Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-15, 09:21   #1
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Jeg har tenkt og tenkt og tenkt på denne tråden. Jeg startet den jo fordi jeg ikke klarte å forstå bakgrunnen for at mange damer sier at "jeg er ikke feminist". Jeg skjønner det fortsatt ikke. det jeg sitter igjen med, er at mange ikke vil assosieres med sinnafmeninstbildet. Det jeg tenker, er at det er vanskelig å finne et eksempel på HVEM denne sinnafeministen er? Hvilke feminister er det som svarer til dette bildet?

Jeg synes dette intervjuet av Marta Breen er bra.http://www.side2.no/aktuelt/by-dere-...r/8551631.html

Jeg synes også at Vampus er en drivende dyktig dame og erklært feminist - hun hører definitivt til høyresiden.

denne er morsom. http://forskning.no/kjonn-og-samfunn...sk-en-feminist

Jeg må si at jeg er litt trist etter denne tråden. Jeg synes det er ille at så mange har kjøpt bildet av feministen som den sinte, hårete, stygge dama.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 09:23   #2
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg må si at jeg er litt trist etter denne tråden. Jeg synes det er ille at så mange har kjøpt bildet av feministen som den sinte, hårete, stygge dama.

Ja, spesielt på rimelig fordomsfrie FP der man ikke tror på myter og er opptatt av fakta.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 14:45   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er sant, det var ikke meningen å skyte på deg. . Den kom herfra, blant annet:

Jeg har tenkt og tenkt og tenkt på denne tråden. Jeg startet den jo fordi jeg ikke klarte å forstå bakgrunnen for at mange damer sier at "jeg er ikke feminist". Jeg skjønner det fortsatt ikke. det jeg sitter igjen med, er at mange ikke vil assosieres med sinnafmeninstbildet. Det jeg tenker, er at det er vanskelig å finne et eksempel på HVEM denne sinnafeministen er? Hvilke feminister er det som svarer til dette bildet?

Jeg synes dette intervjuet av Marta Breen er bra.http://www.side2.no/aktuelt/by-dere-...r/8551631.html

Jeg synes også at Vampus er en drivende dyktig dame og erklært feminist - hun hører definitivt til høyresiden.

denne er morsom. http://forskning.no/kjonn-og-samfunn...sk-en-feminist

Gammel 11-03-15, 20:30   #4
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Du var innom FB-saken jeg lenket til i går, ja?
Åpenbart er det mange som har kjøpt det bildet.
Kvinner også.
Jeg fikk til og med høre at jeg "fikk meg for lite kukk" og "har et kjedlig liv" og "ikke har sex for da føler du deg så unnertrykket".

Javisst er det ille.

Jeg har kviet meg for å kalle meg feminist i mange år, mye på grunn av representanter jeg ikke ville assosieres med.
On the bright side:
Denne diskusjonen, sammen med den jeg var oppe i på FB i går pluss noen til, fikk meg til å tenke at jaggu er det akkurat det jeg er, og ikke søren om jeg skal skamme meg over å kalle meg det heller.

Gammel 10-03-15, 09:22   #5
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Det jeg synes er rart i denne diskusjonen er at unge og reflekterte damer ikke vil ta ansvar for å gjøre begrepet stuerent. Hvis man er opptatt av likestilling så vil det for meg være naturlig å kjempe for at kvinnelige begreper blir sterke og positive ved at man definerer det selv. Det er jo et ord som er i endring, som ikke nødvendigvis betyr det samme nå som det gjorde tidligere, nettopp fordi flere og flere ufarliggjør det?

Og så klarer jeg ikke å la være å tenke at det finnes sterke menn som fortsatt gjør det de kan for å sverte feminist-ordet, bygge opp under fordommer om begrepet, fordi de skjønner at hvis begrepet blir mer samlende og brukt, så vil de måtte gi avkall på flere goder. Og ved å ta avstand fra begrepet så er kvinner med på å gi disse mennene mer makt. Tenker jeg, i det store perspektivet, uten å disse noen personlig.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 09:22   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg aldri i mitt liv har blitt beskyldt for å føle feil så mange ganger av så mange.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 09:24   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg tror jeg aldri i mitt liv har blitt beskyldt for å føle feil så mange ganger av så mange.

