|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#201 |
Live and let live
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektige
Jeg som flere her ville heller valgt overvektig. Som veldig undervektig er man nærmere graven enn en veldig overvektig.
Jeg tror virkelig ikke at de fleste undervektige sliter med manglende interesse for mat altså. Å streve og streve etter å finne noe som gjør at en ligger på seg, som gjør at man kan yte bedre, som gjør at man ser friskere ut, at man får formene en ønsker seg osv. kan bli ganske altoppslukende og frustrerende (og det er jammen også veldig frustrerende å slite med å få i seg mat også, sitte å presse i seg mat fordi en vet en må, selv om en brekker seg).
Jeg er litt usikker på hva du ønsker å si her? At praktiske ulemper er det eneste som teller? Jeg har ingen problemer med å se at det må føles veldig ille å ikke passe i stolseter og alle de hindrene overvektige kan møte. Men selv om det er tøffe ting, så er det vel ikke så vanskelig å sette seg inn i det at det kan være veldig tøft å være gjenstand til negativ oppmerksomhet enten det skyldes at man ser ut som et skjelett, eller det skyldes at man er overvektig, at det er kjedelig å ikke kunne finne klær som passer kroppen ens enten man blir videresendt til en stomotebutikk eller en barnebutikk (som forøvrig heller ikke alltid passer hverken stilmessig eller passformmessig, for kroppen endrer seg jo faktisk når en får barn selv om en er undervektig), at det er kjedelig at folk følger med på og kommenterer det en spiser, enten det er fordi man er overvektig eller undervektig osv.
Det kalles ikke tresmak i baken når en undervektig får vondt og blir sliten av å sitte på harde stoler i mer enn ett minutt.
Og vi undervektige er de slemme skyldige til at alle andre har lavt selvbilde og ikke føler seg god nok, og burde egentlig gjemme kroppene våre og holde oss unna sosiale settinger slik at ingen blir ukomfortabel.
![]() |
#202 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er helt enig med deg, feit ER et nedlatende ord. Nettopp derfor blir det så trist når kraftig overvektige bruker det om seg selv, synes jeg. Gjør ikke akkurat noe positivt med hverken eget eller andres selvbilde.
![]() |
#203 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeVeldig bra innlegg, DM. Jeg har vært veldig undervektig, så jeg kjenner meg igjen i det med å få vondt av å sitte på harde stoler, fryse lett, ha nedsatt immunforsvar, stadige kommentarer fra folk som syns det er helt greit å kommentere utstikkende knokler og at menn liker litt å ta i. Jadda. Jeg har aldri vært overvektig, så jeg vet ikke hvordan det er, og syns det er vanskelig å si hva som er "verst". Kan egentlig ikke se det store poenget i den problemstillingen heller. Det blir litt sånn "hva ville du helst vært, blind eller døv?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
flisespikker
|
Døv. Helt klart.
![]() |
#205 |
Mother of Dragons
|
:dulter:
![]() |
#206 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Samme her.
![]() |
#208 |
flisespikker
|
Jepp, det tror jeg også jeg ville valgt. (Hvor melder man seg på igjen?)
Jeg tror du trygt kan gå ut fra at det meste jeg skriver ligger innenfor. Det er i alle fall bedre å anta at for mye gjør det enn at for lite gjør det.
![]() |
#209 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Stigmatisering av overvektigeVeldig bra innlegg, DM, fikk ikke prikket deg.
![]() |
#210 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Stigmatisering av overvektige
![]() |
#211 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Jeg tenker det samme, men mange som både er blinde og døve sier at de savner hørselen mer enn synet. Jeg tenker at det må være mye veree å ikke kunne se, men jeg har (heldigvis) ikke forutsetninger for å forstå problemet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
Mother of Dragons
|
Hvis man vil bli døv må man gå på døveskolen, daaah.
![]() |
#213 |
frakoblet
|
Jeg har vokst opp med en døv i nærmeste familie, så jeg kjenner litt til det.
In vino veritas Sist redigert av safran : 06-03-08 kl 15:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeKjempebra innlegg, DM. Prikk fikk du tidligere i tråden.
![]() |
#215 |
er grønn og fin.
|
Dette synes jeg er en setning det er verdt å merke seg.
![]() |
#216 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
For ikke å glemme hånlig latter..det er ofte at de overvektige får høre.
![]() |
#217 |
Epikur
|
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeI likhet med esme har jeg vært undervektig og overvektig og forstår alle sammen, kumbayah.
![]() |
#218 |
Bedreviter
|
De fleste klesbutikker jeg kunne tenke meg å handle klær i, har klær i str. 36–44, med andre ord kun til folk som er normalvektige. Problemet oppstår vel for de tynne akkurat som for de tykke, når man faller utenfor denne kategorien. Jeg kan ikke skjønne at det skal være et mindre problem å ikke finne klær i str. 32–34 enn å ikke finne klær i størrelse 46–48. Faktisk så innbiller jeg meg at det med klær er lettere for overvektige, for det finnes tross alt kleskjeder som spesialiserer seg på store størrelser. Jeg tror ikke jeg har hørt om tilsvarende for små, (men hva vet jeg, jeg har aldri hatt bruk for små klær siden jeg fant dem i barneavdelingen).
Jeg er veldig overvektig, og jeg ville definitivt mye heller veie det jeg veier i dag enn å være tilsvarende mange kg undervektig. (Jeg sjekket normalvektområdet for min høyde (BMI), tok utgangspunkt i laveste normalvekt og trakk fra like mange kg som jeg i dag er overvektig. Jeg kom til 38 kg.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
weird
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeEn av de verste tilfellene av "diskriminering" jeg har vært utsatt for som overvektig er forresten den som kunne ha fått alvorlige konsekvenser.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
weird
![]() Sv: Stigmatisering av overvektigeMeg, meg, meg!
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
livserfaringer, overvekt, selvbilde, spiseforstyrrelser, stigmatisering, undervekt |
|
|