Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse flaggene igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-09, 16:12   #1
Michelle
X First Lady

Medlem siden: Sep 2006
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Det er klart de kan, men hvorfor vil man ikke på en dag som denne bruke det norske flagget?

De fleste gjør jo det og da kan de meget få som vil ha med sitt eget flagg gjøre det om de vil.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 16:13   #2
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det gjør absolutt ingenting. Det blir på samme måte som når jeg ser noen gå med lusekofte, lilla tights og snøjoggere i bryllup. Jeg aksepterer at de synes det er OK å gå slik og er raus og høflig nok til at jeg lar være å kommentere det. Jeg ønsker heller ikke forbud mot lusekoftekledde mennesker i bryllup. Men inni meg hever jeg øyenbrynene litt og tenker: Hvorfor har du tatt på deg disse klærne akkurat i dag? Har du ikke helt fått med deg kleskoden? Hva er det du prøver å si, egentlig?

Det er klart de kan, men hvorfor vil man ikke på en dag som denne bruke det norske flagget?

Hm. Ja, jeg registrerer at vi tenker helt forskjellig, og sånn er det bare. :tolerant: For meg 17.mai fest, og på fest kommer man for å være glad og feire, det er for meg mye viktigere enn å ha på grønn eller hvit kjole, rødt eller gult flagg.

Hvis jeg ser et, for meg, ukjent flagg vekkes konkurranseinnstinktet også, i tillegg til at jeg synes det er flott. Mannen og jeg har tidligere spilt mye "All verdens flagg", et flaggspill, og har en greie på å huske flest.

Sist redigert av Minerva : 14-05-09 kl 16:19.
Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 16:33   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er ønsketekning fra din side

Du tror det er "ønsketenkning" fra Glitters side å antyde at noen kan være lei av å diskutere med deg? Nice try.

Når det gjelder hva man ønsker å "ytre" eller "uttrykke" ved å f.eks. gå med eller flagge med et gambisk flagg på 17. mai, så antar jeg at det kan være for å markere hvor man kommer fra samtidig som man markerer at dette er en dag som er verdt å feire. Litt sånn "Min familie kommer opprinnelig fra Gambia, og vi vil gjerne være med på å feire Norges nasjonaldag!". Siden nordmenn bruker flagget sitt på mange festdager, synes jeg ikke det er merkelig om andre også ønsker å bruke sitt flagg som en måte å markere at man feirer en bestemt dag. Jeg kan aldri tenke meg at det er fordi man på noen måte vil ta avstand fra Norge eller det norske flagget, i alle fall - ikke når det er snakk om barn som deltar i 17. mai-toget.

Jeg ville antagelig ikke gjort det på samme måte om jeg hadde vært "opprinnelig utlending" (eller om jeg var bosatt i et annet land enn Norge), men jeg synes på ingen måte det er uforståelig at noen ønsker å gjøre det slik.

Gammel 14-05-09, 20:22   #4
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Du tror det er "ønsketenkning" fra Glitters side å antyde at noen kan være lei av å diskutere med deg? Nice try.

Når det gjelder hva man ønsker å "ytre" eller "uttrykke" ved å f.eks. gå med eller flagge med et gambisk flagg på 17. mai, så antar jeg at det kan være for å markere hvor man kommer fra samtidig som man markerer at dette er en dag som er verdt å feire. Litt sånn "Min familie kommer opprinnelig fra Gambia, og vi vil gjerne være med på å feire Norges nasjonaldag!". Siden nordmenn bruker flagget sitt på mange festdager, synes jeg ikke det er merkelig om andre også ønsker å bruke sitt flagg som en måte å markere at man feirer en bestemt dag. Jeg kan aldri tenke meg at det er fordi man på noen måte vil ta avstand fra Norge eller det norske flagget, i alle fall - ikke når det er snakk om barn som deltar i 17. mai-toget.

Jeg ville antagelig ikke gjort det på samme måte om jeg hadde vært "opprinnelig utlending" (eller om jeg var bosatt i et annet land enn Norge), men jeg synes på ingen måte det er uforståelig at noen ønsker å gjøre det slik.

Er dette innlegg 308.
Man kan utrykke hvor man kommer fra ved hjelp av klesdrakt, flagg, etc. Men jeg har jo som premiss at det er det norske flagget som hører hjemme på 17. mai, så jeg synes man skal ha det norske i tillegg for vise at man har litt tilhørighet til Norge hvis man nå har det, og synes det er en god ting. Jeg synes faktisk det er verre med de som ikke ønsker at innvandrere også skal bruke norsk flagg/vise sin norske nasjonstilhørighet, da kan man snakke om rasisme og "norge for nordmenn", innvandrere skal eksluderes.

