|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#201 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Politikeres ektefeller og aksjehandelJeg har nå lest nøyaktig hva LO-lederen sa, og jeg har lest svaret fra e24. Og jeg håper og tror at jeg er på ville veier. Det jeg skrev kan virke spekulativt, og det er det siste jeg vil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() Sv: Politikeres ektefeller og aksjehandelNå kommer det fram at noen av de tingene som ble handlet, kan være innsidehandel (som kan medføre fengselsstraff). Han ser ut til å ha vært en komplett idiot, men jeg syns synd på ham nå.
![]() |
#203 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Politikeres ektefeller og aksjehandelSjelden jeg syns min gamle venn har gode poenger, men i dette tilfellet syns jeg han med sin spissformulering treffer bedre enn til vanlig:
![]() |
#204 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Politikeres ektefeller og aksjehandel
Det er noe av det jeg har tenkt på hele tiden, hvor for har fokuset vært på at hun har vært inhabil uten å vite det (hvor stor skade klarer man gjøre på utfallet av en sak når man ikke vet at man er inhabil?) men nettopp faren for at det er innsidehandel, som for meg virker mye mer alvorlig.
![]() |
#205 |
villende
|
![]() Sv: Politikeres ektefeller og aksjehandelDet er ganske vanlig å ha rapporteringsplikt eller handleforbud for visse typer aksjer i ganske mange jobber. Mannen min har klare begrensninger på både hva han og husstanden hans kan handle, noe jeg tenker er helt naturlig i den stillingen han har. Samtidig er han helt avhengig av at jeg er ærlig med ham når det gjelder mine økonomiske disposisjoner, noe jeg selvfølgelig er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
Yes, we can!!
|
Jeg er helt enig i at det er sammenlignbart.
![]() |
#207 |
Shake it out!
|
Høres mer og mer ut som om dette er en form for spillegalskap og kommer inn under kategorien sykdom. Uten at det blir mindre straffbart av den grunn. Har ei venninne som ble rundlurt av spillegal ektefelle en gang, det er utrolig hvor manipulative man kan bli. Sånn i etterpåklokskapens lys var jo venninne min ekstremt naiv da.
![]() |
#208 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Politikeres ektefeller og aksjehandelOg så syns jeg det blir interessant å få opp tidslinjene her. Jeg vil tro at E24 satt i en skikkelig knipe i dagene opp til valget der: Publisere noe ikke-bekreftet rett før et valg, selv om de nok var temmelig sikre på at dette VAR en sak, eller ha solid substans i saken, eller vente til det var bekreftet, etter valget. Det er litt damned if you do, damned if you don't.
![]() |
#209 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Politikeres ektefeller og aksjehandelJeg har også tenkt spillegalskap helt fra starten. Og Erna har nok definitivt prøvd å trenere dette så langt som mulig til etter valget. Sist redigert av Pelen : 18-09-23 kl 12:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 |
Shake it out!
|
Enig.
![]() |
#211 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Politikeres ektefeller og aksjehandelAltså. Jeg synes ikke det er ok om Erna har holdt tilbake informasjon før valget. Jeg kan bare forstå det om hun har gjort det, sånn menneskelig.
![]() |
#212 |
Librocubicularist
|
Eg hadde misforstått eit spørsmål i skjemaet. Ein får ein rekning med tre vekers betalingsfrist på heile beløpet, i mitt tilfelle var det 27.000, altså ca. 10% av inntekta mi. Når ein ikkje kan betale dette innan tre veker, går det til Statens innkrevingssentral, som trekk 10% av trygda kvar månad, til beløpet er betalt. I mellomtida blir ein flagga i alle registre, slik at ein ikkje kan kjøpe så mykje som eit par vintersko med faktura på Klarna eller tilsvarande. Så i praksis får ein i underkant av eit år, med ganske krevande økonomi.
![]() |
![]() |
#215 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Hvem er «deler av pressen»? Det er jo E24 som har kjørt denne saken, mener du at redaksjonen i i E24 har ventet med å publisere en sak som var trykkeklar for å gi Høyre en fordel i valget? Det er i så fall en drøyt konspiratorisk påstand som bare bidrar til å spre mistillit. Mediene har jobbet beinhardt de siste årene med å avdekke høyst kritikkverdige forhold hos politikerne våre, og fortjener ikke sånne antydninger.
Nei, det er egentlig ikke så vanskelig. Saken skal trykkes når den er kvalitetssikret og klar. Punktum. Dette skjer jo med varierende sensasjonsstørrelse ved hvert eneste valg, så her er redaksjonene godt trent.
![]() |
#216 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Politikeres ektefeller og aksjehandelDet er bare eit val sidan dette forumet Ropstad-saken kom før valet. Damned if you do, doomed if you don’t.
![]() |
![]() |
#217 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Politikeres ektefeller og aksjehandelPressen vet selvfølgelig en hel masse om en sak, om noe som kan bli en sak, om noe som snart blir en sak og også en god del ting som de har besluttet at de uansett ikke kommer til å publisere. For en del år siden fikk jeg i visse kretser vite av redaksjonsmedlem at det forelå bekreftede opplysninger om at XX hadde YY og også om at ZZ hadde ÆÆ. Og at de hadde besluttet at det kunne de ikke gå ut med. Ting av definitiv offentlig interesse også utenfor sladder-segmentet og som kunne fått videre konsekvenser, men samtidig av "privat" karakter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
Mjau
Medlem siden: Aug 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Politikeres ektefeller og aksjehandelSelvsagt må pressen også finne seg i at det blir stilt spørsmål rundt hvordan saken er blitt dekket, og om man kunne gjort noe annerledes. Det er ikke det samme som konspirasonteorier, det er sunn fornuft og helt nødvendig i et demokrati. |
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Signerer, spesielt siste setning. Hun er jo en av norges mest erfarne kommunikasjonseksperter etter så mange år som statsminister.
![]() |
#220 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Det siste er jeg helt enig i at er dypt problematisk. Det første du skriver er noe helt annet enn spekulasjoner om at en gryteklar sak blir holdt tilbake av en partipolitisk uavhengig redaksjon for å påvirke valget. Det er konspiratorisk.
![]() |
|
|