Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Følelsen av fattigdom

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-16, 16:54   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Følelsen av fattigdom

Det du ikke skjønner her Lisa, er at det ikke er reell fattigdom som blir kritisert, det er om det er et spesielt godt eksempel på reell fattigdom når man føler seg fattig fordi man er eneforsørger, vil bo i et av de dyreste strøkene i byen, og ha ungen på privatskole.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-16, 17:01   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det du ikke skjønner her Lisa, er at det ikke er reell fattigdom som blir kritisert, det er om det er et spesielt godt eksempel på reell fattigdom når man føler seg fattig fordi man er eneforsørger, vil bo i et av de dyreste strøkene i byen, og ha ungen på privatskole.

Amen.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-16, 17:07   #3
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Poenget er den rene fordømmelsen i denne tråden over hva denne "dumme" kvinnen gjorde med å ta dette valget. Jeg spør igjen: ville det vært samme unisone fordømmelsen hvis hun var en somalisk alenemor som flyttet for å gi barnet sitt det hun mente var bedre oppvekstmiljø? Jeg tipper at da ville det være full forståelse for det valget hun gjorde, da ville det nok være mye letter å si at hun gjorde det av hensyn til barnet. Fullt forståelig. Hvorfor er det slik?

Så reagerer jeg også som kvinne, på at ressurssterke oppgående kvinner dømmer valg andre "mindre ressurssterke" kvinner tar - særlig når det gjelder et valg som antakeligvis gjelder noe hun tror er best for barnet sitt.

Men det skal jo ikke være lett. Og det er jo tross at av sine "egne" man skal høre det.

Gammel 21-10-16, 17:15   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Poenget er den rene fordømmelsen i denne tråden over hva denne "dumme" kvinnen gjorde med å ta dette valget. Jeg spør igjen: ville det vært samme unisone fordømmelsen hvis hun var en somalisk alenemor som flyttet for å gi barnet sitt det hun mente var bedre oppvekstmiljø? Jeg tipper at da ville det være full forståelse for det valget hun gjorde, da ville det nok være mye letter å si at hun gjorde det av hensyn til barnet. Fullt forståelig. Hvorfor er det slik?

Så reagerer jeg også som kvinne, på at ressurssterke oppgående kvinner dømmer valg andre "mindre ressurssterke" kvinner tar - særlig når det gjelder et valg som antakeligvis gjelder noe hun tror er best for barnet sitt.

Men det skal jo ikke være lett. Og det er jo tross at av sine "egne" man skal høre det.

Jeg synes egentlig du babler uten å ha forsøkt eller ønsket å forstå hva mange sier i denne tråden, samt tillegger holdninger og fordommer bare du klarer å lese utifra innleggene her. Mulig du går inn i slike diskusjoner med forventning om å bli så provosert at rullegardina går litt ned hos deg.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-16, 17:10   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har visst falt av hva denne diskusjonen "egentlig" handler om for lenge siden, tror jeg.

Gammel 21-10-16, 17:11   #6
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har visst falt av hva denne diskusjonen "egentlig" handler om for lenge siden, tror jeg.

Jeg også.

Gammel 21-10-16, 17:12   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjære vene, dette blir for dumt. Du bommer ganske kraftig i fordømmelsen din, Lisa. Jeg gidder ikke diskutere på disse premissene.

Gammel 21-10-16, 17:15   #8
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Kjære vene, dette blir for dumt. Du bommer ganske kraftig i fordømmelsen din, Lisa. Jeg gidder ikke diskutere på disse premissene.

Utmerket, har heller ingen ønsker å fortsette denne diskusjonen. Blir uvel rett og slett.

Tråden ligger på åpent forum så mulig jeg sletter noe av det jeg har skrevet. Jeg ønsker ikke å fremstille folk jeg jobber med som ressurssvake eller stille de i dårlig lys som jeg gjør flere steder med eksempler.

Gammel 21-10-16, 17:18   #9
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utmerket, har heller ingen ønsker å fortsette denne diskusjonen. Blir uvel rett og slett.