Samme her. Og som jeg (og sikkert andre) har skrevet flere ganger - det handler overhodet ikke om å ta avstand fra de sinna og hårete. Likevel så fortsetter terpingen på dette.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 09:25   #8
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Samme her. Og som jeg (og sikkert andre) har skrevet flere ganger - det handler overhodet ikke om å ta avstand fra de sinna og hårete.

Hva er det du tar avstand fra, da?

Gammel 10-03-15, 09:28   #9
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar ikke avstand fra noe som helst. Jeg er garantert like mye for likestilling som dere andre her. Har forklart hva jeg mener angående selve ist-ordet, og at jeg mener det innebærer en mer aktiv rolle enn den jeg (og sikkert mange av dere som kaller dere feminister) har i forhold til dette.

Gammel 10-03-15, 09:34   #10
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg tar ikke avstand fra noe som helst. Jeg er garantert like mye for likestilling som dere andre her. Har forklart hva jeg mener angående selve ist-ordet, og at jeg mener det innebærer en mer aktiv rolle enn den jeg (og sikkert mange av dere som kaller dere feminister) har i forhold til dette.

Så du mener at man bør gå i tog og være medlem av Ottar for å kalle seg feminist? Jeg er ikke Ottar-medlem, og har bare hatt tid/ork/lyst til å gå i tog noen ganger opp gjennom årene, men jeg mener likevel det blir feil å si at jeg ikke er feminist.

Gammel 10-03-15, 10:06   #11
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Samme her. Og som jeg (og sikkert andre) har skrevet flere ganger - det handler overhodet ikke om å ta avstand fra de sinna og hårete. Likevel så fortsetter terpingen på dette.

Men det er jo flere i tråden som har skrevet at de tar avstand nettopp på grunn av bildet av sinnafeministen som noe de ikke føler de kan identifisere seg med. Mitt utgangspunkt når jeg sier at det er trist at sinnafeministbildet har gjort at folk tar avstand. er at jeg svarer de som har skrevet akkurat dette

Når du du ikke har skrevet det, skjønner jeg ikke at du føler at det det er deg jeg og fler henvender oss til når vi sier at det er trist at bildet av sinnafeministen gjør at folk ikke vil definere seg som feminist.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 09:28   #12
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hørte på befolkningen i går og der sa Siri Kristiansen det som jeg tror mange damer (og som jeg har hørt mange damer si): At det er vanskelig å definere seg som feminist, fordi på den ene siden vil man ikke at gutter skal synes at en er uattraktiv og på den andre siden vil man ikke være usolidarisk med de mer tøffe venninnene som kaller seg feminister og så blir man litt sånn blææh i midten.

Jeg følte meg helt crazy da jeg gikk i mitt første 8. marstog og var veldig slevbevisst oig sikker på at jeg gjorde et veldig synlig og voldsomt statement. Men jeg gjorde i grunnen ikke det og det var bare et kjempekoselig arrangement med masse solidaritet og varme.

Gammel 10-03-15, 12:44   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som stråmannsargument har sinnafeministen derimot vært i voldsomt flittig bruk gjennom tråden.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Å være sint, stygg og mannehater er vanlige assosiasjoner. Jeg får kommentarer fra kollegaer som mener at jeg ikke er feminist fordi jeg har mange mannlige venner og er søt og grei.

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Oi, denne tråden må jeg jammen vise til mannen min og den eldste sønnen vår.
De kaller seg nemlig begge feminister, de bør være klar over at de vil kunne oppfattes som sinte og stygge. Og brautende og vulgære. Mannehatere, ass.
Hm - vil de dermed kunne kalles selvhatende menn, tro?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Og hvis man er redd for å kalle seg feminist fordi det gir assosiasjoner til kamp mot mannen, så er det like teit som å mene at islam er det samme som islamsk fundamentalisme.

Ingen har sagt at de er REDDE for å kalle seg feminist.

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

For meg framstår det ganske snålt at folk som er for likestilling ikke vil kalle seg feminist fordi de ikke vil identifiseres med Ottar, liksom. Jeg trodde vi fikk greid opp i det der i 2002 da Bjarne Håkon Hansen kalte Liza Marklund en "vakker feminist" eller hva det var på Skavlan, men tydeligvis ikke.

