Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stigmatisering av overvektige

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-08, 14:20   #201
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stigmatisering av overvektige

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men hvis valget var veldig overvektig eller veldig undervektig, hadde vel de fleste valgt veldig undervektig, tror dere ikke det?

Jeg som flere her ville heller valgt overvektig. Som veldig undervektig er man nærmere graven enn en veldig overvektig.

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg er smellfeit og har ingen som helst problemer med å skjønne at det kan være grusomt å slite med kropp og selvbilde som undervektig. Og selv om jeg noen ganger synes det må være deilig å slippe å ha sånn fokus på mat så skjønner jeg at manglende interesse også er et problem.

Jeg tror virkelig ikke at de fleste undervektige sliter med manglende interesse for mat altså. Å streve og streve etter å finne noe som gjør at en ligger på seg, som gjør at man kan yte bedre, som gjør at man ser friskere ut, at man får formene en ønsker seg osv. kan bli ganske altoppslukende og frustrerende (og det er jammen også veldig frustrerende å slite med å få i seg mat også, sitte å presse i seg mat fordi en vet en må, selv om en brekker seg).

Men sånn rent praktisk, så møter jo undervektige færre hindringer. De må ikke gå fra kafeer fordi stolene er for trange, de slipper å lure på om setebeltet på flyet er langt nok, osv. Mulig jeg er naiv, men jeg kan ikke komme på en eneste PRAKTISK ulempe med å være undervektig. Ikke det med å ikke finne klær heller. De fleste klesbutikker har jo minstestørrelser som er svært små.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil her.

Jeg er litt usikker på hva du ønsker å si her? At praktiske ulemper er det eneste som teller? Jeg har ingen problemer med å se at det må føles veldig ille å ikke passe i stolseter og alle de hindrene overvektige kan møte. Men selv om det er tøffe ting, så er det vel ikke så vanskelig å sette seg inn i det at det kan være veldig tøft å være gjenstand til negativ oppmerksomhet enten det skyldes at man ser ut som et skjelett, eller det skyldes at man er overvektig, at det er kjedelig å ikke kunne finne klær som passer kroppen ens enten man blir videresendt til en stomotebutikk eller en barnebutikk (som forøvrig heller ikke alltid passer hverken stilmessig eller passformmessig, for kroppen endrer seg jo faktisk når en får barn selv om en er undervektig), at det er kjedelig at folk følger med på og kommenterer det en spiser, enten det er fordi man er overvektig eller undervektig osv.
Det sies at man ikke får jobber fordi man er overvektig, men jobben er ikke så bankers selv om en er undervektig heller, når sjefen sitter og lurer på om vedkommende er i stand til å sitte oppreist gjennom en hel arbeidsdag, eller kunne yte det en skal.

Å være undervektig innebærer veldig ofte at man er syk, at man enten har et forstyrret forhold til mat, eller har en eller annen fysisk tilstand som gjør at kroppen ikke tar i mot/tar opp den næringen en trenger.

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg klarer ikke helt å se problemene med den listen, og hvordan det å måtte putte noe under rompa for å sitte behagelig kan samenlignes med å ikke få plass i stolen.
Overvektige kan godt få tresmak i baken de også..... men en pute er letteere å ha med seg en en stol en får plass i. Jeg har polstret stolen med yttertøy selv jeg. Eller at en må stramme beltet på flysetet mye kan samenlignes med å måtte be om forlenger. (noe jeg heldigvis har sluppet.

At en ikke har noe å tære på er vel helt riktig det, men det har vel ikke så mye å gjøre med stigma ute i samfunnet.

Det kalles ikke tresmak i baken når en undervektig får vondt og blir sliten av å sitte på harde stoler i mer enn ett minutt.

Men når det er sagt, så tror jeg mange ting blir blandet her i denne diskusjonen, og at det ikke nytter å skille ut en faktor, for alt henger sammen, og begge sider er ikke direkte sammenlignbare, så derfor må totalbildet ses på.

Og når det gjelder stigma i samfunnet, så vil jeg kommentere det, med å begynne med å svare på dette sitatet:

Kie sier mye bra. Vi overvektige har SKYLD i så mye.

Og vi undervektige er de slemme skyldige til at alle andre har lavt selvbilde og ikke føler seg god nok, og burde egentlig gjemme kroppene våre og holde oss unna sosiale settinger slik at ingen blir ukomfortabel.

Overvektige har nok mer stigma i samfunnet, og får en helt annen type oppmerksomhet i media. Men det betyr ikke at det at det er annerledes fører til at det er bedre eller verre, eller at det oppleves som bedre eller verre (sett i lyset overvektig vs undervektig).

Gammel 06-03-08, 14:22   #202
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er kraftig overvektig, og bruker ikke ordet "feit". Verken om meg selv eller andre. For meg er det en nedlatende ord. Jeg reagerer sterkt på at mediene har begynt å bruke det hele tiden. For ingen skal komme her og fortelle meg at "feit" er et nøytralt ord.