Tråden ligger på åpent forum så mulig jeg sletter noe av det jeg har skrevet. Jeg ønsker ikke å fremstille folk jeg jobber med som ressurssvake eller stille de i dårlig lys som jeg gjør flere steder med eksempler.

Men kan du ikke prøve å forklare hva som egentlig gjør deg uvel og provosert? Altså ut fra det folk faktisk har sagt, ikke meninger du ilegger oss? For det er vel ingen her som har kritisert den typen familier som du jobber med, ut fra det jeg har sett og lest i alle fall (for jeg oppfatter ikke at hun i artikkelen i HI kommer i den kategorien, men det er mulig jeg har misforstått)?

Gammel 21-10-16, 17:24   #10
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Men kan du ikke prøve å forklare hva som egentlig gjør deg uvel og provosert? Altså ut fra det folk faktisk har sagt, ikke meninger du ilegger oss?

Den moralske fordømmelsen av at en dame tar et valg basert på hva hun tror er best for barnet sitt ... altså, jeg har sagt det igjen og igjen og igjen. Hvem er vi til å dømme henne? Hvem ville ikke ha flyttet fra Bjølsen fra den tiden og unngått lokalskolen? Hva er galt med å ønske det beste for barnet sitt? Er det bare middelklassefolk som kan gjøre det? Hvordan kan dere være så skråsikre på at hun ville bo på Nordstrand fordi det er luksus der? Og Steinerskole indikere jo at hun kanskje hadde et barn som ble mobbet .. osv. osv.

Jeg har spurt to ganger før i tråden, om folk ville dømt kvinnen nord og ned hvis hun var somalisk og flyttet fordi hun ønsket bedre miljø for sitt barn. Hva er forskjellen? Hvorfor så moralsk fordømmende ovenfor denne dama?

Jeg husker Carl I Hagen drev med slik moralsk skittkasting mot svake grupper i samfunnet, men nå er det jo nærmest folkesport å henge ut og le av "dumme" "fattige" folk (slik de fremstilles i media)

Nesten alltid, uten unntak, er det ikke dumme valg folk tar bevisst. Særlig ikke sårbare aleneforsørgere som ofte stort sett bare ønsker det beste for barna sine, og tar valg i livet deretter.

Sist redigert av Lisa : 21-10-16 kl 17:32.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-16, 17:29   #11
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må si jeg forstår godt hvor Lisa vil hen, og er enig i den.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-16, 17:30   #12
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Takk, da skjønner jeg jo at du har misforstått. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg fordømmer henne ikke for valget hun gjorde (jeg bare lurte på hvorfor), men jeg er kritisk til at hun fremstilles som fattig, siden hun, i motsetning til mange andre, hadde mulighet til å gjøre noe med det, noe hun også gjorde ettervert.

(Fikk en stund følelsen av at jeg skulle ha sagt at det ikke er et fattigdomsproblem i Norge, og at farttige kan skylde seg selv, noe som jo virkelig ville være provoserende)

Gammel 21-10-16, 17:31   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Det er så mange stråmenn i denne tråden at brannvesenet burde stenge den pga brannfare.

Gammel 21-10-16, 17:33   #14
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror du har lest tråden med litt vrang vilje, Lisa. Jeg synes ikke det har vært mye fordømmelse, men en god del "høylytt undring". Og det må være greit. Tonen din til f eks. Maverick gir meg inntrykk av at det er du som mener å sitte på fasiten, og at så få andre er kvalifiserte til å ha en mening at emnet aldri kan diskuteres.

Gammel 21-10-16, 17:35   #15
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg tror du har lest tråden med litt vrang vilje, Lisa. Jeg synes ikke det har vært mye fordømmelse, men en god del "høylytt undring". Og det må være greit. Tonen din til f eks. Maverick gir meg inntrykk av at det er du som mener å sitte på fasiten, og at så få andre er kvalifiserte til å ha en mening at emnet aldri kan diskuteres.