Siden nordmenn bruker flagget sitt for å markere fest ved flere anledninger synes jeg ikke at det automatisk er rett å bruke det for å feire f.eks. 14. juli. Da er det det franske flagget som hører til den dagen.
Du har da selv brukt relevans for den norske nasjonens historie i forbindelse med 17. mai-feiringen tidligere i tråden? Er det nå plutselig noe vi skal se bort fra?

Jeg tror også som deg at det er meget få som bruker andre lands flagg på 17 mai av vond vilje, liksom. Men jeg synes det virker litt rart. Siden det er det norske flagget/nasjonen vi feirer.

Sist redigert av bønna : 14-05-09 kl 20:33.
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 16:22   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker ikke flagg for noen som helst grunn. Sønnen min har det fordi han vil ha det på 17. mai, og det er en festlig greie.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 16:28   #6
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg bruker ikke flagg for noen som helst grunn. Sønnen min har det fordi han vil ha det på 17. mai, og det er en festlig greie.

Det er jo en festlig greie, men det er jo også en festlig greie med en bakgrunn. Det er jo ikke hvilken som helst festdag. Selv i barnehagen får de vite at vi flagger med norske flagg på 17. mai fordi det er Norges bursdag. (enkel versjon).

Gammel 14-05-09, 16:31   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo en festlig greie, men det er jo også en festlig greie med en bakgrunn. Det er jo ikke hvilken som helst festdag. Selv i barnehagen får de vite at vi flagger med norske flagg på 17. mai fordi det er Norges bursdag. (enkel versjon).

Nå svarte jeg på hvorfor jeg brukte flagg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 19:30   #8
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ikke hvilken som helst festdag.

Det har du helt rett i. Det var den dagen grunnlovsforsamlingen vedtok jødeparagrafen.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 16:49   #9
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Bare en digresjon; jeg lurer på hvordan det vil bli sett på om en gjeng nordmenn møtte opp i Oslo på feiringen av f.eks Pakistans helligdag og viftet med norske flagg på den dagen? For det må jo bli samme greia eller?

Gammel 14-05-09, 16:53   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Bare en digresjon; jeg lurer på hvordan det vil bli sett på om en gjeng nordmenn møtte opp i Oslo på feiringen av f.eks Pakistans helligdag og viftet med norske flagg på den dagen? For det må jo bli samme greia eller?

Jeg aner ikke hvordan det vil bli sett på, og jeg synes ikke det blir helt samme greia, siden nordmenn og norske flagg ikke er en minoritet her til lands (mens pakistanere/pakistanske flagg er det), men det er jo bare å prøve, hvis man er nysgjerrig nok. (Sånn umiddelbart ville jeg antatt at det ville blitt sett på som hyggelig hvis man smilte og virket som om man var der for å feire dagen deres, men som mindre hyggelig dersom det virket som om det var en slags nasjonalistisk "Norge for nordmenn"-demonstrasjon.)

Gammel 14-05-09, 16:55   #11
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Ja, det blir ekvivalent. I alle fall så lenge vi ikke er så mange i forhold til de pakistanske.

"For vi vil jo gjerne være med å feire pakistan; bare med vårt norske flagg, vi bruker jo det norske flagget på festdager. "

Gammel 14-05-09, 17:00   #12
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tror ikke det er fordi ingen har svar Bønna, men fordi alle er lei av å svare det samme om igjen.

:dulter:

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Kan det ikke tenkes at de ønsker å feire oss og vår nasjonaldag med sine flagg?

Det er sikkert mange grunner, men denne har slått meg.

Nå er det vel "en gjeng nordmenn" som arrangerer denne feiringen, og flere av de som deltar vifter med norske flagg.

Gammel 14-05-09, 17:05   #13
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Når jeg var inne på barnehagen og hva de lærer om/feirer der, så er jo samefolkets dag en av disse. Kanskje jeg skulle sende med guttungen et norsk flagg sånn at han har et flagg å vifte med, det er jo en festlig greie, og han synes det er gøy m flagg. Og det er jo en fest-dag, så hvorfor ikke.

Gammel 14-05-09, 17:07   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tror neppe det hadde vært noe problem om unger dukker opp med norsk flagg på andre lands nasjonaldager?

Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 17:10   #15
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Er den -smileyen ment som signal om at du egentlig synes det som står foran der er skikkelig teit, bønna? Jeg synes ikke det virker så veldig som om du heller er så interessert i å diskutere mer, siden du ikke svarer på andre innlegg lenger, men bare kommer med litt sånne tilfeldige eksempler med blond-smiley etter.

Gammel 14-05-09, 17:18   #16
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Er den -smileyen ment som signal om at du egentlig synes det som står foran der er skikkelig teit, bønna? Jeg synes ikke det virker så veldig som om du heller er så interessert i å diskutere mer, siden du ikke svarer på andre innlegg lenger, men bare kommer med litt sånne tilfeldige eksempler med blond-smiley etter.

Ja, den er ment sånn. Trodde folk skjønte det.
Jeg føler at den letteste måten å nå frem på er ved å bruke ironi akkurat nå. Og det er blitt brukt mye i tråden før.
Hvorfor feirer man egentlig 17. mai, om ikke det er for den norske nasjonen representert ved flagget? Hvorfor har man samefolkets dag, om det ikke er for å hedre/feire/minnes samefolket?

Gammel 14-05-09, 17:28   #17
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Hvorfor feirer man egentlig 17. mai, om ikke det er for den norske nasjonen representert ved flagget? Hvorfor har man samefolkets dag, om det ikke er for å hedre/feire/minnes samefolket?

Vi feirer vår land Norge og flagget er en sentral del av det. Men det betyr da ikke at andre ikke kan ta sitt eget flagg med i toget om de ønsker det.
For meg er denne dagen et symbol på at vi har vår frihet og mange av våre nye landsmenn har ikke opplevd denne friheten. Derfor burde vi bruke denne dagen til å inkludere dem.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 17:45   #18
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

17. mai er en dag der man feirer Norge, ja, og det er vanlig å bruke det norske flagget som en del av feiringen. Jeg tror ikke du finner noen som er uenige med deg i det. Men det følger ikke som en logisk konsekvens av det at man ikke kan bruke andre nasjoners flagg som en del av feiringen.

Når det gjelder samefolkets dag, så er det selvsagt en dag for å feire samefolket. Den dagen er offentlig flaggdag i Norge, og jeg antar dermed at det er ganske mange som flagger med norsk flagg den dagen (ettersom sikkert ikke alle eier et samisk flagg).

Jeg antar ellers at du ikke har noen svar på de tingene jeg skrev i #308, siden du ikke har svart på noe av det (og det vel ville være ønsketenkning å tro at det er fordi du er lei ).

Gammel 15-05-09, 13:11   #19
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jeg antar ellers at du ikke har noen svar på de tingene jeg skrev i #308, siden du ikke har svart på noe av det (og det vel ville være ønsketenkning å tro at det er fordi du er lei ).

har jeg svart på de tingene du nevner der. I innlegg 330.
Du får ha meg unnskyldt da det er så mange meningsmotstandere her.
Hadde vært fint om du hadde svart på de tingene jeg nevner der.

(PS: det var Glitter som først tilla meg noe om hvorfor jeg humret over at det ble stilt, jeg har hverken sagt meg enig eller uenig i det. Så å anta at hennes tilleging er rett er faktisk ikke rett, om vi nå skal fortsette på akkurat det. Jeg ser heller at du svarer på de tingene jeg nevner i 330, hvis du gidder. Prøver å være ydmyk jeg kan for å ikke støte Glitter igjen.

Gammel 15-05-09, 13:16   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

har jeg svart på de tingene du nevner der. I innlegg 330.
Du får ha meg unnskyldt da det er så mange meningsmotstandere her.
Hadde vært fint om du hadde svart på de tingene jeg nevner der.

Jeg har lest det innlegget, men så ikke så mye å svare på. Det eneste du spør om, er om jeg synes at vi "plutselig" skal se bort fra den norske nasjonens historie, og det synes jeg jo ikke vi skal - da ville jo hele feiringen være ganske meningsløs. Jeg skjønner ikke hvor du vil med dette; hvilken del av den norske nasjonens historie er det du mener at jeg går inn for å se bort fra?

Ja, og så er jeg jo enig i at det ville være veldig ille å nekte folk med utenlandsk opprinnelse å bruke norske flagg. Selvsagt synes jeg det. Hva har det med saken å gjøre?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:41.