Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bort med barn med downs syndrom (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-07, 13:52   #201
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2006
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bort med downs-barna (VG)

Unnskyld meg, men er det ikke på tide og "rette" opp den stigmatiserende overskriften?

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 14:51   #202
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Huff - slike holdninger gir meg kalde gufs nedover nakken.

Jeg har desverre hørt slike utsagn før. Valg-videoen på samme side var faktisk ganske fin.

Gammel 30-07-07, 15:04   #203
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Huff - slike holdninger gir meg kalde gufs nedover nakken.

Det er stor forskjell på selvbestemt abort og masseutryddelse. Det er skikkelig ekkelt dette her! Det verste er at overraskende mange av de som har stemt inne på dagbladet.no er helt enig med denne gale damen. FrP samler mange rare holdninger.

Gammel 30-07-07, 15:25   #204
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det er stor forskjell på selvbestemt abort og masseutryddelse. Det er skikkelig ekkelt dette her! Det verste er at overraskende mange av de som har stemt inne på dagbladet.no er helt enig med denne gale damen. FrP samler mange rare holdninger.

Hvem snakker om masseutryddelse? Ser du kanskje ikke klart nok til å vite at dette kan være utfallet av selvbestemt bort? Flertallet i denne tråden ønsker å fjerne barnet hvis downssyndromet påvises, og bedre ordlegging til tross, dere står for akkurat det samme som denne FRP-politikeren.
(Hadde uttalelsen kommet fra en annen kant, hadde dere sikkert sett annerledes på det.)

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 16:10   #205
daffy

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hvem snakker om masseutryddelse? Ser du kanskje ikke klart nok til å vite at dette kan være utfallet av selvbestemt bort? Flertallet i denne tråden ønsker å fjerne barnet hvis downssyndromet påvises, og bedre ordlegging til tross, dere står for akkurat det samme som denne FRP-politikeren.
(Hadde uttalelsen kommet fra en annen kant, hadde dere sikkert sett annerledes på det.)

Det er stor forskjell på å velge abort pga vurderinger av sin egen, barnets og familiens situasjon, og det å legge samfunnøkonomiske argumenter på vektskålen.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 16:14   #206
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Det er stor forskjell på å velge abort pga vurderinger av sin egen, barnets og familiens situasjon, og det å legge samfunnøkonomiske argumenter på vektskålen.

Å?

Alle argumenter, uavhengig av hvem som kommer med det (du eller hele samfunnet samlet), fører til det samme. Fjerning av barn med en funksjonshemming. Jeg synes argumentet ditt (om barnas beste) er mye mer hårreisende enn alt jeg leste i artikkelen.

Gammel 30-07-07, 16:20   #207
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bort med barn med downs syndrom (VG)

De som har svart i denne tråden sier hva de selv ville gjort. Mens denne politikeren sier at "Jeg ønsker bare å få lov til å gi uttrykk for min personlige mening om at behovet for å bevisst sette handikappede barn til verden er forkastelig og unødvendig".

Hun mener altså ikke bare at hun selv ville tatt abort, men at alle burde gjøre det. En viss forskjell.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 16:23   #208
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Ja, jeg ser selvfølgelig forskjellen i ord, men jeg synes ikke forskjellen er sælig stor likevel. Dette kan bli utfallet av selvbestemt abort, en masseutryddelse av barn med handicap, og det uavhengig av hva og hvorfor-er.

Gammel 30-07-07, 17:21   #209
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg ser selvfølgelig forskjellen i ord, men jeg synes ikke forskjellen er sælig stor likevel. Dette kan bli utfallet av selvbestemt abort, en masseutryddelse av barn med handicap, og det uavhengig av hva og hvorfor-er.

Vel, i praksis så er det vel slik nå at mer eller mindre alle som får påvist Downs Syndrom (og andre alvorlige handicap) hos fosteret får abort, selv om det må gjennom en nemd. Så utfallet har faktisk ikke blitt slik du skisserer.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 17:24   #210
nikki

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kunne ikke vært mer enig!!Det er jo veldig tydelig i denne debatten at de fleste har noen av de samme holdningene.Jeg ville personlig ALDRI I LIVET tatt abort.Hadde rett og slett ikke klart det.Har selv et barn med sterk grad av AD/HD og vet at jeg hadde klart å ha et barn til med en funksjonshemming.Nå er jeg så heldig at jeg har to friske barn til og skal ikke ha flere,så jeg trenger heldigvis ikke komme i den situasjonen.Uttalelsene og holdningene til den politikeren er noe av det verste jeg har hørt og provoserer meg kraftig.Jeg er for selvbestemt abort men kunne altså aldri ha vurdert det selv.

