|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg har tenkt og tenkt og tenkt på denne tråden. Jeg startet den jo fordi jeg ikke klarte å forstå bakgrunnen for at mange damer sier at "jeg er ikke feminist". Jeg skjønner det fortsatt ikke. det jeg sitter igjen med, er at mange ikke vil assosieres med sinnafmeninstbildet. Det jeg tenker, er at det er vanskelig å finne et eksempel på HVEM denne sinnafeministen er? Hvilke feminister er det som svarer til dette bildet?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?
Ja, spesielt på rimelig fordomsfrie FP der man ikke tror på myter og er opptatt av fakta. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Nei, det er sant, det var ikke meningen å skyte på deg.
|
|
|
#4 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Du var innom FB-saken jeg lenket til i går, ja?
|
|
|
|
#5 |
|
guru advisor
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Det jeg synes er rart i denne diskusjonen er at unge og reflekterte damer ikke vil ta ansvar for å gjøre begrepet stuerent. Hvis man er opptatt av likestilling så vil det for meg være naturlig å kjempe for at kvinnelige begreper blir sterke og positive ved at man definerer det selv. Det er jo et ord som er i endring, som ikke nødvendigvis betyr det samme nå som det gjorde tidligere, nettopp fordi flere og flere ufarliggjør det? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg tror jeg aldri i mitt liv har blitt beskyldt for å føle feil så mange ganger av så mange.
|
|
|
#7 |
|
Fortynnet
|
Samme her. Og som jeg (og sikkert andre) har skrevet flere ganger - det handler overhodet ikke om å ta avstand fra de sinna og hårete. Likevel så fortsetter terpingen på dette. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Halloen!
Hva er det du tar avstand fra, da? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Fortynnet
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg tar ikke avstand fra noe som helst. Jeg er garantert like mye for likestilling som dere andre her. Har forklart hva jeg mener angående selve ist-ordet, og at jeg mener det innebærer en mer aktiv rolle enn den jeg (og sikkert mange av dere som kaller dere feminister) har i forhold til dette. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Halloen!
Så du mener at man bør gå i tog og være medlem av Ottar for å kalle seg feminist? Jeg er ikke Ottar-medlem, og har bare hatt tid/ork/lyst til å gå i tog noen ganger opp gjennom årene, men jeg mener likevel det blir feil å si at jeg ikke er feminist. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Men det er jo flere i tråden som har skrevet at de tar avstand nettopp på grunn av bildet av sinnafeministen som noe de ikke føler de kan identifisere seg med. Mitt utgangspunkt når jeg sier at det er trist at sinnafeministbildet har gjort at folk tar avstand. er at jeg svarer de som har skrevet akkurat dette
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Epikur
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg hørte på befolkningen i går og der sa Siri Kristiansen det som jeg tror mange damer (og som jeg har hørt mange damer si): At det er vanskelig å definere seg som feminist, fordi på den ene siden vil man ikke at gutter skal synes at en er uattraktiv og på den andre siden vil man ikke være usolidarisk med de mer tøffe venninnene som kaller seg feminister og så blir man litt sånn blææh i midten.
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Som stråmannsargument har sinnafeministen derimot vært i voldsomt flittig bruk gjennom tråden.
Ingen har sagt at de er REDDE for å kalle seg feminist.
Det er det heller ikke mange som har sagt. En, kanskje?
Huhei.
Det er det da virkelig heller ingen som har sagt.
Hvem grøsser?
Det er godt gjort å sitte igjen med DET som inntrykk, altså.
Av alle stråmannsargumenter tror jeg den der er den verste.
|
|
|
#14 |
|
Halloen!
Tja, siden ingen har klart å forklare ordentlig hvorfor de ikke kan svare ja når noen spør om de er feminister (selv ikke engang i en tråd på internett) kan det jo være nærliggende å tro at de er redde for å bli forbundet med en del negative myter rundt feminisme. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Kollegaene til Pepper grøsset, skrev hun, jeg svarte på det. :t-skje:
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?For meg er det å være feminist en bevisstgjøring. Jeg har vokst opp i et feministisk hjem, med hyllemetre av Sirene, og jeg syns alt mamma holdt på med var flaut, gammeldags og stygt. Hallo, på åttitallet var jo alt fra søttitallet gørstygt, uansett om det var feministene eller ikke som hadde det på. Mammas opprør mot sin foreldregenerasjon var å ta plass. Ikke alltid være søt og grei. Hun ønsket selvfølgelig at jeg skulle slippe det presset, og mitt opprør ble selvfølgelig å ønske å være søt og grei.
|
|
|
#17 |
|
Fortynnet
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Etter å ha lest denne tråden, med den voldsomt bastante mangelen på åpent sinn overfor oss som tenker litt annerledes rundt et ord, så får jeg ikke akkurat mer lyst til å bruke ordet feminist om meg selv - selv om det i utgangspunktet ikke var noe som lå ekstremt langt unna. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Halloen!
Sorry, men jeg himlet i går da ElinM brukte dette "slående" argumentet for hvorfor hun "iallfall ikke nå" kunne definere seg som feminist, og nå |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Fortynnet
|
Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg snurter ikke. Dette går null inn på meg. Men det er da helt reelt at vi som ikke følte oss hjemme under denne merkelappen har blitt tillagt en haug med meninger og motiver vi er svært langt unna å ha. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns også det er unødvendig å gjøre. Jeg tror ikke det er vondt ment (hvertfall ikke av de fleste), men mer i en litt sånn "jammen, jammen!"-iver. Kanskje fordi det vi som kaller oss feminister ikke kjenner oss igjen i grunnene til at dere ikke ønsker å kalle dere feminister. Fordi vi syns det er fint å være feminist.
|
![]() |
|
|