Alle er kvalifiserte til å ha en mening. Ingen kan svare på noe av det jeg spør om, hverken om tilfelle hadde stilt seg annerledes om dama hadde vært somalisk eller hvorfor de er så dømmende ovenfor en kvinne som tar et valg basert på et ønske om bedre oppvekst for sitt barn. Jeg reagerer som sagt voldsomt på denne type moralske fordømmelser og type svar som vi ikke vet noe som helst om. Det er masse antagelser ute å går.

Lurer om om "folk flest" hadde synes hun var like dum om hun var en mann. Men media skriver jo ikke, eller fremstiller menn på denne måten, nesten kun utelukkende kvinner.

God helg!

Gammel 21-10-16, 17:36   #16
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle er kvalifiserte til å ha en mening. Ingen kan svare på noe av det jeg spør om, hverken om tilfelle om dama hadde vært somalisk eller hvorfor de er så dømmende. Og hva som er galt med å ønske det beste for barnet sitt.

Jeg forstår ikke hvor du vil hen med spørsmålet om nasjonalitet. Det er vel helt likegyldig? Og jeg oppfatter jo folk som mer undrende enn dømmende, så det kan jo hende det er derfor ingen svarer på det.

Gammel 21-10-16, 17:44   #17
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Jeg hadde selvsagt også lurt på hvorfor om damen var innvandrer. Altså ikke hvorfor hun flyttet fra Bjølsen til et bedre område, for det er jo opplagt, men hvorfor hun valgte akkurat Nordstrand, hvis det er slik at dette er det rikeste nabolaget i byen. Og fått samme svar om Steinerskolenærhet. Og like fullt ville jeg vært kritisk til at hun så på seg selv som fattig fordi hun ikke hadde råd til det samme som andre på Norstrand. Så nei, somalisk opprinnelse hadde ikke endret på saken.

Gammel 21-10-16, 17:51   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg hadde selvsagt også lurt på hvorfor om damen var innvandrer. Altså ikke hvorfor hun flyttet fra Bjølsen til et bedre område, for det er jo opplagt, men hvorfor hun valgte akkurat Nordstrand, hvis det er slik at dette er det rikeste nabolaget i byen. Og fått samme svar om Steinerskolenærhet. Og like fullt ville jeg vært kritisk til at hun så på seg selv som fattig fordi hun ikke hadde råd til det samme som andre på Norstrand. Så nei, somalisk opprinnelse hadde ikke endret på saken.

Nei, Nordstrand er ikke det rikeste nabolaget i byen. Det er et velstående område, men med mindre man er godt kjent der så er det ikke gitt at man ser på det som et sted som er "utenfor rekkevidde", slik som man kanskje ser på Holmenkollåsen.

Nå er det for øvring ingenting i den artikkelen som beviser at hun ikke var "ekte fattig", syns jeg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-16, 17:46   #19
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser denne tråden som om 1) at hun syter fordi hun ikke er ekte fattig og 2)ganske fordømmende overfor valget hun tok, 3) mange velger å se bort fra at hun faktisk tok konsekvensene av valget sitt og har valgt noe annet etterpå, og 4) litt fordømmende overfor folk som velger feil.

Og så tenker jeg at som fattig er det lite hyggelig å få en følelse av at folk mener du bare kan skjerpe deg bort fra fattigdommen. Jeg vet mange føler både skyld og skam og opplever litt sånn "som man reder ligger man"-vibber fra samfunnet/folkflest. Og det synes jeg ikke er greit.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 21-10-16 kl 17:52.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-16, 18:26   #20
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg leser denne tråden som om 1) at hun syter fordi hun ikke er ekte fattig og 2)ganske fordømmende overfor valget hun tok, 3) mange velger å se bort fra at hun faktisk tok konsekvensene av valget sitt og har valgt noe annet etterpå, og 4) litt fordømmende overfor folk som velger feil.

Og så tenker jeg at som fattig er det lite hyggelig å få en følelse av at folk mener du bare kan skjerpe deg bort fra fattigdommen. Jeg vet mange føler både skyld og skam og opplever litt sånn "som man reder ligger man"-vibber fra samfunnet/folkflest. Og det synes jeg ikke er greit.

Det er sånn jeg leser denne tråden også.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:44.