Sist redigert av nikki : 30-07-07 kl 18:40.
nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 17:53   #211
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg tror du er inne på noe, Kate. For meg er det også tanken på smerte hos barnet og lidelse som ville veid veid tyngst hvis jeg skulle vurdert abort.

Det samme tenker jeg. Hadde jeg ant at mitt ufødte barn led av noe som ville medføre eviglang lidelse så hadde jeg nok vurdert abort.

Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke hadde tatt abort om det var snakk om Downs. Dette diskuterte mannen og meg før siste svangerskap.

Alle må¨få velge utifra sin egen situasjon og derfor har jeg også forståelse for de som hadde tatt et annet valg en det jeg ville gjort.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 18:02   #212
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Ja godt sagt. Hva er forskjellen liksom???

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 19:09   #213
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor det er "helt greit" å abortere et friskt foster, mens hvis man skulle driste seg til å ta en fostervannsprøve/morkakeprøve i uke 10-12 og så velge abort fordi prøven viser avvik så er det plutselig massemord og og ødeleggelse av sosialt mangfold og gud vet hva... Men det er kanskje en annen diskusjon?

(jada, jeg vet at det i mange tilfeller er snakk om senabort nogså...)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 19:44   #214
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor det er "helt greit" å abortere et friskt foster, mens hvis man skulle driste seg til å ta en fostervannsprøve/morkakeprøve i uke 10-12 og så velge abort fordi prøven viser avvik så er det plutselig massemord og og ødeleggelse av sosialt mangfold og gud vet hva... Men det er kanskje en annen diskusjon?

(jada, jeg vet at det i mange tilfeller er snakk om senabort nogså...)

Nei, det er ikke helt greit, men denne diskusjonen handler altså om Downs.

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Vel, i praksis så er det vel slik nå at mer eller mindre alle som får påvist Downs Syndrom (og andre alvorlige handicap) hos fosteret får abort, selv om det må gjennom en nemd. Så utfallet har faktisk ikke blitt slik du skisserer.

Eh? Neivel. Synes du sier litt imot deg selv her jeg. Hvis alle får ja, som du skriver, så kan vel utfallet bli nøyaktig slik jeg skisserer.

Gammel 30-07-07, 20:03   #215
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh? Neivel. Synes du sier litt imot deg selv her jeg. Hvis alle får ja, som du skriver, så kan vel utfallet bli nøyaktig slik jeg skisserer.

Nei, fordi det du skisserer ikke har skjedd. Du mener at hvis man får selvbestemt abort så vil man få en masseutryddelse av fostre med f. eks. Downs Syndrom. Per i dag så fungerer det omtrent som selvbestemt abort, og vi har ingen masseutryddelse av fostre med Downs Syndrom.

Endel mennesker vil alltid ønske barn velkomne, uansett hva som evt. feiler dem. Men det syns jeg må få være opptil hver enkelt å vurdere utifra livssituajson, ressurser og familieforhold. Blant annet. Det betyr ikke at jeg ønsker en mer liberal abortlov enn det vi har i dag.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 20:50   #216
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skremmern - har du overhodet ikke noen forståelse for at enkelte av oss ikke hadde orket et barn til med en forholdsvis alvorlig funksjonshemning?

Hadde jeg hatt friske barn fra før, hadde jeg ønsket et barn med Down Syndrom velkomment med åpne armer - og åpne øyne. Jeg har full respekt for at mennesker velger å beholde fostre som har påvist dette syndromet. Jeg syns faktisk det er flott! Alle barn er like mye verdt, alle barn burde få mulighet til å ønskes velkommen til verden...

Alle barn burde ha rett til å få omsorg, og kjærlighet...

Pr i dag hadde jeg ikke hatt krefter, overskudd eller evne til å ta vare på et barn med Down syndrom på et vis et barn fortjener. (Jeg hadde faktisk ikke hatt krefter, overskudd eller evne til å ta vare på et friskt barn en gang...)