Det er det heller ikke mange som har sagt. En, kanskje?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Men hvis man ikke kan erklære seg som feminist, som om det var noe skittent, så er man jo på sett og vis det motsatte. Jeg VET jo at en del av dem som er nølende til å kalle seg feminister i tråden er helt enig i feminismens grunnidé, og dermed blir det enda rarere at de er så utrolig redde for å våge å kalle seg det.

Noen -ismer må man våge å ta i, faktisk, uten å være helt enig i alt med alle andre som mener noe lignende. Ellers blir man en manet.

Huhei.

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Men blir ikke dette ganske rart? "Jeg føler meg ikke komfortabel med å bruke benevnelsen "kvinne", så jeg foretrekker å ikke bruke den benevnelsen." Hæ?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Eller at man er redd for å si at man er feminist fordi man er redd for å bli tatt for sint, brautende dame med rutete skjorte og piggsveis.

Jeg nekter å bli påstemplet sur og støgg-stempel nør jeg ber om noe som burde være helt selvfølgelig.

Jeg synes det er utrolig trist at bildet av den stygge sinnafeministen som hater menn, er blitt ensbetydende med feminismebegrepet for mange.

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg har aldri gått i tog og kommer sannsynligvis ikke til å gjøre det, men jeg er feminist for det. Jeg må da ikke identifisere meg med Ottar og militante feminister for å kalle meg selv det. Jeg er vel liberalfeminist.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det er så utrolig forstemmende at det finnes kvinner i dag som på daglig basis nyter den friheten tidligere tiders kvinnesakskvinner så utrolig modig har skapt grunnlaget for - som ikke vil kalle seg feminister fordi ordet forbindes med disse uvanlig modige damene. Jeg stiller meg hundre prosent uforstående til det og det er bare trist.

Det er det da virkelig heller ingen som har sagt.

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Jeg kan ikke tenke meg noe mer moderne enn å være opptatt av kvinners kår i verden. At noen grøsser av ordet feminist, håper jeg kommer av koblingen mange har til sosialist, selv om også Høyre har hatt en egen feministgruppe.

Hvem grøsser?

. det jeg sitter igjen med, er at mange ikke vil assosieres med sinnafmeninstbildet. Det jeg tenker, er at det er vanskelig å finne et eksempel på HVEM denne sinnafeministen er? Hvilke feminister er det som svarer til dette bildet?

Det er godt gjort å sitte igjen med DET som inntrykk, altså.

Jeg synes det er litt feigt og "hjelp, tenk om ikke de kule guttene liker meg"-aktig å være høyt utdannet dame i Norge i dag uten å kalle seg feminist.

, fordi på den ene siden vil man ikke at gutter skal synes at en er uattraktiv og på den andre siden vil man ikke være usolidarisk med de mer tøffe venninnene som kaller seg feminister og så blir man litt sånn blææh i midten.

Av alle stråmannsargumenter tror jeg den der er den verste.

Gammel 10-03-15, 12:47   #14
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Tja, siden ingen har klart å forklare ordentlig hvorfor de ikke kan svare ja når noen spør om de er feminister (selv ikke engang i en tråd på internett) kan det jo være nærliggende å tro at de er redde for å bli forbundet med en del negative myter rundt feminisme.
Nå er det ikke så mange kule gutter her inne, så slik sett faller vel HV sin argumentasjon litt gjennom.

Gammel 10-03-15, 13:25   #15
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Som stråmannsargument har sinnafeministen derimot vært i voldsomt flittig bruk gjennom tråden.

Ingen har sagt at de er REDDE for å kalle seg feminist.

Det er det heller ikke mange som har sagt. En, kanskje?

Huhei.

Det er det da virkelig heller ingen som har sagt.

Hvem grøsser?

Det er godt gjort å sitte igjen med DET som inntrykk, altså.

Kollegaene til Pepper grøsset, skrev hun, jeg svarte på det. :t-skje:

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 09:32   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det å være feminist en bevisstgjøring. Jeg har vokst opp i et feministisk hjem, med hyllemetre av Sirene, og jeg syns alt mamma holdt på med var flaut, gammeldags og stygt. Hallo, på åttitallet var jo alt fra søttitallet gørstygt, uansett om det var feministene eller ikke som hadde det på. Mammas opprør mot sin foreldregenerasjon var å ta plass. Ikke alltid være søt og grei. Hun ønsket selvfølgelig at jeg skulle slippe det presset, og mitt opprør ble selvfølgelig å ønske å være søt og grei.