Jeg er helt enig med deg, feit ER et nedlatende ord. Nettopp derfor blir det så trist når kraftig overvektige bruker det om seg selv, synes jeg. Gjør ikke akkurat noe positivt med hverken eget eller andres selvbilde.

Gammel 06-03-08, 14:29   #203
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig bra innlegg, DM. Jeg har vært veldig undervektig, så jeg kjenner meg igjen i det med å få vondt av å sitte på harde stoler, fryse lett, ha nedsatt immunforsvar, stadige kommentarer fra folk som syns det er helt greit å kommentere utstikkende knokler og at menn liker litt å ta i. Jadda. Jeg har aldri vært overvektig, så jeg vet ikke hvordan det er, og syns det er vanskelig å si hva som er "verst". Kan egentlig ikke se det store poenget i den problemstillingen heller. Det blir litt sånn "hva ville du helst vært, blind eller døv?"

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 14:35   #204
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det blir litt sånn "hva ville du helst vært, blind eller døv?"

Døv. Helt klart. Det ville vært kjipt å måtte klare seg uten musikk, men forumaktiviteten kunne blitt opprettholdt på akkurat samme nivå som nå.

Gammel 06-03-08, 14:37   #205
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Døv. Helt klart. Det ville vært kjipt å måtte klare seg uten musikk, men forumaktiviteten kunne blitt opprettholdt på akkurat samme nivå som nå.

:dulter:

Men om jeg måtte ha valgt hva jeg skulle vært født som, så hadde det vært blind, de har lettere for å være med sosialt, tror jeg. Så i puberteten hadde jeg villet skifte fra blind til døv.

(Var dette en tongue-in-cheek? Ikke helt klart for meg hva som ligger innenfor det begrepet.)

Gammel 06-03-08, 14:42   #206
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Samme her. Å være blind må være helt grusomt. Svigermor er døv, så jeg er inne i det miljøet litt. Nei, jeg ville absolutt vært døv om jeg måtte velge. :avsporer helt:

Gammel 06-03-08, 14:49   #207
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Døv. Uten tvil.

Gammel 06-03-08, 14:50   #208
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men om jeg måtte ha valgt hva jeg skulle vært født som, så hadde det vært blind, de har lettere for å være med sosialt, tror jeg. Så i puberteten hadde jeg villet skifte fra blind til døv.

Jepp, det tror jeg også jeg ville valgt. (Hvor melder man seg på igjen?)

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

(Var dette en tongue-in-cheek? Ikke helt klart for meg hva som ligger innenfor det begrepet.)

Jeg tror du trygt kan gå ut fra at det meste jeg skriver ligger innenfor. Det er i alle fall bedre å anta at for mye gjør det enn at for lite gjør det.

Gammel 06-03-08, 14:54   #209
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Stigmatisering av overvektige

Veldig bra innlegg, DM, fikk ikke prikket deg.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 14:54   #210
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Stigmatisering av overvektige

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 14:54   #211
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Døv. Uten tvil.

Jeg tenker det samme, men mange som både er blinde og døve sier at de savner hørselen mer enn synet. Jeg tenker at det må være mye veree å ikke kunne se, men jeg har (heldigvis) ikke forutsetninger for å forstå problemet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 14:56   #212
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man vil bli døv må man gå på døveskolen, daaah.

Gammel 06-03-08, 14:58   #213
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Jeg tenker det samme, men mange som både er blinde og døve sier at de savner hørselen mer enn synet. Jeg tenker at det må være mye veree å ikke kunne se, men jeg har (heldigvis) ikke forutsetninger for å forstå problemet.

Jeg har vokst opp med en døv i nærmeste familie, så jeg kjenner litt til det.

Sist redigert av safran : 06-03-08 kl 15:07.
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 15:05   #214
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Kjempebra innlegg, DM. Prikk fikk du tidligere i tråden.
Jeg føler meg egentlig oversett i denne tråden.
Det er nok fordi jeg er tynn. De ser meg nok ikke.

Gammel 06-03-08, 18:08   #215
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg har ikke innsikt nok til å forstå hvordan det er å være ufrivillig undervektig.

Dette synes jeg er en setning det er verdt å merke seg.
Man ser alt fra sitt synspunkt og har ofte ikke innsikt nok til å innse hvordan det er for andre i en totalt annen situasjon.
Jeg har vært veldig tynn (det har blitt endel kilo siden) og jeg har ikke mulighet til å innse hvordan det er å være syklig overvektig.
Har fått noen kilo ekstra og får høre kommentarer om det, men det er av nærmeste familie og aldri av fremmede.

Ting er gjerne ikke slik man tror det kan være for andre, hvordan det er for andre kan man ikke uttale seg bomastisk om før man har vært i en tilsvarende situasjon.

Igjen så synes jeg det rett og slett blir helt håpløst å sammenligne for tykke og for tynne mennesker, å sette de to situasjonene opp mot hverandre i en lidelseskamp.

