|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
|
Sv: Følelsen av fattigdomDet du ikke skjønner her Lisa, er at det ikke er reell fattigdom som blir kritisert, det er om det er et spesielt godt eksempel på reell fattigdom når man føler seg fattig fordi man er eneforsørger, vil bo i et av de dyreste strøkene i byen, og ha ungen på privatskole. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Følelsen av fattigdom
Amen.
|
|
|
#3 |
|
anglofil
Poenget er den rene fordømmelsen i denne tråden over hva denne "dumme" kvinnen gjorde med å ta dette valget. Jeg spør igjen: ville det vært samme unisone fordømmelsen hvis hun var en somalisk alenemor som flyttet for å gi barnet sitt det hun mente var bedre oppvekstmiljø? Jeg tipper at da ville det være full forståelse for det valget hun gjorde, da ville det nok være mye letter å si at hun gjorde det av hensyn til barnet. Fullt forståelig. Hvorfor er det slik?
|
|
|
#4 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Jeg synes egentlig du babler uten å ha forsøkt eller ønsket å forstå hva mange sier i denne tråden, samt tillegger holdninger og fordommer bare du klarer å lese utifra innleggene her. Mulig du går inn i slike diskusjoner med forventning om å bli så provosert at rullegardina går litt ned hos deg.
|
|
|
#5 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Følelsen av fattigdomJeg har visst falt av hva denne diskusjonen "egentlig" handler om for lenge siden, tror jeg.
|
|
|
#8 |
|
anglofil
Utmerket, har heller ingen ønsker å fortsette denne diskusjonen. Blir uvel rett og slett.
|
|
|
#9 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Men kan du ikke prøve å forklare hva som egentlig gjør deg uvel og provosert? Altså ut fra det folk faktisk har sagt, ikke meninger du ilegger oss? For det er vel ingen her som har kritisert den typen familier som du jobber med, ut fra det jeg har sett og lest i alle fall (for jeg oppfatter ikke at hun i artikkelen i HI kommer i den kategorien, men det er mulig jeg har misforstått)?
|
|
|
#10 |
|
anglofil
Den moralske fordømmelsen av at en dame tar et valg basert på hva hun tror er best for barnet sitt ... altså, jeg har sagt det igjen og igjen og igjen. Hvem er vi til å dømme henne? Hvem ville ikke ha flyttet fra Bjølsen fra den tiden og unngått lokalskolen? Hva er galt med å ønske det beste for barnet sitt? Er det bare middelklassefolk som kan gjøre det? Hvordan kan dere være så skråsikre på at hun ville bo på Nordstrand fordi det er luksus der? Og Steinerskole indikere jo at hun kanskje hadde et barn som ble mobbet .. osv. osv.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 21-10-16 kl 17:32. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Følelsen av fattigdomMå si jeg forstår godt hvor Lisa vil hen, og er enig i den. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Semiaktiv
Sv: Følelsen av fattigdomTakk, da skjønner jeg jo at du har misforstått. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg fordømmer henne ikke for valget hun gjorde (jeg bare lurte på hvorfor), men jeg er kritisk til at hun fremstilles som fattig, siden hun, i motsetning til mange andre, hadde mulighet til å gjøre noe med det, noe hun også gjorde ettervert.
|
|
|
#14 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Følelsen av fattigdomJeg tror du har lest tråden med litt vrang vilje, Lisa. Jeg synes ikke det har vært mye fordømmelse, men en god del "høylytt undring". Og det må være greit. Tonen din til f eks. Maverick gir meg inntrykk av at det er du som mener å sitte på fasiten, og at så få andre er kvalifiserte til å ha en mening at emnet aldri kan diskuteres.
|
|
|
|
#15 |
|
anglofil
Alle er kvalifiserte til å ha en mening. Ingen kan svare på noe av det jeg spør om, hverken om tilfelle hadde stilt seg annerledes om dama hadde vært somalisk eller hvorfor de er så dømmende ovenfor en kvinne som tar et valg basert på et ønske om bedre oppvekst for sitt barn. Jeg reagerer som sagt voldsomt på denne type moralske fordømmelser og type svar som vi ikke vet noe som helst om. Det er masse antagelser ute å går.
|
|
|
#16 |
|
Personlig pessimist
|
Jeg forstår ikke hvor du vil hen med spørsmålet om nasjonalitet. Det er vel helt likegyldig? Og jeg oppfatter jo folk som mer undrende enn dømmende, så det kan jo hende det er derfor ingen svarer på det.
|
|
|
|
#17 |
|
Semiaktiv
Sv: Følelsen av fattigdomJeg hadde selvsagt også lurt på hvorfor om damen var innvandrer. Altså ikke hvorfor hun flyttet fra Bjølsen til et bedre område, for det er jo opplagt, men hvorfor hun valgte akkurat Nordstrand, hvis det er slik at dette er det rikeste nabolaget i byen. Og fått samme svar om Steinerskolenærhet. Og like fullt ville jeg vært kritisk til at hun så på seg selv som fattig fordi hun ikke hadde råd til det samme som andre på Norstrand. Så nei, somalisk opprinnelse hadde ikke endret på saken.
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
Nei, Nordstrand er ikke det rikeste nabolaget i byen. Det er et velstående område, men med mindre man er godt kjent der så er det ikke gitt at man ser på det som et sted som er "utenfor rekkevidde", slik som man kanskje ser på Holmenkollåsen.
|
|
|
#19 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Følelsen av fattigdomJeg leser denne tråden som om 1) at hun syter fordi hun ikke er ekte fattig og 2)ganske fordømmende overfor valget hun tok, 3) mange velger å se bort fra at hun faktisk tok konsekvensene av valget sitt og har valgt noe annet etterpå, og 4) litt fordømmende overfor folk som velger feil.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 21-10-16 kl 17:52. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Drømmer
|
Det er sånn jeg leser denne tråden også. |
|