Som pretenåring ville jeg ikke assosieres med feministbegrepet. Ikke nødvendigvis på grunn av gutter, men like mye andre jenter. Der jeg bodde da måtte man for all del ikke skille seg ut. Det gjorde jo jeg allerede, med skilte raddisforeldre som var politisk aktive. Så flyttet jeg til Oslo og møtte en bevissthet rundt at å gå i 8. marstog var ikke bare fullstendig selvfølgelig, det var også gøy og kult. Det var ikke bare frikerne som gjorde det, vi var jenter fra alle samfunnslag og grupperinger, unge og gamle. Ja, selvsagt var det flest fra venstresiden politisk, men det var det jo overalt ellers der jeg bodde også. Jeg møtte jenter som utvidet feministbegrepet mitt. Jeg møtte voksne damer som syns at jeg og mine venninner var viktige.

Jeg har ikke opplevd å bli undertrykket fordi jeg er jente. Men jeg har opplevd sexistiske spøker, å bli befølt på trikken, å bli kalt "hore" fordi jeg ikke ville bli med noen hjem (hallo, hvor er logikken i det, liksom?), jeg har blitt kalt "søt" fullstendig utenfor kontekst i jobbsammenheng. Ikke veldig store greier, men nok til å bli lei. I tillegg eksisterer jeg ikke i vakuum. Jeg er et forbilde, jeg er en forelder, jeg er en del av et lokalmiljø og jeg er en del av verden. En verden hvor kvinner blir undertrykket i større eller mindre grad overalt. Kun fordi de er kvinner.

Alt dette gjør det til en selvfølge for meg å være feminist. Det jeg syns er merkelig er at Norge er så i bakevja på dette. Sverige ligger jo milevis foran, og til og med i USA har foregangskvinner mindre problem med å kalle seg feminist enn her i landet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 09:36   #17
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Etter å ha lest denne tråden, med den voldsomt bastante mangelen på åpent sinn overfor oss som tenker litt annerledes rundt et ord, så får jeg ikke akkurat mer lyst til å bruke ordet feminist om meg selv - selv om det i utgangspunktet ikke var noe som lå ekstremt langt unna.

Jeg har forøvrig gått i 8. mars-tog også. Og mener ikke at man må være medlem av Ottar for å kalle seg feminist. I motsetning til mange her så mener jeg ikke så sterkt om hvordan andre skal definere seg selv, og hva som skal til for å gjøre det.

Gammel 10-03-15, 09:39   #18
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Etter å ha lest denne tråden, med den voldsomt bastante mangelen på åpent sinn overfor oss som tenker litt annerledes rundt et ord, så får jeg ikke akkurat mer lyst til å bruke ordet feminist om meg selv - selv om det i utgangspunktet ikke var noe som lå ekstremt langt unna.

Sorry, men jeg himlet i går da ElinM brukte dette "slående" argumentet for hvorfor hun "iallfall ikke nå" kunne definere seg som feminist, og nå jeg til deg også. Snakk om snurting på høyt nivå.

Gammel 10-03-15, 09:42   #19
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg snurter ikke. Dette går null inn på meg. Men det er da helt reelt at vi som ikke følte oss hjemme under denne merkelappen har blitt tillagt en haug med meninger og motiver vi er svært langt unna å ha.

Gammel 10-03-15, 09:46   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snurter ikke. Dette går null inn på meg. Men det er da helt reelt at vi som ikke følte oss hjemme under denne merkelappen har blitt tillagt en haug med meninger og motiver vi er svært langt unna å ha.

Jeg syns også det er unødvendig å gjøre. Jeg tror ikke det er vondt ment (hvertfall ikke av de fleste), men mer i en litt sånn "jammen, jammen!"-iver. Kanskje fordi det vi som kaller oss feminister ikke kjenner oss igjen i grunnene til at dere ikke ønsker å kalle dere feminister. Fordi vi syns det er fint å være feminist.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:05.