|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#201 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015
Bytt jord umiddelbart, kanskje det kan hjelpe? Skyll av knollene.
![]() |
#202 |
Whatever, never mind
|
Jeg satte dem i store potter helt i begynnelsen av mai. Sekken med jord hadde ligget ute så jorden var veldig våt. Har ikke vært helt konsekvent med å ta pottene ut så det har kun blitt i helg og fridager, og da kun når det har vært opphold/sol. Pottene ble satt på en benk på det luneste og varmeste stedet i hagen, slik at solen skulle tørke den våte jorden. Ikke at det har hjulpet for jorden er fortsatt fuktig. Alltid inne om natten, og da i gangen i underetasjen/kjelleren. (Ingen varme i gulvet eller i etasjen generelt.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015Jeg har lecakuler og plantejord. Planter dem et par fingerbredder under jorden. Når la jeg knollene, tro? I mars? Lot stå i drivhuset med frostvakt og vannet lite. Flyttet ut for noen uker siden. To er med laber respons, de andre ti er fine. Jeg er mer fornøyd med å legge dem i isoporkasse som i fjor, skal gjøre det neste år.
![]() |
#204 |
Utenlands
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015Har gjødslet og lukt i parsellen og herregud så fryktelig mye ugress på et par dager. Jordbær og bringebær kommer allerede nå, bønnene, hvitløk, rødløk, purre og vårløk vokser som bare tusan. Men der jeg sådde gulrot og pastinakk er jeg rett og slett ikke sikker på hva som er ugress og hva som er gulrot/pastinakk. Finner vel ut av det etterhvert håper jeg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#205 |
Utenlands
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015Nå høster vi reddik, salat og spinat nesten hver dag her. Må så mer! |
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015Hvor bor du, Orkide? |
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015Jeg har planta ut georginer (i verdens blauteste bed - håper de ikke råtner) og solsikker, alle pelargonier har flytta ut, og jeg skal til å grave meg et bed på skyggesiden. Kjøkkenhagen er nesten på plass, må bare beise et par drivbenker og noen flere pallekarmer... Ellers har vi flere store hageprosjekter, men det hører kanskje ikke hjemme i en tråd om forkultivering?
![]() |
![]() |
#209 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015Jeg har sådd salat inne, i påvente av grønnsakshagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 |
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015Vi satte opp pallekarmer i helgen, og skal fylle dem i dag. La masse gress, løv, pinner og granbar i bunnen, dekker ca halve kassen. Men det har regnet og alt er kliss vått. |
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Med mindre du bor langt nord skulle de ha kommet for lenge siden. Mine blomstrer når som helst nå.
![]() |
#212 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015Jeg har pælmet mye ut nå. Fenikkel er i jorda nå. Har også satt ut broccolo, blomkål og rosenkål, men de driver og herdes fortsatt. Om natta er de i en kasse med lokk, det har gått fint. Satte det siste som skulle herdes i en skyggevegg ganske brutalt og dekket dem med fleeceteppe om natta, siden jeg ikke har mulighet til å bære ut og inn og dille så mye akkurat nå. De har overlevd, så får vi se om de vokser og trives.
![]() |
#213 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015Jeg plantet oen solsikker rett ut og det ser ut som om det går bra. De trenger snart litt varme tror jeg.
![]() |
#214 |
Epikur
|
Halvparten, kanskje? Eller så mye som du har?
![]() |
#215 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015Great. Skulle bytte klatrepinne på ene tomapplanten og dermed knakk halve planten av. Selvsagt den eneste med noen bittesmå tomater på. Har satt den i jord, men hvor sannsynlig er det at den klarer å bli en selvstendig plante? |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015Sansynlighet4en for at den vokser opp er egentlig ganske stor, tomater er villige sånn, stiklnger av tomat vokser kjempebra de altså!
![]() |
#217 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015Min tomatplante har kloret seg til livet som bare det den, selv uten stort med herding. Jeg fikk bare én av 12 til å bli en plante da, men den siste uken har den blitt helt vill - etter å ha brukt et godt stykke tid status quo. I dag har den fått ny og større potte. Min erfaring fra tidligere er som Malama, at tomater er villige.
![]() |
#218 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015Nå har eg montert minidrivhus (som kom i ein million deler og med ein bruksanvisning som smuldra opp i avrennet frå AquaPlay-en...
![]() |
![]() |
#219 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015Jeg har plantet ut 6 jordbærplanter som begynner å bli ganske store og flotte, ifht. hva de var, men jeg skal kjøpe 6 til i pakke fra Plantasjen. Regner ikke med de kommer med mange bær ila. sommeren, men at de får seg en runde bær tror jeg nok.
![]() |
#220 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva sår du nå? Forkultivering 2015God torvjord og mye vann (vent med for sterk gjødsel) så vil tomatplanten komme seg, de er veldig villige. Du kan lage nye planter av tyvene også uten noen problemer.
![]() |
Emneord |
forkultivering, frø, hage, sådd |
|
|