Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkohol i dåp og konfirmasjon

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-08, 19:46   #201
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Jeg synes ikke fest uten alkohol er stusselig i det hele tatt, men jeg synes som sagt at cola til reindyrsteiken er en smule stusselig.

Tab x-tra er best til all mat synes jeg. men jeg liker ikke øl så godt, og vin ble jeg kurert av da jeg var 18 år og aldri smakt det siden.

Gammel 26-04-08, 21:39   #202
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men det er jo bare å drikke vann? Jeg skjønner rett og slett ikke problemet, det at det er cola på bordet betyr jo ikke at man drikke den. (Jeg synes vann er delig til varmmat, det er det jeg er vant med å drikke.)

Men skjønner du ikke at andre kan ha andre preferanser enn deg? Selv om du syns det er glimrende med vann til reinsdyrstek, så fins det noen som syns at vin gir en ny dimensjon til retten. Vann har man jo ved siden av for å slukke tørsten.

Gammel 26-04-08, 21:45   #203
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Men skjønner du ikke at andre kan ha andre preferanser enn deg? Selv om du syns det er glimrende med vann til reinsdyrstek, så fins det noen som syns at vin gir en ny dimensjon til retten. Vann har man jo ved siden av for å slukke tørsten.

Jo, men nå var jo dette et svar noen som ikke ville drikke cola til rensdyrsteiken. Og jeg sier at man er ikke nødt til å drikke cola, man kan drikke vann.

Gammel 26-04-08, 21:50   #204
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, men nå var jo dette et svar noen som ikke ville drikke cola til rensdyrsteiken. Og jeg sier at man er ikke nødt til å drikke cola, man kan drikke vann.

Ja, jeg skjønner at man ikke trenger å drikke cola, og det gjør sikkert Kristin også. Jeg regner med at hun skrev cola som et eksempel på en alkoholfri drikke, fordi poenget var at det var bedre med vin. Cola, sitronbrus, farris, fanta eller vann - ingenting topper et glass vin til en bedre middag. Vannet har man ved siden av.

Gammel 26-04-08, 22:04   #205
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg skjønner at man ikke trenger å drikke cola, og det gjør sikkert Kristin også. Jeg regner med at hun skrev cola som et eksempel på en alkoholfri drikke, fordi poenget var at det var bedre med vin.

Ja, OK, det du sier er at for din del er det kun vin til maten som er bra nok. (For det er det du sier hvis du sier at du ikke kan drikke noe annet enn vin.) Og det må du gjerne mene. Jeg oppfattet ikke Kristin slik, hvis hun titter innom tråden oppklarer hun sikkert hva hun mener.

Gammel 26-04-08, 22:16   #206
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Ja, OK, det du sier er at for din del er det kun vin til maten som er bra nok. (For det er det du sier hvis du sier at du ikke kan drikke noe annet enn vin.) Og det må du gjerne mene. Jeg oppfattet ikke Kristin slik, hvis hun titter innom tråden oppklarer hun sikkert hva hun mener.

Poenget er egentlig ikke at bare vin er godt nok for meg, men at for noen så er det sånn. Og det jeg reagerte på var at du sa

Sitat:

Men det er jo bare å drikke vann? Jeg skjønner rett og slett ikke problemet

Gammel 26-04-08, 22:21   #207
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå synes jeg at du gjør deg vanskelig med å skape et enten-eller-forhold. Poenget er ikke det at man noe som helst, men man kan, vil og ofte ønsker å trigge smaksløkene ved å ta et glass vin til maten. Man må altså ikke drikke cola, vann eller saft.

Gammel 26-04-08, 22:51   #208
him
Leser

him sin avatar

Standard

Poenget er egentlig ikke at bare vin er godt nok for meg, men at for noen så er det sånn. Og det jeg reagerte på var at du sa

Ja, og det sa jeg fordi Kristin synes det var så ille å drikke cola. Og hvis man ikke vil ha cola er det bare å drikke vann.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nå synes jeg at du gjør deg vanskelig med å skape et enten-eller-forhold. Poenget er ikke det at man noe som helst, men man kan, vil og ofte ønsker å trigge smaksløkene ved å ta et glass vin til maten. Man må altså ikke drikke cola, vann eller saft.

Jeg gjør meg ikke vanskelig i det hele tatt. Men det jeg svarte på var noe helt annet enn det Safran mener jeg svarte på. Kristin sa at hun syntes det var et problem med cola og reinsdyrstek, og da sa jeg at jeg ikke kunne skjønne at det var et problem fordi hun ikke drikke cola.

Det er du og Safran som tolker henne dithen at hun mener at vin er det eneste som duger. Jeg leste henne anderledes og da svarer jeg selvfølgelig anderledes. Og hvem av oss som leser "riktig" er det bare Kristin som kan svare på.