Ville det vært til barnets beste om jeg - ved et uhell - skulle blitt gravid, funnet ut at barnet hadde Down syndrom - og så valgt å føde det likevel, når jeg vet jeg ikke ville vært i stand til å gi det den omsorgen et barn, uansett hvordan barnet måtte være - fortjener?

Gammel 30-07-07, 21:02   #217
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lil'c, her.

Det er vel sikkert at man får et sykt barn hvis ul viser at barnet har downs syndrom.

Så vidt jeg vet er ikke UL en sikker diagnostisering av Downs syndrom. Mulig andre vet mer enn meg.

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei, fordi det du skisserer ikke har skjedd. Du mener at hvis man får selvbestemt abort så vil man få en masseutryddelse av fostre med f. eks. Downs Syndrom. Per i dag så fungerer det omtrent som selvbestemt abort, og vi har ingen masseutryddelse av fostre med Downs Syndrom.

Nei, det er mest sannsynlig at Skremmern har rett. Grunnen til at vi ikke har masseutryddelse av forstre med feks Downs syndrom er ikke fordi så mange som får denne diagnosen på fostretm ikke aborterer forstret. Grunnen til at vi ikke har masseaborter av forstre med downs syndrom er vel mer sannsynlig fordi vi ikke har massediagnostisering.

For meg ligger faktisk etikken i diagnostiseringen ikke i selve aborten. For meg er det åpenbart at så lenge man kan abortere et friskt foster fordi det "ikke passer" må man da virkelig få lov å abortere fostre med kromosonfeil, syndromer og sykdommer? Og dette mener jeg skal være opp til den enkelte familie å avgjøre.

Diagnostiseringen er jeg derimot ikke sikker på at jeg synes skal være helt "åpen", jeg har enda ikke gjort meg opp en mening om det.

Om jeg selv ville ha tatt abort hvis jeg bar på et foster med down syndrom? Nei, det ville jeg ikke. Og grunnen til det er åpenbar for meg: Jeg ville ikke ha vært klar over at fostret jeg bar hadde downs syndrom.

Sist redigert av him : 30-07-07 kl 21:08. Årsak: Skrev om setning tio i første avsnitt, nå er det forhåpentlig mulig å skjønne hva jeg skriver
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 21:06   #218
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Skremmern - har du overhodet ikke noen forståelse for at enkelte av oss ikke hadde orket et barn til med en forholdsvis alvorlig funksjonshemning?

Jeg har overhode ingen forståelse for de som tar abort, nei.

Gammel 31-07-07, 14:17   #219
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har overhode ingen forståelse for de som tar abort, nei.

Uansett foranliggende årsak?

Vanskelig livssituasjon?
Dårlig økonomi?
Midt i studier?
Ukjent far?
Feil far?
Veldig ung?
Incest?
Voldtekt?
Voldelig mann mannn egentlig moter seg opp til å forlate?
Sykt foster?
Syke barn fra før?

Gammel 31-07-07, 14:27   #220
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De fleste punktene Mim her ramser opp, er for meg personlig klare "Nei, jeg ville ikke tatt abort"-kategorier. Men jeg er meg. Jeg har tenkt mye på denne diskusjonen og kommet fram til at jeg i min alder og med et barn som krever litt ekstra, så burde jeg strengt tatt tatt abort dersom jeg fikk vite at jeg bar på et barn med downs. Men jeg vet ikke om jeg hadde klart å gjøre det. Jeg tror begge alternativene hadde vært veldig ødeleggende for meg. Dette er en av årsakene til at jeg ikke vil ha flere barn. Jeg ønsker verken å få et sykt/funksjonshemmet barn eller måtte ta et valg for eller mot abort.

Jeg synes Skremmerns holdninger er triste. Jeg går jo faktisk an å være mot selvbestemt abort, men samtidig ha forståelse for at andre mennesker tar et slikt valg. Jeg er for selvbestemt abort slik loven er i dag, jeg er i likhet med him i tvil i forhold til diagnostiseringen, men det betyr ikke at jeg kan sette meg i doms over andre menneskers abortsyn og personlige valg.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:32.