Gammel 06-03-08, 18:20   #216
Hulda
Bør lage seg en tittel selv

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det tviler jeg ikke på. Og den personlige belastningen er sikkert like tung. Men jeg tror helt oppriktig at årsakene til at det tiskes og hviskes om en undervektig jente kan være atskillig mer sammensatte enn hvis det tiskes og hviskes om en overvektig jente. Det kan tiskes om den undervektige ut fra fasinasjon, (ubevisst) misunnelse, forundring eller vemmelse og avsky. De to første elementene her vil IKKE være til stede når det tiskes og hviskes om en overvektig person. Da tar jeg for gitt at reaksjonen er udelt negativ.

For ikke å glemme hånlig latter..det er ofte at de overvektige får høre.

Gammel 06-03-08, 18:58   #217
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I likhet med esme har jeg vært undervektig og overvektig og forstår alle sammen, kumbayah.
Da jeg var undervektig var det mange som ikke tok fem flate øre for så si at jeg var beinete og styggtynn. Men veldig mange syntes også at jeg var riktig fin, som feks min gale mormor som utelukkende klyper meg i siden og sier jeg har det veeeldig bra dersom jeg litt tykkere enn mager. Jeg var like tynn som modeller, og alle vet jo hvor sunne og fine de ser ut. men når man som en kvinne av i dag har sett nok bilder fra katalogene og catwalkene, så er jo undervektig en slags normal.

Som overvektig ble jeg behandlet som dritt, som om jeg var lat og dum. det var vanskelig å finne fine klær og ikke lett å føle seg vel.

Det aller beste er å være passe. Og gravid.

Med den mormoren så er det vel ingen som blir overrasket over at jeg har en mor med spiseforstyrrelser, overspising og ikke-spising avveksler hverandre. Selv lar jeg være å spise når jeg ikke har det bra og føler manglende kontroll. Det er umulig å ikke la seg påvirke noe av å vokse opp med en spiseforstyrret mor som virkelig HATER kroppen sin. Den selvforakten har vært mye verre å leve med enn hennes ekstra klo.

Gammel 06-03-08, 20:45   #218
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De fleste klesbutikker har jo minstestørrelser som er svært små.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil her.

De fleste klesbutikker jeg kunne tenke meg å handle klær i, har klær i str. 36–44, med andre ord kun til folk som er normalvektige. Problemet oppstår vel for de tynne akkurat som for de tykke, når man faller utenfor denne kategorien. Jeg kan ikke skjønne at det skal være et mindre problem å ikke finne klær i str. 32–34 enn å ikke finne klær i størrelse 46–48. Faktisk så innbiller jeg meg at det med klær er lettere for overvektige, for det finnes tross alt kleskjeder som spesialiserer seg på store størrelser. Jeg tror ikke jeg har hørt om tilsvarende for små, (men hva vet jeg, jeg har aldri hatt bruk for små klær siden jeg fant dem i barneavdelingen).

Men hvis valget var veldig overvektig eller veldig undervektig, hadde vel de fleste valgt veldig undervektig, tror dere ikke det?

Jeg er veldig overvektig, og jeg ville definitivt mye heller veie det jeg veier i dag enn å være tilsvarende mange kg undervektig. (Jeg sjekket normalvektområdet for min høyde (BMI), tok utgangspunkt i laveste normalvekt og trakk fra like mange kg som jeg i dag er overvektig. Jeg kom til 38 kg.)

Jeg vet ikke om det egentlig går an å regne slik, men ikke planer om jeg kunne tenke meg å veie under 40 kg! Jeg er temmelig sikker på at jeg ville vært alvorlig usunn da.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 23:08   #219
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En av de verste tilfellene av "diskriminering" jeg har vært utsatt for som overvektig er forresten den som kunne ha fått alvorlige konsekvenser.

Jeg hadde en brokk over navlen. Den var veldig vond og jeg hadde etterhvert store problemer etter måltider, med å gå på toalettet og med å bevege meg. Kirurgen som vurderte meg først mente at det hastet å gjøre noe med dette (han skrev også dette og anbefalte operasjon innen en uke) og skrev også i journalen at jeg er overvektig. Kirurgen som skulle operere meg avviste meg uten noen konsultasjon og kun med begrunnelsen om at jeg var overvektig.

Jeg klaget og ble i neste gang henvist til et annet sykehus, der både operasjon, bedøvelse og tiden etterpå gikk strålende. Men legen som var med og opererte kunne fortelle at brokken satt bom fast, som en liten grapefrukt på utsiden av et hull på størrelse med en femmer. De hadde måttet snitte opp på begge sider av åpningen for å få dyttet brokket inn igjen. Ifølge denne legen kunne det å ha gått mer med dette ha blitt riktig ille og faren for nekrose hadde så absolutt vært tilstede dersom jeg ikke hadde blitt operert der og da. I tillegg skjønte de godt hvorfor dette hadde vært både vondt og hemmende.

Senere var jeg altså i praksis på avdelingen der kirurgen som hadde avvist meg jobbet og fikk være vitne til hans holdninger til overvektige. Den var ikke særlig ok, for å si det mildt.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 23:08   #220
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Meg, meg, meg!

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
livserfaringer, overvekt, selvbilde, spiseforstyrrelser, stigmatisering, undervekt

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:53.