Gammel 26-04-08, 22:58   #209
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er du og Safran som tolker henne dithen at hun mener at vin er det eneste som duger. Jeg leste henne anderledes og da svarer jeg selvfølgelig anderledes. Og hvem av oss som leser "riktig" er det bare Kristin som kan svare på.

Eh, tolket jeg det slik? Det var jo jeg som påpekte at det ikke eksisterer et enten-eller-forhold. Jeg tolket ikke Kristins påstand dithen at man må drikke alkoholholdig drikke til maten, men at man fint kan være edru på fest, men til diverse matretter passer det bedre med vin enn mye annet.

Gammel 26-04-08, 23:26   #210
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er tråden omgjort til en tråd om meg?

Jeg må innrømme at jeg datt litt av lasset nå, så jeg vet ikke helt hva jeg skal svare. Men man MÅ selvsagt ikke drikke cola til reinsdyr hvis man ikke vil ha vin. Det med cola var bare et eksempel. Et ytterpunkt, liksom. Jeg har en mann som synes cola passer til alt. Jeg er ikke enig. Forøvrig må jeg lese dette bedre når jeg er litt mer opplagt. For eksempel i morgen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-08, 23:27   #211
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg tolket ikke Kristins påstand dithen at man må drikke alkoholholdig drikke til maten, men at man fint kan være edru på fest, men til diverse matretter passer det bedre med vin enn mye annet.

Ja, det var omtrent noe sånt jeg mente.

Gammel 27-04-08, 00:30   #212
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Ja, og det sa jeg fordi Kristin synes det var så ille å drikke cola. Og hvis man ikke vil ha cola er det bare å drikke vann.

Jeg gjør meg ikke vanskelig i det hele tatt. Men det jeg svarte på var noe helt annet enn det Safran mener jeg svarte på. Kristin sa at hun syntes det var et problem med cola og reinsdyrstek, og da sa jeg at jeg ikke kunne skjønne at det var et problem fordi hun ikke drikke cola.

Noe sier meg at du ennå ikke har skjønt hva jeg mente.

Det er du og Safran som tolker henne dithen at hun mener at vin er det eneste som duger.

Har du drukket mye vin, eller?

Gammel 27-04-08, 08:26   #213
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Ja, det var omtrent noe sånt jeg mente.

Ja, da misforsto jeg deg. Jeg oppfattet deg dithen at du synes det var et problem hvis du fikk servert cola til ting det absolutt ikke passet til.

Gammel 27-04-08, 08:48   #214
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

He,he - nå datt jeg halt av lasset også!
Og det enda det er morgen, jeg har sovet godt OG drukket kaffe.

(En slik mangel på klartenkthet lover ikke godt for dagens oppgaveskriving...)

Gammel 27-04-08, 12:55   #215
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ja, da misforsto jeg deg. Jeg oppfattet deg dithen at du synes det var et problem hvis du fikk servert cola til ting det absolutt ikke passet til.

Hm, ja nå ble jeg forvirret her. Jeg mener vel noe omtrent det som du skriver også, men det ville ikke være et problem akkurat, dersom det bare var solo og cola å velge mellom, liksom, da hadde jeg enten drukket det uten å klage eller hentet meg litt vann.

Konkulderer med at jeg ikke vet hva jeg egentlig mente. Jeg er enig med dere alle.

Gammel 29-04-08, 11:07   #216
Mamm@80
Nybegynner

Medlem siden: Apr 2008
Mamm@80 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vi har ikke det i min familie iallefall. Jeg tror de serverte det i en komfirmasjon jeg var i men tror ikke det er vanlig.

Mamm@80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 12:51   #217
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Jeg har aldri vært i dåper eller konfirmasjoner hvor det har blitt servert alkohol. Jeg ville aldri servert det i slike tilstelninger. Så vil jeg også ha alkoholfitt bryllup (om det skulle bli noe av), fordi min slekt ikke klarer å holde seg til moderat inntak av alkohol. Mange i slekta tåler ikke alkohol (tidligere eller nåværende alkoholikere), det et under at jeg tåler det!

Gammel 29-04-08, 14:06   #218
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Det må vel være opp til vertskapet, og barnet, å bestemme om alkohol er greit eller ikke i en konfirmasjon eller dåp. Og selvsagt, hvis noen av gjestene har et uansvarlig forhold til alkohol så enten tørrlegger vi selskapet helt eller lar vær å be vedkommende (rar setning).

Selv tar jeg gjerne et glass eller ti, men drikker nesten alltid vann til maten. Og har ingen forhåpninger om at alle andre gjør som meg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 14:38   #219
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ville vært unaturlig for meg å ikke be mine barns bestefar i konfirmasjon, selv om han har et unaturlig forhold til alkohol.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 19:30   #220
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Vi var forresten i konfirmasjon på søndag (på restaurant), og der ble det servert både champagne før maten og rød og hvit vin til maten.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:21.