|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: Tar du "Selfies"?
Nei, kanskje ikke. Det er mulig jeg sporer av litt, men jeg stiller fortsatt spørsmål ved hva som driver så mange (og delvis meg selv) til å bli så opptatt av å dokumentere begivenheter. Gjør det ikke noe med muligheten til å være mentalt tilstede i situasjonen? |
|
|
|
#2 |
|
Borte
|
Det gjør det sikkert, men ungene blir veldig fornøyde med å se selv igjen og igjen i etterkant da. Så legger man allerede der kimen til en tenåring som vet å knipse gode selfies.
|
|
|
#3 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Da tenker jeg at dette ikke er et nytt fenomen. Jeg er oppvokst med mormor som dokumenterte og dokumenterte. Hun planla alle 24 bildene i filmen når hun satte den i. Ti gikk til jul. Da måtte de og de være på bildene. Så var det to bilder per barnebarnbursdag i januar. Ett med bbarnet og ett med besteforeldre og barn. Så var det noen bilder til familiebesøket fra Stavanger. Og ett par til påsken. Da hadde hun to bilder å gå på som ble tatt om noe dukket opp. Og så skiftet hun film til sydenturen i april. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Det er da en vesentlig forskjell mellom å planlegge 24 bilder på et år, contra slik som de fleste holder på i dag. Så dette ble litt selvmotsigende. Men det høres ut som du har en skjønn mormor, da. |
|
|
|
#5 |
|
navnet sjemmer ingen
Men forskjellen er at det var dyrere og mindre tilgjengelig den gang. Og hun tok ca fire filmer i året. Av og til mer. Om det dukket opp en konfirmasjon og barnedåp. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Jeg tror det handler noe om forlengelse av øyeblikket - av livet. Før tok vi bilder som måtte fremkalles. Så digitale bilder. Så mobilbilder som etter hvert kunne deles. Historisk dokumentasjon av liv og hverdag. Det var ikke økonomisk mulig før, og i album skulle jo ikke hva som helst. Men nå kan selv hverdagen fanges og deles som en verdi i seg selv. Det plasserer oss i verden og sier noe om hvem vi er og hva vi gjør, og lar andre få ta del i dette. Komme oss nærmere. Mediebruk er kritisert for å gjøre oss med asosiale, men samtidig har vi vel aldri 'kjent' hverandre så mye som nå?
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Tar du "Selfies"?Jeg poster ikke bilder med andres barn noe sted om jeg ikke har tillatelse til det. Altså; det skjer sjelden og aldri. Men jeg vil ha bilder til oss og minneboken og kanskje vise til besteforeldre eller familie. Det ville jeg i 1997 også. *enkel* |
|
|
|
|
|
#9 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Tar du "Selfies"?Nå må du lese teksten nøye, rine. Slik eleven jeg vurderer i skrivende stund burde ha gjort. #leiavtentamener |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Tar du "Selfies"?"Selfie" er jo en egen sjanger da, som ikke er "bilde av meg foran statue eller kirsebærtre" eller "meg med barnet".
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Sv: Tar du "Selfies"?Jeg tar heller Oxford dictionary sin definisjon:
Også syns jeg det er dødsfett at Wikipedia har bilder av selfies tatt for over 100 år siden.
|
|
|
#12 |
|
Personlig pessimist
|
Det er den definisjonen jeg har tatt utgangspunkt i.
|
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
Det er greit.
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tar du "Selfies"?Det er et par venninner som tar "selfies" i ett, hver dag og da med duckface. Typ; "jeg er deilig". |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Sv: Tar du "Selfies"?Denne er innafor, synes jeg:
|
|
|
#17 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Er jeg helt dum når jeg ikke vet hvem hun i midten er?
|
|
|
|
#18 |
|
Off the map.
|
Sv: Tar du "Selfies"?Det er en viss sannsynlighet for at jeg kan komme til å treffe på Bill Gates gjennom felles hobby. Liten sannsynlighet men dog. Hvis jeg treffer han så skal jeg be om bilde, og da må jeg være med selv også. Jeg lever indirekte av produktene hans, og det hadde vært litt kult å hilse fra han til sjefene.
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er den danske statsministeren, jo.
|
|
|