordi de ringer på.

Gammel 01-11-13, 20:23   #220
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg synes det er ganske snevert å ikke skjønne at folk kan ha sine grunner for å ikke feire Halloween, og slår av utelyset og ikke vil ha noen på døren, eller ikke lar barna sine gå knask og knep. Det er ikke slik at man automatisk er en kjip forelder om man ikke lar barna være med på alt alle andre er med på.

Det er mange religioner Halloweenfeiringen egentlig ikke matcher spesielt godt, og definitivt ikke vanlig kristendom, (men nå har jo Kirken vist seg å være svært så tilpasningsdyktig, ref. julefeiring), og jeg er veldig opptatt av at man respekterer ulike livssyn, uten å nødvendigvis synes så fryktelig synd på barna som ikke er med på det en selv i ens eget liv synes er veldig stas.

Takk! Det var godt skrevet!

(Og jeg bør egentlig holde meg unna diskusjoner, jeg som ikke er god til å ordlegge meg og argumentere)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:05.